menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Speenkruid bestrijden

greenboy

Greenboy

Speenkruid is een klein plantje dat tegen het einde van de winter opkomt, dan bloeit met gele sterbloempjes en tegen eind mei opnieuw verdwenen is. Op zich is speenkruid geen onaardig plantje. De speenknolletjes, intussen in aantal weer vermeerderd, blijven ondegronds tot volgende winter.
Wanneer dat speenkruid in volle wasdom is dan groeit het overal in mijn tuintje. Het is maximum een 10 cm hoog en verstikt dan bijvoorbeeld het vetmuur dat ik als grondbedekker voor in de zomer zijn gang laat gaan.
Kan er mij iemand een middel van de hand doen om dat speenkruid weg te krijgen zonder andere grondbedekkers te raken? Het zit met dat fenomeen al jaren geplaagd ...
donderdag 4 oktober 2007 - 23:57
Plantadvies

Plantadvies

Jammer, bestrijden is eigenlijk niet nodig. Het verdwijnt snel in het jaar, en andere planten zullen hier geen hinder van vinden. Uitgraven is vaak het enige wat erop zit, en niet op de composthoop gooien. Spuiten kan, alleen de blaadjes raken. Denkt u wel om de natuur.
vrijdag 5 oktober 2007 - 11:25
greenboy

Greenboy

Ook hier bedankt voor je vlugge advies!
Het enige probleem dat ik heb met speenkruid is dat het mijn vetmeer overgroeit waardoor het vetmuur dan vanaf mei er gehavend uit komt en zich opnieuw moet herstellen. En spuiten is ook niet mijn ding.
Ben wel blij te horen dat er nog mensen zijn die speenkruid waarderen voor wat het is; dus zal ik het maar zijn gang laten gaan, zoals ik al vele jaren deed ... maar verminderen doet dat speenkruid niet!! En uitdelven is onbegonnen werk.
Greenboy
vrijdag 5 oktober 2007 - 15:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon