menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

6 struiken op 2 m2

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

Dit heeft de vorige bewoner van ons huis op 2 m2 gezet:

Buxus, Buddleja, Forsythia, een struik met gele bloemetjes(naam gevraagd in andere topic), en 2 struiken die ik ook niet ken.

[afbeelding verwijderd niet-https]
Van achter


[afbeelding verwijderd niet-https]
van opzij


[afbeelding verwijderd niet-https]
van voor.

Het is de bedoeling dat alles eruit gaat. Niet de hele tuin maar alleen die 2 m2.
Het geheel heb ik gisteren op +- 1.20mtr afgeknipt.

Er staat een heel donker paarse Buddleja en een Forsythia tussen die ik graag zou houden.
Maar alle struiken zijn zo in elkaar gegroeid, en de wortels beslist ook, zodat ik bang ben dat ik die twee er niet" levend" uitkrijg!

Ik heb wel eens gehoord van spul dat je op de afgeknipte stam smeert en waar de struik/boom dan dood van gaat.
Als ik nu eens alles radicaal afknip op zo'n 30 cm of zo, en de struiken wat ik niet meer wil insmeer met dat spul?
Of stel ik me dat te makkelijk voor?
Alternatieve ideeen zijn ook welkom!

Groetjes Rialle

ps Wat een oen he (die vorige bewoner) om zoveel bij elkaar te zetten?
Zelfs ik als leek zou dat nooit doen!
woensdag 5 september 2007 - 16:06
deHaan

DeHaan

Dan loop je het risico dat alles doodgaat en door de stronken die zijn blijven zitten er geen andere planten kan zetten.
Je kan beter als van de winter alles inrust is, het geheel rooien.
Wat je wil houden zet je dan op de gewenste plaats.
Wees niet te benauwd want de meeste planten kunnen meer hebben dan je denkt.
woensdag 5 september 2007 - 17:28
deHaan

DeHaan

En als het echt niet gaat, gewoon nieuw zetten.
woensdag 5 september 2007 - 17:29
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Voor alle veiligheid kan je misschien stekken nemen van de planten die je wil houden, voor het geval er toch slachtoffers zouden vallen.
Budleia en forsythia is gemakkelijk te stekken.
Als je de kerria wil houden, kan je gewoon één van de uitlopers bijhouden (goed kijken of er wortels aan zijn) en die eventueel voorlopig in een pot steken.
woensdag 5 september 2007 - 19:21
VTO

VTO

alles afknippen op 1.5 meter is geen goed idee; dit zal zorgen voor een sterke groei vanaf de plaats waar je gesnoeid hebt en zal voor een nog groter bos zorgen.

De forsytsia snoei je best na of tijdens de bloei. Snoei de diktste (oudste) takken en de kruisende wrijvende takken weg aan de grond. Hou enkele sterke scheuten over. Elk jaar 1/5 van uw takken wegsnoeien

Budleia snoeit u in het voorjaar, dicht bij de grond. (alles op zo'n 30 CM) In augustus zal deze opnieuw bloeien.

Budleia kunt u gemakkelijk stekken in de winter. steek een eenjarige scheut van zo'n 20 cm voor 2/3 in de grond. Snoei eerst boven en onder een oog de stek af.
woensdag 5 september 2007 - 22:19
rialle

Tekst aangepast

Rialle

alles afknippen op 1.5 meter is geen goed idee; dit zal zorgen voor een sterke groei vanaf de plaats waar je gesnoeid hebt en zal voor een nog groter bos zorgen.

Dat heb ik gemerkt! Ik heb dit vaker gedaan door de jaren heen en vandaar dus die bosvorming aan de bovenkant.

Maar nu gaat alles eruit. Ik probeer de Buddleia te stekken want het is een prachtige diepe kleur paars.
Ook de Forsythia ga ik stekken. Dat is niet moeilijk volgens Agnes.

Als dan van de winter alles in rust is haal ik de hele boel eruit zoals DeHaan adviseert.

Dank jullie wel mensen voor jullie advies


Groetjes Rialle
woensdag 5 september 2007 - 22:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon