menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazonaanleg zonder te bemesten

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Onze tuin is vorige week omgespit, en eind deze week worden de graszoden geplaatst.
Maar overal lees ik dat de grond eerst moet bemest worden, maar de tuinaannemer zegt dat dit niet nodig is, en dat ik dat wel mag doan als het gras er een zestal weken ligt.
Zou dat voldoende zijn?

Ook de aanleg zelf gebeurt anders dan ik overal lees.
Men zegt om de grond plat te walsen, dan de bovenste laag losharken dan het gras erop en terug walsen.
Tuinaannemer gaat de grond gewoon gelijkharken maar niet walsen, dan de grasmatten erop en pas dan walsen.
Doet er iemand het ook op deze manier?

Dan nog een vraagje, heb de keuze tegen sport of recreatiegazon.
Recreatiegazon, is mooier en groeit niet zo vlug
Sportgazon, heb ik horen zeggen dat dat heel vlug groeit.
Mijn keuze zou gaan naar recreatiegazon.
Zou dat een goede keuze zijn? we hebben hier wel 4 jack russells lopen.
maandag 27 augustus 2007 - 13:52
hugo

Hugo

met die 4 'russels' mag je leggen of zaaien wat je wil, zal altijd schade zijn,,

wat het leggen betreft: is dat een gediplomeerde 'tuinaannemer' of een TUINKNOEIER ???
volgens mij het laatste, als je dit heerschap gaat laten verder doen, vraag dan alvast maar een schriftelijke garantie voor hergroei en later herstel op zijn kosten

groetjes
maandag 27 augustus 2007 - 16:28
Baileysker

Baileysker

Het is een erkende tuinaannemer.
maandag 27 augustus 2007 - 16:56
Adrienne

Adrienne

Wauw, ik zou toch ook hééél voorzichtig zijn.
Ik ken eigenlijk noppes van graszoden, wij zaaien zelf.
En al hééél lang, nu je zal zeggen weide en gazon is een groot verschil.
Toch wat je ook zaait of legt de bodem bemest en bewerk je toch eerst hé.

maandag 27 augustus 2007 - 17:33
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Ik denk wel dat die aanlegger gelijk heeft.
Het gaat hier wel degelijk over graszoden, niet over gras zaaien.

Enkele jaren terug hebben wij ook grasmatten laten leggen en daarvoor werd de grond eerst zuiver gemaakt, dan gladgeharkt en dan daarop de grasmatten gelegd.
Als de grond onder de matten niet is vastgerold, zullen de worteltjes rapper houvast hebben.

Het leggen van grasmatten of het zaaien van een gazon zal wel iets verschillend zijn.

Hilda
maandag 27 augustus 2007 - 17:54
Baileysker

Baileysker

Ik hoop echt dat de tuinaanlegger gelijk heeft, want begon hier al fameus warm te krijgen.

maandag 27 augustus 2007 - 18:02
minouke
maandag 27 augustus 2007 - 18:06
fastmario

Fastmario

denk wel dat dat goed is
heb er zelf genoeg moeten leggen
bijzonderste voor graszoden is in het begin voldoende bewateren
maandag 27 augustus 2007 - 18:33
hugo

Hugo

uit de hierboven aangehaalde link''
'''Belangrijk voordat u begint met graszoden leggen is het bewerken van de grond. Wanneer de grond geen problemen heeft met het verwerken van grotere hoeveelheden water, dan kunt u voldoen met spitten. Wel is het aan te raden met het spitten een hoeveelheid Cocopeat Tuinaarde/compost toe te voegen aan de grond, onder normale omstandigheden ongeveer 40 liter per 5 M2.

Na het (egaliserend) spitten kunt u de grond aanlopen of walsen, waarna u met een hark de grovere kluitjes wegharkt of fijn drukt zodat u een gladde egale ondergrond krijgt waar de graszode overal contact heeft met de bodem.


Voordat u de graszoden nu gaat uitrollen kunt u eerst nog een hoeveelheid graszodenmest uitstrooien die het bewortelen van de zode bevordert. ''''''

grond 'aanwalsen" en losharken' en 'bemesten'

zonder bemesting vooraf geen goed gazon en zonder aanrollen krijg je verzakkingen,, het losharken na het walsen dient om de wortels overal goed contact met de bodem te laten krijgen,, trouwens als de zoden gelegd zijn dient er nogmaals aangerold te worden en dan overvloedig bewateren

groetjes
maandag 27 augustus 2007 - 19:58
Baileysker

Baileysker

Nu weet ik het nie goed meer, allemaal verschillende meningen zo te horen.
maandag 27 augustus 2007 - 20:53
Spuddy

Spuddy

Gene paniek Bailysker, het loopt wel goed. Gras kan tegen een stootje, een hele stoot zelfs. Wat je aannemer zegt is goed, pas na een 6tal weken wat mest geven.
maandag 27 augustus 2007 - 21:19
Baileysker

Baileysker

dank u,

Soms ook iemand een idee wat het beste is, sport of recreatiegazon?

Ik vermelde al dat er 4 jack russells in rondcrossen.

Maar dat is wel enkel onder toezicht, enkel bij droog weer, en meestal duurt da rondcrossen niet echt lang.

Zou recreatiegazon dan het beste zijn?
maandag 27 augustus 2007 - 21:24
fastmario

Fastmario

dan vin ik dat sportgazon minder mooi is
speelgazon kan tegen een stootje en vind het mooier
donderdag 30 augustus 2007 - 21:03
dejos_2004

Dejos_2004

speelgazon lijkt mij een goeie keuze,ik heb het ook gedaan,op eengazon moet kunnen lopen toch ?vind je niet?
donderdag 30 augustus 2007 - 23:54
Baileysker

Baileysker

Bedankt voor de reacties, de graszoden zijn gelegd, nu moet ik maar 1 ding meer doen de komende weken, begieten begieten en begieten.

Ben algauw 2 sproeiers gaan kopen, want zie da niet zitten om daar de hele tijd zelf te staan.
Is 3 keer per dag 1 uurtje voldoende?

Komende dagen gaat het maximum 21 graden ongeveer zijn, en wat zonnig.
zaterdag 1 september 2007 - 16:12
graszoden

Graszoden

Beter is om 1x per dag veel water te geven, het mag gerust soppen.
zaterdag 26 januari 2008 - 16:01
Esem

Esem

Idd. gras kan tegen een flinke stoot maar niet tegen vier honden.
Elk plasje dat ze maken op je gazon zal en blijft lang een dorre verdroogde plek,vier honden vier plekken,en als je dan weet dat honden dagelijks meermaal een plasje maken is de rekening vlug gemaakt.
Na zoveel malen bijeengeteld zal er van dat mooi groen gazonnentje niet veel meer te zien zijn of je moet maandelijks de kale plekken gaan bijzaaien.
Dus het zal niet makkelijk zijn om een mooie gazon te behouden.

Gr Eddy,
zondag 27 januari 2008 - 18:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon