menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ondoorzichtbare afsluiting

Ga naar meest recente reactie

pawprints

Pawprints

Nov '06 hebben we taxus gezet, ja een traag groeiende haag (gisterenavond las ik ergens op inet "taxus, dat plant men voor het nageslacht" ), in dec '06 kwam de hond.
We wonen op een hoek zoals je kan zien en er passeren hier nogal wat mensen met kinderen en/of honden dus hond is daar niet zo happy mee ... ook voor onze privacy zou het mss toch beter zijn moesten we wat meer afgesloten zitten.
De taxus is zo'n 10 cm gegroeid (dus dit gaat nog wel ff duren). Omdat ik gelezen had dat schaduw niet erg is voor taxus dacht ik mss om er groene zeilen te plaatsen (tegen de buitenste draad weliswaar, de kleine draad (langs de binnenkant van onze tuin) hebben we gezet omdat mensen steeds op onze hond wilden wrijven en de hond op de taxus sprong (opdat de mensen hem zouden kunnen aaien)).
Groene zeilen of bamboomatten, weet niet wat de beste/mooiste oplossing is?
De bedoeling is om deze terug weg te nemen als de taxushaag volgroeid is (maar dit gaat nog jaren duren vrees 'k).
[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-08-14

Nu de pic toch online staat ... is het een goed idee om het gras (dat afgemaaid is) tussen de taxus te leggen? (tegen onkruid)
woensdag 15 augustus 2007 - 00:21
minouke

Tekst aangepast

Minouke

ik heb ook veel taxus geplant en je moet eens hierboven op "zoeken" kijken en taxus dan intikken, bij sommigen groeit hij 35 cm /jaar bij mij doet die daar jaren over.
De grond speelt daarin een rol denk ik , hier is het zure leemgrond voor alles optimaal behalve voor taxus en lavendel.

Maar als die bij u nu al niet kapot gaat is er misschien hoop dat ze bij u ook vlugger zullen zijn, want hier hebben ze in het begin allemaal moeite om aan te slagen omdat de grond tamelijk nat is, het eerste jaar gaan er gemidd. 30% kapot terwijl volgens de verkoper 10% een normaal gemidd. is


En afgemaaid gras aan de voeten van de taxus zou ik dus niet doen als de grond nat is


Als afscherming zou ik matten zetten of een houten afsluiting, persoonlijk vind ik dat mooier dan die plastieken groene zeilen of matten ofwel een tweede afsluiting met gaas en daar klimop laten opklimmen op 2 /3 jaar heb je een dichte haag

En dan kunt je ofwel de taxus laten groeien en nadien de klimop wegdoen ofwel de taxus als lagere haag voor de klimophaag houden dat is erg mooi 2 hagen van verschillende hoogtes, en wel een ruimte houden tussen de 2
woensdag 15 augustus 2007 - 07:05
pawprints

Pawprints

We hebben er 1tje kapot van heel de reeks (in den hoek enfin den 2de) van de hond altijd tegen te springen de eerste weken denken we.
Amai 10 à 30 % duur zaakje dan zeg!

Ivm onkruid aan de taxus, gewoon wekelijks handmatig verwijderen dan?
Foto van na 2 weken ... (na die afsluiting met de voortuin staat er gras tussen de haag dus daar hebben we geen last van onkruid maar tja hier (met die kleine afsluiting voor (voor de hond)) konden we er niet tussen met het grasmachine hé)

[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot at 2007-08-15
woensdag 15 augustus 2007 - 10:54
minouke

Minouke

ja, ik ga ook regelmatig rond om het onkruid uit te trekken bij de nieuwe hagen , maar als de haag dikker en voller zal zijn , zal er geen onkruid meer groeien
donderdag 16 augustus 2007 - 16:24
bertneveux

Bertneveux

Zeker geen gazonmaaisel tussen de haag strooien! geeft na een tijdje alleen meer onkruid.
eerste jaar na planten best schoffelen of hakken en daarna eventueel fijne schors ofzo strooien.

Voor de afscheiding al eens aan ericamatten gedacht? zeer decoratief en gaat lang mee.
voor meer info laat gerust iets weten.

bert
woensdag 22 augustus 2007 - 09:07
Epernay

Epernay


Zeker geen gazonmaaisel tussen de haag strooien! geeft na een tijdje alleen meer onkruid. bert


Dat moet ik toch tegenspreken, hoor. Voor ik een grondige herinrichting van mijn tuin doorgevoerd had, stond er een ongesnoeide maar in boomvorm gedwongen taxus baccata van waarschijnlijk meer dan 40 jaar, stamdoorsnede rond de 35 cm, kroon meer dan 5 meter in doorsnee en in het totaal 10 meter hoog, en een restant van een vroegere haag die voor de hervorming een goede 4 meter hoog was. Daaronder gooide ik jarenlang allerhande snoeisel, dat ik gewoon wat plattrapte. De buur was blij dat hij zijn ligustersnoeisel bij mij kwijt kon, in plaats van het containerpark te moeten bezoeken na iedere snoeibeurt.

Het vormde een aangenaam verende bekleding, waar ik af en toe wat onkruid tussen vond, dat het vernoemen niet waard was. De taxus groeide (en groeit alweer à rato van ongeveer zestig centimeter per lente-zomer). Gewoon een jaartje geduld hebben, de planten aan de groei krijgen, en een fikse snoeischaar zijn alles wat je nodig hebt.

Die grondbedekking, dus ook gemaaid gras, weliswaar bovenop het snoeisel gegooid, is voedsel dat alle plantenvoeding die te koop wordt aangeboden overtreft. Maar inderdaad, een jaartje geduld, dat is nodig.

Terloops, de restanten van die grondbedekking hebben een centimeterdikke laag zwarte aarde gevormd, die nu voor een stukje de basis vormt van een hoekje bloementuin. Zuur weliswaar, maar daar helpt dan weer wat zeewierkalk aan.

Groetjes, Danny

donderdag 23 augustus 2007 - 23:20
bertneveux

Bertneveux

OEI! je moet hier heel voorzichtig zijn met wat je zegt blijkbaar ,
ik dacht dat het over uitsluitend gazonmaaisel ging!!!
je moet er rekening mee houden dat vertering veel zuurstof vraagt en dat ook de wortels van de nieuwe aanplant deze zuurstof hard nodig hebben!!!Als je er uitsluitend gazonmaaisel tussen gooit dan gaat dit na verloop van tijd toch rotten niet?plus dat rottend gazonmaaisel veel stikstof afgeeft hetgene meestal leid tot groei van onkruiden die het goed doen op stikstofrijke plaatsen, moer,netels....
En ik ben zeker een voorstander wanneer je snoeit meteen in kleine stukken af te knippen of scheren en het snoeisel te laten liggen,maar taxus is niet de makkelijkste plant en je weet nooit wat je uit de kwekerij meekrijgt, denk maar aan taxuskever,verwekingsziekte, emelten,...

Ik spreek maar uit ervaringen en ondervindingen...
vrijdag 24 augustus 2007 - 08:59
Epernay

Epernay

OEI! je moet hier heel voorzichtig zijn met wat je zegt blijkbaar ,
ik dacht dat het over uitsluitend gazonmaaisel ging!!!
je moet er rekening mee houden dat vertering veel zuurstof vraagt en dat ook de wortels van de nieuwe aanplant deze zuurstof hard nodig hebben!!!Als je er uitsluitend gazonmaaisel tussen gooit dan gaat dit na verloop van tijd toch rotten niet?plus dat rottend gazonmaaisel veel stikstof afgeeft hetgene meestal leid tot groei van onkruiden die het goed doen op stikstofrijke plaatsen, moer,netels....
En ik ben zeker een voorstander wanneer je snoeit meteen in kleine stukken af te knippen of scheren en het snoeisel te laten liggen,maar taxus is niet de makkelijkste plant en je weet nooit wat je uit de kwekerij meekrijgt, denk maar aan taxuskever,verwekingsziekte, emelten,...

Ik spreek maar uit ervaringen en ondervindingen...


Eh, ben ik wat streng geweest in mijn toon, Bert? Dat was dan zo niet bedoeld hoor. Ik wilde er alleen maar op wijzen dat onder hagen bij uitstek de plaats is om grondbedekking door eigen snoeimateriaal toe te passen, inplaats er blote grond onder te laten. Voordelen: veel minder bewerkelijk, permanente voedingsbasis, uitstekende plaats voor grasmaaisel, mooier (hetgeen uiterst subjectief is natuurlijk).

Overigens heb ik de maten van mijn geliefde taxusboom onderschat: zijn kroon had een straal van 5 meter, geen doorsnede. En de wortels helaas kwamen ook zover. Dus ben ik streng geweest, en heb een rotkarwei gehad om dat allemaal opnieuw te bewerken, want in de bijna 30 jaar dat we hier wonen is dat maar één enkele keer omgespit geweest. De arme taxus (die ik regelmatig streel, omhels en waar ik tegen praat als alleen de hond en de katten het zien) staat nu kaalgeplukt, maar heeft nog steeds geen last van kevers, ziekten welke dan ook of emelten. En elk jaar levert hij een pracht aan bessen die door lijsters en merels druk geconsumeerd worden. Een bijkomende goede raad dus: laat één taxus groeien, en je hebt een boel vogels die er genot van hebben.

Groetjes, Danny
vrijdag 24 augustus 2007 - 11:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon