menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Decodeck terrasplanken Coolfit schaduwdoek

Ga naar meest recente reactie

Tineke

Tineke

Volgend jaar willen we ons terras aanleggen (eindelijk!) dus ben ik nu op zoek naar info.

We zouden graag een houten terras hebben, maar zijn wat bang voor de nadelen er van. Nu vond ik onlangs iets over decodeck. Het uitzicht van hout, maar zonder onderhoud en niet glad bij regenweer. Lijkt me ideaal! Wie heeft dit al liggen? Tevreden?
We hebben een verhoogd terras waar momenteel klinkers opliggen. Hoe doen we dat dan aan de rand van het terras? Kan daar ook een arduinen rand rond? Of laat je dan de planken wat oversteken? En wat dan met het trapje? (2 treden) Is dit gemakkelijk zelf te leggen?

In de plaats van een pergola dacht ik misschien een schaduwdoek met katrol te hangen zodat je in de winter toch licht hebt in de woonkamer. Ik ben bang dat dat met een pergola niet gaat zijn. Wie heeft er zo'n schaduwdoek? Mag dat blijven hangen bij regenweer? (want blijkbaar zullen we meer natte zomers krijgen )

Als er nog iemand tips heeft voor een gezellig terras, laat maar komen, hé...

Groetjes!
donderdag 9 augustus 2007 - 22:37
hildavw

Hildavw

Dag Tineke,
Wij hebben sinds jàren een luifel aan ons terras.
Dit draai je uit als de zon schijnt en neemt amper licht weg binnen.
Je hebt ze in allerlei breedtes, formaten van uitval en ook al electrisch, zelfs met sensor voor wind en regen, maar dan hangt er natuurlijk een ander prijskaartje aan.
De doeken kan je ook in allerlei kleuren krijgen, die kan je dus eventueel aanpassen aan je tuinmeubilair.
Ons eerste doek was oker/oranje, wat een enorm zonnig resultaat geeft.
Nu is het beige-achtig geel, is ook goed.

groetjes

Hilda
vrijdag 10 augustus 2007 - 12:26
Catgarden

Catgarden

Wij hebben 2 schaduwdoeken naast elkaar hangen aan de muur van de living en die houden heel goed de UV stralen en warmte tegen in de zomer. Onze grote living ramen liggen pal op het zuiden en met die doeken scheelt dat binnen tot 6 ° als het heel warm is.

Wij laten ze hangen in de regen want ze houden wel de zon tegen maar zijn niet waterdicht, de regen drupt er langzaam door.
Alleen kunnen we ze niet laten hangen als er teveel wind is en vermits wij op een heuvel wonen vangen we evenveel wind als dat we vlak aan de kust zouden wonen. Vanaf dat er 50 km/u of meer wind is halen we de doeken naar beneden want ze wapperen zo weg en weer dat we bang zijn dat ze scheuren.
Maar vermits die met een oog en haken aan de muur hangen en aan 2 palen zijn ze in 2 minuten verwijderd en weer opgehangen, geen grote klus dus. Het is even eenvoudig als een parasol uit het tuinhuis te halen en op je terras te zetten, maar dan wel minder zwaar.
woensdag 15 augustus 2007 - 11:09
Limoncello

Limoncello

Ik ben ook van plan om (decodeck) houtcomposiet te nemen ipv gewoon tropisch hardhout.

Heb jij een leverancier gevonden met goede prijzen? Ik zou lengtes van 5m of 6m nemen. Opp. zou 50m² zijn.
dinsdag 21 augustus 2007 - 11:03
Baileysker

Baileysker

Ik ben ook een tijdje op zoek geweest naar een geschikt materiaal voor ons terras.
We hebben gekozen voor Govaplast terrasplanken. (kunststof)
Ligt hier nu pas 1 maand, dus kan nog niet veel zeggen over de kwaliteit.

Iemand op het werk heeft decodeck reeds 2 jaar liggen, en ze zegt dat het al fameus krom getrokken is.

Ook Twinson is heel mooi, maar dat heeft als nadeel dat sommige vlekken moeilijk te verwijderen zijn.

woensdag 22 augustus 2007 - 10:50
Limoncello

Limoncello

Ja jongens als er iemand decodeck heeft en zegt dat het al na 2j kromtrekt dan is dat wel niet al te positief.

Het is niet te doen de keuze dat men heeft voor een terras...
woensdag 22 augustus 2007 - 13:35
Tineke

Tineke

Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Zo'n uitschuifbare luifel is misschien ook nog een idee. Daar had ik nog eens niet aan gedacht! Al die elektronische snufjes hoeven we niet, maar ik wil wel dat je er bij regenweer kan onderzitten.

Jammer dat er eigenlijk alleen een negatieve ervaring met Decodeck te lezen is... Langs de andere kant, gewone bankirai kan ook krom trekken, niet? Op de site van decodeck staat ook vermeld dat je enkele millimeters spatie moet houden zodat het wat kan 'leven'. Misschien dat daar iets is misgelopen? Niemand die wel tevreden is met Decodeck?
Ik heb eens gekeken op de site van Govaplast. Lijkt me ook een goed alternatief voor bankirai.

@Kingskawn:
Ik heb nog niet echt naar verdelers gezocht, maar al surfend naar info vond ik de site van Tuinkriebels. Zij beweren de goedkoopste te zijn. (wel in Nederland)
http://www.tuinkriebels.nl/decodeck-terrasplank-400cm-tobacco-p-2596.html
woensdag 22 augustus 2007 - 20:49
Baileysker

Baileysker

http://www.bouwinfo.be/forum/
Daar is meer info te vinden over dit onderwerp.
Zoek maar eens op Decodeck.


Groetjes
woensdag 22 augustus 2007 - 22:49
Limoncello

Limoncello

Heb gezien dat Opti-wood een goed alternatief is tegenover de andere houtcomposiet merken. Dit omdat er geen vezels in verwerkt worden maar houtmeel. Dus na een tijd als men met de Karcher kuist, komen de vezels eruit met alle gevolgen voor de voeten.
Dus ik ga is kijken voor de prijs van dat Opti-wood.

Merken van houtcomposiet dat ik gevonden heb;

Opti-wood
Eco-Profil
Decodeck
Twinson
Govaerts Recycling
donderdag 23 augustus 2007 - 14:29
hildavw

Hildavw

Zo een uitdraaibare luifel is zeker geschikt om ook bij een regenbui onder te zitten.
Het enige waar je dan moet aan denken is dat je hem niet kletsnat mag opdraaien.

Hilda
donderdag 23 augustus 2007 - 19:48
Limoncello

Limoncello

wat is een luifel?
donderdag 23 augustus 2007 - 19:52
hildavw

Hildavw

een zonnetent, zoals aan winkels bijv.
donderdag 23 augustus 2007 - 19:54
Baileysker

Baileysker

Govaerts Recycling (Govaplast) is geen houtcomposiet maar volledig pvc.
donderdag 23 augustus 2007 - 22:52
Tineke

Tineke

Merken van houtcomposiet dat ik gevonden heb;

Opti-wood
Eco-Profil
Decodeck
Twinson
Govaerts Recycling


Ik heb er nog eentje gevonden: Envirodeck.
zaterdag 25 augustus 2007 - 13:28
Tineke

Tineke

En nog eentje:
Plastivan

En nu stop ik met zoeken want ik geraak er nu al niet uit wijs... Nu uit het lijstje gewoon nog 'de beste' vinden, hé...
zaterdag 25 augustus 2007 - 13:56
roderick

Roderick

Uit eigen ervaring zou ik Opti-wood adviseren en dan de tarras plank die heeft een mooie afwerking omdat je de bevestgings schroef niet ziet
tevens was de service en prijs ook erg goed
Niet de goedkoopste maar naar mijn beleving wel de mooste
maandag 27 augustus 2007 - 19:40
Tineke

Tineke

Waar heb je Opti-wood besteld? En wat was de prijs?

Van Opti-wood heb ik eigenlijk nog niks negatiefs gehoord.

Hebt u zelf zo'n terras liggen? Kan je er nog op blote voeten op lopen als het heet is? En is het echt zo slipvrij als ze beweren? Doordat het houtmeel was, konden er geen splinters komen, niet?
Toch allemaal dingen waar we heel zeker van willen zijn, mits we hier nog met 2 kleine kindjes zitten.
dinsdag 28 augustus 2007 - 08:45
roderick

Roderick

Hoi Tineke,

ik heb Opti-wood besteld via hun internet site www.opti-wood.nl
daar vind je ook een prijslijst (weet het niet uit me hoofd)

ik heb dus zelf ook zo een teras liggen, splinter ben ik nog niet tegen gekomen en mijn kinderen spelen er ook gewoon op als er een vlek in komt van bv bbqen dan kan en mag je dat gewoon met een staal borstel verwijderen zonder dat het profiel beschadigt.
het word niet warmer dan gewoon hout dus je kan er ten allen tijden gewoon op lopen met blote voeten.

ik kan het jke echt aanraden

mocht je nog vragen hebben je weet me te vinden

groetjes roderick
dinsdag 28 augustus 2007 - 18:56
dejos_2004

Dejos_2004

ik heb deze zomer een bangkirai-terras gelegd,ben voorlopig echt tevreden,ben wel benieuwd hoe het verder zal gaan,echt hout is super gezellig en warm. heb er ook een waterparty in verwerkt,als je eens wil zien klik op forum -tuinbabbel-men nieuwe tuintje
vrijdag 31 augustus 2007 - 22:26
bens

Bens

Ik kwam in dit toppic vragen tegen over houtcomposietplanken. Inmiddels zijn we een jaar verder en nu wil ik ook een terras aanleggen met deze planken. Ik twijfel tussen optiwood, twinson en decodeck. Heeft inmiddels iemand ervaring hiermee?
donderdag 3 juli 2008 - 15:52
printemps

Printemps

hallo

van de merken weet ik niets
maar ik weet wel dat ze naar schijnt zééééér moeilijk door te zagen zijn

mvg
an
vrijdag 4 juli 2008 - 12:55
Rita1960

Rita1960

@ An,

Zaag wel scherp genoeg???

groetjes,

Rita
vrijdag 4 juli 2008 - 20:19
printemps

Printemps

hallo

was een colega van een vriend van ons
en die heeft naart schijnt veel soorten van zagen geprobeerd
en het moeten opgeven
dan heeft hij die planken meegenomen naar zijn werk(op een nacht zeker)

mvg
an

en planken van 5/6 meter,denk dat dat te lang is,waarschijnlijk bestaat dat niet
ikzelf heb er gezien van max.3m
en heb er zopas gekocht om ergens onder te leggen
1 plank van 1.8m lang en 15cm breed 15euro
ik vindt het te duur
als ik daar mijn terras moet mee doen kom ik voor de bovenste planken alleen al op 1260euro
mijn keus valt dan wel op iets anders hoor


zaterdag 5 juli 2008 - 12:48
Tineke

Tineke

Ik heb deze topic gestart en ruim een jaar later hebben we nog steeds niet beslist... We zijn nu aan het wachten op ons plannetje van de ontwerper van Artstone. We gaan onze oprit en tuinpaden aanleggen en we hebben gevraagd of hij voor het terras ook eens een suggestie wil doen. Klinkers zijn veel gemakkelijker en goedkoper dan houtcomposiet, hé... Maar we gaan toch ook eens horen naar een verdeler van optiwood want uiteindelijk vinden we dat toch veel warmer en gezelliger. Maar inderdaad peperduur... Echt hout is hier niet echt een optie. Voor ons zijn daar toch te veel nadelen aan. (al ontken ik natuurlijk niet dat dat het mooiste is...) Van dat moeilijk zagen zal ik zeker eens goed onderhoren, ook aan mensen die het hebben liggen, want volgens de verkopers gaat het altijd allemaal heel vlot...
maandag 14 juli 2008 - 22:10
printemps

Printemps

hallo

ik heb ook een jaar getwijfeld
en ook zeer veel idee"en gekregen
maar heb gekozen voor aziatische blauwe
omdat klinkers rap groen worden en lang nat blijven
en binnenshuis ligt laminaat(dat lag er al en voor daar niet geschikt)
bankirai had ik niet graag wegens overgevoeligheid aan die vernissen
maar op alles is oppassen met vetten enzo
en uitschuiven dat kan je op bijna alle terassen

ons terras is gisteren gelegd
en ben zeer blij ermee
nog een weekje wachten en dan kan ik mijn groene oase er zetten

mg
an
dinsdag 15 juli 2008 - 14:49
hildavw

Hildavw

Voor ons tuinhuisje ligt een terras in IPE, een hardhout.
In augustus zal het 10 jaar zijn dat het er ligt.
We hebben het wel làten aanleggen.
Na sommige winters was het wel wat glad, maar dat was op te lossen door te schuren met een mengeling van water met zout en bleekmiddel.
Vorige maand zagen we dat aan één kant een beetje een verzakking was, maar dat is de firma die het geplaatst heeft gratis komen herstellen.

groetjes

Hilda
dinsdag 15 juli 2008 - 19:37
tuinmadam

Tekst aangepast

Tuinmadam

Wij hebben al een jaar een klein terrasje in houtcomposietplanken liggen. Aangezien we er heel tevreden over zijn (niet glad, niet krom, niet verkleurd, makkelijk zelf te leggen zonder voorboren en voorspannen, etc.) hebben we net ons groot terras er ook mee aangelegd.

De planken die wij gekozen hebben worden onder verschillende merknamen verkocht (maar is allemaal hetzelfde, bleek bij de importeur): HKC, Eagle Wood (=merknaam waaronder Gamma ze verkoopt), JeWe of C-Wood.

Voor het kleine terras hebben we ze bij Gamma gekocht, voor het grote terras hebben we ze via de importeur http://www.comfortvloeren.com besteld (is goedkoper en wordt voor 45 euro aan huis geleverd voor bestellingen van deftige omvang).

De antracietkleur wordt wel behoorlijk warm als de zon er de hele middag opstaat. Mijn voeten kunnen er tegen, maar kindervoetjes misschien niet? De planken zetten ook uit als de zon er op staat, dus zeker zorgen dat ze daar plaats voor hebben! Als ze op een kromme ondergrond liggen, nemen ze snel de vorm van de ondergrond aan (je kan dat zien als een voordeel of een nadeel...).
Zagen ging zonder problemen (wel een elektrische zaag gekocht ervoor).
zaterdag 26 juli 2008 - 22:08
tuinmadam

Tuinmadam

CITAAT:
">#666666;'>
Merken van houtcomposiet dat ik gevonden heb;

Opti-wood
Eco-Profil
Decodeck
Twinson
Govaerts Recycling


Ik heb er nog eentje gevonden: Envirodeck.


En dus nog eentje (met vele namen):
HKC, Eagle Wood, JeWe, C-Wood
zaterdag 26 juli 2008 - 22:11
Tineke

Tineke

Is er nog iemand die de terrasplanken van gamma / brico al een tijdje heeft liggen? Ze lijken me wel een pak goedkoper dan optiwood!!! De site van comfortvloeren is wel knap en het is daar inderdaad nog goedkoper. Ik ga eens een offerte aanvragen.
Goh, als het terras hier ooit aangelegd is, kunnen we toch niet zeggen dat we impulsief geweest zijn, hé. We zijn er al meer dan een jaar over aan het piekeren.
donderdag 31 juli 2008 - 09:06
LOBU

LOBU

Hoe groot is dat terras, want al die composietplanken hebben één groot nadeel, ze zetten niet alleen in de breedte uit maar ook in de lengte! Wat betekent dat bij grote terrassen er ook een opening moet zitten tussen de planken in de lengterichting.
En wat doe je met het zagemeel en de overschot? Grof huisvuil? En als je gaat BBQ-en of een vuurschaal zet, hoe hittebestendig zijn die planken?
Ik heb al zowat alle merken zien passeren (vertegenwoordigers) maar ik ben toch niet overtuigd (om van het esthetische maar te zwijgen). Het terug opbreken, wat toch ooit zal moeten gebeuren is ook niet al te milieuvriendelijk met de plastics en lijmstoffen!
Splinters in een houten terras kunnen grotendeels opgelost worden door bij erg droog weer nog eens met een woodboy (schuurmachine, te huur bij bijna alle verhuurcentra) over het terras te lopen.
Gestoomd grenen (oa Platowood) is een milieuvriendelijk en kwaliteitsvol alternatief voor het toch nog steeds superieure tropisch hardhout (tuinhout is in verschillende kwaliteitsklassen verdeeld, Moulmein teak, Afselia, Afromosia, Ipé maar ook Robinia zijn klasse1 houtsoorten (en dus zeer duur), Bankirai e.a. klasse2, enz.)
Het grootste probleem met die composieten is dat niemand weet hoe ze er na 10 of 15 jaar bij zullen liggen en hoe kleurvast ze zullen zijn.
donderdag 31 juli 2008 - 18:19
GSBerre

GSBerre

Ik ben ook voor de slogans van Decodeck gevallen maar heb daar al dik spijt van.
Planken trekken wel degelijk krom en worden groen en ze liggen nog maar 1,5 jaar.
Ik heb zowel hun onderbalken, klemmen als planken volgens hun installatie advies ( lente 2007 )geplaatst en dat was op stabilisé. Nu trekken die planken zo hard krom dat ze de schroeven waarmee de onderbalken bevestigd zijn gewoon uit de stabilisé trekken. Ik heb de fabrikant hierover gecontacteerd maar die wist mij doodleuk te vertellen dat er inderdaad nog wel mensen met problemen waren maar dat ze er niet in gingen tussen komen. De installatie voorschriften zijn nu veranderd want je moet de onderbalken nu in beton vastschroeven. Waarom zou dat zijn denk je?
Omdat die planken vreselijk krom trekken en hier spreek ik over lengtes van 3m.
Ik kan Decodeck alleen maar afraden.

Groetjes,
Bernard

vrijdag 10 oktober 2008 - 12:17
Helena

Helena

Wij hebben een groot terras van houtcomposiet liggen sinds een jaar of 2 en nergens last van, het ligt strak en verkleurd vrijwel niet.
Wij waren al gewaarschuwd dat er veel verschil in kwaliteit zat maar wij hebben voor envirodeck gekozen vanwege de 10 jaar garantie en waren uiteindelijk zeker niet duurder uit. Wij hebben rechtstreeks gekocht in Drachten en uitstekende ondersteuning en support gehad was ook wel nodig want we hebben alles zelf gelegd en wij hadden geen ervaring.
zondag 7 december 2008 - 23:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon