menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woelratten

Ga naar meest recente reactie

Paronoto

Paronoto

Al enkele jaren word ik geplaagd met Woelratten die vanuit "mijn buren" hun gang graven tot onder een gaanpad bestaande uit betonplaten (2m X 0,50m). Na verloop van tijd verzakken die platen enigzins of gaan schuin liggen, kan ik opnieuw gaan nivelleren etc. Ik heb al van alle soorten middelen uitgetest en met vallen kon ik er al eens 2 vangen maar na verloop van tijd zijn z'er weer. Bij AVEVE biedt men een soort lokmidddel/vergift aan, strooikorrels, maar ze lopen/graven zich een "omleidingsweg" er naast en hop...daar zijn ze weer. Ik goot onlangs wat amoniak in gaten en gangen, na een week was het effekt uitgewerkt zeker en..jawel, u hebt goed geraden.
Zal ik de wacht houden met een tweeloopsgeweer waarvoor ik een vergunning moet aanvragen?
Wie weet beter?

Grtjs van

De P.

maandag 6 augustus 2007 - 21:21
Esem

Esem

Woelratten is één maar amoniak in de natuur kieperen is niet netjes.
Is er al niet genoeg vergif in de natuur dat je dit er ook nog moet bij kappen.
Waarom niet je platen die je gebruikt, leggen op een vooraf gelegde laag stabilizé, 15cm dik.
Zo kunnen deze diertjes je platen niet meer doen verzakken of kantelen en je ben van je probleem verlost.
Waarom steeds naar vergif grijpen,en dat voor een natuurliefhebber.
Denk eraan, dat je kinderen en kleinkinderen ook nog moeten kunnen genieten van dat kleine stukje natuur dat ons nog rest.
Anders zat je niet in de tuin,is het niet???
mvg Esem


Leven en laten leven.
maandag 6 augustus 2007 - 23:06
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

dees zult ge nie graag hore peis ik ma mijn opa die zat vroeger gewoon op de mollen te wachten met zen spade en dan keek die hoe ze aan het graven waren zodat hij ze kon uitsteken of kapot steken en 9/10 had hij ze MAAR ja daar moet je héééél véééél geduld en tijd voor hebben alvast succes
groeten Damy
dinsdag 7 augustus 2007 - 10:34
Paronoto

Paronoto

Waarom steeds naar vergif grijpen,en dat voor een natuurliefhebber.
Denk eraan, dat je kinderen en kleinkinderen ook nog moeten kunnen genieten van dat kleine stukje natuur dat ons nog rest.
Anders zat je niet in de tuin,is het niet???
mvg Esem


Ik zal uw opmerking doorsturen naar de AVEVE de zgn Boerenbond....waar ze enkele tientallen soorten van allerhande giften etc verkopen...

De P.


dinsdag 7 augustus 2007 - 22:02
hugo

Hugo

zoals Esem aangeeft, ne goeie stabilisé eronder en je hebt geen last meer,, en wat de 'vergiften' betreft, die verkopen ze overal, niet alleen bij aveve,, als je die niet wil dan koop je die ook niet,, dit is trouwens een business gelijk een andere, helpen tijdelijk en daarna is het weer kassa kassa
heb op het vorig forum eens een hele lijst met natuurlijke middeltjes gezet, zal eens opzoeken of ik die nog ergens op mijn schijf od cd 's heb staan

groetjes
woensdag 8 augustus 2007 - 09:06
Adrienne

Adrienne

Hola, ben ik mis een woelrat is toch geen mol hé
Zal is effe google !!!
woensdag 8 augustus 2007 - 09:35
hugo

Hugo

nee Adrienne, een mol en een woelrat zijn twee verschillende beestjes, maar ze leven wel hetzelfde: onder de grond;; en dan hier mijn lijstje uit verschillende bronnen

Biologische bestrijding van woelmuizen en woelratten
Preventie: In de eerste plaats kan je de leefomgeving van de woelrat zo ongunstig mogelijk maken door:
- grachten en sloten schoon houden
- gras kort houden
- drainagepijpen en aflopen afstoppen met kippengaas
- afval van hout en steenpuin opruimen in omgeving
- bodembedekking achterwege laten en zo min mogelijk mulchen.

Ingespitte jonge vliertakjes zijn een uitstekend middel om woelratten te verdrijven. Dit komt door de geur die de takjes afgeven.

Wat een tijdje werkt is karbiet, in de ingang gooien beetje water erop en iets op de ingang leggen (afdichten), maar wees voorzichtig om het gas niet zelf in te ademen

Giftige zaden als lokaas gebruiken: kruisbladwolfsmelk (Euphorbia lathyrus) en de bolrokken van de giftige Scilla maritima.

Gezien deze soort op mollen gelijkt kun je hetzelfde middel toepassen als bij mollen. Je ontdoet flessen van hun bodem, vervolgens graaf je de fles in een hoek van 35 graden met de tuit omhoog, vanzelfsprekend zonder (kroon)-kurk of dop. Wanneer de wind er over blaast, worden er trillingen in de grond gestuurd die ondragelijk zijn voor ondergrondlevers.... en deze zo snel mogelijk de biezen pakken.

Een vlierhaag vormt een dicht en warrig wortelgestel. Dat bemoeilijkt voor woelratten de toegang tot de fruit- of moestuin.

Met bladeren van vlierstruiken of brandnetels kunt u gier maken. Daarvoor legt u 1 kg bladeren in 10 liter water en laat het mengsel 10 dagen staan. Gier ruikt niet lekker, ook niet voor woelratten. Giet de gier onverdund in de gangen. De geur verjaagt de woelratten.

Het schijnt dat ze er van door gaan als je hier en daar wat mest van een fret in een gang stopt. Kun je wel krijgen bij iemand die fretten kweekt.

Een lokaas kan je eventueel zelf maken: geplette haver, witte bloem en plaaster en giftige zaden droog mengen, leg dit mengsel op de bodem van de gangen en controleer wekelijks

groetjes
woensdag 8 augustus 2007 - 09:49
Adrienne

Adrienne

Pff, bedankt Hugo ik begon zowaar al te twijfelen.
Wij hebben hier liever een mol dan een woelrat zitten.
Een mol is beter te vangen !!!
woensdag 8 augustus 2007 - 20:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon