menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De legende van Gelert

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

in de 13°eeuw woonde in noord Wales,(in Beddgelert )een prins. Op een dag was hij in het bos aan het wandelen en vond zijn lievelingsshond Gelert niet . Na overal gezocht te hebben ging hij in het paleis zoeken en vond zijn hond naast het wiegje van zijn zoon , helemaal onder het bloed, vloer, wieg , gordijnen alles . Het wiegje was leeg en vol bloed .... hij nam zijn geweer en schoot de hond neer.... stilletjes hoorde hij een zacht gekreun dat van achter het wiegje kwam .... toen hij achter het wiegje keek zag hij de baby naast een dood gebeten wolf vol bloed ; toen begreep de prins dat zijn hond zijn zoon gered had.

Sinds die dag heeft men de prins nooit meer vrolijk geweten en als men naar Beddgelert gaat dan kunt je het graf van Gelert gaan bezoeken , het bestaat echt want ik ben naar het graf geweest

is het een legende , ik weet het niet maar ik krijg er nog altijd kippevel van...


toen Hugo het verhaaltje vertelde dacht ik terug aan Gelert en dacht hij mag niet vergeten worden ....
maandag 25 juni 2007 - 23:12
Helianthus

Helianthus

Jawadde, ik kreeg er ook koud van, kort maar krachtig !
maandag 25 juni 2007 - 23:18
Esem

Esem

minouke het verhaal klopt volledig want ik was de prins.
En de hond of is nog steeds bij mij onder de gedaante van een kat Sheba
Ik kan het bevestigen want hier is de foto.
Gr De Prins ( Esem,)

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 25 juni 2007 - 23:37
minouke

Minouke

esem , wat een mooie poes , nà de vaas nu de poes maar die neem ik echt mee hoor! tot zondag
maandag 25 juni 2007 - 23:40
annis

Annis

Ik als katten liefhebber deze Pers is prachtig. Zelf heb ik op dit moment een britsche kort-en langhaar.
Voorheen heb ik twee witte Perzen gehad. Ze zijn zo lief.

Annis
dinsdag 26 juni 2007 - 02:08
Esem

Esem

Ja zeker annis het zijn schatjes.
Ook de britsche korthaar, want mijn zus bezit er twee.
Een grijze en een zandkleurige.
Echte flodderaars.
Esem,
dinsdag 26 juni 2007 - 02:44
minouke

Minouke

ik heb maaaaaar een gewone zwarte kat , geboren in de lucht tussen australie en belgie, echt waar !
de eigenaar van de poes wist niet dat ze drachtig was en toen ze aankwamen op zaventem lagen er 3 kleintjes bij

mijn zoon werkte toen op de luchthaven en heeft ze dan meegenomen na afspraak met de eigenaar (eerst zijn ze nog een tijdje bij poes gebleven) en is nà 3 maanden eigenaar en poes weer verder gereisd .

dus het is geen perzische maar wel een australische zwarte kortharige .... en een lieve

haar broer en zusje zijn bij mijn zoon gebleven

dinsdag 26 juni 2007 - 03:03
annis

Annis

Zo heb je ook en nieuw ras Minouke een echte Australische korthaar heeft nog niemand. Ook nog geboren op atmosferische hoogte. Is dat degene op je avater. Ziet er mooi uit.

Annis
dinsdag 26 juni 2007 - 03:10
minouke

Minouke

jaja, dat is ze , ze is nu 8jr

chantal
dinsdag 26 juni 2007 - 03:14
Esem

Esem

Dan heeft ze al 8 jaar niet meer gevlogen.
Zal nu wel het vliegen verleert zijn.
Esem
dinsdag 26 juni 2007 - 03:50
minouke

Tekst aangepast

Minouke

wel hij is gecastreerd hé, hij vloog te graag

sorry de ze is een hij
dinsdag 26 juni 2007 - 04:02
jp

Jp

De legende van Gelert = een legende, uit de 19de Eeuw, waarbij de inwoners van het dorp Beddgelert een graantje wilden meepikken van de stijgende toeristenstroom in Snowdonia Region (Wales).
Dat hoeft de pret niet te drukken : het is nl. een prachtige streek met talrijke rotsgraven (genre hunnebedden) en de mooie legende blijft een zeer mooi verhaal.

Ook Vlaanderen kent dit : het verhaal van Nello & Patrache (d.i. de hond) is iets gelijkaardigs, bijna vergeten in eigen land maar letterlijk elke Japanner kent het uit het hoofd !

Daar sta je dan in maatpak, in Tokyo, te zweten : "Ah mister, from Flanders, ah mister... Dog of Flanders, Nello and Patrache...ah"
En ik had er nog nooit van gehoord ?! Mijn zakenpartner uit Japan dacht schijnbaar met een onderontwikkelde holbewoner te maken te hebben ("want in Antwerpen staat er zelfs een standbeeld van mister !! Volg de Japanse toeristen !!!")
dinsdag 26 juni 2007 - 18:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon