menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Is er in belgie ook vanacht luilak

Ga naar meest recente reactie

an

An

hier is er van nacht luilak en vanavond werden er hoge stapels met hout ontstoken
is dat ook bij jullie ook in belgie.
gr an
zaterdag 26 mei 2007 - 06:19
Esem

Esem

Is mij hier onbekent .
En wat mag luilak dan wel zijn an?
Gr Esem,
zaterdag 26 mei 2007 - 06:40
corrielat

Corrielat

Hallo An,
Ik woon ook in nederland maar heb daar nog nooit van gehoord, ter ere van wat is dat bij jullie?
zaterdag 26 mei 2007 - 06:41
an

An

dat is dat kinderen en pubers wie daar zin in heeft iedereen zijn ramen onder mag smeren met zeep of kaarsvet of boter ,dan zie je iedereen lappen de volgende dag.
en dat vuur wat ze aansteken is een hele hoge berg met hout en zo die staan hier op verschillende plaatsen,in zaanstad en die gingen ze om ongeveer om 10 uur aan steken dat is ergens een nieuw begin van en geloof ik om de kwade geesten weg te jagen heb ik gelezen.
maar vaak zit er ook vernielzucht bij en dat is erg jammer zelfs het winkelcentrum staan dan ramen te lappen.
gr an
zaterdag 26 mei 2007 - 06:47
corrielat

Corrielat

Gelukkig dat ze dat hier niet kennen, ik heb een hekel aan vieze ramen, en dan ingesmeerd met boter? wie bedenkt zoiets toch? zeker iemand die ze zelf niet schoon hoeft te maken, ik zou er niet blij van worden, en toch ben ik geen LUILAK, maar ramen expres smerig laten maken? nee daar hou ik niet van
zaterdag 26 mei 2007 - 07:02
an

An

ik heb mijne met afwasmiddel ingesmeerd dan blijft er niets op zitten dan haal je het zo weg met een sponsje
ze gooien er ook wel eieren tegen aan
gr an
zaterdag 26 mei 2007 - 07:05
an

An

oja en smorgens vroeg belletje trekken, erg jammer als je dan wilt uit slapen, veel lawaai maken dus
gr an
zaterdag 26 mei 2007 - 07:07
an

An

ik ga me bed maar in voor dat ze hier om 6 uur staan te bellen
vorig jaar gelukkig niet wel ramen lapen
gr an
zaterdag 26 mei 2007 - 07:09
Nigella

Nigella

Deze Nederlandse gewoontes , hou ik liever buiten. Stel je voor op huizen met bleke ruwe stenen....wat een karwei

ik heb al compassie met je An
zaterdag 26 mei 2007 - 16:41
corrielat

Corrielat

Hallo An,

Ik zal het even voor je vertalen want boven in nederland kennen ze dit woordje niet, compassie is medelijden, ja je moet maar hier in het zuiden komen wonen, dan ben je meteen tweetalig,
zaterdag 26 mei 2007 - 17:14
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Hihi Corrie,
dat is gelijk toen met het woord vapeur, weet je nog?

Ann
zaterdag 26 mei 2007 - 18:16
an

An

ann ik ken dat woord niet vapeur
gr an
zaterdag 26 mei 2007 - 19:12
an

An

dat zou wel gemakkelijk zijn twee tallig
ik heb niks op mijn ramen gehad ze hebben niks gedaan
maar volgens mij heeft mijn zoon voordat ik het beschermend het had ingesmeerd met afwasmidel erop gekrast met harde hand zeep of kaars
dus ik moet als nog ramen lappen
gr an
zaterdag 26 mei 2007 - 19:16
annd6

Annd6

An,
vapeur betekent: een opvlieger
Groetjes
Ann
zaterdag 26 mei 2007 - 19:27
Jeannette1

Jeannette1

LUILAK
Beste allemaal, ik ben geboren in Amsterdam in een periode dat ALLES nog netjes en baldadig was.
Op dit moment en eigenlijk al jaren lang is het alleen maar vernielzucht!

Wij meisjes waren toen wel net zo baldadig als de jongens(broers), echt allemaal nog kinderen.
Dan belden wij aan flink achter elkaar aan of hadden een loper, waar je vroeger veel deuren mee open kon maken.

Zodra er een deur openging, gooiden wij een steen op de trap die vast zat aan een touwtje zodat wij hem naar beneden konden trekken.
Als er dan iemand een bovendeur opendeed riepen wij gezamelijk:

Bent u mevr. of meneer van Onderen, dan kunt u de steen horen donderen.
Of wij hingen zo klein als wij waren ergens een fiets (auto's waren er toen nog niet zoveel), in een lantaarnpaal.

Ook bonden wij 2 deurknoppen van buren aan elkaar zodat zij moeite hadden om de deur open te maken.

Tegenwoordig (zo hoor ik van diverse mensen uit die streek), dat de jongelui autobanden doorsnijden,
of deurknoppen met hondenpoep insmeren en zo meer.

Helaas erg veel vernielingen! Wij zouden dat niet gedurfd hebben uit angst dat wij op ons duveltje kregen.

Er waren ook bakkers, die midden in de nacht luilakbolletjes bakten voor lieve kinderen.
Als je dan de bakkerij binnen liep, kreeg je een zak met heerlijke zoete zachte bolletjes.(GRATIS)

Officieel is Luilak een Noord-Hollands gebeuren, (West Fries zegt men ook wel eens).

Wat de vernielzucht en meer dingen betreft, zijn Ger en ik erg blij dat wij al tig jaren in een klein dorp wonen in Zuid-Holland.

Ik wens iedereen hele fijne Pinksterdagen en niet lelijk kijken als het gaat regen hoor?, dat hoort nu eenmaal bij de natuur!

Groetjes, Jeannette



zondag 27 mei 2007 - 02:28
an

An

hoi jeannette
hier in de buurt is het niet zo erg als je van anderen hoort hier en daar een ei of een beetje zeep meer of een kloddertje boter
maar voor de rest valt het wel mee vroeger was het erger net wat je zegt vernielzucht
tuinlampen stuk trappen en noem maar op maar het valt mee hier waar ik woon
gr an


ik wens iedereen hele fijne pinksterdagen toe, en wat de regen betreft het regent af en toe
maandag 28 mei 2007 - 00:42
Jeannette1

Jeannette1

Hai An,
Hier in Zuid-Holland kennen ze het niet en is het volgens de oudere jeugd een doods durp (dorp).

Wij zijn er wel blij mee, of is dat de ouderdom???

Wel wordt hier erg veel aan diverse sporten en muziek gedaan en er zijn in dit durp wel 7 kerken, die allemaal wel goed vol zitten, de kerken werken veel samen.

Ik heb een recept van de originele Luilakbolletjes, maar niet die van die bakker toen, dat waren gewone zachte bolletjes alleen erg zoet.

Ik zal de URL van het recept opzoeken en zet het dan ook wel hier neer.

Mijn recept komt echt uit de Zaanstreek en lijkt op kleine krenten/rozijnen bolletjes.

Je moet ze het beste met stroop eten en lekker warm.

Groetjes, Jeannette
maandag 28 mei 2007 - 00:56
an

An

een kennis die heeft vorig jaar ook bij de bakker die bolletjes gehaalt(krommenie)
waar woonde jij in de zaanstreek want daar woon ik ook ik woon vlak bij de zaanse schans(zaandam)
gr an
maandag 28 mei 2007 - 01:24
Jeannette1

Jeannette1

http://www.jeannettesstek.nl/Recepten/Zoetigheid-Gebak/Luilakbolletjes.html

Hai An, eerst even het beloofde URLletje van de luilakbolletjes.(GA DAN MAAR EVEN ZITTEN)!!!
Nee, wij wonen al tig jaar in het dorp Bleiswijk, hoewel het tegenwoordig wel een stad lijkt te worden.

Voorheen had ik tuinderijen voor mij zitten, erg gezelig, de hele dag zwaaien en tegen elkaar roepen:
Heeeeeeeeeeeee wijfie, lekker weertje he etc.
Op een gegeven moment moest die (mijnheer X) zijn tuin verkopen omdat er gebouwd moest worden.
Waar wij wonen, (wij zitten het dichts bij het slootje dat langs het pad loopt, zouden ze niets gaan bouwen.
Daar zou een soort parkje komen.

Toen waren er 2 jaren zonder iemand waar ik tegen kon praten of zwaaien.
Maar... ik zag uiltjes, ooievaars en veel meer dieren op die lege plek komen, een genot!

Tot ca. 2 jaar geleden, toen kwamen die flatgebouwen (3 etages) op die kale plek en OOK vlak voor mijn neus.
Hierdoor kon ik ook nog eens aan de antidepressiva.

Een hele dag alleen maar tegen een blinde muur aankijken is niets voor mij en ik denk voor niemand.
De flat staat ca. 10 à 12 meter bij mijn deur vandaan. (de achterkant van mijn huisje)
Laat ik er maar niet meer over praten, anders word ik gek.

Ik heb wel een broer, schoonzus en zus, zwager in het nieuwste gedeelte van Purmerend wonen.
Maar die zijn het meest van de tijd in hun huis in de Ardennen.
Dus dat is, zo ook met mijn andere zus, zwager en broer, schoonzus uit Roden en Zeist, alleen maar emailen, chatten en bellen.

Zo tante An, nu weet je alweer een hele boel van mij, wat normaal niet mijn gewoonte is om over mijzelf te praten.
Maar als ik eenmaal mijn mondje roer...

Ik wens je een fijne avond en ook een fijne 2e Pinksterdag.
Groetjes, Jeannette
maandag 28 mei 2007 - 03:16
an

An

jeannette
ik dacht dat jij uit de zaanstreek kwam omdat je dat in je vorige brichtjes had gezet,vandaar.
ik heb twee broers die in purmerend wonenwat jammer van die flat voor je neus ,zonde dat ze je uitzicht weg hebben gehaald maar dat kan hun niks schelen hoe meer huizen hoe meer ze vangen toch
maar om aan ons uit zicht te denken ho maar ik heb dat hellaas niet ik kijk uit op een grasveld en dan huizen en aan de tuin kant een weggetje en dan huizen minder mooi als een wei land maar altijd weer beter dan een flat.
gr an
dinsdag 29 mei 2007 - 05:14
Jeannette1

Jeannette1

Hai An, ik had het over de Zaanstreek met het oog op luilak, wat daar vandaan komt en de luilakbolletjes ook natuurlijk.

Ik wil je niet deprimeren, maar hoelang blijft het grasveld een grasveld???

Als wij ergens rijden, (nooit via een snelweg) zeggen Ger en ik altijd tegen elkaar: Hoelang zal dit stukje natuur nog blijven bestaan voor er gebouwd gaat worden.

Dan heb ik van de week nog wat foto's van paddestoelen, waar wij de naam niet van weten.
Die ik dan in de daarvoor bestemde topic moet plaatsen

Ook heb ik wat (in mijn gevoel) mooie foto's van mijn planten en vruchten in de tuin.

Ik ga zo een onderschrift proberen te plaatsen bij mijn profiel.

Nog een fijne avond en nacht gewenst.

groetjes, Jeannette
http://www.jeannettesstek.nl/
dinsdag 29 mei 2007 - 05:30
an

An

hoi jeannette dat gras velt blijft want het is ook een speeltuin en het staat midden in een hofje
weltrust voor straks en nog een fijne avond
gr an
dinsdag 29 mei 2007 - 05:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon