menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Afscheid

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Na jarenlange dienst heeft mijn trouwste stukje tuingereedschap het loodje gelegd.

Raar waar een mens soms meewoedig van wordt.

Tuinbabbel

zondag 2 mei 2021 - 14:20
LT

LT

Bijna vaderdag...Wie weet...
zondag 2 mei 2021 - 14:33
dries944

Dries944

Waarvoor gebruik je dit gereedschap?
zondag 2 mei 2021 - 16:44
Roeli

Roeli

Vaderdag is pas de 3e zondag in Juni. Maar zondag is het Moederdag.
zondag 2 mei 2021 - 17:40
deHaan

DeHaan

Even weer lassen en je kan hem weer gebruiken.
Moet je wel kunnen lassen en anders wil ik het wel voor je doen.
Ik denk niet dat je er een paar uur voor gaat rijden
zondag 2 mei 2021 - 17:54
LT

LT

Och Leerling, ik geloof dat je een dame bent ipv een heer...Dus Zondag moederdag
zondag 2 mei 2021 - 18:49
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Dries944
Toen het nog nieuw was, zag het eruit als wat je hier ziet: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/29802/g1-combi-tuinhakje

't Is een combinatie van een drietand met een hakje,. Voor mij was het een multi-tool.
Handig bij het wieden: ik maakte de grond en/of het grind los rond het onkruid en kon het gemakkelijker uit de grond halen. (Voor alle duidelijkheid: dat grind lag hier al. Ik heb een grondige hekel aan grind en kiezel.) Ik kon er heel selectief mee wieden, zonder bv. andere opkomende planten mee te beschadigen. Ik gebruikte het om brandnetels die op ongewenste plaatsen opduiken, voorzichtig plat te drukken, om ze dan met wortel en al te verwijderen. Soms hielp het me om doorgang te maken tussen doornige struiken, zodat ik een robinia tussen een japanse kwee kon weghalen.
Het "hakje" deed vooral dienst om niet al te dikke wortels door te hakken, en putjes te graven voor planten. Soms ook om een dikke graspol vrij te hakken.
De lengte was net goed om af te meten op welke afstand ik planten wilde zetten.

Bij de heraanleg van de straat is een flink deel van onze voortuin overhoop gehaald, om er 4 afvoerpijpen te trekken waar we er maar een van nodig hebben. Na afloop hebben ze de grond weer aangevuld met iets dat deels op gestabiliseerd zand gemengd met puin lijkt. Wat - ongevraagd en ongewild - gras erover en klaar.
Keihard.
Mijn multi-tool heeft flink dienst gedaan om die grond weer te breken. Om stenen weer uit de grond te trekken. (Ik heb er bijna intakte bakstenen mee boven gehaald.)
De kop kwam er af en toe door scheef te staan.

Maar een zware graspol betekende het finale einde.

Ik lees dat het stukje gereedschap verkocht wordt voor lichtere tuinklussen.
Het was tot heel wat meer in staat, maar ik heb het duidelijk boven zijn capaciteiten misbruikt.

@DeHaan
Lassen zou moeilijk worden. De kop is helemaal verwrongen.
Bedankt voor het aanbod om dat voor me te doen, maar een rit van (heen en weer) 5 uur, gaat het inderdaad niet worden.

Morgen heb ik een vrije dag. Er is een winkel in de buurt waar ze een gelijkaardig exemplaar zouden verkopen. Kan ik daarna meteen weer aan de slag en hoef ik niet te wachten op een X-dag.

(Hier vieren we vaderdag op 19 maart en moederdag op 15 augustus. )
maandag 3 mei 2021 - 00:06
Roeli

Roeli

Maar 19 maart is al lang geweest . Kan je toch beter op Moederdag wachten.
maandag 3 mei 2021 - 11:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon