menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonsai verplanten

Ga naar meest recente reactie

ode_ron

Ode_ron

Ik heb een bonsai die ik wil verplanten. De pot waarin deze nu staat verpulvert.
Kan ik hem in gewone aarde zetten, of lukt dat gewoon niet. En mag ik een gewone bloempot kopen of is dat geen goed idee.
dinsdag 20 oktober 2020 - 11:22
ode_ron

Ode_ron

Mijn bonsai

Tuinbabbel

dinsdag 20 oktober 2020 - 11:29
deHaan

DeHaan

Het is een, Ficus Microcarpa.
Kan je in een gewone potgrond overplanten, wel in een pot met gaten onderin.
Hij staat zo te zien vrij donker.
dinsdag 20 oktober 2020 - 11:57
Esem

Tekst aangepast

Esem

Lijkt me nu niet echt een bonzai te zijn hoor.
deze staan in daarvoor speciale schalen.
Ze worden ook veel gesnoeid om kleiner blad te bekomen.
Is een drukke bezigheid.
Ook de wortels worden bijgeknipt om echt een bonzai te bekomen,dit gebeurd bij het verpotten van de plant, zo kan je ook langer de zelfde schaal blijven gebruiken.
Zie voorbeeld.
Groetjes E,

Tuinbabbel

woensdag 21 oktober 2020 - 11:15
ode_ron

Ode_ron

@dehaan, de plant staat daar inderdaad te donker maar ik heb hem daar gezet om een foto te maken. Ik had net alle slechte blaadjes verwijderd.
@esem, het is een bonsai. Van in het begin vond ik het een rare pot. Hij zal nu een betere krijgen.
Bedankt voor jullie hulp.
woensdag 21 oktober 2020 - 19:43
Roeli

Roeli

Maar wat geeft je de indruk dat het een bonsai is ?
Is je dat in een tuincentrum verteld ?
donderdag 22 oktober 2020 - 09:53
satomi

Satomi

Het is echt geen bonsai. Wel wordt deze soort als bonsai astronomer in tuincentra. Zie ook: https://www.123planten.nl/ficus-microcarpa-ginseng-4fimgss88.html
donderdag 22 oktober 2020 - 09:59
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Heir vind je een bonsai van dezelfde soort: https://www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/ficus
donderdag 22 oktober 2020 - 10:02
ode_ron

Ode_ron

@roeli, ik ben ervan uit gegaan dat het een bonsai is. Ik heb hem gekregen van een vriendin, een geschenk.
Verkeerd gedacht dus. En nu snap ik waarom hij niet in een bonsai-schaal stond.....
vrijdag 23 oktober 2020 - 14:29
ode_ron

Ode_ron

@satomi, je hebt gelijk, ik zie het verschil.
Ben weer wat wijzer geworden. Het is een gewone plant
Ik ga hem toch eens verplanten en goed verzorgen.
vrijdag 23 oktober 2020 - 14:31
Esem

Esem

Eind goed al goed.
Gr Eddy
zaterdag 24 oktober 2020 - 10:06
Dany
zaterdag 24 oktober 2020 - 11:59
ode_ron

Ode_ron

@Dany, ik kan het artikel niet lezen. Is voor abonnees.
Wat stond er in het kort in....
zondag 25 oktober 2020 - 14:49
Dany

Tekst aangepast

Dany

Ik heb het artikel gekopieerd. In hoeverre dat juist is weet ik niet, wat ik wel weet dat er ooit zo'n artikel stond over een cactus en dat vond ik eigenlijk niet al te juist.



Voor groene vingers: ficusginseng
Mooi en meer:
Met de looks van een heuse bonsai, maar tegelijk een karaktervolle, sterke en gemakkelijke kamerplant. Deze ficus kan tegen een stootje en tegen af en toe te veel maar ook te weinig water. In de zomer mag de plant zelfs het terras opfleuren. Te warm en te zonnig heeft de plant het nooit!
Expert:
Het is wel geen bonsai in de echte zin van het woord, maar je kan er wel je bonsaivaardigheden op oefenen. De plant verdraagt namelijk extreem goed regelmatig inkorten. Wil je ze compact houden dan is het zelfs aangeraden om twijgjes met meer dan acht bladeren in te korten tot er ‘stompjes’ van twee bladeren overblijven als aanzet voor meer en nieuw groen. Nog niet bonsai genoeg? Ga de plant te lijf met metaaldraad en buig de takjes naar onder of opzij en in bochtjes.
Groenwijs:
De naam ginseng is absoluut fout. Ginseng is een (geneeskrachtig) product getrokken uit de wortels van Chinese ginseng (Panax ginseng). De ideale vorm van die wortels wordt nagestreefd in het stammetje van de ficusginseng: een mannetje met twee benen en een lijf. Het in Chinese ideogrammen geschreven ginseng vertaalt zich trouwens als ‘man’ en ‘essentie van lichaam, geest en ziel’.
zondag 25 oktober 2020 - 17:27
ode_ron

Ode_ron

@danny,, thanks om het te delen
zondag 25 oktober 2020 - 21:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon