menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

"Martel uw planten niet langer door ze te sproeien, maar bedek de blote aarde"

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/22/bedek-je-tuin-tegen-de-droogte/
Een uitgebreid en goed beargumenteerd pleidooi om de aarde rond de planten in uw tuin af te dekken met een dikke laag mulch. Voorkomt uitdrogen in de zomer en isoleert tegen de vrieskou in de winter.
Je spaart tegelijk tijd en vooral ook veel water, wat een schaars goed aan het worden is. Verkeerd sproeien is bovendien een verspilling van beide en een marteling voor uw planten.
maandag 22 juli 2019 - 21:05
LT

LT

Prachtige link en pleidooi voor mulchen. Maar wat doen de mensen met hun gazons...Ook mulchen...Ik sproei regelmatig de "borders" en laat het gazon voor wat het is...Weet het toch nog niet beter. Het blijft moeilijk. Hopelijk geven velen hier hun opwachting. Van elkaar leren...
maandag 22 juli 2019 - 21:16
pplakke

Pplakke

Mulchen help inderdaad, maar wel onder voorwaarde dat er geen grote bomen staan. Zo heb ik gemerkt dat onder mijn split in de voortuin het nog nat was eens in een zomer (geen bomen daar). Maar onder houtsnippers die zich uitstrekken van 3 tot 8 meter van Italiaanse populieren. Daar was het kurkdroog. Net als onder de dennen naalden van Oostenrijkse dennen. In feite zijn bomen grote droomzuigers een volwassen populier drinkt bv 1500 liter per dag.
https://www.lenntech.nl/water-consumptie.htm

Vandaar ook dat de letterzetter ook vooral schade maakt op hoge gronden. Door het neerslag tekort zuigen die bomen het water tot het compleet op is. Waar dit op lage gronden waar het grondwater dichter is veel moeilijker is. Het word nog een moeilijk jaar dat het gras nog lang groen zag. Dat was ook vooral door de natte juni. Maar als je de beken bekijkt die zijn leeg het is echt een drama.
dinsdag 23 juli 2019 - 03:45
Tuinprins

Tuinprins

Dat van dat mulchen klopt maar gedeeltelijk. Als er een tijd relatief weinig neerslag valt dan wordt de grond droog, ook onder een dikke mulchlaag. Een aantal gedeeltes van mijn tuin worden hier al bijna 20 jaar gemulched. Als ik vorig jaar en dit jaar geen water had gegeven dan zouden de planten wegkwijnen (en hadden de bijen, hommels en vlinders minder voedsel). Verder ben ik het met Pplakke eens: grote bomen en struiken slurpen op hete zomerdagen flink wat water dus daar in de buurt droogt de grond snel uit, onafhankelijk van het feit of er een mulchlaag aanwezig is of niet.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 23 juli 2019 - 06:09
Wannus

Wannus

Ik heb het gisteren ook nog vermeld bij Bomen en struiken en eerder hier op dit forum ook dat het van groot belang is de planten te bedekken met haksel en andere..... Vooral bij de droogte die we alweer een tijdje meemaken en in de winter is het een bescherming . Ik vul regelmatig (indien nodig ) haksel bij .Het verteerd bij mij nogal snel omdat ik het heel fijn haksel en de vertering is dan ook goed voor de bodem . Ik geef 1 tot 2 maal flink water per week bij deze droogte . Ben niet bang om er eens een weekje op uit te trekken zonder te sproeien . Vele planten en struiken zien erg af of sneuvelen soms door iedere dag te begieten . Zelfs mijn Hortensias in volle grond krijgen 1tot 2 maal water per week , met de tuinslang laat ik dan gezapig het water een halfuurtje vloeien .
dinsdag 23 juli 2019 - 15:17
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Lagen gras en snippergroen helpt nu niet meer tussen de planten. De eerste keer dit jaar dat ik nu de slang heb gebruikt. Ik krijg een enkele keer iets ander onkruid. Dat is er dan tussenblijven hangen. Maar dat trek je er zo maar uit. En in de wintermaanden mogen de kippen er weer scharrelen.
dinsdag 23 juli 2019 - 23:09
Roeli

Roeli

Idem dito. Gisteren voor het eerst ( op kwetsbare plekken,) gesproeid.
woensdag 24 juli 2019 - 07:12
Limburg vooruit

Tekst aangepast

Limburg vooruit

Ik mulch waar mogelijk (met 2'100 M2 niet altijd genoeg materiaal), maar mijn borders zijn zeer goed dicht gegroeid en ik versnipper mijn vaste planten zodat ze de bodem inderdaad bedekken.

Ik sproei mijn borders en gazon zeker 0 keer per jaar, enkel bij aanplant krijgen ze een overdosis water en 1x de week erna indien nodig. Daarna moeten ze hun plan trekken, daar worden ze sterk van.

De droogte heeft mij vorig jaar 1 plantensoort gekost, de rest heeft het perfect overleefd, al kwam de regen uiteindelijk geen week te vroeg.
zaterdag 27 juli 2019 - 18:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon