menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Ff depri

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

We wonen in een vrij groen gebied. Het grootste deel van onze tuin is redelijk 'wild'. De hele tuin is heel erg bio.

We merken dat het niet goed gaat met de natuur rondom ons.
Tot vorig jaar mochten we het eekhoornvoederhuisje minstens een paar keer per week bijvullen. Nu zien we daar geen beweging meer.
Het is vlindertelmaand (https://www.natuurpunt.be/pagina/de-grote-vlindertelling-van-natuurpunt), maar ik tel nauwelijks 3 vlinders in de tuin.
Vlinderstruiken, lavendel, marjolein... gonsden een paar jaar geleden nog van wilde bijen. Nu kan ik ze op 1 hand tellen.
Ik stoot nog regelmatig op jonge padden. Af en toe ook op kikkers en hazelwormen. Zelfs vuurvliegjes zagen we hier nog. Maar onze straat wordt vernieuwd. Vorige week hebben ze van die verblindende LED-straatverlichting gehangen, die zowat heel de tuin verlicht. Alleen waar het huis zijn schaduw werpt is het nog wat donker. Zelfs de heldere sterren zien we niet meer.
Tijdens een fietstochtje naar en langs de Nete (rivier vlakbij) zie ik hoe veel plaats japanse duizendknoop en reuzebalsemien alweer hebben ingepalmd.

Was het dat? Is de boel finaal naar de haaien?
donderdag 18 juli 2019 - 01:20
minouke

Minouke


10 Jaar geleden zag ik geen vlinders of toch hééél weinig door het sproeien van de fruitboeren (vermoed ik) . Zelf woon ik midden in de fruitplantages en sinds enkele jaren mogen sommige producten niet meer gebruikt worden en zie ik nu meer vlinders, ook veel meer wespen en bijen.
Eekhoorntjes zie ik hier niet maar wel egels, Dit jaar heb ik er 5 geteld die in de tuin overwinterden.
Ik zie ook veel mussen, zwaluwen, koekoeks en buizerds maar dit jaar minder mezen en merels.

En dan de mensen die toch ook een deel zijn van de natuur..... vooral hun tenen die erg gevoelig worden, vooral als ze achter een scherm zitten of bvb op een forum. Dan zijn ze sterk hé!
Want in feite zijn er teveel mensen op de wereld en dat is het grote probleem van de natuur. Onze aardbol kan dat niet meer aan! die moeten allemaal eten, wonen, enz...

Was het dat? Is de boel finaal naar de haaien?....... zo erg zie ik het nog niet Leerling, we zijn er ons al van bewust. Dat is al een grote stap vooruit.
Vroeger toen de mensen hun nog met steenkool moesten verwarmen zal de lucht veel vuiler geweest zijn maar dat werd toen niet gemeten. Nu word alles gemeten en vergeleken en lijkt alles erger dan vroeger.

Ff depri...... Niet doen, er is nog veel om van te genieten.

Groetjes en geniet van je eigen stukje natuur
Chantal



donderdag 18 juli 2019 - 07:16
LT

LT

Leerling, niet zó depri....Volgens mij ben jij uit het goede hout gesneden. Wat Chantal schrijft is ook heel duidelijk. We moeten proberen, ieder in zijn straatje, zijn best te doen om deze wereld ook voor onze kinderen en kleinkinderen oké te houden. Genieten van wat we hebben, anderen hierop te wijzen en hopen dat het als noch de goede kant op blijft gaan.
Grotjes, Lou
donderdag 18 juli 2019 - 08:40
Tuinprins

Tuinprins

Wat bijen en hommels betreft zie ik bij mij in de tuin geen achteruitgang. Gisteren en vandaag gonsde het op Persicaria amplexicaulis, Liatris spicata, Perovskia atriplicifolia en Helenium 'Moerheim Beauty'.

Vlinders zie ik dit jaar wel minder dan een aantal jaren geleden maar dat kan ook aan het weer liggen. De relatief koude meimaand was ongunstig voor veel insecten. Bovendien kan het zijn dat de extreme droogte van vorig jaar een negatieve rol speelt bij de vlinderstand. Maar ja, van het weer kun je niemand de schuld geven, van gif wel .... en iets of iemand moet toch de schuld krijgen ...


Gegroet, de tuinprins

Tuinbabbel

donderdag 18 juli 2019 - 20:02
leerling

Leerling

Bedankt voor jullie reacties.
donderdag 18 juli 2019 - 23:33
leerling

Leerling

Gisteravond was er kabaal in de tuin. Een paar eekhoorntjes was aan het uitmaken van wie de hazelnoten waren.

Weer een sprankeltje hoop.
maandag 22 juli 2019 - 21:07
LT

LT

En hoop doet leven
maandag 22 juli 2019 - 21:18
leerling

Leerling

@Tuinprins
Bedankt ook voor de mooie foto met de beschrijving van de planten. Ik vrees dat ik hem nu pas op merk.

Ik ben nog altijd aan het experimenteren met planten om te zien welke het hier zonder al te veel hulp naar hun zin kunnen hebben. (Hier = hele droge zandgrond, nu al helemaal omdat ze grond nog eens extra droog hebben getrokken voor de rioleringswerken. Momenteel liggen de werken stil tot 5 augustus. Benieuwd of ze daarna de pompen weer gaan aanzetten. )
De meeste van jouw planten schijnen een voorkeur te hebben voor een normale tot vochtige bodem, maar zo'n foto's helpen desondanks om inspiratie op te doen voor kleur- en bladcombinaties.

maandag 22 juli 2019 - 21:34
leerling

Leerling

Inderdaad, LT.
maandag 22 juli 2019 - 21:35
LT

LT

Dit jaar nog niet de moed gehad om te "spuiten" tegen van alles en nog wat. Mijn fuchsia's staan er daarom ook niet zó florissant bij. Die in de volle grond wel perfect. Dus mijn aantal fuchsia's in pot zal drastisch afnemen tgv planten, die véél sterker zijn. Hierdoor zie ik wel meer vogels in de tuin. Drie of vier "winterharde" fuchsia's staan ook nog in pot tot komend voorjaar, daarna in de volle grond. Heb dan circa 15 cultivars in de volle grond. Dit zijn natuurlijk geen "hangers", die zouden dan met de bloemen over de grond slepen. Keus genoeg voor in de pot, die geen "spuit" nodig hebben. Hoop zo, dat ik dan ook een steentje bij mag dragen aan een mooiere "Umwelt".
maandag 22 juli 2019 - 21:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon