menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Droogte,kever,sparren,eik

Ga naar meest recente reactie

pplakke

Pplakke

Een nieuw artikel over de kever, droogte en laag grondwater. Mogelijk zelfs eiken in gevaar enkel grove den zou er nog tegen kunnen. Ik hoop op masas regen deze zomer maar voorlopig lijkt het zelfs nu al droog te blijven. Stel je voor alle eiken dood op hoge gronden dit zou echt ongezien zijn. Om nog maar van mislukte oogsten te zwijgen.

https://www.gelderlander.nl/achterhoek/eerst-de-droogte-toen-de-kever-bijna-alle-fijnsparren-zijn-dood~a06597c9/
woensdag 20 februari 2019 - 22:13
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Wat er niet in staat is dat fijnspar uit een iets vochtiger klimaat komt dan het onze. In natte zomers heeft die het naar zijn zin. Maar wanneer je dan een droge zomer krijgt, dan staat die boom zodanig onder stress dat die heel vatbaar wordt voor onder andere de letterzetter en de sparrenbastkever. In extreme jaren zijn het doorgaans de soorten die op de verkeerde plek staan die het meeste last ondervinden. Dat is nu niet anders.

Maar ik vind het al helemaal bizar dat beuk in een adem met berk een pioniersoort genoemd wordt. Beuk is een climaxsoort.
donderdag 21 februari 2019 - 18:23
pplakke

Pplakke

Goed opgemerkt van die pioniersoort het is een nederlandse krant. Maar blijkbaar schrijven ze vrij grote fouten. Dan zal dat van die eiken ook wel giswerk zijn. Uiteindelijk grondwater dat 40 cm lager staat maakt toch niet veel uit. Hier zitten we 20m boven zee niveau. Op sommige andere plaatsen zitten ze nog veel hoger.boven zee niveau. Als je al 20m boven het grondwater hangt is 40 cm waarschijnlijk weinig verschil. Want het is de capillaire werking die die 20m moet overbruggen. Het zal gewoon een kwestie zijn van ruimen en betere soorten kiezen.
donderdag 21 februari 2019 - 21:19
Polplastron

Polplastron

ier zitten we 20m boven zee niveau. Op sommige andere plaatsen zitten ze nog veel hoger.boven zee niveau. Als je al 20m boven het grondwater hangt is 40 cm waarschijnlijk weinig verschil. Want het is de capillaire werking die die 20m moet overbruggen. Het zal gewoon een kwestie zijn van ruimen en betere soorten kiezen.


Hier zit toch een rare redenering achter hoor: ik geloof niet dat het grondwater samenhangt met het zee-niveau. Als dat wel zo zou zijn, zou de grondwaterstand in principe ongeveer gelijk moeten blijven ongeacht de regenval en zou er enkel meer en meer verzilting zijn bij droogte omdat het grondwater dan zou worden aangevuld door zeewater?! Of zie ik iets over het hoofd?
vrijdag 22 februari 2019 - 20:54
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

De grondwatertafel is geen horizontaal vlak dat in een lijn doorloopt tot op zeeniveau. Ze zouden er in de Randstad niet mee kunnen lachen wanneer dat effectief zo zou zijn. Waar zou het grondwater dan zitten? + 5 meter?
De diepte van de grondwatertafel is van een aantal factoren afhankelijk, in de eerste plaats de bodemlagen en het reliëf. Dat die bomen bij jullie op 20 m boven NAP staan, zegt absoluut niks over de diepte van het grondwater.
Dat neemt niet weg dat eiken wel degelijk last kunnen hebben van verdroging. Van vermesting ook trouwens. En van luchtvervuiling en bodemcompactatie. Wanneer eiken door die oorzaken primair verzwakken en dan in een warme zomer last krijgen van eikenmeeldauw, heb je enkel nog een aantasting van eikenspintkever nodig om de klus af te maken.
Het is m.a.w. niet allemaal zo eenvoudiig en rechtlijnig te verklaren. ER zijn meer factoren in het spel dan je op het eerste zicht zou verwachten.
vrijdag 22 februari 2019 - 20:55
pplakke

Pplakke

Ik heb geen idee hoe hoog het grondwater hier staat. Ik weet enkel dat de beken hier zelfs na een natte tijd in de winter vrij snel leeg worden. In buurdorpen die in 98 overstroomden staat veel langer tot gans de zomer water in de beek normaal (vorig jaar minder). Als je bv. de nete in lier bekijkt het getij, dit heeft toch met eb en vloed van zee te maken dacht ik ?
zaterdag 23 februari 2019 - 05:22
WiPe

WiPe

Het getij heeft inderdaad met de zee te maken. Maar de nete in Lier ligt ook al hoger dan het zeeniveau. Zonder verval zou dat water niet stromen.

Bovendien gaat een rivier als de Nete de watertafel ook mee helpen verlagen, zeker om dat die Kelpische zandgrond het water heel snel afvoeren. Maar er zit niet overal alleen maar grof, snel drainerend zand in de bodem. Er is ook zoiets als leem en zelfs klei.

Aan de andere kant maakt dat droge zand de bodem al helemaal ongeschikt voor sparren.
zaterdag 23 februari 2019 - 14:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon