menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Weer 2018

Ga naar meest recente reactie

pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

nadat ik vorig jaar geen neerslag meer heb gemeten.wegens dat die pluvio meters of wel kapot vriezen (analoge) of wel de digitale het na een paar jaar begeven.ben ik nu toch opnieuw gestart want die droogte van vorig jaar. had ik wel graag gevolgd gehad ter plaatse.om dat de buien toch lokaal sterke neerslag verschillen geven.nu meet ik nog eens analoog en doe wat zout in de meter en hoop dat hij niet stuk vriest.deze maand wel nog niet veel vorst gezien .dus weet niet of het zout een groot verschil gaat maken.

neerslag deze maand
januari 71 mm



nu valt mij net iets op ik heb een naturen pluvio meter en dacht misschien even een foto te plaatsen.en tik dat in en blijkbaar zijn de meters in nl 160mm terwijl de Belgische maar 100 mm zijn.dan zal nl toch een gemiddeld meer neerslag krijgen.wat vorige jaar al opviel als je de verschillen telkens zag.

nl meter 160mm
https://www.gamma.nl/assortiment/nature-regenmeter-plexiglas-en-aluminium-160-ml/p/B523673

Belgische meter maar 100 mm
https://www.brico.be/nl/tuin-buitenleven/tuindecoratie/thermometers/nature-regenmeter-%E2%80%98pluvius-3%E2%80%99/5388957
woensdag 31 januari 2018 - 21:25
pplakke

Pplakke

geen regen meer verwacht vandaag dus kan het al posten.

neerslag februari 33mm
woensdag 28 februari 2018 - 15:40
Dany

Tekst aangepast

Dany

Bij ons in februari 20.8 mm gemeten met weerstation Alecto WS-4700
woensdag 28 februari 2018 - 17:20
pplakke

Pplakke

altijd leuk om de verschillen te zien.
donderdag 1 maart 2018 - 15:20
Dany

Dany

Voor maart heb ik hier juist 50 mm gemeten met weerstation Alecto WS-4700
zaterdag 31 maart 2018 - 23:22
pplakke

Pplakke

hier is maart op 69 mm uitgekomen.ik ben in elk geval blij dat het dit jaar terug wat meer regent.want vorig jaar in maart is de droogte hier gestart en heeft tot half november geduurd.
zondag 1 april 2018 - 06:40
pplakke

Pplakke

april is op 60 mm uitgekomen.tot zondag morgen heb ik op 20 mm gezeten toen is er 5 mm gevallen.en dan is zondag avond/nacht 35 mm bij gekomen .die neerslag heeft gans de maand goed gemaakt. nu kunnen we vochtig aan het groei seizoen starten.
maandag 30 april 2018 - 21:23
Dany

Tekst aangepast

Dany

Hier is maar 42 mm gevallen in april, er kan misschien nog 1 mm bijkomen tegen 24 uur want het is nu zachtjes aan het regenen
maandag 30 april 2018 - 23:07
pplakke

Pplakke

mei 48 mm hier.


als ik de gegevens bekijk op de website van het kmi staat er tot dag 30 -13,9 mm.als het vandaag droog gebleven is daar. dan word het record van droogste mei 19,0 mm (1990) verbroken.
donderdag 31 mei 2018 - 20:58
Dany

Dany

Hier in mei is juist 19 mm gevallen maar juni sta ik nu al op 24 mm
maandag 4 juni 2018 - 12:09
Dany

Dany

De maand juni 24 mm spijtig genoeg allemaal in de nacht van 1 juni
zaterdag 30 juni 2018 - 13:50
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

juni 35 mm weer een droge maand. en juli belooft ook droog te starten volgens wat ik nu op noodweer lees. word de eerste 2 weken geen regen verwacht.


https://twitter.com/gijsvandesande/status/1013075995040059394 ik zie op twitter net een foto van berken die verkleuren dit had ik vorig jaar ook in augustus.en dit herstelde niet meer volledig dit jaar. en nu opnieuw droogte dit gaat ongezien zijn.als dit aanhoud tot half november of misschien korter maar extremer warm.dan gaan we opgescheept zitten met dode bossen en ook dode tuin bomen.ik heb daar nog nooit iets van gehoord dat dit in belgie ooit al is gebeurt.de klimaatverandering lijkt zijn eerste zware uithaal te gaan doen.
zaterdag 30 juni 2018 - 19:14
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Hier, in Warfstermolen, is de eerste week van juni 13 mm regen gevallen, in 3 keer. Of te wel, een beetje op de bladeren gekomen , maar niets op de grond. Het is hier hartstikke droog. En nu hebben we ook nog weer een harde wind. Droogt de boel nog verder uit.
zaterdag 30 juni 2018 - 19:23
pplakke

Pplakke

inderdaad de wind maakt het nog veel erger.precies of we zitten in een gigantische droog oven.
zaterdag 30 juni 2018 - 19:37
piet1

Piet1

Droog, droger,..... zon en wind is prima als er ook regen komt na de zon. Helaas,..... heeft dit te maken met de opwarming van de aarde? Dan zullen wij ons moeten aanpassen, dat wil ook zeggen dat je bepaalde bloemen en planten best niet meer plant. Het is zo jammer om bloemen en struiken te zien verschrompelen en verdrogen.
Voor diegenen die op vakantie gaan naar het Zuiden, breng gerust wat planten van daar mee, die gaan het hier naar hun zin hebben.
En toch hoop ik dat we heel vlug wat neerslag krijgen.
Het spreekwoord ' na regen komt zonneschijn' wordt toch gewoon ' na de zon komt de regen '
Groeten Piet
zaterdag 30 juni 2018 - 21:10
Wannus

Wannus

De vochtigheid in de grond zou nog niet hersteld zijn sinds verleden jaar
met die droogte en dit jaar vrees ik voor een herhaling van extreme
droogte . Om onze eigen tuin er een beetje tegen te bewapenen , zijn
er wel middeltjes die min of meer wat hulp kunnen bieden .
Zo heb ik een paar jaar terug een groot deel van mijn struiken uitgehaald
en jawel worteldoek geplaatst en alles terug de grond in . Dit met de
bedoeling minder werk te hebben met het onkruid omwille van mijn rug .
En merk hierbij dat dit een goeie beslissing was en ook nog als extra
dat de grond bij het water geven veel langer vochtig blijft onder
het worteldoek . Hierop dan nog eens goed aangevuld met houthaksel
en boomschors . Tweemaal per week voldoende watergift volstaat tot
nu toe en zie nog geen problemen . Een reisje voor een paar dagen
kan dus ook zonder water te geven !!!
zondag 1 juli 2018 - 07:45
pplakke

Pplakke

volgens de laatste update van het grondwater zou de toestand beter zijn dan vorig jaar op dit moment. https://www.dov.vlaanderen.be/page/actuele-grondwaterstandindicator
maar als je de foto ziet van de berken in een vorige post klopt dit toch niet helemaal.de berk is vlakwortelend en kan dus niet aan het dieper gelegen vocht maar verbruikt wel een pak meer dan een struik.
zondag 1 juli 2018 - 11:20
pplakke

Pplakke

Juli 6 mm en ook augustus lijkt zo ver je kan zien droog te blijven.
dinsdag 31 juli 2018 - 20:43
Roeli

Roeli

nog steeds niets.
dinsdag 31 juli 2018 - 21:45
Dany

Dany

Bij ons in juli 7 mm
dinsdag 31 juli 2018 - 22:10
Wannus

Wannus

Er werd al eens gezegd vroeger : De wereld zal vergaan in vuur en water .
Ik denk dat het in vuur zal zijn !!
donderdag 2 augustus 2018 - 12:17
Roeli

Roeli

Volgens mij drogen we gewoon op. Hier tenminste. Maar er zijn ook nog steeds plaatsen op de wereld waar ze veel te veel hebben.
donderdag 2 augustus 2018 - 12:21
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Het dichts bijzijnde weerstation geeft maar 8 mm. Gaat niets doen tegen de droogte. Donderdag word ook maar rond de 10 mm gegeven. Het tekort is 300 mm dus de droogte houd aan spijtig genoeg.


woensdag 8 augustus 2018 - 04:43
pplakke

Pplakke

De neerslag is voorlopig een teleurstelling amper 2 mm. Altijd die buien hier niets daar alles onder. Dit maakt de natuur en de tuin kapot.
donderdag 9 augustus 2018 - 15:34
Dany

Dany

Hier momenteel al 7 mm en voor augustus tot nu toe 13 mm en volgens de buienradar komt er vanavond nog wat bij
donderdag 9 augustus 2018 - 16:10
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Beste regenbuien gehad, mijn tonnenzijn allemaal weer vol. Dat is dus heel fijn.
Maar....mijn dakgoten ook, en dat is niet fijn.

Het is nu vrijdagmorgen 7 uur. Bij het terras al meerdere planten opgeraapt. 40 mm water in de regenmeter. Eerst maar een kop thee en dan verder kijken en puinruimen.
donderdag 9 augustus 2018 - 20:20
Roeli

Roeli

Zie het resultaat

Tuinbabbel

donderdag 9 augustus 2018 - 20:21
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

De kaart van gisteren het is bij die 2 gebleven .



En het kmi geeft neerslaghoeveelheden lijken vrij beperkt te blijven. Dit is tot 23 augustus het lijkt er dus op dat de droogte gewoon voort doet op veel plaatsen .
vrijdag 10 augustus 2018 - 05:14
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Zit al aan 43 mm deze maand maar de grond is nog steeds kurkdroog. En de vooruitzichten blijven zo droog tot 5 september amper neerslag. Soms begin ik echt te denken ik zaag alles af. Want deze droogtes van de laatste twee jaar lijken maar niet op te houden.

kaartje neerslag deze maand tot nu toe



En elke keer als ik het kaartje zie snap ik het niet de regen lijkt hier op een muur te botsen. Ik zit tussen de weerstations zoersel is 25km en herent 18km vogelvlucht . En naar mijn gevoel lijkt ergens rond lier een muur te zijn. Waar dus stelselmatig elke maand een verschil zit in neerslag aan beide kanten van de lijn. Heeft dit met de schelde te maken of is dit de zogenaamde regenschaduw van engeland ? De kaartjes lijken het gevoel ook te bevestigen zoersel 602 mm, herent 270 mm dit jaar. Dat is wel dubbel zo veel neerslag hier op 18 km van herent zit ik ook in de zone van 300 mm. Ga je dan noordelijker word het steeds natter. Vroeger had je dit soort gegevens natuurlijk niet en wist je het niet. Misschien is dit verschil er altijd geweest maar valt het nu extra op omdat de totale neerslag is geminderd.



kaartje zoersel neerslag tot nu toe 2018


kaartje herent neerslag tot nu toe 2018


kaartje van de regio waar de onzichtbare muur zich bevind (noord natter zuid droger).



zondag 26 augustus 2018 - 20:28
pplakke

Pplakke

Augustus totaal 57 mm niet dat de grond nu nat is maar we waren op de goede weg. September gaat spijtig genoeg weer de slechte kant op maar we kunnen er niets aan doen.
vrijdag 31 augustus 2018 - 20:54
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Gisteren heb ik mijn waterslangen weer uitgelegd. Het is hier echt kurk en kurkdroog. De struiken laten de blaadjes en de takken weer hangen.
Het begon zo veelbelovend. Eerste nacht zo'n 60 mm. Daarna af en toe een beetje. Volgens mij heb ik hier, van af begin juni , zo ongeveer 100 mm regen gehad.. Dat is dus in 3 maanden. En voorlopig komt er ook niets meer. Dat wordt dus weer gieten.
vrijdag 31 augustus 2018 - 21:02
Dany

Dany

Hier in augustus 54 mm, sedert 1 februari is hier nog maar 217 mm gevallen
zaterdag 1 september 2018 - 00:45
pplakke

Pplakke

Dat is nog droger dan hier en ik dacht dat hier al erg was. Ze spreken over o,10 graden warmer als record voor de zomer. Maar dat is maar 0,10 verschil de neerslag verschillen lopen toch veel harder op lijkt het.
zaterdag 1 september 2018 - 07:09
Dany

Dany

Het ging en moest regenen vandaag maar terug niks terwijl er op een afstand van 1 km in vogelvlucht bakken water uit de lucht zijn gevallen gedurende een kwartier. September blijft op nul mm staan.
donderdag 6 september 2018 - 18:47
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

Hier zitten we nu op 22 mm deze maand allemaal tussen 8 en 9 uur gisteravond.
De bui rond half 9 gisteren




Op deze site kan je in het archief de bui zien
https://kachelmannwetter.com/de/gewitter/antwerpen/20180905-1835z.html

Om 5 uur was deze bui een paar uur boven brussel om dan wat links rond 7 uur boven merchtem/dendermonde te zijn. Dan terug wat naar rechts om zo rond antwerpen uit te komen. Het is wel leuk om die route zo te kunnen zien. Want tussen brussel en mechelen regio zemst ,keerbergen. Is die bui door die linkse draai totaal niet geweest. En als je dan daar woont denk je brussel zware bui antwerpen onder water. Hoe kan dit dan maar het kan dus als je het parcour bekijkt. In elk geval zolang er geen structurele grote regenzones komen. Dan is het altijd ergens te veel en ergens anders te weinig. Als dit de toekomst word dan staan we er slecht voor.
donderdag 6 september 2018 - 21:29
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

50 mm voor september wat niet super weinig is maar toch is het nog kurkdroog. Zo moesten ze vissen uit een vijver in de buurt halen rond 20 september. Wat er op wijst dat hoewel het nu een iets nattere maand is. Het grondwater nog steeds in dalende lijn lijkt te zitten. En ook tot 16 oktober lijkt er weer niet veel neerslag te gaan komen. Dan komt half november de moment waarop vorig jaar alles is omgeslagen weer heel dicht bij.

http://www.rtv.be/artikels/vissen-slotgracht-kasteel-zellaer-gered-van-droogte-a59262

http://modeles7.meteociel.fr/modeles/gens/runs/2018093006/graphe3_1001___4.53333_51.0667_Sint-Katelijne-Waver.gif
zondag 30 september 2018 - 19:40
Dany

Dany

Bij ons is er amper 24 mm gevallen waarvan 22 op 23 september.
zondag 30 september 2018 - 21:28
pplakke

Pplakke

24 mm is al helemaal niets wat er nu en vorig jaar aan het gebeuren is met die droogte. Is gewoon een totale plotse verandering naar semi woestijn klimaat. En in dit klimaat kunnen bomen niet overleven. Als dit volgend jaar opnieuw is zonder dat het grondwater aangevuld is zullen de gevolgen nog harder zichtbaar worden.
zondag 30 september 2018 - 22:14
pplakke

Pplakke

37 mm waarvan 27 gisteren voor oktober 2018. En meteo ciel geeft tot 10 november weer amper neerslag, ik vraag mij af of we ooit nog eens een maand krijgen die over het maand gemiddelde gaat.
woensdag 31 oktober 2018 - 21:00
Dany

Dany

Hier hebben we 33 mm gekregen waarvan 17 mm op 30 oktober, het voordeel is de temperatuur waardoor het zo rap niet meer verdampt en dat het water toch wat in de grond kan zakken.
donderdag 1 november 2018 - 09:47
pplakke

Pplakke

November 44 mm opnieuw droge maand, het valt ook echt op dat plassen snel verdwijnen. Door het lage grondwater pas wanneer de grond oververzadigd is kan het aanvullen van het grondwater opnieuw starten.
vrijdag 30 november 2018 - 21:04
Dany

Dany

Dan mogen jullie niet echt klagen hier is amper 23 mm gevallen
vrijdag 30 november 2018 - 22:07
pplakke

Pplakke

December 88mm

totaal 2018 598 mm

Droog jaar op naar een natter 2019.
maandag 31 december 2018 - 20:49
Dany

Tekst aangepast

Dany

Mijn beste wensen en een goede gezondheid gewenst aan iedereen.
Ik heb hier amper 54 mm gemeten en in het volledig jaar 422 mm en de vooruitzichten voor de eerste helft van januari zien er niet echt nat uit.
dinsdag 1 januari 2019 - 09:12
pplakke

Pplakke

422 mm is echt wel droog 200 tot 400 mm is steppeklimaat. Enkel grassen en struiken overleven daar in geen bomen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Steppeklimaat

En inderdaad meteociel geeft tot de 11 januari amper neerslag. Vijvers zonder plastiek staan nog steeds laag net als beken. 1976 was eerder 1 enkel droog jaar nu is dit al bezig van half 2016. Als het nu niet omslaagt naar minstens 3 maanden met 100 mm of meer, en dan maanden met met minsten 50a60 mm. Dan word 2019 even erg of nog erger dan dit jaar. Maar dat weten we pas over 1 jaar.

ook goede wensen voor 2019.
dinsdag 1 januari 2019 - 12:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon