menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nederland en Waals gewest bant ggo-gewassen

Ga naar meest recente reactie

baloe

Baloe

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2455893
-------------------------------------------------------------
Het Waals gewest heeft aan de Europese Commissie laten weten dat het geen ggo-gewassen op zijn grondgebied wil. Het maakt zo gebruik van een herziene Europese richtlijn. Die geeft de Europese lidstaten de kans zich te verzetten tegen de kweek van genetisch gemodificeerde gewassen, zelfs al kregen ze groen licht van het Europees Voedselagentschap.
De ggo-kwestie verdeelt de EU al vijftien jaar. Voor- en tegenstanders blokkeerden steevast elk dossier. De bekende Mon810-maïs was een van de eerste voor teelt toegelaten ggo's in de EU, maar verschillende lidstaten blokkeerden de teelt ervan in hun land. Begin dit jaar werd de Europese wetgeving aan deze feitelijke situatie aangepast.

Een woordvoerder van de Europese Commissie bevestigde vandaag dat al elf lidstaten hebben laten weten dat ze van de "opt-out" gebruik willen maken. Hongarije, Polen, Litouwen, Letland, Frankrijk, Kroatië, Oostenrijk, Nederland en Griekenland willen de ggo's van hun volledige grondgebied bannen. Twee landen hebben de Commissie meegedeeld dat een of meerdere regio's de teelt van ggo's niet zien zitten: het Waals gewest in België en Wales, Schotland en Noord-Ierland in het Verenigd Koninkrijk.

Wallonië wil uitgesloten worden van de toestemming om acht maïsvariëteiten te kweken. "Dit verzoek zal overgemaakt worden aan de fabrikanten van ggo's", zegt een Europese bron. Met andere woorden: Wallonië kan "ggo-vrij" worden. In Vlaanderen zal het zo'n vaart niet lopen: na veldproeven met maïs en aardappelen vindt momenteel reeds een tweede veldproef met genetisch gewijzigde populieren plaats. Die proef, in Wetteren, duurt nog tot 2020
dinsdag 29 september 2015 - 20:16
Tuinman65

Tuinman65

De walen zouden beter een toontje lager zingen

Leo
dinsdag 29 september 2015 - 22:48
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Je reageert weer zonder nadenken Tuinman.
Bij mijn weten ging het met de proef met de GG-aardapelen in Oost-Vlaanderen om een zoeken en testen naar minder ziektegevoelige planten via genetische manipulatie. Als leek, tenzij iemand mij de gevaren daarvan uitlegt, kan ik daar nog begrip voor opbrengen.
Van die populieren weet ik onvoldoende om er een mening over te vormen maar de GG-mais is een heel andere zaak.
Daar worden planten enkel aangepast om als plant bestand te zijn tegen glyfosaat. Dat zal dus een nog meer massaal gebruik van dat product mee brengen.
Wallonië is dus wel bekommerd om de volksgezondheid.
Lees misschien ook nog eens uw eigen tussenkomst hier op dit forum over het verband tussen glyfosaat en de ziekte van Alzheimer bijvoorbeeld
woensdag 30 september 2015 - 10:52
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

https://www.youtube.com/watch?v=nIJbA5BJFiQ
woensdag 30 september 2015 - 10:59
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Joel, hier ga ik niet op reageren want dan.... enz...
Maar over Alzheimer heb ik het hier nog nooit gehad, tenzij ik me vergis.

Leo
woensdag 30 september 2015 - 22:45
jdcoster
woensdag 30 september 2015 - 23:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon