menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een kleurrijke lente in Loppem

Ga naar meest recente reactie

jdcoster

Jdcoster

Hier, maar waarschijnlijk overal, leverden boeren en tuinders weer geregeld hun bijdrage om kleur in ons landschap te brengen met behulp van … decaliters glyfosaat.
Er zijn voor en tegenstanders van dit product. Sommigen vinden het gebruik volledig verantwoord en geloven kritiekloos wat de producenten en iedereen in hun invloedsfeer erover schrijven. Als het maar tijd en geld spaart … .
Anderen staan er al meer argwanend tegenover en kennen nog het gezegde ‘als de vos de passie preekt, boer let op uw ganzen’.
http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=m4&s=M111&ss=P1757&l=NL

[afbeelding verwijderd niet-https]¨[/img]

" >


Langs wegbermen en sloten hebben onze weggebruikers, automobilisten, fietsers, en nestbevuilers allerhande ook een ganse winter hun creativiteit botgevierd en er de kleurrijke verpakkingen van zowat alles wat ze consumeren in een willekeurig patroon achtergelaten.
Wie er nu nog volop wil van genieten moet er vlug bij zijn want binnenkort liggen ze verscholen in de snel opkomende natuurlijke vegetatie en worden ze straks bij het maaien in stukjes gemalen en vormen op de duur voor altijd een getuigenis van onze verspilzucht en gemakzucht.


" >

" >" >
donderdag 26 maart 2015 - 23:38
jdcoster

Jdcoster

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
donderdag 26 maart 2015 - 23:49
Marei

Marei

Hier worden we toch heel treurig van met z'n allen.......
Wat de rotzooi betreft, daarover weten we hier mee te praten..........als je over de dijk fietst is het natuurlijk heel gewoon om je lege pakjes, flessen, frietzakken en wat dies meer zij, met een boog weg te werpen, niet alleen onze tuin in, maar ook bevuilt men de uiterwaarden ermee.

Eén lichtpuntje: de gemeente heeft vrijwilligers gevraagd om langs de Waal de stranden te ontdoen van afval; de jeugd kan voor hun vereniging een vergoeding krijgen bij inlevering van verzameld vuil; en daar moeten we het van hebben, want jong geleerd is oud gedaan.

.....een 65-plusser loopt hier langs de wegbermen al jaren met een zak en prikstok........het lijkt soms dweilen met de kraan open.......maar toch!
vrijdag 27 maart 2015 - 07:47
Patrikc

Patrikc

Joël,

uw topic bevat eigenlijk 2 verschillende onderwerpen: pesticiden en zwerfvuil.

Wat betreft de pesticiden sta ik helemaal aan uw kant, maar ik heb de link gelezen en daarin staat: "Glyfosaat is een genetisch gemanipuleerd breedspectrum onkruidbestrijdingsmiddel ...". dat is helemaal niet waar, glyfosaat is gewoon een chemische bereiding. Door genetische manipulatie zijn wel bepaalde gewassen resistent gemaakt tegen glyfosaat, zodat op een veld resistente soja naar hartelust glyfosaat kan gespoten worden. Als de tegenstanders hun eigen argumenten verkeerd interpreteren en door elkaar halen, dan lacht de producent in zijn vuistje want is hij op voorhand gewonnen.

Wat betreft het zwerfvuil vraag ik me toch af hoe het komt dat men zoiets niet ziet in Oostenrijk, Zwitserland, Scandinavïë... Is België dan bevolkt door dommeriken ?




vrijdag 27 maart 2015 - 09:33
jdcoster

Jdcoster

Ik word een beetje moedeloos van te zien hoe we met zijn allen en in alle opzichten met de natuur omgaan en het lijkt maar niet te beteren. Ik las vandaag in de krant dat de jeugd, hoe goed ze ook van jongs af aan gesensibiliseerd worden om zorgzaam met ons milieu op te gaan, er al op iets latere leeftijd overwegend onverschillig tegenover staan.

Het grondig doodspuiten van akkers wordt zo als vanzelfsprekend en noodzakelijk geacht dat men gewoon niet meer denkt aan gewoon ploegen zoals vroeger.
En ... die link is maar een voorbeeldje uit vele andere natuurlijk, misschien niet wetenschappelijk correct, maar als alarmbel wel dienstig. Op het net is er wel veel meer over te vinden.

Terwijl ik enkele akkers in de buurt aan het fotograferen was wandelde ik misschien alles samen op een paar plaatsen 30 meter langs de wegkanten en vond daar al voldoende zwerfvuil om verscheidene vuilniszakken mee te vullen.
vrijdag 27 maart 2015 - 10:10
svoffel

Svoffel

Zwerfvuil, daar kan ik me ook zo aan ergeren. Eigenlijk is het geen "zwerfvuil) maar bewust daar neer gedropt.

In scholen, gemeenten enz, overal wijzen ze of deze vervuiling, maar ja.

Wij wonen in de Viroinval, prachtige natuur, het is ook een natuurpark, maar als je al de vuilniszakken langs de weg ziet liggen is het om ziek te worden.
Het zijn niet enkel blikjes en verpakkingen, neen, volledige vuilzakken die dan s'nachts door de wilde dieren stuk gebeten worden.

De gemeente komt ze wekelijks allemaal opruimen, maar enkele uren later liggen er weer. Triestig. Het is een feit dat er veel toeristen komen verblijven in de chalets, maar toch, ze komen voor de prachtige wandelingen en de natuur. Waarom zwieren ze die zakken uit de auto in plaats van ze op de voorziene plaatsen te zetten.

Of dumpen van oude meubels, TV, ander afval, dan stel ik me de vraag, als ze dat tot daar kunnen rijden, waarom dan niet een beetje verder tot aan het containerpark....

Enfin, ga ermee stoppen met mijn gezaag en naar de zon kijken die vandaag zijn best doet.

vrijdag 27 maart 2015 - 14:56
Wannus

Wannus

Sinds we nu moeten betalen op de containerparken voor afval , is het
hier niet beter op de boerenbuiten , overal zakken die in de grachten
worden gegooid , gewoon niet te doen . En dan meer naar het centrum
waar voorbijgangers gewoon de lege drankblikjes in de hagen duwen
van de mensen .
vrijdag 27 maart 2015 - 19:21
svoffel

Svoffel

ERg, erg, erg is dit, al een geluk dat niet alle mensen dit doen en dat vele organisatie's zijn die het vrijwillig komen opruimen.
Daardoor blijven de beken en riviertjes redelijk proper en kunnen de dieren erin leven.

Nog een fijne zaterdag
zaterdag 28 maart 2015 - 07:13
kerstkind

Kerstkind

Bij ons in het kanaal (lees Noordervaart) kunnen de vissen TV kijken, computeren en printen
Sommige mensen zijn zelfs te beroerd om déze spullen naar het milieupark te brengen.
Waar gaat dit naar toe, te gek voor woorden!

groetjes José
zaterdag 28 maart 2015 - 14:44
Roeli

Roeli

Waar dit naar toe gaat, José ?

Heel knappe vissen die in de toekomst de mensen verjagen en de wereld overnemen.

gr. Roeli





( maar je hebt gelijk, het is te gek voor woorden. )
zaterdag 28 maart 2015 - 16:44
deHaan

DeHaan

Ik heb mijn tuin gedeeltelijk aangelegd met spullen en planten die gedumpt zijn in het openbaar groen.
zondag 29 maart 2015 - 18:02
svoffel

Svoffel

@ deHaan,

Dan zijn die planten wel bij jou in het paradijs op aarde aangekomen

Groetjes

zondag 29 maart 2015 - 18:40
jdcoster

Jdcoster

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150614_01730814?_section=61785364&utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=ochtendupdate&M_BT=372487638560&adh_i=ef21b2987850c451a1d9795fa002dce1&imai=1b33f883-5b28-438d-946c-086a740df509

Het zijn natuurlijk wel niet de particulieren die de aarde vol spuiten met dat goedje, maar onze voedselproducenten. En daar mag blijkbaar nog niet aan geraakt worden.
maandag 15 juni 2015 - 11:13
Patat

Patat

Eigenaardig dat Frankrijk Round-Up gaat verbieden, maar men in België dit giftig goedje voorlopig nog steeds aan de man brengt. Idealiter zou Europa hier moeten ingrijpen en overal dezelfde regelgeving toepassen m.b.t. natuurbehoud.

Het zwerfvuil stoort me ook ongelooflijk. Ik vraag me keer op keer af: wie doet dit? Al snel denkt men aan de jeugd, maar als 34-jarige (niet superjong, maar ook niet oud) heb ik werkelijk nog nooit iets op de grond gegooid. Er is toch vaak een vuilnisbak in de buurt en indien niet, hou ik het afval zelf bij tot ik er één tegenkom of desnoods tot thuis. Na heraanleg van onze oprit is het triestig om vrijwel dagelijks (!) een opkuisronde te moeten doen. Je kan je niet voorstellen wat er allemaal op terecht komt: papiertjes van Twix, Mars, e.d., zakdoeken, talloze sigarettenpeuken en noem maar op. Wijzelf proberen de wereld mooier en groener te maken door onze tuin en groene oprit, maar het is niet makkelijk als mensen almaar zwerfvuil blijven in het rond gooien.
dinsdag 16 juni 2015 - 11:55
Roeli

Roeli

Je hebt natuurlijk het grootste gelijk van de wereld, wat betreft Round-Up, maar ook het zwerfvuil.
Als ik de hond uitlaat raap ik regelmatig van die verpakkingstroep op.
Het is toch een kleine moeite om zoiets zelf even in je zak te stoppen en in een vuilnisbak te doen. Alleen wordt er niet bij nagedacht. Mars op....weg met dat papiertje.
Zo gaat dat.
dinsdag 16 juni 2015 - 13:24
Wannus

Wannus

Roundup gaat wellicht verboden worden , maar niet in de landbouw .
De boeren gebruiken het steeds meer en meer . En een particulier
mag zijn opritje eens niet meer behandelen tegen een beetje onkruid .
Zoek dit eens op hieronder

Stoppen met Roundup | Greenpeace Nederland
dinsdag 16 juni 2015 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon