menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Architectuur tuinman

Ga naar meest recente reactie

Architect

Architect

Hallo iedereen,
Ik ben een student architectuur. En ik moet een plaats ontwerpen voor iemand die geïnteresseerd is in tuinieren. De opgave gaat als volgt;

Fons heeft nog in oud-Texas gewoond. Hij is de ‘opa’ van de straat: iedereen kent
hem, iedereen weet dat hij enorm gepassioneerd is door zijn tuin. Hij wil dus graag
een echte tuinkamer, waar hij als het ware ‘in de tuin’ zit, maar toch lekker binnen.
Hij kan er dan ook plantjes stekken, verpotten en laten overwinteren.
Aansluitend een overdekt terras zou super zijn!

Hebben jullie tips voor mij waar ik op moet letten; welke architectuur ik kan toepassen, welke functies de omgeving van een plant moeten vervullen,..

Alvast bedankt
donderdag 26 februari 2015 - 20:28
Arico

Arico

Architectuur is volledig persoonlijke smaak dus daar kunnen we weinig aan doen. Voor zo'n kamer als je hier beschrijft moet je een combinatie vinden van zowel functionaliteit/gemak en visuele aantrekkelijkheid.

Qua omgeving voor planten: veel licht, dus veel ramen; liefst op het zuiden. Makkelijke toegang tot water en natuurlijk temperatuurregeling (eventueel vochtregeling)
donderdag 26 februari 2015 - 21:10
Architect

Architect

En wat zou u handig vinden qua interieur? Dus welke meubels zou u er zeker willen hebben?
En is er een bepaalde toestel dat gebruikt wordt bij temperatuur en vochtregeling van planten?
donderdag 26 februari 2015 - 22:02
zuurtje

Zuurtje

Je kan ook zelf eerst je best doen, en dan hier de vraagstellen hoe men er over denkt!
donderdag 26 februari 2015 - 22:25
Architect

Architect

Ik doe ook mijn best? Mijn begeleider wist zelf niet wat er zowat nodig zou zijn voor iemand die met planten bezig is. Daarom moet ik onderzoek doen over wat mensen die in de tuin bezig zijn functioneel vinden
donderdag 26 februari 2015 - 22:28
satomi

Satomi

Misschien is het handiger als je eerst bedenkt welke vragen je wil stellen en ze daarna allemaal in een keer in te tikken? Dat is voor ons ook makkelijker, want dan hoeven we niet iedere dag te kijken of er weer een andere vraag aan vast wordt geplakt.

Voor jezelf is dat ook makkelijker - lijkt mij - omdat je dan alle antwoorden van 1 persoon in één keer bij elkaar hebt i.p.v. dat je de antwoorden iedere keer moet uitsplitsen.
Bovendien kan het dan zo maar zijn dat iemand de ene vraag wel, en de andere vraag niet beantwoord. En daar heb je ook niet zo veel aan, toch?
vrijdag 27 februari 2015 - 13:13
wilma*15

Wilma*15

Hallo architect

Oud-Texas was toch een bepaalde woonwijk in Genk (Belgisch Limburg)?
Zo ja, dit toch even voor de anderen hieromtrent wat meer specifiekere uitleg geven.

Bekijk mijn wintertuin maar eens.
Heb dit zojuist ook al beschreven bij je andere topic.

Succes met je studie.

Voor specifieke vragen over mijn wintertuin kun je altijd een pb sturen.

Groetjes
woensdag 4 maart 2015 - 01:30
Architect

Architect

Dankuwel voor uw antwoord wilma.

Oud Texas is inderdaad een woonwijk in Genk(Waterschei). Dit is een sociale woonwijk die rond 1990 is gebouwd. Dit waren woningen die enkel op huurbasis bewoond konden worden vroeger maar vanaf nu zal er ook een mogelijkheid zijn om deze woningen over te nemen. Hierdoor moeten we de gelijkvloer van woning functioneler maken en moeten we een tuinkamer bijbouwen. Ik ga is kijken naar de wintertuin die u me gestuurd heeft. Indien ik vragen heb stuur ik wel een PB.

Groetjes
woensdag 4 maart 2015 - 20:44
Claudia69

Claudia69

Als er plantjes gestekt of opgekweekt moeten in die kamer niet alleen zijdelingse lichtinval via ramen voorzien, maar ook natuurlijk licht van boven of groeilampen.
zaterdag 7 maart 2015 - 21:25
Architect

Architect

Een collega van mij zegt dat er geen lichtinval vanuit het zuiden mag zijn, want anders zouden de planten blijkbaar oververhitten. Klopt dit?
maandag 9 maart 2015 - 19:41
wilma*15

Wilma*15

Hallo Architect

Mijn wintertuin ligt pal op het zuiden maar bij de aanleg zijn hier speciale ramen met dubbel glas ingezet die in de zomer de ergste warmte tegen houden en in de winter juist de warmte binnen laten.
Ze zijn volgens dat ze ons hadden gezegd gevuld met een bepaald soort gas.
Vraag me hierover verder niks want ik weet het niet maar ik weet wel dat het wel helpt met de warmte in de zomer.
Wel moet ik zorgen dat de ramen juist dicht moeten blijven als de zon pal erop staat want anders komt alsnog de warmte binnen.
Als de zon de hele dag op de ramen staat in de zomer is het binnen nog steeds 32°C maximaal terwijl de temperatuurmeter buiten boven de 50°C aangeeft.
De warmte komt hier in ieder geval echt niet binnen.

Het ligt wel duidelijk aan het glas dat hier is gebruikt.
Het kan dus wel.

Misschien kan je eens navragen bij een ramenfabrikant.

Ik moet er hier wel bij zeggen dat het dak het verlengde is van mijn huis dus een pannendak met isolatie en geen ramen erin.
Al het licht komt dus van de zijkanten.
Zelf heb ik geen moeite met zaaien want ik draai de potjes regelmatig om en alles gaat heel goed bij mij zonder direct licht van boven.

Succes.

maandag 9 maart 2015 - 19:59
Claudia69

Claudia69

Ik doe hetzelfde langs een 6 m lange en 2 m hoge glaspartij op het zuiden. De hele dag zon, plantjes opkweken lukt mits voldoende draaien en afschermen bij felle zon over de middag.

Wij hebben gewoon dubbel glas en dat geeft in voor- en najaar veel warmte (als de zon laag door de ramen schijnt, maar ook een raam dat af te schermen is over de middag als er plantjes langs staan. In de zomer gebruiken we constant zonnewering, maar dan staan hier geen zaailingen meer binnen.
maandag 9 maart 2015 - 20:16
Architect

Architect

De ramen waar u het over heeft zijn ofwel HR++ ramen ,ofwel zonwerende isolatie ramen heb ik gezien op internet. Bedankt iedereen, voor de hulp
maandag 9 maart 2015 - 21:36
Claudia69

Claudia69

Ik wil hier nog even aan toevoegen dat het wel lukt langs een gewoon raam, maar alleen omdat hier vaak iemand thuis is die de zon in de gaten kan houden en de zaailingen op tijd kan draaien. Je kan minder planten zetten dan wanneer er van boven licht zou zijn, er is eigenlijk alleen vlak naast het raam voldoende licht, de plantjes op de tweede rij staan eigenlijk al te ver. Je kan daarmee foefelen door de rijen dagelijks om te wisselen, maar dat is extra werk dat kan vermeden worden met een betere belichting.
dinsdag 10 maart 2015 - 20:52
wilma*15

Wilma*15

Hallo

Mijn binnenmuur (1) is hier wel volledig wit geverfd waardoor het nog lichter is.
Op dit moment schijnt nog steeds de zon (als ze schijnt) volop op de muur waardoor alles volledig in het licht staat.
Ook de 4de rij staat vol in de zon.
Pas begin mei moet ik inderdaad de plantjes een beetje verzetten maar daar heb ik nu geen moeite mee.
Mijn raam staat wel pal op het zuiden.
Ook als het bewolkt is, is de ruimte toch heel licht.
Het wordt inderdaad anders als je de plantjes niet op het zuiden hebt staan.

Groetjes

dinsdag 10 maart 2015 - 21:04
Architect

Architect

Hey Wilma,

Dankuwel voor al je advies. Morgen heb ik begeleiding, hopelijk wordt mijn ontwerp goedgekeurd. Zelf ben ik er heel tevreden over, hopelijk denkt mijn begeleider er zelfde over. Maar ik heb alleszins nog een weekje om mijn ontwerp af te krijgen.

Groetjes
dinsdag 10 maart 2015 - 23:12
Architect

Architect

Hallo iedereen,

Mijn ontwerp is klaar, dankuwel voor jullie steun. Hieronder plaats ik nog effe een foto van de maquette van mijn ontwerp!

Nog veel Plezier

Groetjes

Tuinbabbel

dinsdag 24 maart 2015 - 22:35
Roeli

Roeli

Ziet er prima uit.

gr. Roeli
donderdag 26 maart 2015 - 09:53
wilma*15

Wilma*15

Ook van mijn kant de complimenten over het geheel.
Ziet er inderdaad super uit.

Groetjes
donderdag 26 maart 2015 - 21:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon