menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een goedkoop mooi tuinpadje

Ga naar meest recente reactie

SterrenKruid

SterrenKruid

Hallo,

Ik ben - weer eens - de indeling van mijn tuintje aan het veranderen. Het is zo'n klein ommuurd stadstuintje. Het paadje van de achterdeur naar het "kotje" is volledig overwoekerd met gras en een kruipertje (Lysimachia waarschijnlijk). Nu ik eindelijk begonnen ben aan de grote schoonmaak in het tuintje, wil ik dat paadje weer netjes krijgen. Bon. De overtollige woekerplantje lieten zich gewillig uittrekken, het ganse boeltje werd ondergespit. Nu ligt daar dus een tuinpaadje van aarde, tot groot plezier van mijn drie katten! Maar als het straks begint te regenen (straks??? Ze roepen nog een ganse week droog weer uit!) wordt dat een modderpoeltje .

Daarom deze vraag: met wat zal ik dat paadje het best bedekken?

Doel: mooi, betrekkelijk langdurig, goedkoop, maar NIET voor de eeuwigheid - ik verander nogal graag eens van concept.

Idee: boomschors waarmee normaal gezien gemulcht wordt?

OK, laat maar komen, die reacties!



*SterrenKruid*
zondag 15 april 2007 - 22:03
an

An

hoi sterrekruid
wat dacht je van grind , of tegels ,kijk anders even op marktplaats,of een andere die op internet staat voor tweede hands dingen onder tuin misschien kan je daar wat weg halen wat niet duur is en leuk.
moet je even kijken wat bij jou in de buurt is .
ik weet niet of je in belgie of nederland woont.
gr an
maandag 16 april 2007 - 20:12
SterrenKruid

SterrenKruid

Goed idee! Ik had nog zover niet gedacht om eens op tweedehandssites te gaan zien. Bedankt!
En ik woon in België

*SterrenKruid*
maandag 16 april 2007 - 21:53
Esem

Esem

sterrekruid,
misschien cacaodoppen of gewoon hakselmateriaal.
Gr Esem
dinsdag 17 april 2007 - 04:44
cornelia

Cornelia

Kijk eens onder "tuinaanleg en onderhoud" bij "aanleg tuinpad met recuperatie baksteen". Als je paar grote stapstenen kunt vinden voor nu direkt dan kun je daar later steeds wat aan toevoegen b.v. stenen die je ergens vind, plantjes, hakselhout etc. Zo krijg je een leuk gevarieerd paadje welke je later altijd weer kunt veranderen.

Groeten
vrijdag 20 april 2007 - 03:35
sugar

Tekst aangepast

Sugar

GEEN cacaodoppen, die blijven onder je voeten plakken en zwerven dan door heel je tuin en je huis. Ik heb zelf een laag grove houtsnippers over de cacaodoppen gestrooid, je dient echt wel > 5 cm te strooien, maar een jaar later ligt het er nog altijd mooi bij...

Kijk maar eens naar de foto's in dit topic... http://forum.tuinadvies.be/18_699_Mijn_tuin_is....htm

In de schaduwtuin liggen dus cacaodoppen, behalve op het kronkelende paadje, waar ik de schors heb uitgestrooid
vrijdag 20 april 2007 - 05:25
Esem

Esem

Ja sugar,daar heb je een punt,want cocoadoppen zijn zeer licht ,had ik niet aan gedacht.
Trouwens mooie foto's van een mooi stadstuintje mag ik veronderstellen?
Mooi ingericht
GR Esem,
vrijdag 20 april 2007 - 05:33
sugar

Sugar

Ja sugar,daar heb je een punt,want cocoadoppen zijn zeer licht ,had ik niet aan gedacht.
Trouwens mooie foto's van een mooi stadstuintje mag ik veronderstellen?
Mooi ingericht
GR Esem,


over enkele weken post ik wel een update-je
vrijdag 20 april 2007 - 05:44
berenice

Berenice

hallo
als je cacao doppen legd dan moet je ze nat maken
zodat ze samen kleven , door de vochtigheid vormd
zich een soort (schimmel) ,en waaien ze niet meer weg
grt berenice
vrijdag 20 april 2007 - 15:32
Esem

Esem

Klopt bernice maar zoals al is aangegeven het plakt aan je voeten als je er moet overlopen bij gebruik als paadjes.
Gr Esem
vrijdag 20 april 2007 - 15:36
annd6

Annd6

Je zou ook met stenen die je vind op tweedehandssites en afbraakwerken of misschien zelfs bij het containerpark) een mooie mozaïk kunnen maken.
Zou wel makkelijk zijn als je mooie stenen vindt maar niet genoeg van elke soort, kan je er een mooi lappedekentje van maken en je creativiteit laten spreken.
Laat zeker foto's zien van wat het geworden is!
Groetjes
Ann
vrijdag 20 april 2007 - 15:59
brompie

Brompie

Als je snippers of kiezels of cacoa doppen gaat gebruiken leg dan eerst een stuk worteldoek neer, dan vertrap je de boel niet zo gauw
Grt brompie
zaterdag 21 april 2007 - 03:18
SterrenKruid

SterrenKruid

Hallo beste mensen,

Het probleem heeft zichzelf opgelost bij manier van spreken: mijn echtgenoot is zaterdag thuisgekomen met... vier grote zakken schors van Franse pijnbomen, de schat . Daar zal het padje dus mee bedekt worden. Maar nog niet direct. Eerst moeten we nog de totaal verwilderde klimop op het kotje wegsnoeien. En het verslepen van al die takken willen we doen voor we de schors uitstrooien, kwestie van de boel niet op voorhand om zeep te helpen.

Die klimop, dat was zo een klein plantje in een bloempot dat ik ooit eens van iemand cadeau had gekregen als kamerplant. En plots kreeg ik het lumineuze (nou ja) idee om dat in de hoek van het tuintje te planten zodat het de gevel en het dak van het kotje zou bedekken. Dat zou het geheel een romantischere aanblik geven, dacht ik. Nooit gedacht dat dat klimpoje zo'n kanjer zou geworden zijn! En die kroop natuurlijk niet alleen over ons kotje, maar ook over dat van de buren links en rechts, en wat ik nog vervelender vind, ook over de tuingrond. En maar wortel schieten waar hij de grond raakt! Pffft, had ik het geweten.... De snoeischaren worden hier regelmatig gesmeerd, zou ik zeggen.

Dus eerst de grote klimopsnoei. En dan het tuinpadje aankleden. Dus ik zou best worteldoek onder de schors leggen?

- Sugar, je hebt iets prachtigs gedaan met je tuin! Het is een plezier om naar te kijken!

- Ann, op die foto moet je nog wat wachten tot het allemaal wat meer aangekleed en vol gegroeid is. Maar ik laat nog wel wat weten op tijd en stond!

- iemand enig idee wanneer het eindelijk weer eens gaat regenen? Tmoet natuurlijk niet beginnen stortregenen voor een maand, maar onze tuintjes/tuinen hebben dringend behoefte aan een gezond lenteregentje, dunkt me.

Groetjes!

*SterrenKruid*


dinsdag 24 april 2007 - 17:13
Esem

Esem

Ja sterrekruid,
Ik denk dat ieder zit te snakken naar wat regen.
Het is nu al een maand dat er geen drup gevallen is,hopelijk komt er vlug verandering in val er een malse bui regen.
Mijn waterbakken van 1000 liter elks zijn ook bijna leeg.
De jonge opkweek moet regelmattig water hebben ander sterven ze af.
En wat je oplossing berteft daar ben je dan ook weerla door hopelijk zien we een foto ervan als alles is opgekuist.
En je kan eventueel een worteldoek leggen maar is niet echt nodig,tenzij er planten en of heesters staan in de buurt die er eventueel zouden kunnen doorkomen.
Maar voor het onkruid zelf hoeft het niet echt.
Onkruid zal er steeds tussen groeien maar is dan wel zeer makkelijk te verwijderen omdat het niet veel houvast heeft in de mulg.
Gr En veel sux6 met je aanleg van het paadje.
Gr esem,
dinsdag 24 april 2007 - 18:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon