menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe vloeidarm aansluiten aan tuinkraan

Ga naar meest recente reactie

mlvc9999

Mlvc9999

Onlangs kocht ik op de website van tuinadvies de vloeidarm van 250meter.
Het leek me ideaal om mijn tuin op een makkelijke manier van voldoende water te voorzien. Dus heb ik hem overal mooi tegen de beplanting gelegd maar op het "einde" (of begin) zit ik vast. Want hoe moet ik deze darm aan mijn tuinkraantje bevestigen?
Er zitten bij de darm geen aansluitstukken en de darm heeft duidelijk een veel grotere diameter dan de opening mijn kraantje. Bovendien begin ik me de vraag te stellen of het debiet van mijn waterkraantje wel voldoende gaat zijn om die darm op te vullen.
Heeft iemand tips over hoe ik hem best aansluit en laat vollopen?
zaterdag 5 april 2014 - 21:24
wilma*15

Wilma*15

Volgens mij heeft Gardena wel verloop stukjes.
Je zult hiervoor zelf even naar een winkel moeten om de precieze maat te kunnen nemen.
En vraag dan ook meteen als het niet past dat je het terug mag brengen.
In de regel vinden ze dit wel goed.
Maar wel naar vragen vooraf want ze kunnen af en toe hierover moeilijk doen.
En eventueel de naam noteren van degen die u heeft geholpen.

Succes ermee.
zaterdag 5 april 2014 - 22:55
kurt

Kurt

Beste,

De uitleg is terug te vinden bij het product zelf:
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2323

De professionele telers gebruiken deze vloeidarmen voor druppelbevloeiing in de aardbeienteelt en massaal bij de teelt van tomaten. Bij tomaten wordt er langs elke rij planten een vloeidarmen gelegd. Deze wordt aangesloten op de waterleiding door bv de vloeidarm over het uiteinde van een tuinslang te trekken en goed vast te maken met bv een spanband of kabelbinder. De vloeidarm kun je afsnijden op de gewenste lengte en op het einde leg je er enkele knopen in zodat deze dicht is. Door de kraan te openen komt de vloeidarm vol water te zitten en de door de verkregen waterdruk zal het water in straaltjes naar buiten spuiten. Bij deze vloeidarm zijn er aan twee kanten gaatjes geprikt en dat om de 15 cm.


Dus afsnijden op de gewenste lengte en achteraan dichtknopen met dubbele knoop. Vooraan de waterslang er in steken en dichtsnoeren met een kabelbinder. De kraan open zetten en als de darm volledig vol water zit zal je het water er zien uitspuiten via de prikgaatjes. Als de planten voldoende water hebben gekregen dan doe je de waterkraan dicht.

Mvg,
Kurt
zondag 6 april 2014 - 10:06
mlvc9999

Mlvc9999

Kurt,

Dank je voor de uitleg van het product. Dat had ik echter VOORdat ik mijn bestelling plaatste ook al gelezen. Ik dacht dus inderdaad dat het gewoon "maar" de vloeidarm over de kraan (of tuinslang) schuiven en aanspannen was maar nu merk ik dat de diameter toch wel heel wat groter is dan de diameter van een "normale" tuinslang. Ik denk dat ik 4 tuinslangen (niet gemeten, het is maar een schatting) samen kan steken in de vloeidarm en dan nog ruimte over heb.
Morgen zal ik eens bij Brico gaan kijken of ze een aangepast aansluitstuk hebben.
Zoniet zal ik het uiteinde "bijeenfrommelen" en zo over de tuinslang aanspannen en dan eens testen hoe het met het waterdebiet zit.
zondag 6 april 2014 - 17:53
daelman hendrik

Daelman hendrik

je hebt een vloeidarm gekocht voor professioneel gebruik, beste oplossing is zoals hier al eens beschreven.Zelf zou ik drastisch te werk gaan en hem verkopen ,dan een "juiste" darm kopen.Indien je water van de leiding gebruikt zal je het zeker aan je rekening voelen,gebruik dus best van je waterput via een pomp .
zondag 13 april 2014 - 08:30
mlvc9999

Mlvc9999

Hendrik,

Het probleem is dat je als particulier (bij mijn weten) nergens een vloeidarm van 200meter kan kopen. Als particulier zit je vaak beperkt tot een druppeldarm van 15 of 30 meter die je dan met koppelstukjes aan elkaar moet zetten. Dus verre van praktisch.
Mijn buitenkraantjes staan allemaal op regenwater dus dat is geen probleem.
Het probleem zit hem in de diamater en het debiet.
Daar zoek ik een oplossing voor.
zondag 13 april 2014 - 20:33
daelman hendrik

Daelman hendrik

dat klopt wat je zegt maar enkele druppeldarmen aan elkaar ,koppelstukken zijn er altijd bij zal de druk en de aansluiting altijd juist zijn.Er bestaan ook platte plastiek druppeldarmen ,zelf heb ik er twee en dat geeft een goed resultaat.Je kraan nooit volledig openzetten geef het water de nodige tijd om langzaam in de grond te trekken.
zondag 13 april 2014 - 20:49
ingvildjac18

Ingvildjac18

Wat is de maximale lengte van deze vloeidarm? Ik heb deze menu aangesloten maar krijg hem niet helemaal vol. Korte stuk wel..dan spuit het weer juist alle kant op.. maar langs mijn heg gelegd.. 50 meter...aan het eind komt er niks uit..
vrijdag 24 april 2020 - 21:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon