menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hebben jullie dat nu ook

Ga naar meest recente reactie

Roeli

Roeli

Hebben jullie dat nu ook ........
Dat je de tuin ingaat en na een half uurtje hoort....
Ik zou er nu maar mee ophouden. ( mijn rug )
Antw. Hallo, ik ben net bezig.
Half uurtje later.......
Wees nu verstandig en houd op ( rug )
Antw. Nog even, dit stukje afmaken.
Half uurtje verder.......
Ik waarschuw niet meer ( rug )
Dan, op een gegeven ogenblik merk ik dat ik niet meer overeind kan komen.
Eigenschuld, moet je maar niet zo eigenwijs zijn ( rug )
Ik eigenwijs, hoe komt hij daar nu bij.
De ellende is, dat die stomme rug altijd gelijk heeft.
En ik weet nu ook , dat ik morgen niet de tuin in kom. ( niet om wat te doen )

Hebben jullie dat nu ook ?

gr. Roeli
donderdag 20 maart 2014 - 15:59
svoffel

Svoffel

Dag Roeli,

T'ja, af en toe zul je toch meer naar dat kleine stemmetje moeten luisteren. Maar ik versta dat je ziet nog dit, en verder nog dat en zo blijf je steeds "nog even" bezig.

Hoop toch dat je niet op je knietjes tot binnen bent gekropen

Als het een troost mag zijn, ook ik heb vandaag een beetje overdreven. Niet mijn rug maar ik zit met een schouder die helemaal niet meer tevreden is.
Morgen ook een heel rustige dan in het vooruitzicht Maar het was zo fijn buiten vandaag, wel teveel wind, maar de zon en de temp. waren van de partij.

Rust morgen maar als je dat kan.


groetjes

Simone
donderdag 20 maart 2014 - 17:09
Wannus

Wannus

Ik heb dat al heel lang ,
mijn rug is versleten en mijn knieen ook .
Maar ik heb veel moed , nog een jaartje en ben met pensioen.
Ik doe tuinonderhoud , maar s'morgens en s'middags moet ik
wel een pijnstiller nemen , anders lukt het niet zo goed meer .
Het is en tijd van komen en van gaan ook .
donderdag 20 maart 2014 - 18:10
hildavw

Hildavw

Klinkt heel bekend!

Ik heb zelfs een klein keukenwekkertje gekocht dat ik op zak steek, met de bedoeling om, naargelang de toestand, een half uur of 3 kwartier te werken.
Maar dan, oh ja, daar staat iets dat er niet moet staan, en daar moet ik dat nog doen, enz.

En de rug, én de ellebogen, én de knieën, ze geven allemaal signalen, maar ze opvolgen, dat is andere koek.

Maar we laten ons niet kennen, we doen maar voort...
donderdag 20 maart 2014 - 19:26
sophora

Sophora

Roeli
Ik luister nooit naar dat stemmetje, hoe hard het ook schreeuwt. Gevolg...Ben vandaag op handen en voeten binnengekomen. Niet te doen. Pijnstiller en platte rust en morgen is het toch slecht weer.
donderdag 20 maart 2014 - 19:43
phili

Phili

lieve mensen wat zijn jullie geweldig, ik werk in de zorg en veel van mijn cliënten zijn tuin liefhebbers en al behoorlijk op leeftijd dus al deze verhalen zie ik dagelijks om mij heen.
Net als jullie ondanks een versleten lijf doorgaan en inderdaad de volgende dag even een stapje terug, maar wat genieten deze mensen als er iets bloeit of als ze hun eigen gekweekte groente sávonds op hun bord hebben liggen, zo mooi.
Eigenlijk zou ieder rusthuis voor ouderen een moestuin moeten hebben, denk aan sociaal contact en vooral buitenlucht en beweging, zo gezond.
Maar dat wisten jullie al wel.
donderdag 20 maart 2014 - 21:09
minouke

Minouke

awel ik ben erg content dit allemaal te lezen.... ik ben dus normaal
Begon al aan allerlei scenario's te denken gisteren, dat ik vroegtijdig versleten was enz maar het is dus normaal
Na die mooie zonnige dagen (tuinwerken) komt nu enkele dagen regen (rust) zal ons en de tuin goed doen.
Volgende week nog enkele dagen en de tuin is dan opgeruimd, klaar op van te genieten dus.
vrijdag 21 maart 2014 - 09:20
BOSVROUW

BOSVROUW

Alhoewel meer dan de helft van m'n gewrichten al vervangen zijn, doen alle lichaamsdelen pijn na een half dagje werken in de tuin, maar het werk kan toch zo'n deugd doen, en dan nog liefst met de blote handen in de grond! Heb het er echt wel voor over!
Las ondanks een gezegde. " Working in the garden is the best Therapy, and you got tomato's!!!!!!!!! En natuurlijk ook bloemen!
vrijdag 21 maart 2014 - 10:47
Wannus

Wannus

Mijn ervaring met reuma en andere versleten kwaaltjes is
in beweging blijven . Tuinwerkjes zijn daar ideaal voor .
Als ik een dag vrij ben , meestal de Zondag dan doe ik niets .
Maar dan de Maandag ben ik net een oud ventje als ik begin te
werken , alles moet weer loskomen . En na een uurtje begint
dat te beteren .
Dus een gulden raad , regelmatig in beweging blijven .
vrijdag 21 maart 2014 - 12:12
Roeli

Roeli

Volgens mij heb ik heel wat los gemaakt.
En zijn we allemaal even eigenwijs.
Doorgaan , terwijl we echt wel weten dat het beter is om te stoppen.
Maar ja, dat stukje kan ook nog wel even , hè.
Nee dus.
En eigenlijk is het dan wel prettig als het de volgende dag regent.
Ben je gedwongen om het een dag rustig aan te doen.
Is het niet jouw schuld dat de tuin het even zonder jou moet doen.
Je wilt wel.... maar ja, de regen hè
Volgende keer doen we het wat kalmer aan.......
Nee dus.

groetjes Roeli
zaterdag 22 maart 2014 - 20:40
Fiona

Fiona

Ja, maar als het de dag erop gaat regenen, wil ik juist op die droge dag nog even heel veel doen, hahaha.
Ik vind het dus makkelijker te stoppen als ik weet dat ik de dag er op ook weer gewoon door kan.
Ik herken het dus ook. Nekletsel, rugklachten, beginnende artrose en een tuin die nog helemaal aangelegd moet worden, jaren niet bijgehouden is. Tja ...
zondag 23 maart 2014 - 12:42
braze

Braze


Hoi allemaal .

in mijn werk als tuinman loop ik heeel erg veel tegen de kwaal op

ik ben er ook al verschillende malen voor behandeld .

grootste fout geen rekening houden met je lengte en dus komen heel veel

aan de rug spieren te hangen .

de krachtten die daar erdan op komt veroorzaakt de klachtten

hoe te verkomen .

gebruik je bekken .

werkt als volgt ga boven je werk staan in gebuktehouding

in de plaats van ineenkeer omhoog te gaan

ga je eerst door je knieen zet je de rug recht en en dan pas omhoog

lijkt heel moeilijk maar na 8 x behandeling was ik toch eens een keer

klaar met de g aan m,n rug .

mvg .

braze .
zondag 23 maart 2014 - 14:26
Roeli

Roeli

Goed idee, Braze, maar wat als je knieën het af laten weten ?

gr. Roeli
zondag 23 maart 2014 - 18:33
Polplastron

Polplastron

Je knieën zullen het minder snel laten afweten dan je rug hoor! Bij het omzetten van m'n compost ga ik ook door de knieën ('k Heb er heel m'n compostbakkensysteem voor omgebouwd destijds) en dat scheelt heel wat rugklachten.

Overigens probeer ik zelf zo veel mogelijk af te wisselen in m'n tuinwerk; wat maaien, wat compost omzetten, wat wieden en weer van voor af aan. Afwisseling zorgt dat niet altijd dezelfde spieren/wervels onder druk worden gezet hé!

Maar enige rugpijn hoort ook bij mij tot de 'geneugten van het tuinieren' ...

Groeten,

Pol
zondag 23 maart 2014 - 18:44
Roeli

Roeli

Mijn knieën hebben het al laten afweten, Pol.
En mijn rug,..... Tsja, ingezakte rugwervels en de rest versleten.
Maar gewoon doen als of er niets aan de hand ( pardon rug ) is.
En het later moeten bezuren. Het is niet anders.
En de geraniums....... die komen straks weer in de tuin. Kan ik er toch achter zitten.


gr. Roeli
zondag 23 maart 2014 - 19:25
phili

Phili

wel als ik dit allemaal zo lees hebben we hier volgens mij toch te maken met een 50+ groepje en we zijn er allemaal al lang achter gekomen dat stil zitten onze kwalen alleen maar erger maakt, nu alleen nog leren doseren he.
Balen hoor roeli, heb je osteoporose [moeilijk woord] dat is echt pijnlijk, petje af dat je toch doorzet.
zondag 23 maart 2014 - 20:02
Polplastron

Polplastron

wel als ik dit allemaal zo lees hebben we hier volgens mij toch te maken met een 50+ groepje

Nog lang niet hoor; ik ben gewoon nogal aan de grote kant met alle gevolgen van dien voor m'n rug!
zondag 23 maart 2014 - 20:06
phili

Phili

haha, oke sorry hoor, had ik niet aan gedacht
zondag 23 maart 2014 - 20:22
Polplastron

Polplastron

Hihi! Kan gebeuren hé! (Overigens voel ik me op momenten van serieuze rugpijn wel eens 50+ hoor! )
zondag 23 maart 2014 - 20:23
braze

Braze


HOI allemaal .

als de knieen het hebben begeven ???.

dan ga naar vers twee kiezen tussen twee kwaden meer zit erdan niet op .

en het recept wat ik opgaf heb ik van mijn manueel therapeut en in praktijk

werkt het prima .

ander recept .

ga met een been voor een been achter staan gelijk aan de houding met

je schoffelwerk met je voorste been ga je zo diep als je naar de grond

eerst de rug rechtte en dan langzaam naar boven ook dat werkt prima

het is alleen een kwestie van doen willen en doorzetten

het blijft aan de persoon zelf wat deze met mijn info,s doet

natuurlijk .

ik heb met mijn 44jaar nog een hele hele lange weg voor mij liggen

dus voormij was er een goede reden om door te zetten

en lijsbehoud is troef bij ons omdat dit het werk is waar we goed in zijn

mvg .

braze .
zondag 23 maart 2014 - 20:44
Wannus

Wannus

4 jaar geleden hebben ze vastgesteld door foto's te nemen
dat mijn rug versleten is . Schakels die tegen elkaar zitten .
Ik heb toen de raad gekregen van een Arts in het ziekenhuis
dat ik veel moest wandelen en fietsen , maar door gebrek aan
tijd is me dat niet gelukt .
Ik heb vroeger veel gelopen , maar volgens de arts is dit blijkbaar
niet goed , doordat je bij het lopen te veel schokken opvangt ,
Als je jong bent weet je daar niets van , maar later kun je
problemen hebben met de rug . Ik heb trouwens companen
waarmee ik vroeger liep die ook sukkelen met de rug .
Dus zou wandelen en fietsen veel beter zijn dan lopen.
Onlangs heb ik een kijkoperatie aan de knie gehad ,
ik heb gewacht tot deze winter om mij te laten behandelen .
Maar ondanks dit zachte weer werk ik al weer , wat een beetje
tegen de zin is van mijn huisarts . Maar ik blijf bij mijn standpunt
in beweging zijn is de beste genezing .

zondag 23 maart 2014 - 20:50
Roeli

Roeli

En ik wilde alleen maar zeggen dat wij, fanatieke tuiniersters ( ders ) in ons enthousiasme vaak even te lang doorgaan en dat dan moeten bezuren met het protesteren van ons lichaam.
Maar het is zo langzamerhand een ziekenhuis serie geworden.
Dat was beslist niet mijn bedoeling.
Dus lieve mensen, ga lekker door met onze fijne hobby. Maar probeer niets te forseren.

groetjes Roeli
zondag 23 maart 2014 - 22:05
phili

Phili

Hoi Roeli

Ik begrijp jouw standpunt, maar het is soms ook fijn om even met mede tuinders je hart te luchten, vaak omdat zulke kwalen [pijnen] niet te zien zijn voor anderen maar ter dege te voelen zijn en dan stuit men vaak op onbegrip.
Maar hier krijg je dan ook goede tips zoals van braze over je houding, is toch mooi meegenomen.

Maar ondanks alles blijft onze liefde voor tuinieren net als bij u er voor zorgen dat we altijd bezig blijven en na een voldane dag kunnen we moe maar voldaan genieten van onze tuinen.

groetjes phili
maandag 24 maart 2014 - 19:38
braze

Braze


Hoi Roeli .

dat je dat bedoelde was mij gerust duidelijk vandaar dus alleen tips

al heb ik ze misschien te ruim omschreven .

mvg .

braze .
maandag 24 maart 2014 - 20:34
hillie

Hillie

haha,hoe herkenbaar allemaal
en dan zeggen we ook nog
het is zo lekker ontspanned om in de tuin te werken
woensdag 26 maart 2014 - 16:31
Fiona

Fiona

Ik leer ook af en toe gewoon te gaan zitten in een leuk hoekje en te genieten, het onkruid te negeren (al is dat soms moeilijk). Dat is voor mij nieuw en wennen, normaal was ik altijd bezig in de tuin en zat ik er eigenlijk nooit in (met mijn eerste tuin, ben nu met de tweede ooit bezig).
Nu heb ik me voorgenomen er wel van te genieten, lekker buiten zitten. Af en toe op mijn schommelbed, heerlijk! Zoemende bijtjes om me heen, fluitende vogeltjes

Oh, en 50+ ben ik ook nog niet, hoor, hahaha.

@ Roeli, slim idee, geraniums in de tuin om er alsnog achter te zitten, lol. Ik hou wel van humor

Ik heb onlangs besloten dat 170 m2 tuin te groot is om helemaal alleen goed bij te kunnen houden, dan nog zo'n 25 m2 aan de zijkant (Tussen schuur en garage) en de voortuin, schat 15 m2.

Ik overweeg om een tuinmaatje te zoeken, dus hulp in ruil voor bijv. een stukje gebruik van de tuin. Kan niet iemand betalen, maar er zijn toch ook mensen die op een flat wonen en tuinieren leuk vinden. Misschien in ruil voor regelmatig een privé BBQ plek of avondje vuurschaal of zoiets.
Ik overweeg dus serieus daar een oproepje voor te doen. Je moet toch wat, he.
woensdag 26 maart 2014 - 20:40
Anneloes

Anneloes

ik ben nog lang geen 50+, heb echter wel een lichaam wat tegenwerkt (vorm van reuma).

maar ik merkte vandaag ook iets positiefs. een jaartje terug kon ik nog geen normale snoeischaar inknijpen, teweinig kracht. vandaag kon ik mijn speciale snoeischaar niet vinden dus de gewone gepakt... ik knip zonder moeite de dunne takjes door
iets wat ik met fysio niet voor elkaar kreeg is met tuinieren gelukt
woensdag 26 maart 2014 - 23:53
braze

Braze


Hoi Allemaal .

bij ons thuis noemen ze oefening baart kunst /aanhouder wint .

mvg

Braze .
donderdag 27 maart 2014 - 13:35
svoffel

Svoffel

@ Fiona,

Tuinmaatje zoeken.
Dat zal wel goed lukken volgens mij.
Op de Franse zender "Silence ça pousse" hebben ze eens een reportage gegeven van een organisatie die hiermee bezig was.
Vooral voor de "goede afspraken maken" bij het begin.
Je zag hoe gelukkig die mensen waren, de ene omdat haar tuin weer helemaal mooi was en de andere omdat die nu kon tuinieren.
Meestal deelden ze de groenten.
Geef het zeker niet op als het niet direct lukt en wie weet, zet je een nieuwe organisatie op poten

Heel veel succes in elk geval

groetjes

donderdag 27 maart 2014 - 15:51
hildavw

Hildavw

Dit week-end heb ik me toch weer laten vangen.
Theo wou nog 2 frambozenstruiken zetten, wij dus naar een tuincentrum.
Maar daar kom je natuurlijk niet buiten met enkel wat je moést hebben.

Nog enkele heidestruikjes voor een verhoogde bak aan de garagegevel, nog narcissen die ik niet had, kruiptijm voor tussen tegels, iberis, muscari "white magic", rhododendron "aglo", saxifraga "Large White" en "Scarlet" en primula's.

Gisteren heb ik het grootste gedeelte al in de grond gestoken, terwijl hier 2 kleinzoontjes (3 en bijna 5) waren en een kleindochtertje (8 maanden), die ondertussen ook moesten "geëntertaind" worden.

De rest zal voor morgen zijn, want deze namiddag staat me nog een wandeling van 8 km te wachten. Dus, rustig aan deze voormiddag.

groetjes

Hilda

Tuinbabbel

maandag 31 maart 2014 - 10:26
svoffel

Svoffel

@ Hilda

Heerlijk he om zo met een nieuwe aanwinst naar huis te rijden
Lees tussen de regels door dat je nog een hele hoop energie hebt om dat zo maar op 1 dag te doen.
Nu gaan wandelen is prachtig, zal zelfs warm zijn om door te stappen.
Sinds 2 jaar kan ik nog 4 à 6 km stappen, dan heb ik krukken. Te veel artrose in de voetjes. Voel dan dat ik leef.

Trouwens een mooie kleur deze rhododendron, is dat er eentje die klein blijft? Heeft precies kleine blaadjes.

groetjes


Simone
maandag 31 maart 2014 - 12:34
cetinel

Cetinel

geen last van

hier geen kraakbeen meer tussen de knieen e de meniscus gesheurd
2 breukjes in de rug(2 kleine botjes aan weerskanten van de wervel)waardoor de wervels gaan"schuiven" en tegen het ruggemerg schuren..
een door operaties en ongeluk misvormde en niet goed werkende elleboog en pijnen aan alle gewrichten,om het plaatje compleet te maken hielsporen in elke hiel..
jaja tuinieren is dé juiste hobby voor mij

en af en toe strompel ik dus met moeite naar binnen en krijg onder mijn voeten van ventje(ik ben 45 jaar,maar voel me soms 80)
maar ach.....het houd je van de straat
dinsdag 1 april 2014 - 09:59
zuurtje

Zuurtje

Jammer is dat toch, dat de grootste tuinier(der)sters (incl. ik) zo fysiek last van alles hebben, of zou dat juist komen door het tuinieren?
dinsdag 1 april 2014 - 11:06
cetinel

Cetinel

mischien een combinatie
gisteren zat ik de boomspiegels onkruidvrij te maken.
dat gaat dus zo:eerst met de woelvork rondom alles loswoelen,dan leg je een stuk karton op de grond,en ga je heel elegant(ahum) daarop zitten met je beide benen recht voor je uit,je draait beetje opzij en dan haal je de losgewoelde onkruid en graspolletjes uit dde grond,schud ze uit en smijt ze wa verder weg op het gras alwaar ze door de zon nog wa kunnen uitdrogen...
telkens met je karton beetje opshuiven tot je een "redelijke" cirkel zonder onkruid onder je boom of vaste plant hebt.
de woelvork die in de grond steekt gebruik je als hulp om al jammerend wankelend en sakkerend weer omhoog te komen en dan bekijk je het geheel goedkeurend

en da ga je uitgeteld in de zetel liggen,benen omhoog.....(berg rommel in de keuken word vakkundig genegeerd..)
echtgenoot komt thuis,werpt 1 blik op je en zegt weer boos:WAT HEB JE NU WEER GEDAAN!

nou eu...
nie veel eigenlijk(maar wel te veel he)
dinsdag 1 april 2014 - 11:14
Roeli

Roeli

oh, Cetinel, ik heb hier toch zitten grijnzen. Ik herken het zo helemaal.
Gewoon doorgaan, ook als het eigenlijk niet meer kan.
Op de knieën zitten is er niet meer bij. Ik kan ze nog heel goed buigen, maar er niet op steunen. Dat betekent , krom staan . Gaat mijn rug protesteren. Of, ik zie het helemaal voor me, gewoon plat op de poepert. Maar het omhoog komen is dan zo moeilijk.

groetjes Roeli
dinsdag 1 april 2014 - 11:55
cetinel

Cetinel

en houd ons dat tegen???
soms zijn we zelf ons eigen grootste vijand(nou ja)....wel weten,maar nie luisteren naar ons lichaam.
maar alleen maar op een bankje zitten koekeloeren...daar krijgde volgens mij ook pijn van,vooral aan uw hart dus sukkelen we voort......
kzou toch nie mee kunnen stoppen...
dinsdag 1 april 2014 - 12:06
Roeli

Roeli

Ja, hallo, wie is er hier baas ?
Mijn lichaam of ik ?
Voorlopig denk ik nog steeds dat ik dat ben.
dinsdag 1 april 2014 - 12:14
cetinel
dinsdag 1 april 2014 - 12:19
Jeannette1

Jeannette1

Lieve mensen,

Alles is héél herkenbaar en ben ik blij, dat ik niets mankeer.....

Alle gekheid op een stokje, vanaf deze plaats wil ik even laten weten, dat ik zeer blij ben dat ik weer aanwezig ben op dit forum en alle wel en wee's mag en kan lezen.

Voor jullie allemaal veel sterkte gewenst en ondanks alles een zeer fijn voorjaar in de tuin en het liefst ook een heel fijne zomer in de tuin.

Onthoud 1 ding A.U.B. ondanks de pijnen en andere opstakels, van werken is nog nooit iemand gestorven.

Ik neem mijn petje voor jullie af!

Blije en dankbare groetjes,

Jeannette
dinsdag 1 april 2014 - 12:25
hillie

Hillie

welkom terug jeannette,en veel forum plezier
dinsdag 1 april 2014 - 16:06
Jeannette1

Jeannette1

Dank je wel Hillie, dat zal best lukken denk ik.

Ik heb lang genoeg zonder jullie moeten doen helaas.

Groetjes,

Jeannette
dinsdag 1 april 2014 - 16:35
hildavw

Hildavw

Ha, wie we daar terug hebben

Hopelijk zijn de computer- en telefoonproblemen nu voor zeeeeer lange tijd opgelost.

En wat het tuinieren betreft, niettegenstaande 2 elleboogoperaties, één aan de knie en één aan de schouder, buiten andere operaties, die niets met gewrichten te maken hebben, blijf ik toch voortdoen, al moet ik daarna rondlopen zoals een vrouwtje van 99.

Plantjes kopen en in de tuin zetten is meestal geen probleem, maar, dan zie je ineens dat er ofwel onkruid staat, of plantjes die je liever niet hebt (zoals daslook dat hier welig tiert - en stinkt), die dan eerst moeten verdwijnen.
Dat vind ik eigenlijk meestal het meeste werk.

Maar, we geven niet op hé!

dinsdag 1 april 2014 - 17:44
Roeli

Roeli

Zou het ook handig zijn als we een bril met matglas gaan dragen ?
Dan zie je tenminste niet alles meer.

Maar nee, WE GEVEN NIET OP.
dinsdag 1 april 2014 - 19:07
Jeannette1

Jeannette1

Hai Hilda,

Nu weet je ook hoop ik, waarom je niets met je verjaardag gehoord hebt van ons.
Maar... dit was voor iedereen die in die lange periode jarig is geweest.

Ger en ik hebben onze wens voor jou en vele anderen voor jullie verjaardag in gedachten overgezonden naar jullie!

Wij hopen dat een ieder van jullie nog een lang en gelukkig leven mag hebben, de aandoeningen nemen wij allen maar op de koop toe.
Als wij allemaal maar iets in de tuin kunnen en mogen doen.

Probeer A.U.B. het walletje bij het schuurtje te laten!
m.a.w. Doe het wel rustiger aan, elke dag een draadje is een hemdsmouw in het jaar!

OPGEVEN is zeker géén optie!!!

Dus..... de tuin is toch wel erg mooi en jouw gezondheid is heel veel waard!

Lieve groetjes ook voor Theo,

Ger en Jeannette
dinsdag 1 april 2014 - 19:19
minouke

Minouke

weet je wat ik dan goed vind...als de dokter dan antwoordt : meer bewegen tuinieren zal dat dus niet zijn hé
dinsdag 1 april 2014 - 20:20
phili

Phili

jee de lijst is wel groter geworden ik was afgelopen dagen druk in de tuin bezig dus loop hier nu achter.
Het valt mij op dat er toch veel mensen zijn met dezelfde klachten, dat zet je toch aan het denken he.

Kijk nu naar vroeger, toen er nog veel meer handwerk op het land moest gebeuren dan nu in deze tijd, die mensen moeten toch wel dood versleten zijn geweest. Mijn opa was 80 jaar en toch stond hij kwiek iedere dag in zijn enorme tuin te werken, terwijl ik mij af vraag of ik dat op die leeftijd ook nog kan, he ik bedoel maar.

Nu heb ik geen klagen want ik ben nog helemaal gezond [schaam ] ik werk altijd vrolijk op mijn knieën in de tuin dit sterkt mijn rug en volgens de reiki leer is het heel goed om met je handen in de aarde te werken dus vandaar.
Heb nu wel een geweldige blaar op mijn handpalm maar die bewerk ik een paar dagen met aloë veraplant en dan is dat zo weg.

Maar petje af voor jullie doorzetters hoor en je moet maar zo denken de zon zorgt voor vitamine D en dat is weer goed voor jullie gewrichten.

groetjes phili
dinsdag 1 april 2014 - 20:31
Anneloes

Anneloes

ik denk dat dat ook juist komt doordat degene die thuis zitten meer tijd hebben voor dingen zoals de tuin en het forum.

tenminste als ik naar mezelf kijk; vrienden/familie/kennissen werken of studeren en ik zit die tijd meestal thuis. dat verveelt al snel.
tuinieren is dan iets waar ik mijn tijd in kwijt kan en alles lekker op mijn gemak doen. als het niet gaat dan sla ik een dag(of meer) over. dat kan bij werk niet, zeker niet met de huidige crisis.

en de zon(met vit D) doet mij zeker goed. het mag van mij altijd wel lente/zomer zijn
dinsdag 1 april 2014 - 20:58
phili

Phili

hoi anneloes,ik las dat jij reuma hebt, mijn moeder had ook reuma, dus ik begrijp wat je bedoel.
Goed van jou dat je zo'n doorzetter bent en je verzet in de tuin kunt vinden.
Ik vind het zo heerlijk dat de klok een uur vooruit is gezet, ik kan nu na mijn werk s'avonds lekker lang doorwerken, heerlijk he deze mooie dagen.
woensdag 2 april 2014 - 20:49
kerstkind

Kerstkind

Waarom heeft een week geen 8 dagen?
En waarom een dag geen 13 of 14 uren?
Dan krijgen we nóg meer gedaan
Zucht......
groetjes José
woensdag 2 april 2014 - 22:23
Roeli

Roeli

En, weet je, hoe ouder je wordt, zo veel te sneller gaan de dagen.
En als je alleen maar de middag hebt, dan valt het vaak tegen.
Dan is de dag helemaal veel te kort.
's Morgens ben ik nog niets waard. Eerst een paar koppen thee, dan koffie met mijn krant, Dan begint mijn lichaam weer te werken. Dan een uurtje met de hond uit, een broodje eten en daarna kan ik eigenlijk de dag pas aan.
En ja, dan doe je natuurlijk weer veel te veel.
Maar je bent niet meer jong, maar je wilt toch nog wat.
Dus een week van, pak hem beet, 10 dagen, of een dag van 36 uur, ik ben er voor.

groetjes Roeli
woensdag 2 april 2014 - 22:35
wilma*15

Wilma*15

Hallo Roeli

Ik teken er voor als ik lees wat u nog allemaal op uw leeftijd kan en doet

Zelf ben ik voor enkele jaren geleden van de trap gevallen met ernstige gevolgen.
Ja een ongeluk zit in een klein hoekje.
Pluk de dag zoals die komen.
Geniet van uw hond, het lijkt me een hele lieve.
Wij hebben het helaas niet zelf voor het zeggen.
Gelukkig maar want dan zag de wereld er heel anders uit.
Daar zou ik me denk ik toch niet echt prettig in voelen.

Zoals het lied hier in het dialect Limburgs is "Geniet van het leven zolang als je het nog kan, want straks als het te laat is dan heb je spijt er van". (vertaald)

Groetjes
woensdag 2 april 2014 - 23:09
BOSVROUW

BOSVROUW

Hoi Roeli, Mijn dag ziet er juist hetzelfde uit, inclusief het wandelen met m'n twee hondjes, momenteel is de pijnstiller z'n best aan het doen! Ik denk dat ik nog een leven ga bijbestellen, met het deze kom ik echt niet rond, met alles wat ik nog wil doen!
donderdag 3 april 2014 - 09:29
Roeli

Roeli

Bestel voor mij dan ook gelijk, wil je ?
donderdag 3 april 2014 - 12:53
braze

Braze


Hoi allemaal .

welmee oppassen het hapt ooo zo makelijk weg en voor je het weet wordt een

vaste gewoonte en een nog net niet verslaving m,n vrouw weet er ook zo goed

weg mee voor elk pijntje een pijnstillertje .

ik ben er niet wegvan omdat ik zelf al zo,n vracht pillen moet innemen om

dat ik anders niet overeind blijf staan dus elke pil die ik kan laten liggen is voor

verademing .

mvg .

Braze .

donderdag 3 april 2014 - 17:15
wilma*15

Wilma*15

Ik gebruik geen pijnstillers om dan beter naar mijn lichaam te kunnen luisteren.
Als ik pijnstillers in neem voel ik dus geen pijn waardoor ik veel langer door ga en daardoor daarna extra pijn heb waardoor ook de pijnstillers op dat moment niet meer helpen.

Pijnstillers neem ik enkel als het echt niet anders kan.

Ik heb het niet in mijn rug maar ik ben ruim 3 jaar van de trap gevallen en lag beneden met een verbrijzelde enkel, heb al 3 operatie's daaraan gehad.
Ik werk dan ook zolang tot mijn enkel begint te roepen maar ik luister dan toch maar.
Als ik dit niet doe lig ik de dag daarna bijna de hele dag in bed. .

We willen immers nog zo veel doen. Ook ik ken dat gevoel heel goed.
Gelukkig begint het weer zomer te worden waardoor in ieder geval ik minder pijn heb dan in de winter.
Ben dan ook blij dat we nu amper winter hebben gehad maar ik zal nog niet te vroeg juichen want aprilletje zoet geeft soms ook een witte hoed. (sneeuw)

Ik zorg er wel voor dat ik er plezier aan blijf houden en dat het een hobby blijft en geen moeten wordt.

Groetjes
donderdag 3 april 2014 - 19:58
Roeli

Roeli

Ja, dat kan je wel zeggen ,Wilma, maar als je alleen bent is het, vooral in het begin , toch ook moeten. Anders groeit het je zo boven het hoofd dat je er in om komt.
En daarbij is het echt wel hobby, hoor.
Maar alles moest niet zo tegelijk komen. Je moet ook van het mooie weer profiteren.
Als het koud en nat is krijg je mij niet de tuin in. Helaas groeit alles wel door.
De plantjes en het "onkruid" zeggen niet, ...We wachten wel een paar weken.

gr. Roeli
donderdag 3 april 2014 - 20:15
phili

Phili

Hoi roeli,

Nou dat oproepje van jou van- hebben jullie dat ook- maakt heel wat los he.
Bij deze voor alle "zwakke" maar o zo sterke tuin mensen,

Live the life you love
love the life you live

gr. phili
donderdag 3 april 2014 - 20:48
Roeli

Roeli

Dank je Phili.
donderdag 3 april 2014 - 21:19
wilma*15

Wilma*15

Ik ben een beetje bevoorrecht met mijn wintertuintje.
Is het buiten te slecht weer dan ben ik vaak in mijn wintertuin te vinden.
(zie topic mijn paradijsje)

Maar net wat je zegt, soms is het ook moeten.
Ook dan zit er toch nog een vreugde aan vast omdat wij immers daarna weer volop van de tuin kunnen genieten als die weer in orde is.

En wat zijn we inwendig weer heel blij als we van anderen een compliment mogen ontvangen.
Immers iedereen weet hoeveel werk een tuin vraagt.
Zelfs bij een onderhoudsvriendelijke tuin moet je regelmatig toch je rondje maken.
Of er moet alleen tegels in liggen maar sorry dat ik het zeg dat is geen tuin.

En wat zijn we naar het zware arbeid toch weer blij met dat ene vlindertje, egeltje en noem maar op.
Daar doen we het toch allemaal ook voor.

Groetjes
donderdag 3 april 2014 - 21:34
BOSVROUW

BOSVROUW

Zo is het!!!!!!!
vrijdag 4 april 2014 - 09:12
Anneloes

Anneloes

wilma*15, helemaal mee eens.
pijnstillers zijn voor mij alleen voor snachts als ik niet kan slapen van de pijn zodat ik de volgende dag weer fris kan starten. overdag is pijn juist heel belangrijk om de grens aan te geven "tot hier en niet verder".
ik kan 1 dag ver over mijn grenzen heen gaan omdat iets af moet, maar dan ben ik daarna een week uitgeschakeld. dan groeit alles me helemaal boven het hoofd.
voor mij is het beter om alles meer te verspreiden. het huishouden loopt niet weg, de tuin ook niet en echte vrienden ook niet. helaas begrijpt niet iedereen dat, vooral niet als ik een afspraak moet afzeggen/verplaatsen


een tuin vol met tegels kost volgens mij nog meer werk. alle alg van de tegels gepoetst en elk stukje onkruid wat bovenkomt moet verwijderd worden en mopperen over elk vallend blaadje... neee, geef mij maar een tuin
vrijdag 4 april 2014 - 17:40
braze

Braze


HOI allemaal .

de gang zit ernog steeds in zien ik

maaar even tussendoor wie zet deze onsmakelijke reclame tussen

al deze vrolijkheid bwerkkk .

mvg .

braze
zondag 6 april 2014 - 12:11
minouke

Minouke

Ja Braze, dat is een noodzakelijk kwaad om het forum te bekostigen.
Maar best is om erover te kijken.

groetjes
Chantal
zondag 6 april 2014 - 12:41
sylvain

Sylvain

Dat moet kunnen Chantal anders blijf het niet bestaan.

Nu mijn RUG die heeft de laatste 5 jaar niet meer tegen mij gesproken na al twee

operatie van af 2008 tot nu 10 Januari de derde er aan kwam, en toen hebben ze een

wervel eruit gekapt en de andere tot de L 6 vast gezet en dan ben je beperkt tot

bepaalde handelingen maar als het nu verder goed blijft gaan in de benen dan ben ik

hel content.

En de volgende keren ga ik luisteren naar wat mijn RUG MIJ TOESPREEKT.

grt
dinsdag 8 april 2014 - 15:09
Roeli

Roeli

Het vervelende is, dat je rug het altijd beter denkt te weten.
En aangezien ik zelf nog al eigenwijs ben, zijn we het vaak niet met elkaar eens.

gr. Roeli
dinsdag 8 april 2014 - 15:28
cetinel

Cetinel

tja,en erg genoeg krijgt onze rug ook altijd gelijk,maar sommigen onder ons zijn nogal hardleers he
dinsdag 8 april 2014 - 15:31
krissie

Krissie

Ik krijg geen reclame tussen de antwoorden .
Je kan dat toch via mijn profiel stoppen .
Reclameblokken uitschakelen aanvinken .

Groetjes
Krissie
woensdag 9 april 2014 - 14:27
hildavw

Hildavw

@ Simonne,

Hier een laat antwoord op je vraag, maar ik was even het kaartje kwijt.
De Rhododendron "Aglo Mezitt" zou niet meer dan 1 meter hoog worden.

groetjes

Hilda
zondag 13 april 2014 - 13:34
svoffel

Svoffel



Bedankt Hilda


groetjes

zondag 13 april 2014 - 14:40
wilma*15

Wilma*15

Roeli en alle anderen

Vandaag een heel slecht bericht ontvangen.
Moet as woensdag naar een uitvaart.

Ik moest direct aan deze topic denken.
Ook deze persoon luisterde nooit naar haar lichaam.
Elke waarschuwing negeerde ze.
Zelfs naar de dokters luisterde ze niet.
Al zagen we wel dat ze veel pijn had maar toch zeggen dat er niks aan de hand was.
Wees aub niet zo eigenwijs als deze persoon.

En laat af en toe ook anderen het werk over nemen ook al is het moeilijk.
Het is heus geen ramp om hulp te vragen.
Zeker als je al wat ouder wordt.

We wisten dat dit vandaag of morgen zou gaan gebeuren.
Niet tegenstaande is de klap heel groot.

Groetjes
zondag 13 april 2014 - 21:38
Adrienne

Adrienne

Oei Wilma sterkte meid
maandag 14 april 2014 - 08:36
Jeannette1

Jeannette1

Beste Wilma,

Vanaf deze plaats gecondoleerd mede namens Ger, wij wensen je alle sterkte toe.

Groetjes,

Ger en Jeannette
maandag 14 april 2014 - 15:05
wilma*15

Wilma*15

Bedankt voor jullie medeleven.

Groetjes
maandag 14 april 2014 - 22:57
sylvain

Sylvain

Veel sterkte Wilma
dinsdag 15 april 2014 - 08:29
Roeli

Roeli

Sterkte ,Wilma.
dinsdag 15 april 2014 - 08:38
wilma*15

Wilma*15

Hallo allemaal

Zojuist heb ik een heel raar persoonlijk bericht ontvangen van iemand van het forum.
Zal de tekst hier kopiëren.

mag ik even er u op attent maken dat uw reacties in "hebben jullie dat nu ook" weinig of niets met planten/tuin te maken heeft - maar perfect past in "dokterspraatje"

maar natuurlijk - ik begrijp het - je moet je hart eens kunnen luchten, en je kan toch niet op 10 sites en blogs lid zijn.

Graag een reactie als ik hier iets verkeerd heb neer geschreven.

Wil er nog even bij vermelden dat zijn/haar topic is verwijderd die ze enkele dagen geleden hadden gepost.

Groetjes
zondag 20 april 2014 - 02:48
Roeli

Roeli

Heel vreemd, Wilma.
Stond er geen naam bij ? Kan je aan de avatar niet zien wie het heeft geschreven ?
Misschien dat Kurt, of Stijn hier iets mee kan?

gr. Roeli
zondag 20 april 2014 - 07:32
libosa

Libosa

Een vreemd bericht hoor Wilma, want je geeft in je posting aan, dat het ook iemand was, die nooit naar haar lijf luisterde, dus past het toch prima in dit topic...
Vreemd ook, dat het via een pb'tje ging en niet openlijk in dit topic.

Ik zou zeggen, trek het je niet aan en leg het naast je neer, want het was zeker geen "dokterspraatje"!

Overigens sluit ik me ook aan bij de lange lijst van mensen, die gedoseerd te werk moet gaan om geen overbelasting te veroorzaken.
Iets doen, even zitten, iets doen, even zitten en zo gaandeweg ben je dan effectiever bezig dan maar door te gaan om alles zo snel mogelijk gedaan te krijgen met alle gevolgen van dien.

Groetjes Libosa
zondag 20 april 2014 - 08:12
minouke

Minouke

Ach ja Wilma..... weer één die thuis niets te zeggen heeft werken ze dat af op een ander
Niets van aantrekken.

Groetjes
Chantal
zondag 20 april 2014 - 08:48
wilma*15

Wilma*15

Hallo iedereen

Ik weet uiteraard de naam
Bedankt voor jullie reactie.

Nog een fijne paasfeest allemaal.

Groetjes
zondag 20 april 2014 - 12:09
wilma*15

Wilma*15

Hallo iedereen

Heb inderdaad een berichtje aan Kurt doorgestuurd omdat ze ook zoiets in de berichten van de digituin hebben geplaatst.

Aan hem heb ik ook de naam doorgegeven.
Hoop dat het nu ophoud.

Nog een hele fijne Pasen aan iedereen.

Groetjes
zondag 20 april 2014 - 19:50
Jeannette1

Jeannette1

Beste Wilma,

Heb een paar dagen Time-Out moeten nemen, maar zag net jouw stukje.

Je moet maar zo denken, normale mensen schrijven zoiets niet en die weten ook, dat je bij "TUIN BABBEL" alles mag schrijven wat niet met bloemen of planten te maken heeft!
Het gaat er bij Tuin Babbel om, dat je jouw tuinforumvrienden kunt bereiken om ze iets mee te delen wat jij wilt!

Minderwaardige mensen doen wat ze bij jou heeft gedaan!
Want, minderwaardiger dan anoniem, bestaat er niet.

Als je namelijk zo flink bent om iemand pijn te willen doen, moet je ook zo flink zijn om je naam erbij te zetten en anders kun je beter je mond houden en goed je mond spoelen!!!


Denk er maar niet meer aan, want jij hebt het enige juiste gedaan door Kurt te verwittigen!!!

Doe rustig aan en geniet nog van deze avond en de 2e Paasdag!

Lieve groetjes,

Ger en Jeannette

Tuinbabbel

zondag 20 april 2014 - 20:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon