menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboom in onze streken

Ga naar meest recente reactie

huihey

Huihey

Enkele jaren geleden hebben wij voor
vrijdag 30 augustus 2013 - 08:14
jdcoster

Jdcoster

Ons klimaat is niet geschikt voor olijfbomen. Als ze niet dood gaan, dan leiden ze maar een kwijnend bestaan.
Op een kwekerij in het Brugse weet ik een paar oude knoestige perenbomen staan in ook zo'n grote kuip zoals de olijven aangeboden worden. Deze streekeigen bomen zou ik een beter alternatief vinden bijvoorbeeld.
vrijdag 30 augustus 2013 - 09:30
Marc Vaesen

Marc Vaesen

Hallo,,

Wij hebben eind augustus 2 olijfbomen geplant.
Ik hoop dat ik ze door de winter kan sleuren.
Alles ligt klaar, fleece doek voor rond de stam en kruin, een verwarmingssnoer en hooi om op boven op de wortels te plaatsen.
En dan hoop ik dat ik ze volgend jaar terug mag bewonderen in mijn tuin.

Wanneer is je boom afgestorven? Na (of tijdens) de winter? Bescherming gebruikt?
Stond hij in volle grond of als kuipplant?


Grts

Tuinbabbel

vrijdag 25 oktober 2013 - 16:26
huihey

Huihey

Hallo Blindganger,

Wij hebben destijds niets speciaals gedaan om de boom door de winter te slepen. Dom van ons, waarschijnlijk. Aan de andere kant: als je elke winter je halve tuin moet gaan inpakken omdat er anders wel eens schade zou kunnen onmtstaan, dan moet je je afvragen waar je mee bezig bent.
Ik hoop voor jou dat je boom het haalt; hij ziet er in elk geval prachtig uit.
Succes ermee!

Groet,
Huib
zondag 27 oktober 2013 - 13:28
Marc Vaesen

Marc Vaesen

Hallo Huib,

Thx
Olijfbomen beschermen tegen de koude, daar kom je helaas niet onderuit vrees ik.
Ik heb er ook wel even over moeten nadenken, ma ja, ik wou en wil een stukje Itali
maandag 28 oktober 2013 - 10:11
huihey

Huihey

Hoi Marc,

Ik heb wel eens begrepen dat het niet zozeer de kou is waar olijfbomen niet tegen kunnen (in de landen langs de Middellandse Zee heb je in de winter ook gewoon nachtvorst), maar vocht.
De wortels van je boom mogen niet nat staan, je tuin moet goed afwateren!
Onze boom kreeg gele en bruine vlekken op de blaadjes, die daarna allemaal afvielen. Onderzoek leerde dat dat werd veroorzaakt door een schimmel die ontstaat als de wortels van de boom te lang in het water staan (en dat bleek bij ons dus inderdaad het geval).

Succes ermee!

Groet,
Huib
dinsdag 29 oktober 2013 - 07:49
Marei

Marei

Een paar jaar geleden waren wij bij Nobilis in Ens (Noordoostpolder). Daar zagen we dat de olijfbomen niet IN, maar OP de grond waren geplant en aangeaard. Prachtige, oude bomen. Kijk maar eens voor aanplant en verzorging bij www.nobilisens.nl en klik door naar: Assortiment / Mediterrane beplanting. Het zou toch erg zijn als je mooie olijfbomen doodgaan door nattigheid in de winter, Marc!
Groetjes, Marei
dinsdag 29 oktober 2013 - 09:01
Marc Vaesen

Marc Vaesen

Hoi Marei,
Hartelijk dank voor de link (ik kende de firma niet). Op die foto staan enkele ZEER mooie exemplaren op zeg. Daar kan ik beter wegblijven, lol.
Het zou inderdaad heel erg zijn deze te verliezen door nattigheid.
Gelukkig heb ik tijdens het planten toch wel wat aandacht eraan geschonken (hopenlijk genoeg want krijg schrik nu), heb lava verwerkt in de grond onder de kluit. Als een soort drainage.
En de kluit steekt aan 1 zijde +- 10 cm boven de grond vanwege het hoogteverschil in mijn tuin. Je ziet het niet zo goed op de foto.
Maar ga wel hun raad opvolgen en de kluit afdekken met noppenfolie, zodat deze niet te nat komt te staan in de wintermaanden.
Ik hoop dat dit voldoende is om volgend jaar terug te kunnen genieten van de olijfies.
Als dat lukt, zullen het zeker niet de laaste zijn welke ik zal aanplanten.
Er zijn stekken en hopenlijk ook zaailingen op komst.

Nogmaals bedankt.

Grtz
Marc
dinsdag 29 oktober 2013 - 11:21
Marei

Marei

We zijn benieuwd hoe het er in het voorjaar uit zal zien en hopen op een niet te koude en vooral niet te natte winter.
Groetjes, Marei
dinsdag 29 oktober 2013 - 12:37
jdcoster

Jdcoster

Een natte standplaats in de winter is wel op te lossen maar vriestemperaturen van -15
dinsdag 29 oktober 2013 - 18:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon