menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

T seizoen is eindelijk begonnen

Ga naar meest recente reactie

baloe

Baloe

Gisteren de tuinfrees in't gang getrokken. De grond was mooi droog,....
Daarna de vroege aardappelen, tuinbonen, wortelen en erwten geplant/gezaaid.

Wel even een momentje geluk gehad. (Met de tuinfrees in de afsluiting van de kippen terecht gekomen en de frees afgezet en weggesprongen vooraleer die omviel)

't was nog een frisse dag, maar het deed deugd zo wroeten in de kluiten van moeder aarde
donderdag 4 april 2013 - 09:04
Tine

Tine

Wij hebben nog steeds nachtvorst . Durf nu niets buiten te zetten of uit te zaaien.

Tine
donderdag 4 april 2013 - 09:52
Roeli

Roeli

Welk seizoen.?
Het vriest hier nog elke nacht en met Pasen lag er sneeuw.

gr Roeli
donderdag 4 april 2013 - 12:15
baloe

Baloe

Deze nacht in Leuven geen nachtvorst meer.... morgen of overmorgen nog -1
donderdag 4 april 2013 - 12:32
Mari

Mari

Ben er hier ook aan begonnen, plantajuin is gepland, aardappelen zitten er in, eerste bloemkolen zijn gepland (staan wel nog onder een miniserreke). Morgen gaan de erwtjes erin en ga'k nog spinazie zaaien.

Had over mijn bedden gaatjesplastiek gelegd en de grond eronder is nu toch goed genoeg opgewarmd

groetjes Mari
donderdag 4 april 2013 - 15:18
Tine

Tine

Ik durf pas na het weekend te beginnen , dan pas wordt er geen vorst meer verwacht.

Tine
donderdag 4 april 2013 - 15:26
pplakke

Pplakke

Vandaag 9 graden+ zon gaat de goede kant op.
ik vraag me enkel af of het niet te droog gaat worden.
Ik heb hier op drie maanden nog maar iets rond de 100 mm regen.
+veel wind+vorst is al goed droog regen zit weer int zuiden blijkbaar.
donderdag 4 april 2013 - 22:35
baloe

Baloe

Ik zit echter in zware leemgrond, dus als je wil frzen moet je een moment kiezen dat het niet te nat en niet te droog is.
Komt precies goed volgende week, een beetje regen, wat warmte en dan kan alles kiemen.
Alleen de slakkenkorrels beginnen uithalen.
zaterdag 6 april 2013 - 19:53
Boerke

Boerke

Vandaag klaar gelegd en morgen gaan de aardappelen er in. Deze nacht geven ze nog eens vorst.
Als ik ze morgen plant staan ze er nog een tiental dagen vroeger in dan vorig jaar. Dus je ziet, alles komt wel in orde.
zaterdag 6 april 2013 - 21:11
Roeli

Roeli

nog steeds nachtvorst en snoeiharde wind.
zaterdag 6 april 2013 - 22:25
Tine

Tine

Ja Roeli , bij ons in Twente ook nog steeds nachtvorst en afgelopen nacht ook weer wat sneeuw.
zaterdag 6 april 2013 - 22:59
myriam56

Myriam56

Goeie avond.... hier durft het s'nachts ook nog wel licht vriezen, maar, de spinazie die ik gezaaid heb komt al mooi in rijtjes boven de grond piepen, de sluimererwten zijn ook merendeels precent, de worteltjes komen uit... en de eerste bloemkoolplanten ( die ik gekocht heb) staan ondanks dat het soms nog durft vriezen snachts mooi recht te groeien "gelijk kool" ook de gezaaide bloemkool in de piepkleine koude serre doen het ook super goed, zelfs de slaplanten die zijn al aangeslagen en zijn ook blaadjes aan het bijkweken Nog wachten op de spruitkool.. de flageolets, en de ajuin laat ook op zich wachten... maar het is hier dan ook al verschillende dagen super-lenteweer geweest... bij extremis was het vandaag koud !!
zaterdag 6 april 2013 - 23:23
baloe

Baloe

leuk he,....
hier heb ik vandaag voor 't eerst dit seizoen mijn gras afgereden (ze voorspellen de volgende dagen veel regen).
maandag 8 april 2013 - 19:16
myriam56

Myriam56

Ik kan me voorstellen dat het voor velen een feest is geworden gisteren... maar wijzelf zitten hier wel te sterven van de koud... we krijgen onszelf niet verwarmt... pff...M.
maandag 8 april 2013 - 19:45
Roeli

Roeli

Heb jij gras gemaaid, Balou ?
Bij ons komt het nog niet eens boven de grond uit.
Alles wat boven de grond is, is geel. Lijkt niet op gras.
Hier valt voorlopig nog niets te maaien.

gr. Roeli
maandag 8 april 2013 - 23:37
baloe

Baloe

Wel, het begon hier te groeien en stond in plukken. We hebben heel vochtige grond, wat makkelijk tuinieren is (niet veel watergeven), maar als het gras te lang wordt, droogt het gewoon niet meer op...
Nu is het bij ons zo droog dat ik om 9u30 's morgen mijn grasmachine op gang getrokken heb. Het is echt een van de uitzonderingen en onze Frank DeBoosere (weerman) voorspelt voor de komende 2 dagen 8l regen per m2; dus met een beetje lentetemperaturen, zal ik het gras bijna zien groeien.
dinsdag 9 april 2013 - 07:58
erice

Erice

Ik heb gisteren inmiddels al voor de tweede keer dit seizoen mijn gras kunnen maaien. Het was echt alweer lang geworden en met alle regendagen die voorspeld zijn was er geen keus: Nu of een week wachten....
dinsdag 9 april 2013 - 23:12
Boerke

Boerke

Is het seizoen nu toch begonnen? Heb vandaag voor de eerste keer dit jaar een boerenzwaluw gehoord en daarna gezien.JOepi
woensdag 17 april 2013 - 10:28
erice

Erice

Alles vliegt de grond uit... In een paar dagen tijd zijn bijna alle bomen heel lichtgroen geworden en de kastanje heeft al "blaadjes" en de magnolia laat zijn paarse kleur al zien.....eindelijk.... vandaag 22 graden.... heerlijk.....
woensdag 17 april 2013 - 20:50
myriam56

Myriam56

hey..................... goeie avond, ik ben zo blij voor iedereen, dat het in het thuisland ook wat warmer wordt, hier begint de sla al krop te vormen in de koude serre......... ik moet iets bedenken om de sluimerwten te laten klimmen.... en wij moeten twee keer per dag sproeien omdat het veel te droog is geworden............... ons nieuwe riolering ligt en nu nog alles op zijn plaats stampen rijden en wat nog meer, rotsen da's een speciaal iets!!!

Tuinbabbel

woensdag 17 april 2013 - 22:20
erice

Erice

Dat is inderdaad een heel ietsje anders werken dan in de zachte grond hier....... Het is hier ook heel erg droog, het heeft wel wat geregend de laatste dagen maar veel te weinig, de bovenste centimeter is nat. Maar het is genieten buiten de laatste dagen.... Eindelijk weer Tshirtjes-weer en zo zonder jas of trui naar buiten lopen. heerlijk.....
woensdag 17 april 2013 - 23:22
myriam56

Myriam56

Och Erice , ik kan mijn geluk niet op.............. een tas koffie en lekker buiten genieten , van de stilte die hier s'morgens nog is........... de dauw van de stoelen moeten vegen met een doek, en dan het dorp horen ontwaken, zelfs de vogeltjes........... die dan pas aan hun ochtendritueel beginnen, ik geniet er elke second van......... We zullen eerstdaags ons slaapkamer moeten verhuizen naar het nieuwe gedeelte.........omdat ik blijkbaar zwaar allergisch ben aan de oude troep, mijn gezondheid gaat zwaar achteruit...........loodverf en al dat eeuwen oud stof. dat overal vantussen komt gedwarrelt .............pff............
Maar eens buiten, dan is het gewoon een feest, onze nieuwe fruitbomen staan allemaal in bloei, je ziet de sla met cm's tegelijk groeien, ( ook op de akkers groeit het koolzaad , gelijk kool, ongelofelijk snel wel 15 cm's per dag................ en dan het bbq s'avonds, en het glunderende gezicht van Theo te zien als hij in een sappige ( vandaag dus kippedijen ) stuk vlees te bijten.......dat is dus met geen goud te betalen, en is het de momentele winter-ellende vlug vergeten. M.
woensdag 17 april 2013 - 23:29
erice

Erice

Met volle teugen genieten van elke dag.....en af en toe een fotootje nemen zodat je er gedurende de winter nog van kan nagenieten.....
woensdag 17 april 2013 - 23:38
Mar66

Mar66

Heerlijk weer vandaag, in de ochtend een buitje en s`middags de zon.
Hoogste tijd om naar m`n tuintje te gaan

Tuinbabbel

vrijdag 19 april 2013 - 21:06
erice

Erice

Hier in de morgen zon dus het gras maar weer eens gemaaid, dat groeit al heel snel nu. Een kleine 1000 m2 gras en na een uur was dat klaar en heb ik de kuipplanten onder het afdak vandaan getrokken want er was regen voorspeld voor de middag en ja .... dat klopte zowaar eens.... dus alle planten hebben lekker water gehad.....
Het was ook weer goed koud vanmiddag.......amper 10 graden.....
vrijdag 19 april 2013 - 21:29
myriam56

Myriam56

Goeie avond Erice en al de andere tuinliefhebbertjes ook natuurlijk.............. hier was het een zalige 19 graden........... de vorige dagen was het te warm om te werken , ondanks de warmte natuurlijk verder gedaan, maar vandaag echt lekker.............. ze hadden hier ook regen beloofd , al twee dagen trouwens, maar het heeft hier geen druppel gegeven/................ zodanig dat ik de put op den tuin helemaal leeg heb moeten maken ( die vult zichzelf terug aan hoor het is een bronneke) en na de afwerking van nog een stukje van de tuin, de perzikkenboompjes , vijgeboom en nectarineboompje geplant.........toen die op zijn plaats stonden hebben we de plaats voor de bbq afgewerkt en het oude beestje daar neergepoot en onder avond uitgeprobeerd !! de max !!!!
Wij zouden graag een oklahoma hebben maar die zijn zeer prijzig !!!
En eigenlijk zijn we best wel tevreden met ons bolleke ( weber) hij ziet er niet meer uit............. maar wat een plezier en lekker eten wij daar al op bereid hebben is niet te beschrijven............. dus hopelijk gaat hij nog een paar zomers mee............ want de oklahoma is echt een toekomstdroom !!!! en niet voor zo dadelijk !!!M.
vrijdag 19 april 2013 - 21:51
Roeli

Roeli

Sinds gisteren bloeit bij mij de forsythia.
Eindelijk.
En vannacht krijgen we weer nachtvorst.
vrijdag 19 april 2013 - 22:34
myriam56

Myriam56

Bij ons staan de fruitbomen vollop in bloei behalve de appelaars, die hebben wel al knopjes .... en die laten zien dat ze roze bloemmekes zullen krijgen...... de pioenrozen staan al dertig cm's boven de grond, de meiklokjes zijn verdwenen............ en alle groenten ........... staan al boven de grond.......... (ook de slakken zijn al vollop van de partij en dat is vele minder )........ de aardbeienzak die ik gekocht heb in de webwinkel....... houd niet zijn kleur en is al helemaal veschenen............vind dat wel triestig want ze kosten toch wel wat !
Dus morgen hopelijk nog lekker warm............ zonder sneeuw of ijs.......... en een telegram naar die "Saint- Glace's"(ijsheiligen) dat ze dit jaar gerust mogen overslagen
Zo en nu lekker gaan slapen............. want we zijn weer bekaf van het sleuren met stenen.............m.
vrijdag 19 april 2013 - 23:16
erice

Erice

Echt bbq-weer is het hier nog niet.... overdag gaat het ook volgende week niet veel meer 14 graden worden en in de avond koelt het snel af tot 3-7 graden.
Myriam, jullie zijn nog heel luxe bezig met een Weber.....ik heb een bbq-tje in elkaar geflanst van twee stapels stenen met een betonnen plank erbovenop en daar zet ik dan een gietijzeren bbq-tje op van 30-40 cm. Die heb ik alwel 15 jaar, denk ik. Stevig materiaal en het gaat prima ermee..... Ik denk maar niet aan zo'n "fancy" apparaat als een Oklahoma.....zelfs niet aan een Weber
vrijdag 19 april 2013 - 23:18
myriam56

Myriam56

Goeie morgen Erice, het is hier vandaag zeker en vast geen bbqweer het is een pak frisser, zodanig dat ik zelfs de serre's dicht laat.......... het zal natuurlijk wel goed doen aan alles dat net de grond in is gegaan........
Ze hadden regen voorspeld, en het ziet er naar uit dat het kan gaan regenen, want de lucht is helemaal grijs...........
Theo wil uitslapen........ en ik kan hem geen ongelijk geven, het was de laatste tijd echt beulenwerk de grote stenen op hun plaats leggen voor de talue's en ook voor het pad dat we gaan maken ( tussen de kieren kieselstenen) kan niet met de graafmachine, ( is nogthans een prachtige hulp ook voor het versleuren van zware lasten) We hebben alle twee het gevoel dat we een meter gekrompen zijn, en ons armen veel te lang ,maar hetgeen al opgekuist is mag volgens ons gezien worden .M.
zaterdag 20 april 2013 - 07:52
baloe

Baloe

hier de eerste BBQ in de Ardennen achter de rug, de eerste kersenbloesem gaat open en zelfs de nieuwe kriekenboom wil een kriekje produceren in zijn derde levensjaar.
Weinig tijd gehad om hier te reageren, want de tuin is gezaaid, plantjes worden verspeend, gezon bemest en de terrasplannen beginnen vorm te krijgen.
De eerste plantjes in de groentenbak van de zoontjes komen boven. Het idee om eigen groentjes te telen vinden ze super en dat samen doen is gewoon superleuk.
maandag 22 april 2013 - 21:59
erice

Erice

Vandaag was het echt heerlijk weer.....Ik heb een lange haag gesnoeid en een heel stuk lager geknipt.... Wat een stofboel.... En daarna meteen maar alles gehakseld....en dat weer in de borders gegooid.... Alles weer schoon en het lijkt dus alsof er vandaag niets is gedaan
maandag 22 april 2013 - 22:45
myriam56

Myriam56

Ik ben blij voor iedereen in Belg
maandag 22 april 2013 - 23:06
erice

Erice

Vanavond nog even alle tomatenplantjes overgezet in grotere potjes... Het zijn er 37 dit jaar....Ze zien er goed uit dus ik heb grote hoop dat het stevige planten gaan worden.....
Er wordt regen gegeven voor morgenochtend en ik hoop maar dat het in de middag droog wordt met wat zon want ik moet het gazon maaien....
maandag 22 april 2013 - 23:25
myriam56

Myriam56

Mijn eerste probeersels van tomaten, dat waren slungelachtige sprietjes.... die begin maart naar de serre ( onverwarmt) zijn gezet.... resultaat.... ik had ijsblokjes... want het had s'nachts gevroren..; ik heb er nu nieuwe gezaaid, maar zal er waarschijnlijk wel bijkopen, zeker die coeur de boeuf... dat zijn prachtige lekkere vleestomaten met weinig pulp en goed gevuld vlees.... Iedereen is zijn schade aan het inhalen.... echt plezierig zo en nu lekker ons beddebakske gaan opzoeken.... M.
maandag 22 april 2013 - 23:30
erice

Erice

Slaap lekker
maandag 22 april 2013 - 23:34
baloe

Baloe

Coeur du boeuf is een schitterende tomaat (ook voor buitenteelt trouwens). Die van mij zijn nog kleiner, maar mogen dan ook pas later buiten...
( http://dencleijnenstreeck.weebly.com/tomaten-buitenteelt.html )
dinsdag 23 april 2013 - 07:59
erice

Erice

Ik heb ook elk jaar coeur de boeuf staan. Heerlijke tomaat...lekker in grote plakken op de boterham..... In totaal heb ik 14 verschillende soorten staan, van elk 2 of 3.Momenteel groeien ze hard maar het zal nog een tijdje duren voor ze naar buiten mogen.....
dinsdag 23 april 2013 - 20:32
myriam56

Myriam56

Goeie avond iedereen.... Coeur de boeuf.... is echt super lekker als je hem uit de tuin hebt, in de winkels verkopen ze die ook wel, in Antwerpen is dat een specialleke.... en betaalde je verleden jaar gemakkelijk zo een 6a 7 euro de kg... en ze smaakte eigenlijk naar niets.... Hier een klein beetje verder het volgende dorpje heb je een koppel dertiger's , die een biologische tuinteelt verkoop aan particulieren hebben op poten gezet.... klinkt vreselijk lang, maar daar mag je dus je eigen tomaten plukken vele soorten ( hele grote tunnel-serre's, waarvan in de zomer de zijkanten zijn omhoog getrokken zodat ze in volle natuur staan ) je eigen sla uitsteken, je eigenste peekes mag rooien , spruiten trekken , en uiteraard ook boontjes.....
alles wordt netjes gewogen...; en je betaald hetgeen je nodig hebt, het zaakje draait fantastisch...... en je moet je reppen, of je vind enkel maar groene tomaten.... want het is natuurlijk voor de rappe.... en daar heb ik dus de echte coeur de boeuf geproefd............. er ging een hele andere wereld open van smaak.....
Heerlijk buiten gegeten..... bbq en een wijntje om onze nieuwe tuinfrees te vieren.

Tuinbabbel

dinsdag 23 april 2013 - 20:46
myriam56

Myriam56

24 graden onder de paraplu

Tuinbabbel

dinsdag 23 april 2013 - 20:47
myriam56

Myriam56

met een natje en een droogje

Tuinbabbel

dinsdag 23 april 2013 - 20:48
myriam56

Myriam56

Het droogje gebbqt

Tuinbabbel

dinsdag 23 april 2013 - 20:49
erice

Erice

Dat is echt een feestje waard. Wat een mooie.... en er is zo te zien ook al aardig mee gewerkt......Wat een mooie stonewall heb je aan het eind van de tuin staan.........
Veel succes met de nieuwe "machien" en dat ie maar heel veel jaren gebruikt mag gaan worden
dinsdag 23 april 2013 - 20:57
baloe

Baloe

Ziet er gewoon schitterend uit, die BBQ...
Heb uit sympathie een flesje wijn opengedaan en hef het glas op alle tuinier, barbequers etc...
dinsdag 23 april 2013 - 20:58
erice

Erice

Goed idee Baloe........even snel naar de kelder......
op de nieuwe frees en op alle tuinders.....en dat we nog maar heel veel bqu's mogen hebben deze zomer.......
dinsdag 23 april 2013 - 21:02
myriam56

Myriam56

Hieperdepiep, wat ben ik blij met zulke soulmate's... Iedereen scolle, en dat we ze nog lang meugen, meugen..... en laat de piepers en de krooten maar lekker groeien.... M?
dinsdag 23 april 2013 - 21:08
erice

Erice

Was benieuwd waar je eigenlijk precies huist Myriam en zo kwam ik op je blog... Ga deze eens lezen..... vant weekend als er meer tijd is.....
dinsdag 23 april 2013 - 21:21
minouke

Minouke

ruikt tot hier al

Iets wat ik ook plezant vind en erg lekker is, dat is paella op de bbq

Een grote platte paellapan op de bbq zetten nadat het vuur verminderd is en gewoon de kooltjes gloeien.

Voor 4pers
1ui, versnipperd
4 eetl olie
150gr ronde rijst (mediterraanse rijst)
peper, zout, 3 eetl gehakte peterselie
6dl groentebouillon
1 rode paprika, ontpit en in stukjes
1OO gr erwten
150gr inktvis in ringen gesneden
2 kipfilets in stukjes
100 gr grote garnalen
100gr gekookte mosselen(met schelp)


-Stoof de ui aan in de olie, roer de rijst eronder en op smaak brengen met zout en peper en peterselie. dit alles in een egaal laagje over gans de opp van de pan.
- Voeg 2dl bouillon toe en laat op een zacht vuur gaar worden tot de bouillon opgenomen is.
-Doe de paprika erbij en de erwten.
-Voeg weer 2dl bouillon toe en laat verder gaar worden.
-Schik de inktvisringen, kip en garnalen toe.
-voeg weer 2dl bouillon toe.
-schik de mosselen erop en laat alles samen opwarmen.

dinsdag 23 april 2013 - 21:37
myriam56

Myriam56

Hooi Minouke... dat klinkt enorm lekker...we zijn na het douchen ( en mijn berichtje hier) terug naar achter gegaan om nog wat sterren te kijken.... Een franse vader... die zijn kleine mannen in de hel wenste ( beluisterd, en ons een kruis gemaakt , dat het daar bij bleef, want de mens heeft redelijke losse pollekes ) en dan de sattelieten zien voorbij zweven.... .... ik probeer even intelegent te doen als Theo , die verzot is op alles wat met sterren en planeten te maken heeft... maar dat lukt me niet echt.... want ik weet zelf niet of het eerste kwartier is , of het laatste... maar het dood den tijd.... en Theo vind het geweldig als ik het interessant vind. ... zo nog eventjes mijn faceboekmaatjes een fijne nacht wensen... en grap en een grol ... en we gaan ons beddebakske weeral opzoeken... morgen geven ze hier vreselijk heet weer !!! M.
dinsdag 23 april 2013 - 22:17
myriam56

Myriam56

Goeie morgen iedereen.... gisteren voor ik ben gaan slapen nog eventjes gecop
woensdag 24 april 2013 - 08:08
erice

Erice

Dag Myriam, hier was het trouwens ook schitterend weer, 23 graden , volop zon....heerlijk....lekker buiten zijn en buiten eten......en de hele morgen hortensia's gesnoeid....En alle oude hout eruit.... dat is weer aanmaakhout voor as winter.. haha... niet aan denken nog
woensdag 24 april 2013 - 20:42
baloe

Baloe

Bedankt Myriam, je zal die nog wel zien evolueren, want die is nog redelijk jong.
Vandaag na een lange werkdag een leuke verrassing, m'n eega had het gras afgereden waardoor ik alleen maar een toereke water geven moest doen.
Nog een nieuwe druivelaar (gelukte stek) gekregen van mijn buurman. Een Sieger; zal wellicht een plaatjes krijgen aan de afsluiting. Voor mij druivelaar 12 al...
woensdag 24 april 2013 - 20:47
myriam56

Myriam56

Goeie avond Erice.... fijn dat je mijn blogje gaat lezen.... je zal het zien evolueren...van wild enthousiast ... en heel naief.... naar heel erg teleurgesteld in de mensen, door hebberigheid, en afgunst..... hoe meer we deelden hoe jaloerser ze werden.... en hoe meer we bedondert werden..... Maar het is en blijft een hele mooie streek met ongerepte natuur...en eigenlijk is alles nog super betaalbaar, als je gaat zoeken..... en soms van alles aansleuren van het thuisland.... Baloe, dan zou je hier je hartje kunnen ophalen , want in de verlaten wijngaarden zijn er best nog veel druivelaars die het goed doen... uiteraard heel erg verwildert..... die moet je eigenlijk uitsteken in december of januari, want dan slapen hun sappen.... Zo en nu lekker gewassen nog eventjes naar buiten.............. onder de sterrenhemel genieten van de laatste warmte van deze dag... M.
woensdag 24 april 2013 - 20:58
Boerke

Boerke

Vandaag en morgen een dagje vrijaf genomen. Vandaag de rest van onze tuin omgespit. Het was eens warm. Het eerste laagje ligt al op mijn rug(rood gekleurd) De grond was echt droog. Morgen voormiddag verwacht men regen. Daarna zal de grond beter te bewerken zijn om nog van alles te zaaien .
donderdag 25 april 2013 - 19:06
erice

Erice

Wat een schitterende ( zomerse) dag vandaag... 23 graden weer, nu om kwart voor negen is het nog steeds ruim 22 graden..... Heb lekker nog wat klein spil in potten gezet zoals Tagetes en Petunia's: instant colour .
Morgen gaat de temperatuur drastisch naar omlaag: nog maar 13 graden en ook wat regen.....Voor de tuin is het hard nodig....maar ik stel voor dat het voortaan elke nacht zachtjes gaat regenen en overdag een mooi zonnetje..... Er is nog zoveel te doen in de tuin.....
donderdag 25 april 2013 - 20:45
minouke

Minouke

zalig vandaag h
donderdag 25 april 2013 - 21:24
myriam56

Myriam56

Goeie avond iedereen, hier was het pal op de middag, op het terras in de zon, 46 graden ( dus om dood te vallen) wij moeten dus echt twee keer per dag sproeien, ze beloven regen, maar die komt niet.... gelukkig zijn er onze putten, die zich nadat ze letterlijk leeg zijn gezogen, s'anderendaags terug goed bijgevuld, en kan de pret van vooraf aan herbeginnen, het gras is na, een opligger keien en stenen rapen ingezaaid.... en heb ik boragie gezaaid, en tomaten.... verpot, en ook nieuwe gezaaid... ik heb een helleboris verzet, omdat hij blijkbaar veel te warm stond, en een begin gemaakt om een engelse border te maken.( ik heb van Simone , stokrozenzaad gekregen , waar ik super-blij mee ben, en die gaan als ze goed en wel aan het groeien zijn een ereplaatsje krijgen in de border )
tot grote consternatie, vastgesteld, dat de paprikaplantjes ( gelabelt dus als paprika)eigenlijk sla blijkt te zijn althans zo ziet het er naar uit, bloedrode blaadjes die een kleine krop beginnen vormen)
Dat uiteindelijk mijn lobelia's, en petunia's ook goesting hebben om te komen piepen.
end last but not least: WE HEBBEN ONZE EERSTE SLA VAN EIGEN KWEEK GEGETEN DEZE AVOND.................. meschien stom, maar ik heb nog nooit zulke lekkere malse gegeten , en daar staan er nog vele meer , dus we kunnen een tijdje voort !! ... Nu lekker douchen en gaan slapen M.
donderdag 25 april 2013 - 21:24
erice

Erice

Oh.. Nu al sla.... wat heerlijk.....ik heb er een paar in een koude kas staan maar af en toe een blaadje eraf... meer kan nog niet.....
46 graden.... dat is wel erg warrum........super dat je een put hebt die grondwater levert..... stel je voor dat je moet sproeien uit de kraan..... Kun je dat water ook drinken?????
donderdag 25 april 2013 - 21:31
myriam56

Myriam56

De bron op de koer is echt helder, Theo heeft verleden jaar daar van gedronken en werd niet ziek, ik zou het willen laten testen in een labo... maar dat zal in Belgie moeten gebeuren, want hier weet ik niet zo de weg.... die van de tuin, die zou ik enkel willen gebruiken ( voorlopig toch) voor de tuin.... wij zijn dus echt geluksvogels.... mijn hart en maag draait om, als ik zie hoeveel water er dus met dat sproeien verbruikt wordt.... trouwens het kraantjeswater stinkt letterlijk naar de chloor, ik denk dat elke plant daar kapot van gaat !voor koffie en zelf aardappels te koken gebruik ik flessenwater.... M.
donderdag 25 april 2013 - 21:40
erice

Erice

Dan is het zeker de moeite waard om het water even te laten testen... misschien een beetje veel ijzer erin.... dat heb je vaak met grondwater.... maar dat is meestal niet erg.....
donderdag 25 april 2013 - 21:46
minouke

Minouke

Myriam, 46
vrijdag 26 april 2013 - 08:20
myriam56

Myriam56

Goeie morgen Minouke.... meestal hangt die thermometer ook wel in de schaduw, maar een half uurtje.... hangt hij in de zon..... Het is in de linkerhoek van het terras..... en de zon is dus echt gans de dag aanwezig in de tuin.... de koudste kant is de muur van de schuur, die heeft het meeste schaduw... heerlijk om eventjes uit te blazen..... als je in de tuin aan het werken bent....
Theo gaat er altijd naar kijken.... hij wil dus de juiste plek om de hot-tub te plaatsen.... Zo en nu eerst en vooral naar Jussey om onze eten en drinken aan te vullen..... M.
vrijdag 26 april 2013 - 08:26
minouke

Minouke

Maar de juiste t
vrijdag 26 april 2013 - 12:41
Boerke

Boerke

Hangt die thermometer eens tegen een zwarte muur in volle zon. Je zult nogal verschieten van de temperatuur.
In ons serre(reeds witgekalkt) was het gisteren(15u.) een 35
vrijdag 26 april 2013 - 17:02
myriam56

Myriam56

HEt is al gelijk hoor...... het was echt nudistenweerke, en nu, nu ben ik blij dat het regent ( zelfs al een halve dag.............
Ik had de luxe om eerst nog wat bloembollen te planten aan de stapelmuur... o.a.lilium oriental mix,ismene festalis,allium molly;lillium elodie,liatris spicata,saundersiae,brodiaea queen fabiola, eucimis bicolor,polanthes tuberosa, stenophyllus ook nog de stokrozen gezaaid die ik van Simone heb gekregen...
OOk nog wat slaplantjes uitgezet in volle grond, en heb opgemerkt dat er al kleine aardbeikes aan de planten in den emmer hangen.... dus we zijn op de goeie weg...... Theo is nu een plaats met grote stenen aan het vloeren voor onze tuinhaard... ik zou daar heel graag zo iets hebben met een halve cirkel, dus stenen banken rond de vuurhaard.... we zien wel wat het wordt, en nog een heugelijk feit is dat onze waterval op de scheiding van het eigenlijke huis en de schuur gemaakt is .... juist nog een piepklein gaatje juist boven de dakgoot ...moet nog eens nagekeken worden, het is een groot verschil , want we konden s'morgens wakker worden door het gekletter van het neerstortende water... op de koer en dat is nu ook eindelijk verleden tijd.....
Is een geleende foto... ik vond het jammer dat ik er maar eentje niet meer kon kopen... alles was op van deze mooie bloem....dat is dus de Ismene festalis

Tuinbabbel

vrijdag 26 april 2013 - 17:23
erice

Erice

Vanaf vanmorgen 11 uur regent het en nu nog steeds. Er is best heel wat gevallen, maar het was dan ook nodig. Al met al zal het nog steeds niet genoeg zijn...ik heb nog niet gekeken in de aarde hoe diep het regenwater is gezakt... meestal valt dat tegen.....
Het was ook best koud, zeker in vergelijking met gisteren.... 12 graden t.o. 25 graden.....

Ik zie het al helemaal voor me... gezellig met een kop hete thee of een glaasje wijn rondom het vuurtje..... zalig......
vrijdag 26 april 2013 - 21:33
myriam56

Myriam56

Goeie avond Erice, ja Theo is dus zo een vloer aan het maken met een soort kasseien... enorme grote, dan weer kleine kinderkopkes, niets is gelijk aan mekaar en best wel een puzzelwerkje, maar erg mooi als het gedaan zal zijn.... en dan maar zoeken naar hele grote.... om daar de banken van samen te stellen.... het zal echt iets zijn dat niemand in de omgeving heeft.... want we doen graag iets unieks.... het zal wel weer nageaapt worden, daar hebben we ons allang bij neergelegd... Zodra het een toonbaar geheel is zal ik een foto plaatsen..... best spannend h
vrijdag 26 april 2013 - 21:50
erice

Erice

Zal wel mooi worden. Wens hem maar sterkte met de "klus" want het zal wel zwaar werk zijn... al die stenen sleuren.....
vrijdag 26 april 2013 - 21:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon