menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinbeurs Kortrijk

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

Ik vind echt dat de mensen die geld geven voor een tuinbeurs toch echt wel wat anders verwachtten dan bijna 3/4 bezetting met tuinmeubelen, brobbelbaden , zwembaden (en zelfs dingen die niets met tuin te maken hadden) en zo voort.

Ik was superblij toen ik helemaal op het einde eindelijk kon genieten van wat de tuinbouwschool van Kortrijk gepresteerd had. Er waren een paar schitterende bloemstukken bij (natuurlijk zag ik vooral deze graag die stagiaire waren bij voor mij toch toppers in de floristiek als Pattyn en Vanden Berghe) . Zo was mijn reisje weer goed gemaakt.
zaterdag 3 maart 2007 - 13:37
danydecuypere

Danydecuypere

Hallo

Je geef me niet veel hoop Nigella zal maandag ook es langs gaan

Gr Dany
zaterdag 3 maart 2007 - 13:52
lisa

Lisa

nigella ,ben wel blij voor je dat je toch nog mooie bloemstukjes hebt ,wel jammer tuinbeurs is toch
tuinbeurs en ja daar horen veel bloemen/planten bij

grtjs,lisa
zaterdag 3 maart 2007 - 14:06
jdcoster

Jdcoster

Het werkwoord tuinieren is is de loop der jaren een beetje van betekenis veranderd. Voor de nieuwe generaties betekent het meer 'in de tuin zitten en liggen' vrees ik.
Aardappelen, groenten, fruit, snijbloemen kwamen vroeger uit de tuin of het aanbod was voor stadsmensen toch minstens seizoensgebonden doordat de klant nog rechtstreeks contact had met de producent, op de markt bijvoorbeeld.
Nu is er een overaanbod in de supermarkten, op ieder moment. We eten in december aardbeien en boontjes uit Chili of Nigeria en onze rozen zijn drie dagen vroeger afgeknipt in Peking.
De verkopers richten zich op de nieuwe trends, genot en gemakzucht. Het is triestig maar normaal.
Gisteren Monty Don gezien in Gardeners World op de BBC? Het programma ging over de teleurgang van de volkstuintjes. Gelukkig zag hij nog een lichtpuntje. Er was weer vraag naar perceeltjes door jonge mensen die intussen inzien dat het aandeel transport, verpakking, afval en winst voor de handelaars, het tienvoudige is van de kostprijs van hun groenten. Zij geraken de eenheidsworst beu en verlangen weer naar het creatief en rustgevend aspect van tuinieren.
Misschien is er toch nog hoop voor de toekomst.
Zelf ga ik na een paar desillusies niet meer naar tuinbeurzen. Liever eens grasduinen in een goed geassorteerde kwekerij dan maar.
Groetjes Joël
zaterdag 3 maart 2007 - 15:27
Tine

Tine

Ik denk dat bijna elke tuinbeurs nu zo is. Ik ben in NL in Zwolle geweest en daar was het precies zo, behalve wat er aan kassen(serres) was, bood men vooral veel bubbelbaden, buitenkeukens ,enorm veel meubels, zonneschermen enz. aan. Op het gebied van planten, minimale aanbod, wel veel bollen. De tuinbeurs begint onderhand een hobby/recreatie beurs te worden. Wel jammer.

Tine.
zaterdag 3 maart 2007 - 18:32
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Op het gebied van planten, minimale aanbod, wel veel bollen. Tine.


Al moet ik zeggen dat diegene die er stond met planten wel degelijke kwekers zijn uit de streek . Clematiskwekerij van Waregem en vaste plantenkwekerij maes van Desselgem
Maar wat ik aan Clematissen zocht had hij nu niet bij.(begrijpelijk je kunt niet alles mee hebben) en de stand van Maes was weer schitterend gecombineerd het grijsbladigen en hun zwarte Ophiopogon en Hellborus. En de rest van planten van anderen waren verre van specialekes. Wat ik wel zoek natuurlijk

was die in Antwerpen misschien wel beter MAAR JA DAAR STOND TUINADVIES HE en Kurt met heel zijn gevolg!!!! Heb ik dus hier moeten missen

zaterdag 3 maart 2007 - 20:02
lacegarden

Lacegarden

dan hebben wij in Antwerpen heel veel geluk gehad. Ik had natuurlijk veel te laat gezien dat daar een school uit Mechelen stond; Daar heb ik zo een spijt van dat ik dat niet vroeger heb opgemerkt, had graag daar een paar mensen van gesproken. Maar , dat Maar dat komt nog wel eens.
Guy en ik wij hebben echt genoten van die beurs in Antwerpen. Maar ja, we hadden wel het voordeel dat we regelmatig konden gaan kletsen bij de stand van Kurt.

zaterdag 3 maart 2007 - 20:50
Nigella

Nigella

ja rita
bij Kurt kletsen, Angelo en nog andere forumleden zien, en Peter Bauwens (stond hier ook , heb kiemzaden gekocht) Maar stonden ginds ook zo veel meubels. Enfin; niet dat ik nu vanacht wakker ga liggen hoor. Ik heb zelfs een messenslijper gekocht waar ik blijkbaar van alles kan mee scherp maken. Heb er eens in iets heel lastig mee geknipt en...lukt prima. Dus dat heb ik dan naast de leuke bloemstukken toch gehad!!!
zaterdag 3 maart 2007 - 22:55
danydecuypere

Danydecuypere

Normaal was ik van plan maandag een kijkje te nemen op tuinexpo maar ben toch maar vandaag zondag gegaan.
Toch een beetje ontgoocheld, dacht op momenten dat ik op batibouw liep.
Dat kan toch niet heb zelf stands gezien met ramen en deuren en stellingen.
Brobbelbaden en tuinmeubelen heb ik ook genoeg gezien.
Meschien volgende beurs beter k'zal maar afsluiten want verder zuren geeft geen zin
Nigella je had gelijk.

Gr Dany
zondag 4 maart 2007 - 20:01
Annemie

Annemie

Elk jaar is er eind mei in Izegem (West-Vlaanderen) een tuinbeurs georganiseerd door de Vlaamse Vaste PlantenVereniging. Meer informatie vind je op hun website. De beurs is niet groot, maar alles draait rond planten. Echt een bezoekje waard!

Annemie
zondag 4 maart 2007 - 20:57
Nigella

Nigella

Elk jaar is er eind mei in Izegem (West-Vlaanderen) een tuinbeurs georganiseerd door de Vlaamse Vaste PlantenVereniging. Meer informatie vind je op hun website. De beurs is niet groot, maar alles draait rond planten. Echt een bezoekje waard!

Annemie

dat is een beurs met heel veel planten; zowel liefhebbers verkopen hun planten (vaste planten meestal aangezien het meestal leden van de VVPV zijn) maar ook profs staan daar met hun assortiment. Daar kun je tenminste nog eens iets speciaals op de kop tikken. En het is er een zeer aangename sfeer

Het is Beervelde niet; maar zeker een beurs om aan te raden voor liefhebbers; en aangezien we al jaren lid zijn; is dat ook telkens een aangenaam uitstapje naar ginds
zondag 4 maart 2007 - 21:15
flowerpower

Flowerpower

Gelijk heb je Nigella. Ik ga al enkele jaren niet meer naar de tuinexpo in Kortrijk, want als ik tuinmeubelen wil zien, dan kan ik naar om het even welke meubelzaak.
Ik heb in de loop der jaren steeds minder en minder plantenkweker op de beurs gezien. Liggen de kosten voor een standplaats te hoog? Ik denk anders wel dat er nog altijd mensen zijn die enkele plantjes of bollen willlen kopen. De plantenbeurs in Celles (henegouwen) is zeker ook de moeite waard.
2 maal per jaar: eind april en eind september.
Groeten
Noel
maandag 5 maart 2007 - 20:44
Catgarden

Catgarden

Twee jaar geleden was ik ook voor het eerst naar de tuinexpo in Kortrijk geweest, en de laatste keer ook
Toen ik de beschrijving van die beurs las dacht ik dat ik daar met massa's mooie planten ging buiten komen. Als er 2 kraampjes stonden met wat zomerbollen was het veel.
Dat was voor mij ook een serieuze ontgoocheling !

Vorig jaar waren de tuindagen van groene vingers in het kasteel van Aartrijke ook een hele ontgoocheling. Dat was de enige beurs waar ik nog makkelijk naartoe kan doordat ik heel moeilijk meer dan 20 min. in de auto kan en de beurs in de tuindagen zijn hier bijna om de hoek voor mij.
Andere jaren kwam ik daar buiten, geladen gelijk een ezeltje vol zakken planten en enkele decoratieve dingen. Maar dit jaar waren de plantenkraampjes zeker met de helft geminderd en waren die vervangen met dure tuinmeubelen, jaccuzi's enz.
Misschien wel goed als je een dikke portemonnee hebt, maar voor mijn klein budget alleszins niks waard. Dus die beurs wordt ook alweer overgenomen door dure bedrijven die dienen om een kleine, rijke elite te plezieren ipv de gewone bemiddelde mens.
donderdag 15 maart 2007 - 10:58
Bowie

Bowie

Dus die beurs wordt ook alweer overgenomen door dure bedrijven die dienen om een kleine, rijke elite te plezieren ipv de gewone bemiddelde mens.


Hetzelfde voor de beurs van Hasselt vorig weekend. Nou dat was ook een teleurstelling, een 3tal kramen met bloembollen en eentje met vaste planten, en dat was het.
De beurs was in die nieuwe grote hal, dus ik dacht dat daar ongelooflijk veel te zien zou zijn. Ja, tuinmeubelen, 10 kramen met zwembaden & jacuzzi's, vijvers, zelfs een kraam met massagezetels!!!
Op nauwelijks een halfuur stonden we terug buiten.

Dat was voor ons verloren geld + verspilde tijd. Het was zonde van de mooie zondagmiddag om in de auto te moeten zitten en ginder binnen te lopen.

Je kan beter in een goed gesorteerd plantencentrum binnenlopen, zie je meestal alleen maar planten & bollen.
donderdag 15 maart 2007 - 12:16
lacegarden

Lacegarden

hawel, dan heb ik chance gehad in Antwerpen. Ik heb daar echt een ontspannende namiddag gehad. Dat is echt hoor, maar ja, ik heb gekletst bij Peter Bauwens en veel boeken gekocht en dan staan kijken aan de stand van Kurt.
En lekkere rode en zwarte suiker neuzen gekocht
donderdag 15 maart 2007 - 13:30
Nigella

Nigella

was er dan zo'n verschil in standen tussen die van Antwerpen en die van Kortrijk en Hasselt??? stonden daar dan niet veel van die tuinmeubels en jaccuzies??? Of heb je je zo geamuseerd omdat je de stand van Kurt en Angelo daar had??? Dat is natuurlijk een verschil, dan hier zo maar gaan
donderdag 15 maart 2007 - 14:38
lacegarden

Lacegarden

Nigella, ge kent mij toch hé, daar heb ik gewoon niet naar gekeken , enkel Peter en Kurt en dat snoepaffaire en dan nog lang staan kletsen met een madame van een uitgeverij die mij groot nieuws te vertellen had.
donderdag 15 maart 2007 - 15:29
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Beste mensen wie kent plantenwinkel De Nachtwaker te moorslede deze winkel is gespecialliseerd in fuchsia's ze hebben namelijk 2500 soorten maar je kan er niet alleen fuchsia's vinden ook kan je geraniums groenteplantjes passiebloemen(80 soorten) boeken ze hebben zelfs een showtuin en noem maar op het is echt de moeite waard dat je gaat wij gaan ieder jaar en vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 maart zijn het open-serre-dagen dan hebben ze een ruim assortiment gestekte éénjarigen,geraniums in halfwas,alleen dat weekend plugplantjes alsook een collectie fuchsiastekken en passiflora's enz.... je moet er echt eens langs gaan



groetjes jerko
donderdag 15 maart 2007 - 17:22
Nigella

Nigella

ga er elk jaar zeker 1 keer; maar ik ben verre van aan fishia's. Ik probeer er altijd een paar speciale pelargonia op de kop te tikken. Maar vorig jaar was het daarvan toch niet vet. Voor wie van fushia houdt zijn hun open tuindagen in de zomer wel leuk; overal hangen er in alle mogelijke vormen en kleuren.
donderdag 15 maart 2007 - 22:21
Tomateboer

Tomateboer

Ja, de nachtwaker is nogal gekend door hun verschillende soorten Fushia's.
Nu ga ik dit jaar zeker eens gaan om eens te zien of ik geen (inderdaad Nig. ) speciale pelargoniums vindt.
Dit jaar ga ik veel pelargoniums zetten, mijn tuin is volledig nar het zuiden gericht en in de zomer moet ik planten zetten die goed warmte bestendig zijn...dus gevonden
grt
Angelo
vrijdag 16 maart 2007 - 07:43
jumperke

Jumperke

Leuk misschien komen we elkaar wel eens tegen
vrijdag 16 maart 2007 - 21:16
Nigella

Nigella

ik ben reeds geweest
heb dicandra en witte Gaura mee
de rest wijselijk laten staan voor anderen....er staan hier genoeg stekken van speciale pelargonia (die zij niet hebben) en genoeg speciale dahlia's te wachten voor de gaten van de vroegbloeiende vaste palnten op te vullen in de de borders

ben benieuwd wat jullie mee hebben van daar
zaterdag 17 maart 2007 - 19:32
Esem

Esem

De esentie van de naam TUINbeurs is bijna volledig verloren gegaan.
Bij mij is het dan ook al 3 jaar geleden dat ik nog een beurs bezocht heb.
Ik denk dat ik alle beurzen heb meegemaakt,en eens je er eentje gezien hebt heb je ze allemaal gezien.
Vele jaren na elkaar het ik de tuinbeurs van Antwerpen bezocht,en het laatste jaar dat ik er ben geweest wat het ook niet meer dat wat het zou moeten zijn.
Van alles te beleven maar van de tuin was er nog maar weinig te merken.
Bestraating, bubbelbaden,meubelen,snoep( wat helemaal al niets te maken heeft met e tuin
en noem zo maar op.
Het is misschien wel omdat we geen beginners meer zijn dat we ons gading niet meer vinden op de tuinbeurzen.
We zoeken meer dat speciale in de tuin (denk ik).
Ik kan me meer vinden in het gaan bezoeken van open tuinen.
En daar kan je dikwijls specialiteiten vinden die je hier op geen enkele beurs kan vinden.
ge Esem,
zondag 18 maart 2007 - 10:02
Lut2

Lut2

Ik ga al een aantal jaren bijna elke tuinbeurs af hier in de buurt. Tuinexpo Kortrijk is inderdaad wel het minst. Maar ik denk dat dat vooral komt omdat het binnen is en het is ook heel vroeg op het jaar. Maar je ziet toch altijd wel iets meer dan in een gewoon plantencentrum. Spijtig dat het niet goedkoop is.
Beervelde vind ik altijd heel intressant (2x per jaar) en ook Celles vind ik zeker de moeite. je vindt er telkens nieuwe zaken.
zondag 18 maart 2007 - 10:42
jumperke

Jumperke

Gisteren naar de nachtwaker geweest we hebben 13 stekken van fuchsia's mee 160 plugplantjes thunbergia yellow sint paulia zak bloemaarde en 2 grote fucshia's enzo meer

De namen van de stekken van de fuchsia's:Nancy Darnley=een hanger
Loves Reward=een struik
President B.W. Rawlins=een hanger
Goteborgskan=een struik
Grady=een struik
Walz Bruintje=een hanger
Herps Bazuin=een struik
Jennifer Hampson=een hanger
Coachman=een hanger
Alfie=een hanger
White Queen=een struik
Carillon Van Amsterdam=een hanger
Jaspers Kleine Ding=een struik

De twee grote fuchsia's heten Alison Patricia=een struik
Dark Eyes=een hanger

We hebben ook een thunbergia Yellow mee

en de naam van de plugplantjes zijn Rudbeckia(ik denk dat het zo geschreven is) die plugplantjes zullen we vandaag in grotere potjes zetten in de veranda dat zal een heus werkje zijn het zijn 160 plantjes

groetjes jerko
zondag 18 maart 2007 - 13:20
Nigella

Nigella

Jerko

je bent toch echt wel een fuchialiefhebber, maar ze hebben daarvan wel speciale he

succes er mee
zondag 18 maart 2007 - 21:02
jumperke

Jumperke

ja het is echt om te verwateren en de prijs ervoor is niet overdreven veel hun serre met alleen maar fuchsia stekken die meer is dan 100m² daar staan alle fuchsia stekken aan 75cent het stuk niet veel
zondag 18 maart 2007 - 21:06
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

Als jullie graag veel fuchias en pelargoniums zien en keuze te over ga eens naar onderstaande link je zal een poosje zoet zijn, die kwekerij is echt de moeite waard
http://www.fuchsia.be/nl/default_nl.htm
zondag 18 maart 2007 - 23:56
hildavw

Hildavw

Ben de laatste tijd ook van mening dat zogenoemde "tuinbeurzen" meer en meer interieur- en meubelbeurzen worden.
Ze vragen dan ook nog een tamelijk hoge inkomprijs.
De standhouders zullen vermoedelijk ook goed moeten betalen, wat hun prijzen omhoog haalt.
Wie wordt er dus goed van ? de organisator.
Ik denk dat ik in de toekomst meer naar opendeurdagen van tuincentra zal gaan en dan eens opzoeken of er nog andere in de buurt zijn.
Een melding van opendeurdagen in de nieuwsbrief zou misschien wel interessant kunnen zijn, voor zover jullie het weten natuurlijk (of is dat te commercieel ?).
Groetjes
Hilda
maandag 19 maart 2007 - 12:04
Bowie

Bowie

Op de site van tuinadvies zelf, staat onderaan een topic: 'groene uitstapjes' daar kan je de opendeurdagen opzoeken.
maandag 19 maart 2007 - 12:21
stekeltje

Stekeltje

Op de site van tuinadvies zelf, staat onderaan een topic: 'groene uitstapjes' daar kan je de opendeurdagen opzoeken.

op 9 april is er in Sint lievens Houtem een plantenbeurs van amateurtuiniers, het schijnt echt de moeite te zijn, kijk eens op VZW De Pastorie
maandag 19 maart 2007 - 15:24
Nigella

Nigella

Als jullie graag veel fuchias en pelargoniums zien en keuze te over ga eens naar onderstaande link je zal een poosje zoet zijn, die kwekerij is echt de moeite waard
http://www.fuchsia.be/nl/default_nl.htm


Stekeltje wij zijn daar een aantal jaren geleden geweest en hebben daar juist speciale Pelargonia gekocht , sommige absoluut niet goedkoop . Maar dat hebben we na al jaren stekken dus wel flnik terug gewonnen.
dinsdag 20 maart 2007 - 19:33
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

[op 9 april is er in Sint lievens Houtem een plantenbeurs van amateurtuiniers, het schijnt echt de moeite te zijn, kijk eens op VZW De Pastorie
Ik ben daar zelf reeds 2 x geweest en vond het toch leuk , dat zijn daar echt wel plantenliefhebbers. en geen tuinmeubelgedoe. Maar de planten zijn er niet altijd goedkoop. EN.... RUILbeurs is veel gezegd; ik had speciale pelargonia mee en heb echt heel veel moeite moeten doen om er de helft van gewisseld te krijgen.
Maar zeker de moeite waard!!! al is het kleinschalig aangezien het op een speelplaats van een school is of zo
dinsdag 20 maart 2007 - 19:36
stekeltje

Stekeltje

CITAAT:
">#666666;'>
[op 9 april is er in Sint lievens Houtem een plantenbeurs van amateurtuiniers, het schijnt echt de moeite te zijn, kijk eens op VZW De Pastorie
Ik ben daar zelf reeds 2 x geweest en vond het toch leuk , dat zijn daar echt wel plantenliefhebbers. en geen tuinmeubelgedoe. Maar de planten zijn er niet altijd goedkoop. EN.... RUILbeurs is veel gezegd; ik had speciale pelargonia mee en heb echt heel veel moeite moeten doen om er de helft van gewisseld te krijgen.
Maar zeker de moeite waard!!! al is het kleinschalig aangezien het op een speelplaats van een school is of zo

elke beurs heeft om een of andere reden de naam van ruil- en verkoopbeurs, maar ik weet uit ervaring dat dit gewoon verkoopbeurzen zijn, al dan niet goedkoop al naar gelang hetgeen waar ge naar opzoek bent,en het is toch leuk om eens als standhouder zo een beurs mee te doen zo raak je uit de kosten als je niet kan ruilen
dinsdag 20 maart 2007 - 22:53
stekeltje

Stekeltje

CITAAT:
">#666666;'>
Als jullie graag veel fuchias en pelargoniums zien en keuze te over ga eens naar onderstaande link je zal een poosje zoet zijn, die kwekerij is echt de moeite waard
http://www.fuchsia.be/nl/default_nl.htm


Stekeltje wij zijn daar een aantal jaren geleden geweest en hebben daar juist speciale Pelargonia gekocht , sommige absoluut niet goedkoop . Maar dat hebben we na al jaren stekken dus wel flnik terug gewonnen.

speciale en nieuwe dingen zijn nooit goedkoop, dat is bij de cactussen ook zo, maar je hebt daar zeker waar voor je geld, ik vind dat het geen zin heeft om aan amper bewortelde stekjes je geld uit te geven, zo raken maar al te veel beginnende liefhebbers ontgoocheld en stoppen ermee en das niet de bedoeling hè(allez das mijn bescheiden mening)
dinsdag 20 maart 2007 - 23:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon