menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ver weg hoeft niet thuis is het ook.

Ga naar meest recente reactie

Jeannette1

Jeannette1

De vreugde van alle vogels in onze tuin.
Zo hangt bij ons de Specht aan de voerbal.
Soms proberen zij ook alle andere voerhangers uit.
Wat wil je nog meer dan plezier van de natuur in eigen tuin?

Wij zijn tevreden en blij.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Groetjes,
Ger en Jeannette
dinsdag 20 november 2012 - 23:05
annis

Annis

Prachtig Jeannette hier vertoefd de Bonte Specht ook al een tijdje. Mooie opname.

groetjes Annis
woensdag 21 november 2012 - 09:11
Jeannette1

Jeannette1

Ja Annis,
Zo gaat het de hele dag bij ons door, er komen o.a. ook Vlaamse Gaaien, soms een Sperwer die dan gretig een duif van zijn/haar verentooi bevrijdt en er dan met de kale Duif vandoor gaat.
Vinken, Merels, Kramsvogels, Mussen, Roodborstjes, Halsbandparkieten, Koolmezen, Pimpelmezen en soms ook nog watervogels.

Nu moet ik eerlijk bekennen, dat wij het hele jaar door voeren, ook al is dit in de winter wel meer en vaker.
Deze kleine Bonte Specht moest ik door het raam fotograferen, vandaar dat het wat wazig is.

Misschien maak ik nog wel eens een collage van diverse vogels waar wij foto's van gemaakt hebben.

Ik kan niet zonder P.C., maar zonder camera kan ik mij ook niets voorstellen!

Groetjes van een zeer koude Jeannette
woensdag 21 november 2012 - 10:07
lentemode

Lentemode

HHHhhhoooooHHHHhhh, schitterend Jeannette !

Zijn die ook zo schichtig als de groene ?
woensdag 21 november 2012 - 18:11
Boerke

Boerke

Deze maal heb ik hem ook beter op de plaat kunnen leggen. Maar hij had me toch weer gezien. En enkele ogenblikken later was hij weg.Hij komt wel regelmatig terug.
Zaterdag ll. zat er bij ons ook een Vlaamse gaai. Ik hief mijn fototoestel op en weg was hij. Dit was de eerste maal, denk ik, in 26 jaar dat ik hier woon dat ik er één zie.
Wat zou dat betekenen? Koud weer op komst? Elders te weinig eten? Minder schrik van de mensen? Of een grotere populatie?
Jeannette,uw opname is wel prachtig hoor. Jij zult wel met een serieuze lens trekken zeker. De mijne is een 55-250 mm.

Tuinbabbel

woensdag 21 november 2012 - 18:38
Jeannette1

Jeannette1

Hai Mia,
Nee, zo schichtig is hij/zij niet meer, zelfs als er mensen langs lopen vliegt hij/zij in de hele hoge conifeer (ca. 7 meter) met rode besjes die wij hebben staan en vol zit met diverse vogelnestjes.
Zodra de mensen dan weg zijn komen alle vogels en vogeltjes weer terug.

Ook de Vlaamse Gaai komt telkens terug zelfs als ik roep net als de Halsband Parkieten.
Die noem ik altijd (LAWAAI-PAPEGAAIEN) omdat zij zo kunnen krijsen!
Dan hoor ik ze al aankomen vanuit het bos en roep ik LAWAAI-PAPEGAAI en geven zij geluid terug alsof zij antwoorden.
Deze zijn dan meestal met een stuk of 7 en er hangt dan ook van alles aan bomen en struiken voor alle vogels en vogeltjes!

Nu wonen wij in het laatste huisje van onze straat waarvan bij de laatste 4 huisjes niets rijdend langs kan, er is alleen een voetpad.

Vergeet ook niet dat mijn compuutje dicht bij de tuindeur staat en ik echt tegen ze praat etc. zodat ook mijn stem goed herkenbaar is zelfs bij de Merels, die komen ook als ik roep.
Vorig jaar kwam er zelfs een Merel met zijn jong in dit kamertje om de stukjes brood te laten eten die ik gaf.
Ja Mia, wat de natuur betreft geniet ik hier met volle teugen!

Hopelijk komt deze tijd ook voor jou in de toekomst!
Groetjes, Jeannette
woensdag 21 november 2012 - 19:59
Jeannette1

Jeannette1

Hai Boerke,
Dit is inderdaad een zeer duidelijke foto, compliment!
Als ik veel dichterbij zou komen, vliegt de Kleine Bonte Specht ook weg, toch komen zij altijd direct weer terug.
De Vlaamse Gaai is ook niet bang meer, als Ger in de tuin bezig is gaat hij zelfs dicht bij hem in een boom of struik om te zien wat hij aan het doen is.
Voor de Gaai haalt Ger altijd pinda's in de dop en rijgt ze dan aan een touwtje om goed op te kunnen hangen.
Deze mooie vogel hangt er ook soms als een clown bij of hij/zij slaat met de vleugels om stevig aan de pinda's te kunnen trekken.
Zodra jij pinda's in de dop ergens ophangt, weet ik zeker dat de Vlaamse Gaai steeds terugkomt.
Ook zien wij aan de soorten en aantallen vogels dat het inderdaad veel kouder gaat worden ook al zullen zij niet allemaal hier of bij jullie blijven, zij trekken op een gegeven moment toch wel verder.
Te weinig eten, schrik van mensen, of een te grote populatie daar denk ik niet zo zeer aan.
Er zijn soorten vogels, die normaliter met ca. 5 vogels bij ons komen voor kortere tijd, die nu zelfs met ca. 8 à 9 vogels op het voer afkomen.
Zelfs Ooievaars in Alphen aan de Rijn, waar wij altijd gaan kijken en foto's maken omdat zij al jaren op dezelfde plaats bij een boerderij komen, overwinteren normaliter daar bij de boerderij.
Helaas zijn zij (dit jaar met de 2 jongen) al vertrokken naar warmere landen, toch weten wij en rekenen er op dat zij volgend voorjaar weer op de boerderij terug komen.
Wat mijn camera betreft, heb ik een gewone Panasonic Lumix, met een vaste lens die ik wel automatisch groter en kleiner kan laten fotograferen.
Of tewel, verder weg of dichterbij.
Dit kreeg ik van Ger en de kinderen(2) omdat ik bepaalde handelingen niet meer kon doen.
Ja, dan zijn automatische handelingen erg fijn, soms te duur voor mij.
Hopelijk heb ik je een beetje goed voorgelicht!
Fijne groetjes, Jeannette
woensdag 21 november 2012 - 20:26
Boerke

Boerke

Ja zeker. Die noten in dop ga ik zeker proberen.
Hoe meer soorten in de tuin hoe liever natuurlijk.
woensdag 21 november 2012 - 21:39
Jeannette1

Jeannette1

Hai Boerke,
Schrik niet, als er meerdere en andere vogels op de pinda's afkomen.
Het is zelfs een koddig gezicht, als je ziet hoe de Koolmezen eraan kunnen hangen.
Suc6 en wij horen en zien het wel eens hoop ik.
Groetjes, Jeannette
woensdag 21 november 2012 - 22:49
lentemode

Lentemode

Hi Jeannette,
Wist je dat de naamdag van de H. Elisabeth traditioneel beschouwd wordt als de dag om de vogelvoedertafels buiten te zetten ?

Ik niet !
Maar ze stonden al wel klaar om buiten gezet te worden, daar het tuinhuis overvol werd met binnengehaalde potterie...
Dat was dus eereergisteren, op maandag 19 november, zo stond het op de Tuinscheurkalender...
Op 't zelfde blaadje stond volgend artikel:

"VOGELS STELLEN OCHTENDZANG UIT DOOR LEKKERE SNACKS.

Mensen voeren vogels in de winter bij met zonnebloemzaaadjes, pinda's en mezenbollen. Volgens wetenschappers van de universiteit in Basel in Zwitserland zorgt dit ervoor dat vogels hun ochtendzang uitstellen. Sommige vogels besluiten om überhaupt niet meer te fluiten. Uit het onderzoek blijkt dat 36 % van de vogels die worden bijgevoerd niet zingt. De andere 64 % zingt wel, maar met een gemiddelde vertraging van 20 minuten.
Dat heeft grote gevolgen voor de paringskans van de kleine dieren. Geen lied betekent namelijk een kleine kans op seks. Een gouden regel in de vogelwereld is: wie vroeg zingt, heeft meer kans om te paren. Blijkbaar hechten bijgevoerde vogels minder waarde aan het vinden van een partner. Waarom? Wellicht worden bijgevoerde vogels zo afgeleid door al het lekkere eten, dat zij vergeten om te zingen.
Ondanks dit alles raden de wetenschappers aan om vogels bij te voeren. Gedurende de winter kan dit levens redden. Maar stop eind maart met voeren, want dan begint het broedseizoen."

Tot zover de tuinscheurkalender...

Groetjes,
Mia


woensdag 21 november 2012 - 23:47
Roeli

Roeli

Leuk artikel. Maar ik geloof er niets van.
Het hele jaar door worden hier de vogels gevoerd. In de zomer minder dan `winters natuurlijk.
En het barst hier het hele jaar van de vogels. Je ziet ze, maar je hoort ze nog veel beter. En in het voorjaar en begin van de zomer zijn er héél veel jonge vogels in mijn tuin. Die komen ook met de ouders mee naar de voederplaats.
Geweldig mooi om te zien.
Ik voer dus lekker zo door.

groetjes Roeli
donderdag 22 november 2012 - 08:05
Jeannette1

Jeannette1

Hai Mia,

Ik zing toch elke morgen, kom zelfs zingend mijn bed uit en inderdaad nergens sex te vinden, ondanks het lekkere eten dat Ger voor mij neerzet???

Ondanks alles, blijf ik zingen net als alle vogels en vogeltjes in onze tuin.
Waarvan de Merel steeds het hoogste lied zingt hoog in de pruimenboom.

Bedankt voor het plaatsen van dit stukje, het is wel interessant, maar ik geloof er net als Roeli niets van.

Het lijkt wel of de vogels hier juist elke dag een concert geven tot het roodborstje aan toe.

Hopelijk gaan alle vogels bij jou ook weer zingen, anders zou je kunnen proberen om 's morgens vroeg het goede voorbeeld te geven.

Sorry voor de grapjes, maar ik kan het niet laten, erffenis van moeder natuur.

Greoetjes, Jeannette
donderdag 22 november 2012 - 10:08
Lino

Lino

Heerlijke foto!

Hier ook een grote variatie aan vogels. De bonte specht die ik in mijn leven nooit zag, komt nu af en toe onze tuin in.
Een groene specht is al langer trouwe klant.
Vlaamse gaai is dan ook weer iets van de laatste jaren (wat een vreselijk lelijk geluid maakt die zeg! )
Ik voer ze niet bij tenzij wat ze meepikken uit de kippenren

Wanneer vogels met jongen liggen is bijvoederen met zaden af te raden omdat die jongen geen zaden, maar wormen, rupsen en insecten nodig hebben. Als ze makkelijk zaden voorgeschoteld krijgen gaan ze die aan hun jongen voederen en loopt de opgroei helemaal fout.
donderdag 22 november 2012 - 13:47
Roeli

Roeli

Nee, Lino, dat heb je helemaal fout.
Wat dat betreft zijn vogels verstandiger dan mensen.
Als er wormen etc. genoeg zijn, zullen vogels hun jongen nooit met zaden voeren.
En wormen etc. zitten er genoeg bij mij in de tuin.
Kijk, vetbollen en pinda's voer ik alleen 's winters. Die hebben ze 's zomers echt niet nodig.
Maar als ze hun jongen voeren, waar ze dus een heel lange dag mee bezig zijn, schieten ze er vaak zelf bij in.
Als je ze dus een beetje kan helpen om zelf ook genoeg te krijgen, stellen ze dat zeer op prijs en heb ik gelukkige en goed gevoerde vogeld in mijn tuin.
Vogels die ook sterk genoeg zijn om die zware taak tot een goed einde te brengen.

groetjes Roeli
donderdag 22 november 2012 - 17:11
Jeannette1

Jeannette1

@Hai Lino,

Wij zijn het helemaal met Roeli eens, wat dat betreft kopen wij zelfs wormen speciaal voor vogels omdat men nooit weet of er genoeg in de tuin zitten.
Tenminste ik niet, omdat ikzelf nooit alleen de tuin in kan!
Wel zijn wij blij, dat ook bij jou de Bonte Specht soms komt kijken.
De Groene Specht komt in Zuid-Holland weinig voor, helaas hebben wij die enkele jaren geleden maar 1x bij de tuin gezien.


@Roeli, ik denk dat wij op dezelfde golflengte zitten wat de natuur van de vogels betreft tenminste.
Dat doet ons wel goed, anders zouden wij gaan denken dat wij verkeerd handelden.

Lino en Roeli, groene groetjes,
Ger en Jeannette
donderdag 22 november 2012 - 20:13
Roeli

Roeli

In elk geval , wat de vogels betreft, zitten we op 1 lijn , Jeannette.
Waarschijnlijk wel met meer dingen.
Weet je wat je ook kunt voeren, 's winters ?
Universeel voer. Is wel duur, maar als het vriest koop ik er altijd een paar zakken van. Dat is speciaal voor insecten etende vogels, zoals winterkoninkje bv.
Op een beschut plekje strooien , onder een struik of zo, waar je hem wel eens gezien hebt.
Wat anders, volgens mij is het niet de kleine bonte specht die jij in de tuin hebt, maar de grote . En het is meneer. Het vrouwtje heeft veel minder rood.
Ik heb ze elke winter wel in de tuin. Pracht vogels. Hangen dan aan de vetbollen en de pinda's. Ik heb nu ook een pot met pindakaas hangen ( de eerste is overigens al leeg ) en ik ben benieuwd of ze daar ook bij komen.
Een paar dagen geleden zijn ook de eerste vinken weer aangekomen. Prachtig.

groetjes Roeli

Tuinbabbel

donderdag 22 november 2012 - 23:11
Jeannette1

Jeannette1

Ja Roeli, wij kopen inderdaad ook speciaal voer voor diverse vogeltjes.
In mijn gevoel hebben alle vogels verstand, zij weten direct waar wij het voer verstoppen of neerzetten.
Het winterkoninkje komt al jaren bij ons in de tuin.
Zo leer je ook de kostgangertjes kennen, wij laten ze dus ook wel zoeken omdat Ger het soms onder een andere struik zet.
Maar... even , dan zie je ze er toch weer bij en peuzelen er heerlijk van.
Het is echt een kleine bonte specht Roeli, deze foto heb ik naar mij toegetrokken met de camera.
Alles gaat met mijn toestel automatisch alleen als ik iets close-up wil hebben hoef ik maar een knopje naar rechts te drukken (langzaam uiteraard), dan komt het helemaal naar mij toe ze ver als ik wil.
Daarom lijkt het een grote denk ik.
Vaak koop ik de goedkoopste pindakaas in een winkel(Ger dan uiteraard) en roer er dan zelf voer door wat zij het liefst lusten, daar vullen wij dan de lege pot steeds mee.
Bij Kurt hebben wij zo'n pindakaashuisje gekocht daar zat een potje bij met pindakaas, maar dat was zoooooooooooooooo leeg.
Vinkjes komen alweer enkele weken bij ons en hangen zelfs ook aan de pindakaaspot en verder bij al het voer, lopen ook pittig op de grond om datgene op te peuzelen wat de anderen laten vallen.
Zo genieten wij elke dag bij en in onze tuin en de wandelaars die langslopen ook.
Voor straks wel te rusten en tot de volgende keer, geniet maar zolang het kan!
Groetjes, Jeannette
p.s.leuke foto!
donderdag 22 november 2012 - 23:36
Lino

Lino

Fijn dat je er zo van kan genieten Jeannette

(over dat voederen had ik de informatie van de vogelbescherming gekregen. Ik ging er dus vanuit dat dat correct was en houd me daar al enkele jaren aan. Maar er zijn blijkbaar verschillende meningen hierover. We doen dus maar wat we het beste achten, ieder op zijn manier )
vrijdag 23 november 2012 - 07:31
Roeli

Roeli

Raar is dat, Lino.
Ik ben lid van de vogelbescherming en heb mijn inlichtingen daar dus ook vandaan.

Jeannette, ik heb , voor alle zekerheid, nog even gegoogled.
De kleine bonte specht heeft veel minder rood. Het gaat dus niet om de grootte van de vogel, maar om de kleur.
Google zelf ook nog maar eens.

Maar wat maakt het ook uit. Het is prachtig dat die mooie vogels in de tuin komen.

Mijn man zat zo, dat hij precies op de voederplaats uitkeek. En wat heeft hij genoten van al die vogels. Zo gauw hij een vreemde gast zag, werd ik geroepen, om mee te genieten.
Helaas is dat verleden tijd. Ik moet verder en met het hondje dat ik heb aangeschaft lukt dat prima. Nu moet ik er uit en dat is goed.

groetjes Roeli

Tuinbabbel

vrijdag 23 november 2012 - 09:25
BOSVROUW

BOSVROUW

Geoie morgen iedereen,
Hier zitten ook veel zwarte spechten; Prachtige vogels! Maar om die te fotograferen moetje wel heeeeel veel geduld hebben. Ze zijn superschichtig. Achter glas, zonder licht binnen, lukt het wel eens. Ze lusten ook graag kokosnoot in twee gezaagd en ergens ophangen. Een lap ongezoute spekvet versmaden ze ook niet! Hier heb ik het over alle vogels! En wat het sexleven van de vogeltjes betreft. als je reuzehonger hebt, denk ik dat ik ook niet zou zingen om ..............!
vrijdag 23 november 2012 - 10:09
Lino

Lino

Voor wie graag duidelijkheid wil:
Hier de 4 spechten op een rij: http://www.youtube.com/watch?v=u-_koPI5zJ8
vrijdag 23 november 2012 - 15:08
Roeli

Roeli

Mooi , Lino.
bedankt. Roeli
vrijdag 23 november 2012 - 15:15
Jeannette1

Jeannette1

Hai Lino, ik heb hem opgeslagen in mijn favorieten, bedankt, mooie natuurstukjes.
Jeannette
vrijdag 23 november 2012 - 16:15
Boerke

Boerke

Ger en jeannette, 't Is daarom juist dat ik niet zing buiten in de tuin. Alle vogels vliegen dan weg. Ze denken,geloof ik, dat er een kat op komst is.
Wat het eten betreft; wij geven ook van alles en zelfs op de ongelooflijke plaatsjes. Nu heb ik een mezenbol in een stenen bloempot(vorm klomp) gestoken. Ik heb gezien dat er nog maar enkel kleine vogels durven aan te komen.
Nog wel geen tijd gehad om de noten aan een draadje te hangen,maar het komt er zeker.
vrijdag 23 november 2012 - 19:17
Boerke

Boerke

Net een mooie foto genomen(al zeg ik het zelf). Kunnen naderen tot op een 10-tal meter. Ze vlogen gewoon niet op.

Tuinbabbel

maandag 26 november 2012 - 10:18
Jeannette1

Jeannette1

Hai Boerke,
Wat heb je een schitterende duidelijke foto gemaakt!
Bedankt dat je die met ons wilt delen!
Jij bent goed bezig op dit moment geloof ik, maar vergeet niet, dat Keulen en Aken ook niet op 1 dag gebouwd zijn.
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Ik zal nu in een ander swtukje even wat gegevens over de Spechten plaatsen.
Ik schaam mij diep, maar men had gelijk, het was inderdaad een Grote Bonte Specht.

Groetjes, Jeannette
maandag 26 november 2012 - 12:12
Jeannette1

Jeannette1

Beste TuinadviesForumvrienden/innen,

Helaas voor mij, hadden enkele van jullie gelijk en was het wel de Grote Bonte Specht.
Ik zal even wat gegevens over deze 4 Spechten plaatsen, zodat iedereen het kan lezen.
Groene Specht
[afbeelding verwijderd niet-https]

Zwarte Specht
[afbeelding verwijderd niet-https]

Grote Bonte Specht
[afbeelding verwijderd niet-https]

Kleine Bonte Specht
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Ger en Jeannette

maandag 26 november 2012 - 12:18
Lino

Lino

Duidelijker kan niet

Ik las ergens dat de kleine bonte specht maar zo groot is als een mus een grote mus toch dan
dinsdag 27 november 2012 - 08:11
Boerke

Boerke

Hoi Jeannette,
Ik dacht juist te vragen of mijn nootjes goed hingen.Maar ik moet het al niet meer doen. Ondertussen dat ik dit hier schrijf komt er al een meesje op bezoek.
Ik goed bezig jeannette? Ik denk het niet. Ging daarnet het eerste meesje fotograferen aan de nootjes en toen ik terug aan mijn computerke ging zitten zag ik dat mijn kaart ( van de camera) nog in de computer zat. Dan maar gewacht tot het volgende meesje kwam.
Kijk ,ik heb nu een beetje meer tijd omdat we onze grootste hobby laten vallen hebben. Het wandelen. Zaterdag en zondag gingen we her en der wandelen en deze komen nu vrij. Dus twee dagen meer in de tuin . En.........ik zit nog steeds buiten in de natuur.

Tuinbabbel

dinsdag 27 november 2012 - 12:06
Boerke

Boerke

Nog een rare snuiter. Wat heeft zich hier komen wassen in onze moerasvijver? Op de borst licht roze en onder de staart geel. Zou het een gele kwikstaart kunnen zijn?

Tuinbabbel

woensdag 28 november 2012 - 12:47
danny2

Danny2

zeker geen kwikstaart, tenzij een jong maar dat is er nu allicht niet meet.
Denk een kleine karekiet maar ben toch niet zeker.

groetjes danny
woensdag 28 november 2012 - 18:53
Roeli

Roeli

Het lijkt me wel een kwikstaart, maar dan moet het een vrouwtje zijn. Het mannetje is veel geler aan de onderkant.
Het kan ook een grote gele kwikstaart zijn. Die is grijzig aan de buik.
De grootte van de vogel is zo niet te zien.

groetjes Roeli
woensdag 28 november 2012 - 18:53
Boerke

Boerke

Door de specifieke bewegingen met de staart en de grootte van een kwikstaart dacht ik meteen aan een pop van een gele kwikstaart.Maar ik wou eens de mening weten van een ander.
Toch al bedankt.
woensdag 28 november 2012 - 22:52
Boerke

Boerke

Dit berichtje heb ik vandaag ontvangen van Natuurpunt.

Dag Maurits,


Gele Kwikstaarten zitten nu in Afrika om te overwinteren maar het is een familiegenoot: de Grote Gele Kwikstaart.
De laatste 20 jaar is die bijzonder sterk toegenomen en vanaf er zuiver water in de buurt is, mag je hem verwachten.
vrijdag 30 november 2012 - 08:59
Roeli

Roeli

Dat zelfde idee had ik ook al.
Daarom heb ik dat ook gemeld
vrijdag 30 november 2012 - 10:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon