menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Teleurstellende moestuin

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Dit jaar ging ik volop voor een moestuin. Geïnspireerd door het concept van de vierkante meter moestuin reserveerde ik twee stroken van 5 x 1 meter om vanalles op te telen. Ik had een volledig teeltplan klaar, de grond goed verrijkt met compost en lekker luchtig gemaakt, al het onkruid weg zodat we goed van start konden gaan.
Het seizoen is intussen al goed aan het schuiven, maar de moestuin heeft niet echt aan de verwachtingen voldaan.
De tomaatjes zijn door de kwakkelzomer al vrij vroeg aangetast geraakt door de aardappelziekte. Diegene die nog gezond zijn, willen niet rijpen door te weinig zon. De worteltjes kan ik bijna niet schoonmaken, omdat ze te klein zijn.
De sla is doorgeschoten, de kolen opgevreten door rupsen, de maïs is mooi, maar heeft geen kolven, radijsjes waren meer blad dan radijs. De boontjes waren goed op gang gekomen, maar toen vertrokken we op reis en tegen dat we terug waren, waren ze helemaal geel geworden. De erwtjes hebben het eventjes goed gedaan, maar waren toen helemaal verpietert
De courgettes zijn redelijk goed gelukt, net als de warmoes, de raapjes en de koolrabi, maar die lusten mijn kroost niet.
De broccoli en bloemkool waren heerlijk. Gelukkig maar.
Hopelijk maken de spruitjes en de boerenkool nog een beetje goed, maar volgend jaar gaat de moestuin er toch uit. Dan maak ik een mooie bloementuin waar de bijtjes ook veel plezier aan hebben en die tenminste mooi is om naar te kijken.

Groetjes, Karen
dinsdag 4 september 2012 - 10:16
minouke

Minouke

... nee nee niet uit leedvermaak maar zo herkenbaar
Verleden jaar ook opgegeven en dit jaar heb ik nog alleen de kruiden, sla en en boontjes op staken.
De boontjes waren trouwens ook geen succes dit jaar door te koud weer in de zomer.
Dit jaar had ik de sla Lollo roso geplant en die schiet minder vlug op, ook een pluspunt je kan gewoon een paar blaadjes gebruiken en de krop groeit weer aan.

En 't is ook veel werk hé, onkruid groeit zo snel


In de border is de grond bedekt en vraagt dan minder wiedwerk.

groetjes
Chantal
dinsdag 4 september 2012 - 20:24
rialle

Rialle

Ja hoor, ook hier herkenbaar! Het ene jaar is het andere niet. Ik heb al 6 jaar tomaten, paprika's en pepers staan maar nog nooit zo weinig opbrengst gehad als dit jaar. Ten 1e heb ik ontzettend veel last gehad van slakken.....hebben veel opgevreten! En ik ten 2e heb het idee dat er een stuk minder bijtjes zijn om te bevruchten. Veel bloemtjes verdorren gewoon.....
En ten 3e speelde het weer niet echt mee....tja.....volgend jaar zal wel beter gaan....niet opgeven Karen!

Groetjes Rialle
woensdag 5 september 2012 - 12:00
Gehenna

Gehenna

LOOOOL! Hadden we een moestuin dan?
Niet veel van gemerkt buiten de snijbiet en de pepers die het redelijk goed doen.
Ach, volgend jaar beter, misschien een warmer en droger seizoen.
woensdag 5 september 2012 - 16:27
Eniavaswen

Eniavaswen

Tja, voor een beginnend moestuinier was het alleszins geen erg bemoedigend seizoen. Mezelf kennende zal ik waarschijnlijk in januari toch weer zitten rondstruinen op leerrijke sites (lees: tuinadvies) en in m'n boeken, hunkerend naar de lente zodat ik er weer aan kan beginnen.
Waarschijnlijk staat in februari mijn vensterbank toch weer vol zaaisels, hoewel ik me voorgenomen heb om hier niet meer aan te beginnen. Of toch niet zo uitgebreid.
Dat is die befaamde tuinmicrobe zeker?
Maar de moestuin aan het terras gaat er alleszins aan. Daar wil ik een mooie witte bloementuin met donkerrode accenten. En heerlijk geurende rozen. Het deel achter de trampoline mag misschien moestuin blijven. Dat ligt uit het zicht, dus da's niet zo erg als er kale plekken vallen of als er iets staat te zieltogen.
woensdag 5 september 2012 - 19:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon