Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Een aantal onder jullie weten misschien al dat ik niet alleen een tuinliefhebber ben, maar ook een modelspoorder. Grote, oude treinen interesseren mij echter ook en dienen als inspiratie voor m'n toekomstige modelbaandiorama. Ik wilde dit toch eens met jullie delen ...
Een paar dagen geleden bezocht het Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen in het Ruhrgebiet.
De ingang van het museum
Heeft iemand een juiste Nederlands vertaling hiervoor???
De ontslakkingsput:
met de bijhorende waterkraan:
Het gele geval op de achtergrond is een tunnelmeetwagen die gebruikt werd/wordt om de vervorming van tunnels te meten.
Een oud rijtuig van de CIWL (Compagnie International de Wagons Lits: de maatschappij die ook zorgde voor de rijtuigen van de Oriënt-Express! Dit bedrijf is overigens opgericht door een Belgische zakenman!)
Een rijtje Duitse seinen:
De tegengewichten aan het seinhuis:
Tussen de sporen
De ringloods met op de voorgrond een Köf op de draaischijf:
De watertoren met opschrift:
Een oud S-bahn-treinstel uit Berlijn:
Een culemeyer: een oplegger om wagons te vervoeren over de weg. In de tijd dat er nog geen containers bestonden was dit een heel gebruikelijke manier om losse goederen tot aan het bedrijf te brengen als dit niet over een spooraansluiting beschikte.
De bokkraan:
Een wagen voor transport van zuren. De zuren zelf zitten in aardewerken potten. Zuren tasten immers metaal aan en destijds had men geen andere alternatieven:
Achter de ringloods door:
"Railschoenen" in alle kleuren die je maar wil. Deze "schoenen" dienen om rollend materieel vast te zetten op het spoor: ze worden als een wig onder de wielen geschoven.
In een van de hangars
Een postrijtuig uit vroegere tijden:
Een rijtuig in z'n "blootje":
Smalspoorlokje
In de ringloods:
De binnenkant van de 01.008
Een accu-locomotief:
Een mooie railbus
En hoe breng je een koude stoomlocomotief naar binnen? Dit apparaat kon een lok via een lier naar binnen trekken. Een stoomlocomotief heeft immers heel wat uren nodig om warm genoeg gestookt te zijn om te kunnen bewegen. Op deze manier moest men dat niet telkens doen.
Nog een oudje uit Berlijn:
Nog een overzichtje:
De genummerde sporen aan de draaischijf
Een locomotief in "foto-kleuren": bij de Deutsche Reichsbahn in de jaren '20 en '30 was het de gewoonte om nieuwe locomotieven in niet-reflecterend grijs te beschilderen zodat de details beter uitkwamen op zwart-wit-foto's:
En toen moest de Köf (Kleinlok mit Öl-(Diesel-)Motor und Flüssigkeitsgetriebe: kleine locomotief met olie-motor en hydraulische aandrijving) gaan rangeren en ... ik mocht meerijden!!!!
In een andere hangar:
Het tweede oudste bewaarde rijtuig in Duitsland.
De bezandingstoren: de wielen van locomotieven hebben niet altijd voldoende grip om te vertrekken of om een helling op te geraken. Dan kan men zand strooien voor de aangedreven wielen. Een loc moet dus altijd zand bij zich hebben. Voor stoomlocomotieven werd dat met zulk een toestel geladen:
Een hoopje wielen ...
De bekolings-installatie met daarnaast de tunnelmeetwagen:
Nogmaals de ontslakkingsputten:
Lokje gezien ... deurtjes toe:
Ik heb alvast een heerlijke dag gehad en de sfeer enorm opgesnoven. Het personeel in het museum was zeer vriendelijk en altijd bereid om uitleg te geven. Bij het rangeren mocht ik zelfs meerijden gezien het zo rustig was op dat moment. Even later heb ik ook nog de handdraisine nog mee mogen verplaatsen. Echt een belevenis.
Bochum was makkelijk bereikbaar; op twee uurtjes was ik vanuit het Antwerpse ginder en dan heb ik nog niet al te snel over de "autobahn" gezoefd.
Ik heb natuurlijk nog veel meer foto's genomen, maar dan zou dit draadje echt wel té lang worden. Groeten,
Ja, zo vertaalt Google het bij mij ook, maar ik vermoed dat het hier niet om sigaretten roken gaat hé!? Zou het niet beter te vertalen zijn als "geen rook veroorzaken"?
Pffft ... Respect voor Ger! N-spoor! Dat is mij te klein. Ik priegel wat aan met H0. Helaas rijdt hier momenteel nog niets. We zitten nog volop in de verbouwingen. In de toekomst zal er echter een stuk Duitse stad verrijzen achter de boekenkast met daarin een regionaal station en een bijhorende remise. Inspiratie genoeg! Voor m'n station heb ik heel wat in Berlijn gezien en heb ik ook boeken met oude foto's van die mooie stad aangekocht. Voor het depot ... wel dat zie je hierboven!
Je mag Ger gerust eens vragen om wat foto's van z'n baan hier te posten hoor!
Sorry dat het even geduurd heeft, maar mijn gezondheid laat het helaas niet toe dat ik elke dag doen kan wat ik wil. Uiteindelijk zijn Keulen en Aken ook niet op 1 dag gebouwd, dus komt het altijd wel in orde. Ger heeft de platen waar de trein op komt pas moeten verplaatsen, dus is het nog niet helemaal klaar. Hij heeft 10 foto's voor je gemaakt en als alles klaar is maakt hij er nog wel meer voor je. Vroeger maakte ik altijd alle huisjes, bruggetjes en alle kleine dingen voor hem. Maar dat soort hobby's kan ik jammer genoeg niet meer uitoefenen. Wie weet, zeg nooit nooit zeggen de artsen, afwachten dus.
Of je kan hem natuurlijk ook altijd een abonnement op Modelspoormagazine cadeau doen (als compensatie dat je nu geen huizen meer voor'm bouwt bijvoorbeeld! ). Ik geniet er elke maand van als dat blad in m'n bus ligt. 't Is wel voornamelijk Belgisch wat er in staat (en ik rijd Duits), maar er zijn ook heel wat algemene dingen en er staan altijd wel wat knutseltips in!
Zelf heb ik een hele tijd geleden dit al eens in elkaar geprutseld: [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
Zoals je ziet ben ik aan het treinen-rijden nog niet toegekomen. Voorlopig test ik gewoon allerlei technieken uit om later in m'n baan toe te passen. Buiten de auto is dan ook alles zelf gemaakt: de weg is van architectenkarton waar ik stenen in geponst heb met een oud penseel, de bomen zijn van bloemistengaas bestreken met een mengsel van Das-klei, houtlijm en verf en dan afgewerkt met Decotwister (ook van bij de bloemist) met vlokjes uit de modelbouwwinkel. De wegwijzers heb ik gedrukt en op fijn ijzerdraad geplakt.
Op dit moment ben ik gestart met het maken van een bogenmuur voor een verhoogd station, maar de eerste pogingen lukken nog niet zo goed.