menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bermen maaien

Ga naar meest recente reactie

DannyO

DannyO

Ik ben juist thuis van een reis doorheen de Elzas, Zwitserland, Italië, Frankrijk....
Overal langs de straatkanten is er een rijkdom aan bloemen te bewonderen... klaprozen, fluitekruid, korenbloem, enz... Overal is men druk bezig met het maaien van die schoonheid. Eén wagentje met ventje met zwaailicht, één maaimachine, één ventje met bosmaaier om de randen te kuisen.
Mijn - waarschijnlijk onderontwikkeld - boerenverstand begrijpt het nut niet van dat hardnekkig maaien.
Iemand meer verstand ?????
donderdag 14 juni 2012 - 20:41
Esem

Esem

Danny,
ik denk dat dit gedaan wordt om alsnog niet alles in zaad te laten komen en zo nog meer of te veel van deze panten te krijgen in de bermen.

En Danny ik ga tevens dit topic op de juiste plaats zetten,nu staat het onder vragen ivm. het forum
Ik zal het onder tuinbabbel zetten.

Gr E.
donderdag 14 juni 2012 - 21:05
Pieter2

Pieter2

Danny,

Bermen worden gemaaid om ze soortenrijker en bloemrijker te maken (grassen verminderen). Afhankelijk van hoe voedselrijk een berm is wordt een bepaald maaibeheer toegepast.

Zeer voedselrijk = 3x maaien (mei-juli-september)
Matig voedselrijk = 2x maaien (juni-september) (meest toegepast beheer)
Voedselarm = 1x maaien (augustus-oktober) (komt weinig voor bij bermen)

Over het algemeen worden bermen beheerd door ze 2x te maaien, in België is dat na 15 juni en na 15 september. Grassen staan in juni in volle bloei, door ze nu te maaien benadeel je ze (uitputten van de plant, geen zaadvorming + verarming van de bodem). De meeste vaste planten staan pas deze zomer in bloei, dus door ze in juni al te maaien worden ze minder benadeeld dan de grassen (=soortenrijk en bloemrijker maken), ookal hadden ze hun bloemknoppen al gevormd...

Hoe armer een bodem, hoe meer soorten bloeiende vaste planten er aanwezig kunnen zijn (tenzij zeer arm zoals heidegebieden). Dat is in het kort bermbeheer.

Bovendien zijn klaprozen, korenbloemen pioniers die in een berm niet lang standhouden. Ze komen enkel tevoorschijn op kapvlaktes, pas omgewerkte bodems,...

donderdag 14 juni 2012 - 22:41
Roeli

Roeli

En de eerste meter van de berm wordt hier gemaaid zodat het verkeer beter zicht heeft.
Anders kan je vaak niet zien wat er aan komt.
donderdag 14 juni 2012 - 23:17
BOSVROUW

BOSVROUW

Mijn zus woont al 40 jaar in de Zwitserse Alpen,en heeft al die tijd een 100 tal schapen gehad; Het maaien (hooien) word gedaan voor diereneten. Er word geen vierkante meter overgeslagen. dus ook de wegbermen niet. Nu was het waarschijnlijk een droge week. Men kijkt vooral naar het weer, om alles droog binnen te krijgen. Dit gebeurt 2 maal per jaar en de bloemenweelde is steeds overweldigend. Heb dikwijls genoeg manueel meegeholpen op zeer steile alpenweiden, en op plaatsen waar de kleine machines niet kunnen komen.
vrijdag 15 juni 2012 - 15:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon