menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie heeft er mee gedaan met de vogeltelling van Natuurpunt

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Kwest

Hallo,

We hebben hier (in het Gentse) gisteren met de verrekijker in aanslag de vogels in onze tuin geteld, al dan niet rond de voedertafel.
En het viel in vergelijking met vorig jaar tegen. We konden volgende soorten zien: merels, een 20-tal spreeuwen, een koppel koolmeesjes, 2 Turkse tortels en wat mussen.

Vorig jaar hadden we heel wat meer soorten op bezoek, zoals roodborstjes, winterkoninkjes, vinken, lijsters, groenlingen...
Misschien hebben de vogels door het warme weer minder behoefte aan bijvoederen in de tuin.
Hopelijk hebben jullie meer soorten gezien.
maandag 5 februari 2007 - 12:32
student

Student

Wij hebben okk me gedaan. Wehebben 2 roodborstjes, 1 groenling, 4merels, 10 turkse tortels, 1koolmees en 2mussen. Vorige jaren hadden we id ook meer.
maandag 5 februari 2007 - 21:47
jp

Jp

Ook hier minder verschillende soorten. Dit jaar geen kepen & geen sijsjes, ook geen staartmeesjes te zien. Maar dan weer wel een groene specht.
dinsdag 6 februari 2007 - 09:06
martine

Martine

hier roodborstjes, koolmeesjes, kraaien en bosduiven en dan ook door de bomen vliegend, evenwel zonder vleugels de eekhoorntjes,
Martine
woensdag 7 februari 2007 - 15:09
sylvain

Sylvain

Beste Jp ik lees daar de naam kepen is dat een dialect van een vogel ik heb het opgezocht op google en ik kryg daar eigenlyk weinig uitleg over hier in de demer streek rond Diest denk ik niet dat we hem of haar kennen kunt ge er een beetje uitleg over geven groetjes
zondag 11 februari 2007 - 18:16
jdcoster

Jdcoster

CITAAT:
Beste Jp ik lees daar de naam kepen is dat een dialect van een vogel ik heb het opgezocht op google en ik kryg daar eigenlyk weinig uitleg over hier in de demer streek rond Diest denk ik niet dat we hem of haar kennen kunt ge er een beetje uitleg over geven groetjes ">#666666;'> Beste Jp ik lees daar de naam kepen is dat een dialect van een vogel ik heb het opgezocht op google en ik kryg daar eigenlyk weinig uitleg over hier in de demer streek rond Diest denk ik niet dat we hem of haar kennen kunt ge er een beetje uitleg over geven groetjes

Kijk eens onder noordvink, Sylvain.
Ik heb er reeds jaren geen meer gezien.
Eigenlijk zijn het wintergasten uit het noorden die samen uitzwermen met de botvinken. Ze eten ook hetzelfde voedsel, veel beukennootjes dus.
maandag 12 februari 2007 - 01:15
sylvain

Sylvain

Beste Joel ik heb het op gezocht en werkelyk dat is een noordvink ze noemen het keep maar een foto heb ik er niet van gevonden maar in ieder geval dank u en groetjes dag Joel
maandag 12 februari 2007 - 12:14
Victor44

Victor44

Kepen zijn mooie vogels,verleden jaar bij de vogeltelling hadden we er een tiental,dit jaar geen enkele.Hetzelfde bijna voor de vink,verleden jaar verschillende nu hoogstens een koppel.
Grtjs Victor
maandag 12 februari 2007 - 16:48
sylvain

Sylvain

Victor als dat een vink is een noodervink denk ik niet dat ik er een gezien heb zou dat komen dat het te warm is en dat ze hoger op zitten groetjes dag
maandag 12 februari 2007 - 17:09
Victor44

Victor44

Sylvain,als je op Google eens gewoon" keep " opzoekt krijg je foto's en uitleg over de keep.
Grtjs Victor
maandag 12 februari 2007 - 18:15
sylvain

Sylvain

Beste Victor ik heb keep ingegeven maar ik kryg niets van vogels te zien of doe ik mischien nog iets mis kan zyn en het was op google er zyn 1200soorten met keep muziek en van alles maar geen vogels groetjes dag Victor en Mia
maandag 12 februari 2007 - 20:56
Victor44

Victor44

Allé Sylvain,het eerste item wat je onder "keep" tegenkomt op Google is Keep:Fringilla Montefringilla je moet even wachten en dan komt de foto van de keep er toch op!
Grtjs
maandag 12 februari 2007 - 22:29
sylvain

Sylvain

Beste Victor ik heb het maar ik kan niet verder dan de foto ik kryg dan en fout melding maar ik zie nu wel wat een keep is bedankt en groetjes dag
maandag 12 februari 2007 - 23:40
jp

Jp

De reden waarom weinig mensen de keep zien in hun tuin is dat deze vogels wintergasten zijn uit het noorden. En in de winter veranderen ze ook nog van kleur. Het tomatenrood en diepzwart dat hun pluimage zo kenmerkt, vervaagt. Ze lijken dan op de wijfjes van de botvink, alleen wat forser en met een blekere kruin (zo zijn ze moeilijk te herkennen). Als ze vroeg genoeg aankomen (november) zijn ze nog wat op kleur (zwarte kop & nek, tomatenrood op de flank). Ze mengen zich onder de groepen botvinken.
Vinken zijn dikwijls niet zo dol op voederplanken of zwierende voedselbollen (behalve de groenvink). Gewoon witte (opvallend !) zonnenbloempitten of cardi-zaden (ook wit) uitstrooien in het gazon lokt hen wel naar de tuin. Kepen zal je enkel zien als de winter relatief streng is, anders blijven ze ten noorden van ons "hangen".
donderdag 15 februari 2007 - 11:08
sylvain

Sylvain

Beste Jp nu ik op google kunnen zien heb nu kent ik het vogeltje dank zy Victormaar trekt hard op de vinken ik heb er op deze moment al die aan het nestelen beginnenin bakken groetjes dag
donderdag 15 februari 2007 - 14:09
kurt

Kurt

Hierbij een foto van de keep:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Mvg,
Kurt
zondag 18 februari 2007 - 22:48
ines

Ines

Mooie vogel, heb ik hier nog niet gezien....pfffft ik geraak er nooit wijs uit wat ik hier allemaal zie
daarmee doe ik niet mee met de vogel telling, ik weet van 50° van de vogels hun naam niet, ik zie alleen speciale, bonte specht, ijsvogel, roodborstje en uil die onthou ik wel en musjes (omdat er veel zijn)
Mijn telling zou nooit kloppen.
Grtjs,ines.
zondag 18 februari 2007 - 23:57
jp

Jp

Als u de ijsvogel in uw tuin hebt zitten, dan bent U toch wel een gelukzak ! In België heb ik deze nog niet gezien in de vrije natuur. Neven in India wel, op sommige plaatsen zo talrijk als mussen (Kashmir). Bovendien is (was ? ) er een lokaal bier dat Kingfisher heette.
Een ander bier heette Golden Eagle (maar die zal wel niet in uw tuin zitten, veronderstel ik ?....)
maandag 19 februari 2007 - 17:11
ines

Tekst aangepast

Ines

JP ik heb een tijd geleden een fotooke gepost van de ijsvogel...knap ding en t'loerde naar mij met die
grote ogen....curieus
Ik heb inderdaad geen eagle hier...oef.
maandag 19 februari 2007 - 20:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon