menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke hagen zien jullie het liefst

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Een topic over een haag bracht me op het idee om eens een topic te beginnen over de hagen die we graag hebben want tenslotte zijn het de muren van onze tuinen.

En ook waarom we die graag aanplanten.

Zelf heb ik er al veel gehad ik verhuis nogal gemakkelijk
Nu blijf ik wel zitten hier, grond genoeg om te wroeten.

Hier ga ik dus, in volgorde wat ik al gehad heb en het mooiste vind :

Carpinus betulus, gemakkelijk
1xsnoeien/jaar en tussenin wat bijknippen
verdraagt natte zware grond

Fagus sylvatica, gemakkelijk
1xsnoeien/jaar en tussenin wat bijknippen
houdt zijn blad in de winter maar wel vervelend dat het dan afvalt in de lente en je met al die bladjes zit alsof het herfst is.
Terwijl je al lang herfst en winter vergeten bent.
staat liever wat droger dan de Carpinus
Ze bestaan in 2 kleuren, groen en roodbruin

Cupressocyparis leylandii gemakkelijk en snelgroeiend
Je moet ze toch tenminste 2xper jaar snoeien en zelfs eens tussenin wat bijsnoeien.
Je heb snel een dichte haag en heeft een mooi groene kleur.
Ze bestaan zelfs in lichte en donkere tinten, ook een met een meer gele kleur.
Ook een goede haag om een zitplekje te maken op een windrijke plek.
Van alle hagen lijkt me deze te zijn die de wind het beste tegenhoudt.
Wordt na enkele jaren wel breed.

Taxus, bij mij in mijn vorige tuin was dat een ware ramp!
te zware en natte grond, en ook in het meer schaduwrijke deel van de tuin vond ik het groen te donker, daar leek het zwartgroen te zijn.
Wel mooi op een meer zonniger plaats.
Gemakkelijk om smal te houden en kan ook gemakkelijk terug gezet worden.
(een brede haag terug smal snoeien)

Ligustrum, hé ja een klassieker en vergeten ...
en toch vind ik die niet zo lelijk (lijkt op buxus vind ik)
Maar je moet ze hééél dikwijls snoeien om ze strak en mooi te houden of ze wordt wild.
en mijne grote minou had er wel genoeg van, want hagen dat is zijn werkje

Laurierkers, gemakkelijk maar geeft een meer ruwer haag
en het mooist is om ze met een gewone snoeischaar te snoeien.
anders krijg je zo een haag met halve bladjes.
Is wel breed.
Vind ze niet voor alle tuinstijlen geschikt.


dan de lage hagen,

Buxus, kan laag en smal en strak gehouden worden
ze snoeien doe ik dan zelf 3 x/jaar

Lonicera nitida
snelle groeier maar maandelijks snoeien als je ze in vorm wilt houden.


de rozenhagen, gemengde hagen heb ik niet vernoemd omdat die toch niet echt echt haag zijn vind ik.

Anders stond de rozenhaag op 1 hoe kan het anders


groetjes
Chantal
maandag 30 januari 2012 - 09:16
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Fagus is mijn favoriet. De beukenhaag vormt een sfeervolle achtergrond voor borders. De herfstkleur is prachtig. In het voorjaar is het frisse groen van de nieuwe blaadjes ook heel mooi. Tja, dat het blad dan afvalt, dat nemen we voor lief. De hele winter blijft de haag toonbaar en dat is veel waard.

Taxus vormt een stijlvolle haag met een chique uitstraling. Taxus staat hier om de witte tuin en de donkere wand is een goede achtergrond waartegen de witte beplanting mooi uitkomt.

Beide, Fagus en Taxus, houden niet erg van een natte grond. Toch doen ze het op de klei bij ons heel goed.

Ik voeg er een nieuwe haag aan toe Chantal: Cornus. Wij hebben een haag van Cornus met verschillende kleuren takken. In de winter heb je geen dichte haag hiermee maar wel prachtig gekleurde takken. Oranje, lichtgroen, rood en donkerrood. Een prachtig gezicht.
maandag 30 januari 2012 - 11:43
Gehenna

Gehenna

Bamboe?
maandag 30 januari 2012 - 11:51
minouke

Minouke

Gehenna, ge daagt ons uit ik heb een duivelse schrik van bamboe

Martje, Cornus dat doet mij denken aan een park waar ik die als haag gezien heb en al die kleurtjes vond ik ook prachtig.
maandag 30 januari 2012 - 12:00
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Er is ook niet-woekerende bamboe, die vormt pollen en loopt niet uit. Daar kun je inderdaad prachtige wintergroene hagen van maken.
maandag 30 januari 2012 - 12:23
lentemode

Lentemode

Ik ben verliefd op hagen, berceau, zuilen van Fagus sylvatica.
Zoals die karakter kunnen geven aan de tuin...
Hun steeds dikker worden stammen glanzen als lood.
Helaas zijn er hier tientallen meters beukenhaag moeten vervangen worden door de haagbeuk Carpinus betulus die dus echt beter bestand blijkt tegen vochtige grond.

Ook wou ik nog wat reclame maken voor de Acer campestrehaag, Spaanse aak of veldesdoorn, die het goed doet op wat nattere grond met een mooi dicht ontwikkeld takkenwerk.
Maar helaas, voor een strak effect moet je erbij kamperen met de snoeischaar...
Zeker 4 à 5 keer per jaar scheren dus.

Achter in de tuin groeit een haag van zwarte els, heel robuust met een erg natuurlijke uitstraling, bestand tegen zomerdroogte en natte wintergrond.
Maar nogmaals: niks gecultiveerd, eigenlijk 'woest', maar daardoor wel mooi.

Groetjes,
Mia
maandag 30 januari 2012 - 12:31
Tuinman65

Tuinman65

Voor zijn dat :
- op de eerste plaats Fagus. Ik vind ze in de winter even mooi als in de zomer.
- dan Ilex crenata ter vervanging van Buxus. Buxus planten wij nergens meer zolang er geen afdoend middel is gevonden tegen de taksterfte.
- tenslotte Taxus baccata. In tegenstelling tot wat ik hier onder sommige topics lees groeit die wel op kleigrond zolang die maar niet te nat is. Trouwens alle natte gronden zijn funest voor Taxus.
5 jaren geleden hebben we bij mijn neef in Duitsland een Taxushaag geplant op zware klei. Staat er nu heel mooi bij. Je moet natuurlijk wel bij de aanplant de nodige zorgen besteden. Niet zo maar een voorke graven, plant erin, dichtgooien en wat aandrukken.
Taxus wordt ook veel gekweekt maar wordt niet ziek. Enkel aantasting van insecten en die kan je nogal eenvoudig bestrijden wat bij de ziekten bij Buxus en leylandii niet het geval is.
maandag 30 januari 2012 - 13:36
minouke

Minouke

héla dat deden we niet ... zomaar een putje en erin.
Eerst goed omgespit en los gemaakt en grondverbeteraar maar na een tijd werd meer dan de helft bruin
Terug plantjes gekocht en weer van hetzelfde.
De enige taxus die het goed deed was het stuk dat er al 20jaar stond, wel waar de tuin ook droger was.


Mia, die Acer vind ik ook een mooie heb je die staan? en verder wat vind je qua onderhoud enzo ervan?


maandag 30 januari 2012 - 13:53
lentemode

Lentemode

Ja, de Acer campestrehaag staat hier als zichtbreker en windscherm om een achtergrond aan de vijver te bieden.
Onopvallende bloei in april-mei.
Zowel volle zon, halfschaduw als schaduw worden verdragen.
De bladverliezende veldesdoorn heeft een voorkeur voor zware, dus voedzame grond met wat kalk erin.
Deze haag krijgt jaarlijks met de beukenhagen wat handjes organische meststoffen voor hagen.
Na enkele jaren krijgen ze een mooi skelet van dicht gedrongen takkenwerk.
Vroeger was mijn uitgezocht parkeerplaatsje op school een plek begrensd door deze haagsoort, vandaar... Ik volgde er de seizoenen in...
maandag 30 januari 2012 - 14:26
minouke

Minouke

mooi en erg landelijk ook
ga ik eens overwegen zie

in de wei aan de straatkant hebben we een haag geplant van wilgentakken, afwachten wat en hoe dat gaat geven
maandag 30 januari 2012 - 14:40
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb niet gezegd dat jullie niet de nodige zorgen besteed hebben hé Minouke, maar veelal gebeurt het wel zo (voorke graven enz...).
Maar ik lees wel dat het bij jullie te nat is en ja dan heeft Taxus geen kans.
maandag 30 januari 2012 - 16:44
sugar

Sugar

Ik gebruik heel wat verschillende planten als haag in mijn tuin. Ik heb dit jaar een een appelhaag, een pruimenhaag, een frambozenhaag en een bramenhaag aangeplant

Volgende winter komen deze 'exhte' hagen aan de voorzijde van de woning
- Fagus sylvatica : heeft mijn voorkeur over haagbeuk vanwege de mooie herfstkleur (wordt wel eens vergeten)
- Buxus sempervivens : als lage haag
- Fargesia sp. Jiuzhaigou 1 : niet woekerende bamboe met rode stelen, 3_4 m hoog
- Phyllostachys aureosulcata 'Aureocaulis' : fel woekerende bamboe die 8 meter hoog wordt. ik vind hem prachtig en vormt een zeer mooie haag

maandag 30 januari 2012 - 21:08
lentemode

Lentemode

Wat ook leuk is:
je hebt al wel eens ervaring met een ter ziele gegane haagplant...
(Wat absoluut niet leuk is !)
Dan hebben we de dode planten - oorspronkelijke groene fagus sylvatica -vervangen door rode planten, uiterst willekeurig dus.
En dat levert verrassende kleuraccenten in de haag op.
(En dan zul je tot je afgrijzen op een dag merken dat die het op hun beurt erg lastig hebben om aan te slaan in het concurrentiegeweld tussen volwassen exemplaren... )

Minouke, onze tuin is aan de noordoostkant door de buren afgescheiden met een Cupressocyparis leylandii haag. Wat een mooie monumentale groene muur is me dat !
De buren huren jaarlijks tweemaal een tuinman in om hem vakkundig te snoeien. Spijtig heeft het achterste deel van deze haag het loodje gelegd wegens wateroverlast jaren geleden... En op die plek is dan onze zwarte els gekomen.
dinsdag 31 januari 2012 - 11:14
minouke

Minouke

Mia, ja die van ons staat ook in de NOhoek en is al meer dan 150cm breed... die stond hier al jaren toen we hier kwamen.

Bij felle wind en met zon zit je daar goed beschut.

Hier is het Guy die ze snoeit ook 2xjaar.
1 keer grondig en de 2de keer gewoon eens over gaan voor alles wat nog bijgekomen is.
dinsdag 31 januari 2012 - 11:38
furor

Furor

Bij ons heb ik er de laurierkers uitgesmeten en in november heb ik een gemengde haag aangeplant.

Meidoorn
Sleedoorn
Sporkehout of Vuilboom
Hulst
Veldesdoorn
Hondsroos
Gelderse roos
Vlier
Gele kornoelje
Haagbeuk

Bedoeling is een losse (bredere, wildere) haag, die bescherming biedt tegen indringers, en van vroeg tot laat variatie geeft in bloei, kleur (herfstverkleuring) en vruchten voor insecten en vogels, en ook een beetje voor ons .

Erg benieuwd naar het resultaat, en hopelijk een beetje bloei van de kornoelje binnen een paar weken?
zondag 5 februari 2012 - 09:36
lentemode

Lentemode

Wat klinkt dat goed, furor !
Da's dus pure natuur.
De laurierkershaag glimt te fel naar mijn zin, saaie bedoening.
Je zal een haag vol leven en afwisseling in ruil gekregen hebben.
Ook hier in de tuin struiken van Gelderse roos (mooie witte bloemschermen in 't voorjaar) en vlier.
Hulst is mijn maatje niet, 'schoon op een ander' waar ze graag geprikt worden...
zondag 5 februari 2012 - 11:09
minouke

Minouke

Mia, ik hou ook niet van laurierhagen en hulst, om dezelfde reden.
Als je aan het wieden bent in de omgeving van hulst kunnen die afgevallen blaadjes en dan vooral de droge zo venijnig steken hé.
zondag 5 februari 2012 - 11:39
furor

Furor

Goh, ja, het moet nu eenmaal dienst doen als afweermiddel. Hulst is bovendien de enige groenblijvende struik die 's winters wat bescherming zal bieden. En de bessen zijn mooi

Het is ook de bedoeling dat er niet teveel snoeiwerk aan te pas komt

Benieuwd hoe het er binnen een jaar zal uitzien. Verwacht geregeld updates
zondag 5 februari 2012 - 12:53
minouke

Minouke

furor!!!! belofte maakt schuld we volgen de ontwikkelingen op de voet
zondag 5 februari 2012 - 14:57
furor

Furor

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=1&tid=44515

jammer genoeg lukt foto's posten niet super. De ene keer kan ik er verschillende in één antwoord krijgen, de andere keer, geen.
zondag 5 februari 2012 - 16:47
Siggy

Siggy

Hallo,

Beukenhaag vind ik zeer mooi en ook de " glansmispel",groenblijvende struik
2m.hoog,witte bloemen april-mei.Zon,halfschaduw,schaduw.
Plantafstand 80cm.3planten /m. Mag gesnoeid worden.
In de lente zijn jonge bladeren rood.
groetjes.
zondag 5 februari 2012 - 17:12
satomi

Satomi

hm, Siggy dat wordt lastig: 3 planten per meter en een plantafstand van 80 cm aanhouden. Hoe zie jij dat voor je?

Mijn favorieten zijn: Fagus sylvatica ( Beuk)
Carpinus betulus (Haagbeuk)
Taxus baccata (Venijnboom)
Ilex crenata (Japanse Hulst)
maandag 6 februari 2012 - 12:20
Siggy

Siggy

OEI !!!!!!!!!!!!
Kleine rechtzetting.
3planten per m. als haag en een plantafstand van 80cm. in de border.

Zo zou het moeten zijn. groetjes.............
maandag 6 februari 2012 - 14:29
jdcoster

Jdcoster

Precies weinig voorstanders van Klimophagen hier?
Nochtans ook mooi toch? Het vraagt wel wat meer werk maar je hebt snel resultaat
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
donderdag 9 februari 2012 - 12:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon