menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Elke maand heeft wel iet maar

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Ik vroeg me af nu ik weer de lentekriebels voelt opborrelen
naar welke maand van het jaar jullie verlangen

Ik kijk zo naar uit naar de maand juni, voor mij mag de tijd dan blijven stil staan, jaar in jaar uit elke maand JUNI

en dus daarom:
- de rozenmaand bij uitstek (juli ook nog)
- tevens de meeste bloemen (in andere maanden ook nog maar juni heeft een overvloed aan nieuwe die open gaan)
- alles is nog fris groen
- meestal nog aangename temperaturen
- de meeste en grootste werken zijn dan al achter de rug
- 's morgens vroeg al mogelijk te ontbijten in de tuin en tot 's avonds laat nog buiten kunnen zitten

Ja veel van die punten kunnen ook nog in andere maanden maar niet allemaal tegelijk zoals in juni

op 2de plaats komt dan wel Juli
en op de 3de mei


maar december, januari en februari staan toch laatst in de rij

(foto juli)

groetjes
Chantal



Tuinbabbel

woensdag 4 januari 2012 - 10:58
BOSVROUW

BOSVROUW

Wel, bij mij is het de maand maart. Het kan nog flink winteren maar niet lang meer! Alles moet nog beginnen, een lange tijd voor je om buiten te zijn en alles te doen wat je graag wilt! De lente, je energie is terug, de zomer, genieten, genieten! En dan de herfst,zo mooi, maar het energiepeil begint terug te zakken! Vermits ik pijnpatient ben(vergevorderde artrose) heb ik er al aan gedacht om meer zuidwaarts te trekken,maar ik zou m'n bostuin toch wel heel erg missen. Alhoewel, de vochtigheid in het bos in de winter wel nefast is voor m'n gwrichtjes! Maar de goede tijd komt er weer aan, dus vliegen (fladderen) er bijna weer in!
woensdag 4 januari 2012 - 11:09
Esem

Esem

Ik kijk ook weer steeds uit naar de tijd dat de winter op zijn eide loopt en de vorst achter de rug is,zo ongeveer einde Maart.
Alles begint te ontluiken,we kunnen ook weer terug aan de slag na die lange wintermaanden van niets doen,of toch bijna niets doen.

Het is toch altijd weer plezierig om weer wat nieuws de planten in de tuin,hier en daar enkele veranderingen doordrijven.
Bv een nieuwe vijver of nog een zitplaatsje creeëren,alles zo een beetje gaar reorganiseren.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat de andere maanden van het tuinseizoen niet aantrekkelijk zouden zijn.
Neen eigelijk zijn alle maanden van het tuinsezoen wel aanterkkelijke en aangenaam.
Maar mijn voorkeur gaat naar het begin van het tuinsezoen.

Gr E.
woensdag 4 januari 2012 - 16:28
Mari

Mari

Naar de maanden maart, april kijk ik ook het meest naar uit. De natuur ontwaakt weer na de barre, donkere winter, het eerste groen komt aan de bomen, bloempjes ontluiken, alles begint weer te groeien, de dagen beginnen te lengen. En het nieuwe tuinseizoen kan weer beginnen, borders opkuisen, nieuwe plantjes planten, moestuin voorbereiden, ...

Juni vind ik ook wel de mooiste maand al hebben de zonnige herfstmaanden ook wel hun charmes
woensdag 4 januari 2012 - 17:29
hildavw

Hildavw

Geel is niet echt mijn favoriete kleur in de tuin, maar telkens zie ik er toch naar uit dat vroeg in het voorjaar de krokussen en de narcissen hun kopjes laten zien.

Dat is dan voor mij echt het begin van het nieuwe jaar.

Verder heeft elke maand toch ook weer zijn eigen charme, de jonge blaadjes, de bloesems, daarna de uitbundige bloei en dan tenslotte de mooie herfstkleuren.

Wat is de natuur toch mooi hé!
woensdag 4 januari 2012 - 19:44
corrielat

Corrielat

Voor mij zijn alle maanden even mooi,
de seizoenswisselingen vind ik fantastisch,
heerlijke herfst met zijn eigenwijze (ik doe wat ik wil) regen wind, laat maar komen.
de winter sneeuw vorst, ook mooi.
en dan de lente, die alles weer laat groeien en bloeien,
in de zomer heerlijk genieten van de natuur.

en natuurlijk....af en toe mopperen mag,
te koud te nat te droog te glad,

Ik moet er niet aan denken dat het altijd zomer zou zijn......zo saai, altijd hetzelfde.
donderdag 5 januari 2012 - 11:02
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik kan niet goed kiezen, elke maand heeft zijn eigen charmes en dingen die je kan doen.
Januari en februari geniet ik meestal van de kou en dan lekker binnenkruipen. Het weer dat we nu hebben, vind ik maar niks. In maart begint de natuur te ontwaken en kunnen we er stilaan weer invliegen na een veel te lange rustige periode. Dan komt het genieten van de prachtige bloemen en alles zo mooi mogelijk houden. Vanaf augustus-september krijgt alles stilaan een mooie gouden gloed en kan ik genieten van de rust die weerkeert. En dan tellen we stilaan af naar de feestdagen, en daar hou ik ook van.
Het is een weerkerende cyclus die maakt dat het leuk blijft, dat we kunnen blijven verlangen en genieten.
donderdag 5 januari 2012 - 13:37
Gespeel

Gespeel

Januari vind ik ook een mooie maand. Elke dag is een minuutje langer dan de vorige en als je goed rond kijkt in je tuin zie je al de eerste plantjes en knollen terug hun kopje boven steken. Guur, koud, nat en gezellig binnen genieten van al het moois buiten.
donderdag 5 januari 2012 - 13:50
minouke

Minouke

Ik moet er niet aan denken dat het altijd zomer zou zijn......zo saai, altijd hetzelfde.

ik hoorde van een Vlaamse die in Florida woonde dat ze het meest van al de wisselende seizoenen mist en.... anders was ze geen Belgische het bier
donderdag 5 januari 2012 - 13:53
Gehenna

Gehenna

De maand waarin de bomen en struiken een vaal groene of rode schijn krijgen. Dat zijn de botten die stilaan opengaan.

Minouke, dan zal ze daar nu wel gene last van hebben. Het vriest in Florida.
donderdag 5 januari 2012 - 16:22
minouke

Minouke

door de band is het daar wel warmer.
De doorsnee winter ligt rond de 15°C.
... allé zo vertelde mij daar toch iemand.
Ben er geweest 10jaar geleden eind april en was toen short/shirt weer.

Maar kan me wel voorstellen dat je dat mist die seizoenen... altijd hetzelfde beleven moet wel saai zijn.
en altijd in short en t-shirt moeten lopen.... ook wel


Ben eens gaan opzoeken en zou vandaag in Miami 14°C zijn
http://www.meteo-info.be/nl/amerika/verenigde-staten/weer-miami/details/U46f3bf76/
donderdag 5 januari 2012 - 16:37
Gehenna

Gehenna

Da's dan al beter. De citroenen en appelsienen hun bladeren zijn aangetast door de kou.
Was gisteren op CNN.
donderdag 5 januari 2012 - 16:49
Tuinman65

Tuinman65

Voor mij april omdat alles dan ontluikt en de bloembollen volop bloeien en de maand juni met de rozen en clematis.
Mooie blauwe border heb je, Minouke.
donderdag 5 januari 2012 - 16:53
minouke

Minouke

Tuinman bedankt en vooraan Geranium Rozanne

groetjes
donderdag 5 januari 2012 - 17:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon