menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De tuin als huisapotheek

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Vroeger toen de wetenschap nog in zijn kinderschoenen stond, kende veel mensen de geneeskrachtige eigenschappen van planten. Veel dorpen hadden hun eigen kruidenvrouwtje en abdijen in de middeleeuwen hadden een kruidentuin met geneeskrachtige kruiden.
Vandaag dient onze tuin vooral om ons genot te geven, de zogenaamde buitenkamer. In het beste geval worden er ook nog wat groenten geteelt om toch eens iets te kunnen maken 'uit eigen tuin'.
Veel kennis over geneeskrachtige eigenschappen is verloren gegaan of wordt niet meer gebruikt.
Wie gebruikt er nog bloemen, groenten, kruiden,... om kwaaltjes te bestrijden?

Zelf maak ik saliethee als er iemand keelpijn heeft.
Rozemarijn zou helpen tegen een kater.
In een boek las ik dat wilgebast een pijnstillende werking heeft.
En asperges zouden goed zijn bij het bestrijden van tumoren.

Wie weet er nog meer?
vrijdag 18 november 2011 - 08:28
minouke

Minouke

vind ik een goed idee Eniavaswen

ik heb er ook een paar

Knoflook gebruik ik elke dag als het kan in het eten, zou goed zijn tegen hoge bloeddruk en.... probaat middel tegen vampieren
in elk geval met al dat look in de keuken kom ik er toch geen tegen.


Bieslook is ook bloeddrukverlagend en goed voor de spijsvertering

Dille is ook goed voor de spijsvertering

Laurier tegen het gebrek aan eetlust, oei voor ons dieet
Basilicum idem

Citroenmelisse zou je vrolijk maken, montert je op

Monarda didyma help tegen verkoudheden

Marjolein verzacht keelontstekingen

Thee van Salie of Tijm is goed tegen hoesten en keelpijn maar niet te sterk maken want dan krijg je diaree

Het wit sap uit de stengel van de Paardebloem (Taraxacum officinalis) moet je op een wrat wrijven en zou ze doen verdwijnen


vrijdag 18 november 2011 - 09:57
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb voor m'n slaapkamerraam een lindeboom gezet, Die houd de muggen op afstand, is nu al een 3 meter hoog en het helpt al! Oostindische kers, heel mooi en lekker op een slaatje maar is ook een antibioticum; Zowel de bloem als het blad. Wegbree, zeer goed om een wondje te ontsmetten als je onderweg bent. Kneuzen en over het wondje wrijven. Thee van netelblad, zeer bloedzuiverend, vooral in het voorjaar, de jonge scheutjes; kan ook in de soep!
vrijdag 18 november 2011 - 10:33
minouke

Minouke

De Pelargonium onze venstergeraniums zouden ook de muggen buitenhouden eveneens raamkozijnen in fel blauw schilderen zouden ze buiten houden.
vrijdag 18 november 2011 - 10:57
kerstkind

Kerstkind

Honing helpt bij ontstekingen in de mond of onder het kunstgebit,
honing helpt bij lichte brandwonden,
honing bij hooikoorts.
Bosbessen tegen diaree.
groetjes José
vrijdag 18 november 2011 - 19:08
snarfie

Snarfie

leuk gerijmd josé zuringblad als je je gestoten/gestoken hebt aan een brandnetel, werkt heel erg goed!!!
aloë vera tegen littekens, breek een blad en zorg ervoor dat er een klein beetje vocht vanaf komt op het (toekomstige) litteken, werkt ook erg goed!

frambozen voor de gezondheid, uit de tuin zijn ze altijd heerlijk
vrijdag 18 november 2011 - 20:15
snarfie

Snarfie

aardbeien werken bij mij positief op mijn stemming, narcissus tazetta 'bridal crown' werkt ook heel goed als ik in de stress zit. hemels, die geur. is trouwens mijn favoriete bloem
vrijdag 18 november 2011 - 20:27
kerstkind

Kerstkind

De bladeren van huislook hebben een verkoelende en
bloedstelpende werking.
groetjes José
vrijdag 18 november 2011 - 21:04
kerstkind

Kerstkind

Het sap van huislook werkt bacteriedodend.
Ook helpt dit sap bij insectenbeten.
vrijdag 18 november 2011 - 21:05
snarfie

Snarfie

en laat ik nou net huislook kweken toeval of puur geluk?
vrijdag 18 november 2011 - 21:15
Eniavaswen

Eniavaswen

Lavendel werkt rustgevend en helpt tegen spanningshoofdpijn, maar deze week stond in de krant dat lavendelgeur in het ziekenhuis juist hoofdpijn veroorzaakt. Maar dat zal wel komen omdat dat synthetische geuren zijn, denk ik.
Helpt wolfsmelk ook niet tegen wratjes?
maandag 21 november 2011 - 08:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon