menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stommiteiten in de tuin

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Denken jullie daar ook nog eens aan?
aan die beginperiode (of zelfs daarna) waar je bepaalde dingen deed in de tuin die je nu niet meer begrijpt dat je dit toen deed.

Ik liet overal Heermoes (paardenstaarten) staan want ik dacht dat het jonge dennen waren en ik fier vertelde dat ik zowaar een dennekwekerij had tot mijn vader ze zag staan...

of nog zoiets, niet weten hoe ik knollen moest planten... welke kant dat de wortels zaten en dus plantte ik ze op hun zij in de hoop dat ze het zelf gingen weten en hun naar boven trekken.

nog 1 vraagje het blijft tussen ons hé
donderdag 3 november 2011 - 08:34
Sandy

Sandy

Je bedoelt ... zoals het gras te hoog laten worden en dan er zelfs met de bosmaaier niet meer door geraken ??? Heb ik zelfs dit jaar gepresteerd !!!
Mijn man boos omdat de bosmaaier telkens vast bleef steken enige optie nu : met de hand !
donderdag 3 november 2011 - 08:40
Jeannette1

Jeannette1

Hai Minouke,

Dat binn leuke dingn voor de mens!

Mocht ik ooit zoiets ooit gedaan hebben, (zal best wel...)is het helaas al jaaaaaaaaaaaaaren geleden.

Mijn manneke betichten van fouten in de tuin durf ik niet, wie weet zoekt hij een fijnere tuin uit???

Maar Minouke, een mens is nooit te oud om te leren en jong geleerd is oud gedaan!

ëén ding is zeker, jij weet in ieder geval wat Heermoes is.

Ik zal in ieder geval mijn mond houden hoor, het blijft tussen ons.

Groetjes, Jeannette
donderdag 3 november 2011 - 08:42
Sarah

Sarah

Ik doe nooooooooiiiiiit iets fout. Of ben ik het vergeten? denk het wel. Helemaal verbannen uit die grijze massa.
donderdag 3 november 2011 - 16:29
minouke

Minouke

Jeannette, Ger weet ook wel dat in andere tuintjes ook onkruid groeit

Sarah, ik geloof je niet
donderdag 3 november 2011 - 17:43
jamssen

Jamssen

Op sommige plaatsen planten poten waar ze een jaar later weer verplaatst moeten worden omdat ze veel te groot zijn voor die plek.
Dat gebeurde mij een aantal jaren geleden regelmatig.
Stom stom stom, dat gebeurd me nu niet meer.

groetje mlouise
donderdag 3 november 2011 - 19:06
Tarragon

Tarragon

Mijn grootste stommiteit?
Dat ik nooit "gezien" heb dat ik dit al vele jaren eerder had kunnen doen
donderdag 3 november 2011 - 19:20
danny2

Danny2

Mijn grootste stommiteit is van zo'n 30 jaar terug(denk dat dit de enige is....hahaha)
Ik had toen zo'n 200 fuchsiaboompjes staan, mooi op rijen.
De roestziekte begon erin te vallen en toen was sproeien nog heel normaal(we wisten nog nie beter).
Ik sproeier klaar gemaakt en gesproeid, allemaal aan één kant, dan opnieuw aan de andere kant.....helaas verkeerd produkt.
Een week later werd alles zo geel, ene kant aarzelde nog wat en bleef langer groen,
drie weken later heb ik er compost van gemaakt.

groetjes danny
donderdag 3 november 2011 - 19:52
jamssen

Jamssen

Oh oh, dat is echt stom en erg jammer.

sorry

groetjes mlouise
donderdag 3 november 2011 - 19:57
minouke

Minouke

Danny, nu je dat verteld .... heb ik ook al voor gehad
onkruidverdelger ipv antimos op het gazon
donderdag 3 november 2011 - 20:59
Gehenna

Gehenna

Een mooi plantje verzorgen (dat je niet echt mooi vind, maar omdat vader het zo mooi vond ...)
Een jaar later vaststellen dat je hele tuin vol staat met dat ding en 2 jaar later vaststellen dat het nog steeds overal groeit
donderdag 3 november 2011 - 22:04
lentemode

Lentemode

Twintig jaar geleden raakte ik vertederd door de aanschouw van een grote oppervlakte speenkruid naast een watertje in Sint-Truiden. Het uitgestoken plantje werd gekoesterd en vertroeteld...
Jaarlijks een hele dag werk schat ik om dat verdoemde onkruid weg te plukken waar het andere bodembedekkers laat verstikken.
Maar 'k blijf het zo'n vriendelijk bloempje vinden boven zijn vette glanzende blaadjes...


[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
Hoe stom kan je zijn ?
Groetjes,
Mia
donderdag 3 november 2011 - 23:51
minouke

Minouke

Mia, vind ik toch ook zo een mooi onkruidje maar nog één geluk na de bloei verdwijnt het volledig onder de grond .
't komt wel overal terug uit in de lente en soms een beetje teveel hé
vrijdag 4 november 2011 - 08:18
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik heb eens, lang geleden, een zakje zaad gekocht van Passiflora. Na het zaaien kwam het heel goed op en ik beloofde iedereen een zaailing. Totdat een vriendin zei: maar het zijn helemaal geen Passiflora;s, het is onkruid!
Als dit maar onder ons blijft...
vrijdag 4 november 2011 - 16:17
Vlinderr

Vlinderr

Ik bega elk jaar weer dezelfde stommiteit: Ik wil van alles veel te veel. Ik kan het niet laten.....
vrijdag 4 november 2011 - 16:48
printemps

Printemps

Bloembollen planten en het jaar nadien op dezelfde plaats nog eens bloembollen planten (natuurlijk zijn die vorige dan kapot gestoken met de spade)
vrijdag 4 november 2011 - 16:55
Gehenna

Gehenna

Of bloembollen planten en er een rotstuin op zetten.
vrijdag 4 november 2011 - 21:03
Adrienne

Adrienne

Whaaahahahahahahaha da's na eens ne topic voor mij se
Ik lig hier bijna onder mijne bureau van de lach kramp
Wat jullie allemaal uitsteken manne, manne, man toch !!!
En da zet ge op een tuinforum, hiiii,hi,hi,hi
allez k' zal maar mee doen zeker daar wacht ge op he

Het begin: maart 1985 noooooooit nen hof gehad, just met hoge schoentjes uit de koekestad
(Turnhout) verhuist naar een hoeve met koeikes en een mega tuin, ha begin er maar aan.

Eerste kemel geschoten bij de buurman, jeetje ik bloos nog als ik er aan denk.
Gezellig op bezoek staat daar een kanjer van een boom, met super schone groene pruimkes aan !!!
Waaauw man gij hebt veel pruimen aan uwe boom da gaat smullen worden.
Antwoord van de buurman, sorry meid dat is ne noot

zaterdag 5 november 2011 - 01:38
minouke

Minouke

Martje, heb ik verleden jaar voor gehad ik had zaad gekregen en ook gezaaid en er kwam ook zo iets raar uit de grond, volgens mij ook onkruid en helemaal niet wat het moest zijn namelijk spinazie

Adrienne, dat is een goei
zaterdag 5 november 2011 - 08:02
Gehenna

Gehenna

Ik denk dat ik nog ne mega kemel uitgestoken heb
Ik heb te veel grond verwijderd en mijn betonnen platen vallen omver. Tot zo ver mijn bijna afgewerkte border.
Soit, 't is aan't oplossen, der is iemand betonijzers aan't doorslijpen om in de grond te kloppen om die platen tegen te houden. Vuurwerk buiten

Tuinbabbel

zaterdag 5 november 2011 - 10:30
minouke

Minouke

ik heb wel compasse met die viooltjes die daar achter staan
zaterdag 5 november 2011 - 10:47
Adrienne

Adrienne

ha,ha maar aalez we hebben de mannen nog als we te gek doen he.
Chanze zeggen ze hier
zaterdag 5 november 2011 - 12:32
Gehenna

Gehenna

Ja dikke chance. En dat we de slijper van onze garagist mochten gebruiken ook Ik denk dat ik hem een Brugmansia kado ga doen en aan het ventje een haakse slijper. Dan hebben we dat ook in huis, komt altijd wel eens van pas als ik nog eens iets afbreek (mijn specialiteit tegenwoordig)

De viooltjes had hij al achteruit geduwd, toch al iets hé. Zelf leren we van onze stommiteiten maar de mannen (en de tuinmannen hun vrouw natuurlijk) moeten we een beetje opvoeden als het op onze plantjes aankomt hé. Niet zeggen dat ik het gezegd heb

Stommiteit van de dag: Naast de vijverrand gestapt en ik zeg niet welke richting!
zaterdag 5 november 2011 - 12:58
jamssen

Jamssen

Was het daar nat ????

groetjes mlouise
zaterdag 5 november 2011 - 14:23
Gehenna

Gehenna

Nat? Bwa, laat ons zeggen dat de linkervoet gewassen is en dat mijn bompa sloefke vol draadalgen hangt
zaterdag 5 november 2011 - 15:27
Boerke

Boerke

De mannen durven precies niet over hun stommiteiten klappen.
Ik zal er eens eentje zeggen. Enkele jaren geleden had ik de wegjes rondom de moestuin gespoten tegen het onkruid. Bij het opbergen van mijn toestel moet ik een stuk over het gazon lopen. Ja, je raad het al. Ik had toen een uitvlucht dat de hond weer op de gazon geplast had maar mijn voetsporen stonden er te mooi in na enkele dagen.
Dus spuit ik nu steeds in het achteruitgaan en neem ik andere schoenen mee als ik over het gazon moet.
zaterdag 5 november 2011 - 22:11
minouke

Minouke

Boerke, maar dat denk ik, kom dikwijls voor... vergeten dat je schoen met het produkt bevuild zijn.
Achteraf lijkt het logisch maar op het moment zelf denk je daar niet aan ... ook ervaring mee
zondag 6 november 2011 - 08:44
Adrienne

Adrienne

ha allemaal zo van die domme dingen hé jeetje toch !!!

Wat vind je van deze: voorjaar 2011 den deze apetrots op zijn serre, heerlijk toch.
Eerst gezaaid, en dan zoals het moet alles netjes apart in kleine potjes gezet.
Dol gelukkig dat het zo goed gedaan is, maakt biebie plannen om uit te planten in de tuin.
Zijn ik toch een krak hé alles van den 1 ste keer pikkobello hi,hi.

tot .... enkele weken later de serre plots omgetoverd werd tot oerwoud
Jakkes hoe kan dat ha,ha k' zal het is verklappen se

Den deze was zo stom geweest de mini pompoentjes buiten te zetten en ....
jaaaa just de grote in de serre

t' was wel leuk voor onze Rune, met dat slecht weer was het super leuk in de serre, we konden piep doen achter die grote bladeren en onder de zaai tafel was het een echte mega natuur tent hi,hi



zondag 6 november 2011 - 23:54
Eniavaswen

Eniavaswen

Als kind mocht ik soms een stukje tuin zelf inrichten, vond dus niet beter dan de Franse vlag zaaien omdat ik graag op reis ging naar Frankrijk.
Was misschien niet echt een stommiteit, maar wel een stom idee, want achteraf leek het nergens op.
O ja, nog een stommiteit. In het begin toen ik nog niks van planten kende, heb ik een border LATEN aanleggen van 10 meter lang en 50 cm breed door een tuinman. Het heeft mij meer dan 250 euro gekost en nu besef ik dat zijn plantenkeuze nog slechter was dan wat ik zelf zou doen. Schaduwplanten in de zon, planten die veeeeeel te breed werden, enz.... Zou ik nooit meer doen.
maandag 7 november 2011 - 09:11
renate67

Renate67

Ik ben gek op lentebollen, die koop ik graag enthousiast, maar tijd ontbreekt e geheugen ook en ze dan in febr terwijl grond hard is van vorst weer in schuur tegenkomen.
Alsnog in shame on me april geplant (deel wat niet totaal verdroogd of beschimmeld was) en zo waar een deel alsnog opgekomen, had ik krokussen in juni.
Dit jaar dreig ik helaas dezelfde fout te maken
misschien volgend weekend??
Renate
dinsdag 8 november 2011 - 00:37
Sandy

Sandy

ik plant altijd alles veel te dicht bij elkaar Dan begint alles te groeien en is er geen beginnen meer aan en dan groeit het onkruid ook nog eens ertussen en dan ... oeioeioei, alles met de hand één voor één eruit trekken, maar wegens tijdsgebrek lukt dat niet en dan ... een wildernis !!!
Dit gebeurt me elke keer opnieuw en ik weet dat van mezelf maar toch
dinsdag 8 november 2011 - 08:45
Boerke

Boerke

Nog zo iets.
Ik zaai met de regelmaat groenten die vlug uitkomen. Zoals sla en worteltjes om de twee à drie weken ,een drie - tal meter. Dan heb je steeds verse groenten. Dit jaar met de droogte kwam niets uit. Zelf gieten doe ik niet want anders moet je dat blijven doen, anders krijg je een harde korst denk ik. Bij de eerste regenvlaag, je kunt al raden, alles komt tergelijkertijd uit. Dan uitdunnen en een geluk dat we twee diepvriezers hebben van 200 liter.
dinsdag 8 november 2011 - 09:33
Boerke

Boerke

Ik zeg altijd:" Uit je fouten kan je het meeste leren".
Nu weet ik ook bv. als je een haag plant moet je kijken hoe ze er binnen vijf jaar zou uitzien en niet morgen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Niet te kort tegen elkaar planten. Ze zal wel toegroeien. "Geduld is een lieve deugd".
dinsdag 8 november 2011 - 12:35
minouke

Minouke

helemaal akkoord Boerke, zelf proberen en fouten maken daar wordt je alleen maar wijzer van.
dinsdag 8 november 2011 - 14:26
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik weet nog ene. Geduld is een schone deugd! Bij mijn vorige tuin, kon ik niet snel genoeg beginnen aanleggen. Ik had al een mooi plan, maar mijn man moest nog afboordingen maken voor de borders. Maar ikke geen geduld, dus plantjes zetten waar ik 'dacht' dat ze moesten komen. Beetje schors rond gooien. Nadien steentjes op de 'paden'. Gevolg: plantje moest zeker nog 3 keer verplant worden, schors en steentjes raakten hopeloos door elkaar en het werd één grote rommel. Tot manlief besloot om het goed te doen, mocht ik heel mijn knoeiboeltje nog opruimen ook.
't Is wel goed gekomen, maar heeft veel meer energie gekost dan nodig.
dinsdag 8 november 2011 - 14:41
minouke

Minouke

weet je wat mij heeft doen lachen Eniavaswen is plantje die 3 maal moest verhuizen.
Zelfs zonder afboordingen enz kan ik het niet laten, ik denk dat die plantjes van mij al beven als ze mij zien afkomen met mijn schupje

Want elke jaar of zelfs soms meerdere keren op een seizoen zie ik toch een combinatie die het misschien beter zou doen

Dan zie je zo overal gietertjes staan om water te geven
dinsdag 8 november 2011 - 14:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon