menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ik dacht zo

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

af en toe denk ik wel es na...over de belangrijke dingen in het leven,maar net zo vaak(en liever zelfs) over de meest onzinnige zaken
maar de laatste week denk ik toch weer ernstig na over: MULCHEN
hoe dat zo?? zul je denken...nou mulch kost toch wat,als je een grote hoeveeheid nodig hebt,dus daarom heb ik besloten bodembedekkers te gebruiken...
maar er zijn altijd plaatsen waar je grond beetje onbedekt is,tussen groenten bijvoorbeeld...en om daar nu houtschors of cacaodoppen te strooien?
bladafval heb ik vooralsnog niet genoeg,en grote kartonnen dozen worden vakkundig uit mekaar gevouwen en liefdevol op onkruidvolle plekken gelegd..
maar ik heb vorige week dus winterui geplant en eens die boven staan wou ik mulchen(wil ze natuurlijk niet versmachten)
niet genoeg bladafval,karton op en geen goesting om voor ajuin,paar pakken mulch te gaan kopen...bovendien heb ik een vrij slakarme tuin en wil ze niet direct uitnodigen door ze een leuk huisje aan te bieden...
en de laatste tijd zie ik dus van die geperste houtkorrels te koop in zakken..."pellets" voor een pelletkachel....(ik had een klein zakje gekocht om te proberen en dit is bijna op)
toen dacht ik: pellets zijn samengeperste houtzaagsel korrels,geen harsen etc....
wat doen die in aanraking met vocht: juist: zwellen en uiteenvallen....
dacht dus dat dat een goede mulch zou zijn???volgens mij houden slakken niet zo erg van dat zagerige...
ze kosten ook minder dan mulch....
proberen waard of onzin??
zondag 16 oktober 2011 - 22:21
cetinel

Cetinel

heb het al opgezocht en er zit niks chemischs in....
over het wel of niet te nat komen te staan weet ik niks.
ik dacht eerder dat ze mischien na het zwellen en uiteenvallen,mischien een harde koek zouden vormen bij droog weer,en das volgens mij ook niet zo best...
los zaagsel is echt stoffijn,als je dat moet verwerken,en de helft vliegt weg....ben ook allergisch aan stof,dus in mijn geval werkt dat niet zo fijn....
heb om te proberen een beetje in en bak met sarcococca zaailingen gedaan en de volgende dag was dat allemaal rul geworden en uiteengevallen...efkes frubbelen en de hele grond was bedekt,maar of ze ook onkruidwerend zijn weet ik natuurlijk niet.....
zondag 16 oktober 2011 - 23:01
marero

Marero

kzout begot nie weten zenne
zondag 16 oktober 2011 - 23:01
cetinel

Cetinel



aah marero! as ik jou toch niet had
zondag 16 oktober 2011 - 23:03
cetinel

Cetinel


en volgens ons aller kurt kun je mulchen met zaagsel,dus ook met pellets...
zondag 16 oktober 2011 - 23:17
cetinel

Cetinel

http://users.skynet.be/hofmeester/tuinartikels/mulchen.htm

heb vorige week ergens gezien dat ze een "mulchlaag" hadden aangebracht van gepofte kleikorrels...lijkt me toch ook een kostelijke bedoening?
zondag 16 oktober 2011 - 23:28
Mandy

Mandy

pellets voor de pelletkachels is gewoon afval van de zagerijen...... dus ook afval van mdf etc......
zondag 16 oktober 2011 - 23:32
cetinel

Cetinel

hmmm op de zak stond dat het afkomsig was van naaldhout...
zondag 16 oktober 2011 - 23:37
Mandy

Mandy

ik weet het niet zeker, maar ik had een poosje geleden ook gekeken naar een pelletkachel en toen hoorde ik dat het van zagerijen komt inclusief MDF, medium density fiberboard en dat zijn fijngemaakte houtvezels met kunstharslijmen.......

misschien is er iemand die het zeker weet........?????
zondag 16 oktober 2011 - 23:46
cetinel

Cetinel

vreemd,stond ook dat er geen hars inzat....enkel geperst zaagsel.......
zat in een doorzichtige plastic zak,mischien zijn er verschillende soorten??
ofwel worden we gewoon belazerd?
zondag 16 oktober 2011 - 23:48
cetinel

Cetinel

MAAR! als er harsen of lijm inzit,zou dat toch niet zo snel mooi kruimelig uit mekaar vallen bij het zien van een beetje vocht(ochtenddauw,geen regen)
of vergis ik me hier ook weer in??
maandag 17 oktober 2011 - 08:46
cetinel

Cetinel

ik heb het in een bloembak met zaailingen van sarcococca gedaan en in no time waren die korrels"uiteengevallen" en vormden een mooi laagje.....
maandag 17 oktober 2011 - 08:55
Mandy

Mandy

Cetinel, is het niet eenvoudiger om snoeisel uit de tuin te hakselen en dat als mulch te gebruiken??? Dan weet je zeker dat je een "goede" gezonde mulchlaag heb liggen en alles wat UIT je tuin komt blijft er toch IN, als je begrijpt wat ik bedoel...........
maandag 17 oktober 2011 - 10:01
cetinel

Cetinel

dat ben ik op termijn wel van plan,maar alle aanplant is nog jong,dus genoeg snoeiafval heb ik nog lange niet.
ik haal ook bladafval bij mekaar,hebruik de zelfgemaakte compost etc,maar dit is nog bijlange nie voldoende....op termijn,als de boomkes allemaal serieuze bomen zullen zijn gaat dat een stuk beter....
maar voorlopig nog weinig "afval" uit de tuin(in verhouding tot wat nodig is dus)
maandag 17 oktober 2011 - 10:39
BOSVROUW

BOSVROUW

Mijn buurman haalt op een manege houtkrullen vanuit de paardestallen, zit er ineens paardemest onder., 10 cm dikke mulchlaag en alles groeit daar goed. Echt een wondermiddel!
maandag 17 oktober 2011 - 12:40
Gehenna

Gehenna

Cetinel probeer het containerpakr eens.
In veel gemeenstes kan je gratis hakselhout ophalen. Maar bij mij zat het in no time vol slakken.
Doe ik dus ook nooit meer.
Tussen groentebedden mulchen met een laag stro staat in mijn tuinboek. Kan je nog onderwerken ook.
Dat van Bosvrouw kan je ook makkelijk onderspitten en er zit zelfs pjeirestront bij
maandag 17 oktober 2011 - 12:53
marero

Marero

[afbeelding verwijderd niet-https]
kweet het cetinneke, kben onvervangbaar,
hahaha
maandag 17 oktober 2011 - 14:20
cetinel

Cetinel

anhangwagentje vol meegebracht gehad uit het containerpakr,achteraan op een hoop leeggekieperd en dde boomspiegel(halfstam pruimelaar) afgedekt ermee.pruim legde het loodje,al de andere bomen mankerden niks....volgens mij te vers??dus nie meer gedaan...
maar da van die manege klinkt interessant....nu nog zien waar ik zoiets vind....
maandag 17 oktober 2011 - 14:36
Mandy

Mandy

Je mag ook niet een te dikke laag mulchen....... 3-5 cm....
maandag 17 oktober 2011 - 19:30
cetinel

Cetinel

zal de konijnekeutels der tussen smijten...
is drie tiot 5 cm nie wa weinig??(hakselhout en zo een 10 cm dacht ik)
maandag 17 oktober 2011 - 20:18
Mandy

Mandy

houtsnippers onttrekt stikstof aan de grond en dat hebben de planten juist weer nodig.........
maandag 17 oktober 2011 - 20:28
marero

Marero

ik gebruik ook gesnipperd tuinafval en snoeisel en nie te dik, tegoei bedekt is genoeg voor mij,
maandag 17 oktober 2011 - 23:36
Mandy

Mandy

Tis toch nog geen Kerst??????
dinsdag 18 oktober 2011 - 10:38
cetinel

Cetinel

de kleintjes zijn allemaal de deur uit.....(wat ik niet zelf aan een huisje heb kunnen helpen zijn naar en konijnenopvang gegaan)
enkel een gecastreerde ram en een gestriliseerde moer hier dus,en dat kweekt niet zo snel
dus een paar honderd zullen het er gelukkig niet worden,wel komen er nu regelmatig van die wilde nijnen in mijn tuin graven,dingen opvreten en keutelkes leggen.....
als de mijne loslopen is het af en toe een gevecht...tja het blijft "ONZE "tuin he,da die wilde maar in het bos blijven(doen ze dus lekker niet )
dinsdag 18 oktober 2011 - 10:57
cetinel

Cetinel

"pellets" geen pallets...kleine geperste korreltjes uit houtindustrieafval.....
lijken beetje op konijnevoer van vorm en grootte...
dinsdag 18 oktober 2011 - 12:22
printemps

Printemps

@ cetinel

Vraag aan uw buren de afgemaaide gazon, daar kan je ook me mulchen
Wel erbij zeggen dat ze het moete zeggen als ze produkten gebruikt hebben tegen mos enzo

woensdag 19 oktober 2011 - 15:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon