menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hebben jullie dat nou ook

Ga naar meest recente reactie

cornelia

Cornelia

Ik tuinier al jaren. Heb een hele grote tuin gehad, een hele kleine en nu een doorsnee formaat stadstuin. Al die jaren verloopt het bij mij als volgt;

Voorjaar en ik word helemaal gek, begin als een idioot te zaaien en noem maar op, kan geen tuincentrum voorbij lopen of ik moet naar binnen en iedere kale plek is een doorn in mijn oog.

Dan word het zomer en ik ben tot het laatste sprankeltje licht in de tuin bezig en het word steeds mooier.

Dan ontploft de tuin ahw en kan ik uren gaan zitten kijken en dan ben ik intens gelukkig. Al die kleuren en vormen en al die gezondheid en vrolijkheid. Alles staat er dan zo optimistisch bij zal ik maar zeggen.

Maar dan, en die tijd is nu al aangebroken, ontploft de tuin nog wat verder en dan krijg ik het gevoel dat ik het allemaal niet meer in de hand heb. De eerste planten lijken het al wel gehad te hebben, monarda's weer onder de meeldauw, struiken met al weer tekenen van verval, zaken die scheef gaan hangen, ieder jaar weer bloemen die veel te snel uitgebloeid zijn en omvallen. De regen heeft voor de zoveelste keer mijn mooie geschoffelde en geharkte grond platgeslagen. De lampionnetjes zijn al weer knaloranje en op de een of andere manier horen die bij de herfst en passen ze niet bij de uitgesproken zomerbloeiers. Dan kijk ik eens goed en dan blijkt er een enorme bos Heermoes door de bruidsbloem te groeien terwijl die er toch gisteren nog niet stond, dacht ik toch. En de riddersporen blijken opeens gewurgd te worden door rondslingerende pispotjes die ik blijkbaar ook gemist hebt de laatste keer dat ik keek. Maar dat is dagelijks dus waar komt het opeens vandaan.
Nou en zo meer van die dingen.

En dan begin ik al naar het volgend voorjaar te verlangen. Hup, laat het maar gauw winter worden des te sneller kan ik opnieuw beginnen.

Hebben jullie dat nou ook ?????
donderdag 11 augustus 2011 - 22:49
PeterW

PeterW

Ik ben gewoon benieuwd hoe mijn tuin er volgend jaar uitziet.
vrijdag 12 augustus 2011 - 01:08
Gehenna

Gehenna

Zo ongeveer toch. Maar hier is't schrik voor de winter die zich in alles stilaan aankondigt zonder dat het zomer is. De bomen zijn nu echt wel heel donkergroen aan't worden.
Mijn grassen worden stro, 80% van de Dahlia's vertonen enkel kleine bloemknopjes en nog geen bloemen, de tuin is nog niet afgewerkt, het terras staat vol planken, bouwemmers en planten die achterin geplant moeten worden, de vijverafwerking is niet af, .... niks te genieten van zomers weer in de tuin dus.
Waar is dat zomergevoel? Waar zijn de warmte onweders? En dat liggen puffen in bed in een veel te warme slaapkamer?
Ik ben nog niet op mijn terraske gaan zitten op't water in Breda en zolang ik daar ni zit is't geen zomer! Da kunde ni geloven hoe zomers dat daar is als de zon schijnt, STIL en RUSTIG, heel relax, naar de bootjes kijken die voorbijvaren, Etten-Leurtjes vreten, ZALIG ... ik kan er een hele dag zitten en denken "da's nu is zalige zomer zi"
Maar ja, het is weer bijna winter ... nog zo lang voor een nieuwe lente
vrijdag 12 augustus 2011 - 09:12
Mandy

Mandy

Gedeeltelijk ben ik het met je eens.......

In het voorjaar die intense verwachting van de LENTE die gaat komen en de enorme werklust die dat geeft....

De zomer, tja die hebben we dit jaar wel HEEL erg vroeg gehad, denk ik..... en daar heb ik echt van genoten....... terwijl ik in die tijd ook heel veel in de tuin heb gewerkt....

Nu, ja, nu het eindelijk zomer zou moeten zijn...... lijkt het inderdaad wel midden in de herfst..... enkele bomen hebben al bruin blad....getv...rdrie.......en het grasveld ligt elke dag vol met gele dorre blaadjes vanjuit de bomen.......grgrgr..... maar....

alle hortensia's staan nu al maanden lang mooi ROSE te bloeien,
de geraniums, pelargoniums bloeien al maandenlang volop,
de stinkerdjes beginnen nu ook eindelijk hun geel/oranje-rode kleuren te laten zien,
de hosta's zijn reeds lang uitgebloeid, maar het blad is nog schitterend,
alle vrouwenmantel staat voor de 2e keer groen te zijn en komt in nieuwe bloei,
de houtduiven zijn nog steeds of weer een nest aan het bouwen, die gekken, de eksters halen de nesten toch steeds leeg, helaas,
het gras groeit als een waanzinnige,
dus toch nog volop zomer, ( wel zonder zon, maar toch.....)

en die ellendige winter, daar wil ik helemaal niets, maar dan ook niets over horen....
die vrees ik met grote vreeze........

dus ik houd mijzelf nog even vast in de zomer met alles wat ik kan aangrijpen

vrijdag 12 augustus 2011 - 09:48
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb toch ook wel dat gevoel. In de winter sta ik te popelen om naar buiten te gaan, ik zou veel te vroeg beginnen zaaien en opruimen. In de lente ga ik er als een sneltrein tegenaan. Als het zomer wordt begint het een beetje te zakken, het onderhoudt wordt wel nog gedaan, maar hier en daar groeit het me een beetje boven het hoofd. En tegen eind augustus, begin ik uit te kijken naar de herfst, de prachtige kleuren, de gezelligheid. De planten die mij dan ook het meest kunnen bekoren zijn de najaarsbloeiers en grassen.
Tot alles weer stilvalt en ik mijn batterijen kan opladen om er in het vroege voorjaar weer in te vliegen.
vrijdag 12 augustus 2011 - 10:30
Tarragon

Tarragon

Ik had een paar weken geleden zo een gevoel van "ik heb het beste wel gehad, de herfst komt eraan". Zoveel was er al geoogst en uitgebloeid. Er was inderdaad een zekere "gebrek aan lust" om nog veel te doen aan het plantenleven.

Dat maakte dat ik gedurig zat te kijken op het net waar ik mijn zaaigoed voor het volgende seizoen ga bestellen en dat ik hier nauwgezet in het oog hou of en wanneer er een nieuwe zaadcarrousel van start gaat (en hoop dat ik mee mag doen).

En dan, een week of twee geleden, merkte ik plotseling dat mijn uitgebloeide rozen verse knoppen hebben. En dat de hibiscus ook tjokvol met knoppen stond. Vorig jaar had die welgeteld één bloempje.

En dan schoot het mij te binnen: ondanks dat rotweer is het pas augustus. De herfst is - in principe - nog ver weg. Ik heb mezelf toen voor die positieve gedachten met wat anjertjes beloond

Gemengde gevoelens hier dus: het koertje heeft al veel opgeleverd, maar heeft ook nog wat te bieden. Maar tegelijk kijk ik verlangend uit naar de volgende lente, waar ik mag terugvallen op mijn eerste ervaringen, waar ik ook opnieuw kan beginnen en weer van alles leren, maar vooral samen met liefste lief en beide poezen kan genieten van wat de natuur biedt en van wat ik daarvan maak (wow! zo poëtisch)
vrijdag 12 augustus 2011 - 12:13
cornelia

Cornelia

Enfin, ik zit zeker niet op de winter te wachten maar wel op de volgende lente.
Maar ook ik zie inderdaad nog steeds knoppen aan de rozen komen, de hibiscus is ook nog ijverig, Lornica zwiert nog met al haar bloemen vrolijk met alle winden mee, nachtschone is een lust voor het oog, de Rudbeckia "Goldsturm" staat er onwaarschijnlijk mooi bij. Ik heb een 2.5 m hoge zonnebloem waarvan zowaar de bladeren gaaf en dus aan te zien zijn. Ik heb een heerlijke kersenoogst gehad en de japanse wijnbessen waren ook zalig.

Het klopt, ik moet niet zeuren. Ik heb wat meer tijd nodig om in de tuin te werken, wat meer droge momenten in het weekend of zo (zal zo te horen niet voor dit weekend zijn)

Maar het zegt e.e.a. over hoe ik bent qua karakter denk ik. Van mij mag het wild, rommelig, druk en noem maar op zijn tot dat ik het overzicht verlies. Binnen mijn werk noemen ze dat "gecontroleerde chaos".
Door het feit dat er door de regen niet consequent gewerkt word in de tuin, dat de warme dagen (meestal als ik werk) blijkbaar alles aanzet tot een groeistuip etc. etc raak ik de grip op de tuin een beetje kwijt. Ik ga b.v. niet zo vaak achterom en van de week zat mijn hele hekje dicht gegroeid met de bruidssluier.

Maar goed, ik denk dat het voorjaar toch gewoon mijn favoriet seizoen is.


vrijdag 12 augustus 2011 - 21:27
Mandy

Mandy

Ik hoop nog steeds dat we nog een paar weken ZOMER zullen krijgen.......






vrijdag 12 augustus 2011 - 21:30
Rita1960

Rita1960

alles zoooooooooooo herkenbaar
zelfs de "zomerdip"
alleen maar tijd hebben om te oogsten en te verwerken en het onkruid.. groeit tegen de klippen op...

en laten we hopen dat het na de Hondsdagen beter weer wordt...

groetjes,
Rita


vrijdag 12 augustus 2011 - 22:13
Rita1960

Rita1960

jij je zin tot aan december dan

en..slaan de medicijnen aan??

vrijdag 12 augustus 2011 - 22:35
Mandy

Mandy

We moeten wel een klein beetje realistisch blijven, toch??

Het is al half augustus, dus maanden zomer kan gewoon niet.... dus ben ik al heel tevreden met nog een paar weken......



vrijdag 12 augustus 2011 - 22:43
Mandy

Mandy

Volgende week wordt het warmer en droger en meer zon....
vrijdag 12 augustus 2011 - 23:02
Gehenna

Gehenna

Als ze maar goe in hun bolleke steken dat ik minstens 50cm sneeuw wil hebben van de winter! Liefst een meterke maar ik doe ni moeilijk, ben al blij met de helft
zaterdag 13 augustus 2011 - 10:11
svoffel

Svoffel

Denk dat alle tuinliefhebbers dit mee maken, maar de winter, wel daar verlang ik niet naar.
Het is wel mooi al die sneeuw, maar geef mij maar groen om me heen.

Als de lente in aantocht is, ja, dan ben ik ook niet te houden, maar ik reken op hier boven dat ze ons toch nog een prachtige zomer en nazomer geven.
We hebben daar recht op !

Ondertussen is in de tuin is de helft van de bloemen aan het wegrotten van de nattigheid.
Vandaag is het nog niet aan het regenen, ga dus toch op mijn terras zitten met een jasje aan en genieten van de dappere bloemekes en plantjes die mij telkens zo gelukkig maken, ga ze zeggen hoe dapper en flink ze zijn.
Volgens mij maakt hen dit gelukkig en proberen ze nog meer hun best te doen.

Het gedacht is alles, heb ergens eens gelezen, illusie is alles en is alles niet illusie?http://forum.tuinadvies.be/smileys/smile0261.gif
zaterdag 13 augustus 2011 - 12:23
bakbeest

Bakbeest

Het eerste deel,ja daar herken ik me in,en inderdaad,nu alles een beetje minder wordt vind ik het ook jammer.Maar winter alsjeblieft nog niet.
zaterdag 13 augustus 2011 - 18:55
Mandy

Mandy

Vanaf maandag gaan we een hele lange week alleen maar GENIETEN.........



zaterdag 13 augustus 2011 - 19:12
Mandy

Mandy

En binnen de kortst mogelijke tijd gaan een hele hoop mensen klagen dat het te warm is, dat het gras geel wordt, dat het te warm is om te werken etc etc.... wedden?????

zaterdag 13 augustus 2011 - 19:14
Rita1960

Rita1960

Als de lente in aantocht is, ja, dan ben ik ook niet te houden, maar ik reken op hier boven dat ze ons toch nog een prachtige zomer en nazomer geven.
We hebben daar recht op !

recht hebben is 1 ding, recht krijgen een 2e

@Gehenna,
NEEEEEEE geen sneeuw a.u.b.

zaterdag 13 augustus 2011 - 19:15
Annettev

Annettev

Kunnen we de winter niet gewoon overslaan? Oké, sneeuw met de kerst, maar dan weer Lente!
Mijn tuin is behoorlijk 'platgeregend' .
Wel zijn tot mijn grote verbazing/vreugde de rozen weer gaan uitlopen.
En vind ik in een wat ik dacht valse loot, zich zes knoppen te vormen in mijn Cream Abundance roos, dat dan weer wel!
zondag 14 augustus 2011 - 12:31
Mandy

Mandy

Ik heb me afgelopen nacht het lapl....s gewerkt buiten.... Wat een enorme stortbuien en ik maar regenwater wegscheppen.......alles is door- en doornat.....
en dan heb ik nog het geluk dat ik zandgrond heb.....

Vijver staat midden in ZOMER tot de rand toe vol...grgrgr..... alle potten staan vol tot aan de rand.......

en mijn parasol krijgt nog EEN week de tijd om gebruikt te worden, zo niet, gaat ie de zolder op........

mijn rose gladiolen zijn afgelopen nacht geknakt.......en momenteel lopen mijn kippetjes als verzopen in de ren...... lijkt wel of ze gezwommen hebben.......



zondag 14 augustus 2011 - 12:52
Mandy

Mandy

Sorry, Batdah

Regen, sneeuw, winter......kan het niet meer volgen allemaal


zondag 14 augustus 2011 - 15:36
Mandy

Mandy

Volgens buienradar gaan we toch nog een hele korte zomer krijgen dus LET OP........ anders ie tie alweer voorbij..... genieten dus van elke droge ( en misschien zonnige ) dag die gaat komen

zondag 14 augustus 2011 - 16:25
Mandy
zondag 14 augustus 2011 - 16:29
Gehenna

Gehenna

Rita, in feite is't anderhalve meter dat ik wil maar ik dacht zo van, oei op het tuinforum gaat ze volledig doorslaan als ik dat zeg, ik zal mij maar wat inhouden
zondag 14 augustus 2011 - 18:57
Mandy

Mandy

We hebben afgelopen winter genoeg sneeuw gehad voor wel 10 winters......

Gehenna, voel je er niet voor om naar Oostenrijk te verhuizen???? bv....... Kun je elke winter je lol op.........



zondag 14 augustus 2011 - 19:13
Mandy

Mandy

Gehenna naar Oostenrijk en Batdah maar naar de Canarische eilanden verhuizen......



zondag 14 augustus 2011 - 19:25
Gehenna

Gehenna

Dees is ... dat is .... LOOOOL! Maar dat is nu eens zo grappig van Batdah!

Waar ik ga komt de sneeuw mee
Enneu ... ik zal aan u denken als we over de singels wandelen of in't Mastbos lopen te kuieren (heel mooi bos in de winter trouwens)

(nu gaat ie aan de marechaussee vragen om Breda af te sluiten voor Belgische nummerplaten van november tot maart )

Troost u, da ventje hier heeft gezworen nooit nog in de winter naar Breda te rijden met mij want elke keer staan we vast door de hevige sneeuwval. Ik denk dat hij het meende want hij zit al 3 weken te zagen om NU naar Breda te gaan.
zondag 14 augustus 2011 - 19:53
Gehenna

Gehenna

Ikke Oostenrijk?
In die koekoeksklokken huizekes met roze geraniums overnachten? IKKE?! Tussen die claustrofobische bergen?
Nog voor geen 10 miljoen.
zondag 14 augustus 2011 - 19:57
Mandy

Mandy

Kan die 1,5 meter hoge sneeuw gedurende 6 maanden je dan niet vermurwen?????
zondag 14 augustus 2011 - 20:02
Gehenna

Gehenna

Absoluut niet Mandy. En de sneeuw in de Ardennen ook niet.

Zo'n heel jaar zomer is ook goed maar zo lang we seizoenen hebben wil ik ne sneeuwwinter ipv een koude druilerig natte herfstige rotwinter met ijswater dat uit de lucht valt.
Kwestie van te weten welk seizoen het is.
Daarbij mijn alpiene plantjes hebben ook graag een warm sneeuwdeken.
2 weken lente, dan een paar weken tropische hoogzomer en dan 10 maand herfst. Nah, da trekt op niks. Ne mens heeft geen voeling meer met de seizoenen.
zondag 14 augustus 2011 - 21:23
Rita1960

Rita1960

Nou Gehenna,
Waar ik ga komt de sneeuw mee


dan is Noorwegen of Zweden wel wat voor jou weinig regen en toch sneeuw en je hebt GEEN last van die koekoeksklokken
zondag 14 augustus 2011 - 21:46
Gehenna

Gehenna

Ik dacht zelf aan Noorwegen en Ijsland
Veel zin en weinig geld om daar eens op vakantie te gaan.

Als kind gingen we altijd naar Oostenrijk. En dan in de zomer zo'n bergwandeling maken van kilometers om boven aan het kruis te komen waar sneeuw ligt en dan sta je daar in je k-way'ke te bibberen uit je zomerschoenen. En dan zie je allemaal prachtige stenen en gooi je kleine rotsblokken naar beneden waar je dan een blinkend erts in vind en krijg je een rammeling en mag je die prachtige stenen niet meesleuren naar huis. Laat dat liggen! Blijf hier! Gedraag u! Allé komt voort! Jaja, blablabla mijn zakken staken toch vol ...
Of je moet kakken en je gaat kakken en kuist je poep af met grote bladeren (altijd al een plantrekker geweest ) en dan krijg je een rammeling omdat je niet bij mama en papa bleef. Hetzelfde als ik 'verdween' omdat ik een hagedis of een schone plant gezien had, die ik niet eens aftrok of plukte, en er ging naar kijken. Da mocht allemaal niet en ik ben gedegouteerd van Oostenrijk met de koekoeksklokken huizekes.
Ik vind het schoon hé, begrijp me niet verkeerd. Maar op foto, ni in't echt.

We zitten weer serieus

Tuinbabbel

zondag 14 augustus 2011 - 22:13
marero

Marero

die sneeuw das alleen schoon en goe asem onder uw latten ligt te blinken en aangezien mijn skiavonturen voorbij zijn aan mijn krakkemikkig lijf te voelen hoeft het voor mij ook geen winter meer te worden
de lente is veruit mijn lievelingsseizoen, dan herleef ik helemaal samen,met al het groen dat overal fris tevoorschijn komt
de zomer is ook ok zolang het nie regent heel den tijd gelijk nu want aan regen heb ik ook nen hartsgrondige hekel, ge wordt daar verdomme zo nat van, veel water okee maar dan liefst in een zwembad en daar is in onze tuin helemaal geen plaats meer voor
de herfst vind ik heeeeel schoon , de kleuren zijn dan zo fel en levendig en de aarde riekt zo goe, as er tenminste gene vis ligt te rotten achter den draad, want die vissers die zijn tegenwoordig voor niks meer verlegen, soms ist hierachter net ne omgekieperde vuilbak met momenten
en dus ben ik het met het eerste deel volledig eens, zelfs met de rest ook een beetje maar bij mij ist vanin de zomer als t een en t ander begint te verleppen dan krijg ik een onbedaarlijke goesting om dat allemaal al netjes uit te trekken of af te knippen en ander dinges derin te zetten, en dat gaat moelijk ast grootste gedeelte van uw planten vaste planten zijn hé
dat onkruid dat er ineens staat da ken ik ook, soms ben ik zo verblind door de schoonheid van de bloemekes dak geeneens zie dat er een reuzegroot onkruid neffe staat,lol
achja mensen klagen veel, tis te nat, tis te warm, tis te droog, tis altijd wat en zagen kan ik ook goe, maar zolang we nie varen gelijk in ethiopië voor de moment weer dan vind ik eigenlijk daget nog ok is ook al ligt heel den boel kapotgeslagen en verzopen van de regen
maandag 15 augustus 2011 - 00:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon