menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een hobby zoals een ander stormjagen

WeatherService

WeatherService

Hey tuinliefhebbers.

Velen van jullie zien onweer en hagel niet graag komen. Ik daarentegen, hou van het natuurgeweld en wil er graag iets meer over weten om mensen zoals jullie correct en actueel te informeren. Daarom proberen we in tijden van onweer, het onweer te fotograferen en de mooie natuurfenomenen te verklaren. Dit doen we via stormchases.

Hier alvast het verslag van 29 april 2011:

De eerste echte jacht op onweders, werd geopend op 29 april 2011. Leden die participeerden in de stormchase waren Bart , Ivan en Nicolas.

Specificaties van het materiaal:

Bliksemdetector: ThunderBolt met SkyScan
Camera 1: Samsung SC-HMX20C HD
Camera 2: Contour HD 1080P action (on board + on roof)

Laptop 1: portable (MSI 4 Ghz) - data measuring
Laptop 2: solid state - data measuring
Ipad 64GB + wifi : optioneel - data measuring
Weerstation: - data measuring
INSPEED VORTEX WIND SENSOR - data measuring
CB: interne communicatie met andere stormchasers

Setting + analyse:

28 april had West-Vlaanderen een eerste keer prijs met onweersbuien in het zuidelijk deel van de provincie. Dat dit een goede zaak was voor de dag erna, dat bleek uit de stability plot van Gent die we konden raadplegen via de website van het NOAA.

Foto staat op de website.
[size=8pt][color=grey]Provided by NOAA[/color][/size]

Omdat Estofex (Europese instantie die onweders volgt en verwachtingen maakt) een level 1 warning tekende voor de Benelux kregen we goede hoop om een succesvolle stormchase. Toen Keraunos (dienst in Frankrijk die onweders volgt) ook enthousiast werd, hadden we laat in de voormiddag besloten om toch iets te ondernemen in de directe regio van Kortrijk.

Foto staat op de website.
[size=8pt][color=grey]Provided by Estofex[/color][/size]

Zo gedaan, zo gezegd. Bart kwam met de 4x4 en de verschillende materialen rond 15:25 aankloppen in Waregem. Na het hoogstnodige meegepakt te hebben (laptop, magnets, geld, drank,...) konden we vertrekken. De laatste radarbeelden toonden weinig convectie tussen Gent en Mons. De kans dat onweders zich daar gingen ontwikkelen was dan ook vrij groot => moisture + onstabiele atmosfeer. Richting Le Nord (Frankrijk) was dan ook het plan.

Rond 15:35, bij het uitrijden van Waregem plots een sms van onze goede vriend Ivan. Hij kon zich vrijmaken in de namiddag om ons te vergezellen op stormchase. Wij moesten hem oppikken in Kortrijk en dat was handig meegenomen, want dat lag op de route. Na het oppikken in Kortrijk en een laatste check van de radarbeelden vertrokken we via de E17 naar La Madelaine in Frankrijk.

Aangekomen op de locatie, werden we verrast door de wegeninfrastructuur in Frankrijk. Het was rond 16:00-17:00 echt drummen op de autosnelweg. De A1 richting Douai bleek al snel een hindernis te vormen in het inhalen van onweersbuien... Via het geduldig afwachten hebben we ons een plaatsje gezocht om de internetbeelden nog even grondig te bekijken. Hiervoor hebben we de hotspot van Quick in Frankrijk kunnen gebruiken. Aangekomen, enkele opbollende cumuli, met één torenhoge cumulonimbus (cb in het vakjargon) (zie foto's).

Foto staat op de website.

Het was duidelijk dat het een alles of niets scenario ging worden. Aan de vochtige, warme zijde waar wij vertoefden was er opmerkelijk weinig beweging in de atmosfeer. Ten zuiden van ons, richting Parijs, was er wel een geclusterde onweerslijn, maar die besloten we links te laten liggen. We moesten immers nog ettelijke km's rijden om het beest in te halen en met de snelheid in de bovenlucht leek dat geen goed plan. We zouden immers kunnen arriveren, terwijl de buien al honderden km verwijderd waren van ons.

Ondertussen (17:00) zagen we ook dat het centrale deel van België getroffen werd door een zeer zware single-cell, die in sommige weerkringen al vlug de naam supercell kreeg. Latere analyse door ons, zal uitsluitsel brengen in het al dan niet correct hanteren van deze term.

Foto staat op de website.
[size=8pt][color=grey]Radarbeeld van de mogelijke supercell in de provincie Antwerpen.[/color][/size]

Diezelfde tijd, werd er op de radar melding gemaakt van onweer ten noorden van onze huidige locatie. Via de A1 hebben we dan snel de aansluiting met de A2 opgezocht en naar het noorden gereden. Het weerstation gelokaliseerd op het dak van de wagen, meldde nog steeds een dalende luchtdruk (996hPa) en een goede verhouding van de temperatuur en vochtigheid, dus dit kon wel nog wat worden.

Uiteindelijk stranden we in het gekende 'Valenciennes', dicht tegen de grens met België. Tot onze grote verrassing zagen we enkele uitzakkingen onder een CB die onze interesse wekten. In een aardig tempo hebben we toen een spot opgezocht via een off-road weggetje, maar dat mocht geen probleem vormen voor de krachtige 4x4. Aangekomen op de plaats, werd het al snel duidelijk dat ook dit niets ging worden. Teveel middelhoge bewolking zorgde voor een verkoelend effect, waarin onweersbuien moeilijk tot niet konden ontstaan (de temperatuur van het weerstation daalde ook van 20°C naar 17°C).

Foto staat op de website.
[size=8pt][color=grey]Ivan poseert enigszins voorzichtig bij de wagen[/color][/size]

Wij dus weer moven naar Mons in Henegouwen, chase afbouwen werd na 200 km rijden misschien wel verstandig.

Bij het doorrijden naar Mons, via de E19 zagen we plots nog een buitje die onze interesse wekte. Er zat wat bliksemactiviteit op en weer via een off-road weggetje kregen we een prachtig uitzicht op het Franse landschap. Hier hebben we met de HD camera wel enkele beelden kunnen schieten van een mooie CB met virga (regen die valt in neerslagstrepen). Ook konden we enkele cc's en cg's waarnemen, maar helaas waren die op onze hand te tellen.

Foto staat op de website.
[size=8pt][color=grey]Virga zichtbaar onder de onweersbui[/color][/size]

Ondertussen was het 19:00 gepasseerd en besloten we om de chase richting huis verder te zetten. Met wat regen onderweg konden we alle vervelende ongedierte van de voorruit spoelen. Aangekomen te Zwevegem, hebben we onze goede vriend, Ivan afgezet en toen het 20:00 was, gebeurde hetgeen we eigenlijk al heel de dag moesten zien. Vanuit Anzegem werd de lucht dreigend en heel onweerachtig.

Foto staat op de website.
[size=8pt][color=grey]Dreigende lucht in Anzegem[/color][/size]

We besloten om deze cel niet te laten passeren en ....

Meer lezen: weatherservice.be

PS: tips en vragen zijn altijd welkom !
zondag 1 mei 2011 - 13:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon