menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zenneslibcompost en grond

Ga naar meest recente reactie

Gehenna

Gehenna

Vorig jaar september koop ik nog enkele zakken compost om te laten liggen tot nu.
Witte zakken met groen bedrukt. Da goekoop spul dus.
Compost gebruikt, geen klagen over, zit wel nog vol onverteerde stokjes maar die gooi ik in het compostvat.
Compost was op dus ander gaan halen. Geen probleem mee. Was weer op dus dezelfde gaan halen en ook grond van een bepaald merk die in promotie stond. Geen winkelmerk.

Doe zo'n zak compost open ... PUUR ZENNESTANK! Afgrijselijk stinkend slib, onbruikbare dikke brij vol stukjes vermalen plastic, witte schimmel, onverteerde draadachtige dingen en voor de rest heb ik er niet in zitten roeren wegens de zennegeur en de schimmel.
Die gaan terug naar de winkel van waar ze komen hoor!
Dan doe ik die zak potgrond open van 6.95€ voor 3.95€ ... Dat is iets droger dan de compost maar de stank is niet te harden en staat ook vol witte schimmel. Ook doordringende zennegeur!
Dus ik bekijk de zak, misschien heb ik een verkeerde opengedaan maar neen. Potgrondzak is mooi bedrukt met foto's, de compost niet.

Conclusie optie 1: die goedkope compost en die potgrond worden door hetzelfde bedrijf verwerkt en de compost is tussen de grond terechtgekomen door onkunde van een werknemer of winstbejag van het bedrijf.

Conclusie optie 2: Die zakken hebben aan de Zenne gelegen die overstroomd was en zo is da vies water in die zakken terechtgekomen en worden die nu zo verkocht.

Het zou me echt verwonderen dat een groot merk zulke grond verkoopt. Van de compost kan ik het nog aannemen dat het zenneslib is maar van die potgrond echt niet.

Wie de Zenne kent weet hoe die stinkt, dat is een open riool.




maandag 21 maart 2011 - 09:00
Rita1960

Rita1960

Het is hier op dit forum al vaker een de orde geweest..

goede potgrond heeft een keurmerk, tenminste in Nl. Het
RHP keurmerk (Regeling Handels Potgronden) die moeten voldoen aan bepaalde eisen en ze voldoen bij mij prima.. geen onkruidzaden en erg weinig grotere harde stukje erin..

en die rotzooi... zou ik ook terug brengen..

groetjes,
Rita

één tip ik koop de potgrond bij de Welkoop en die zit volgens mij in Belgie als Boerenbond.. correct my if i'm wrong..

maandag 21 maart 2011 - 18:24
Gehenna

Gehenna

De potgrond is van een degelijk goed merk, nog nooit zo een zak van gehad.
Vandaar dat ik sterk twijfel of het wel aan de fabrikant ligt.
Die gaan gewoon terug van waar ze komen. Die winkel z'n opslag ligt redelijk dicht naast de Zenne. Vandaar de zennegeur? Overstroomd in november? Nog snel wat slechte stock verkopen?
En waarom was die dure grond zo goedkoop in promotie? En in de andere filialen niks promotie op dat merk.
Dit jaar hebben we veel grond nodig om alle kuipen te vullen maar volgend jaar kunnen we hem recycleren. Ik kijk er al naar uit.

Ja de Boerenbond is correct. Welkoop is dus de Nederlandse Boerenbond? Weer iets dat we weten
maandag 21 maart 2011 - 20:12
Pieter

Pieter

onbruikbare dikke brij vol stukjes vermalen plastic
Dit zal in elk geval niet in je zak terechtkomen door een overstroming.
Wat de potgrond betreft, ik weet niet goed wat te denken. ls de Zenne buiten zijn oevers treeds, dan veronderstel je dat dat geen twee meter is, maar een 30 à 40 cm maximaal? In dat geval zouden enkel de zakken van de twee onderste lagen mogen aangetast zijn en zeker niet de ganse pallet tot boven toe. Of was het inderdaad zo dat er enkel maar een onderkant van een pallet meer stond in de reclame?
maandag 21 maart 2011 - 21:46
Gehenna

Gehenna

Je zegt daar zoiets. Er lag nog een zak of 10 op die pallet. Ach ja mijn frank had al moeten vallen bij het optillen van die rotzakken. Die wogen ook loodzwaar.
Wat de compost betreft, dat snap ik nu helemaal niet. In een andere winkel, die goedkope witte zakken met een groene boom op gedrukt, die was helemaal niet slijmerig, kletsnat, stinkend met witte schimmel en vermalen plastiek. Wel dikke brokken in ja, maar dat verwacht ik ook van die compost.
Ik koop hem toch niet meer. Heb mijn lesje wel geleerd.


dinsdag 22 maart 2011 - 18:26
marero

Marero

ik kijk er nu ook naar zenne, ge kunt er beter wat meer aan uitgeven dan hebt ge tenminste goeie grond, heb het ook verschillende keren voorgehad dat het rommel was die slecht was kletsnat schimmel en stinken...mij hebben ze nie meer
dinsdag 22 maart 2011 - 22:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon