menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voor de thuisbakkers

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik bak regelmatig zelf brood,ik heb 2 broodmachines,meestal maak ik daarmee 1 wit en 1 bruin brood.
gaat prima,maar soms wil ik eens iets maken met een afwijkende vorm,stokbrood of bolletjes bijvoorbeeld,of simit(turkse seamringen) en die moeten dan in de oven gebakken.
vroeger kon ik met gemak(en wat zweet!) een kilo of vijf meel kneden met de hand,maar na operatie aan elleboog is dat niet meer mogelijk.
als ik bak,maak ik ook graag grote hoeveelheden die ik deels uitdeel en deels invries voor later.
en daar wringt het schoentje;als ik mijn 2 machines gelijktijdig aan het werk zet heb ik maar 1 kilo meel verwerkt....
hoe doen andere thuisbakkers dat? enkel bakken met de machine,ook af en toe deeg maken ermee,deeg kneden in een andere machine? ik heb es rondgekeken,en vond de kitchenaid wel iets voor mij,dacht dat ik daar 2 kilo meel of zo tot deeg kon kneden....niet dus...en toen zag ik de prijs
zaterdag 8 januari 2011 - 22:16
Mandy

Mandy

Ik maak nooit zulke grote hoeveelheden als jij maar ik kneed meestal zelf en dan in de oven en als ik geen zin/tijd heb gaat het ook wel in de Panasonic brood machine.

De Kitchenaid Artisan is een hele fijne machine, doet inderdaad geen 5 kg in een keer maar is wel een hele stevige.... daar doe je heel erg lang mee......
zaterdag 8 januari 2011 - 23:25
cetinel

Cetinel

en de rode past perfect bij mijn fornuis......

mischien es de specificaties napluizen,als hij anderhalve kilo meel kan verwerken is het goed hoor,dat zijn drie grote brodendan en die kunnen dan ook in een keer in de oven tesamen,dat spaart ook electriciteit.....
zondag 9 januari 2011 - 00:02
marnik

Marnik

Ik heb een warme-lucht-oven, normale uitvoering. Daar gaan in 2 lagen, bovenaan drie, eronder nog eens drie, 6 broden in. Ik gebruik 6 langwerpige bakvormen. Vooraf heb ik in de keukenrobot, een Kenwood major, telkens drie deegbollen gemaakt, vertrekkende van telkens 1200 gram bloem. Laten rijzen en dan met de hand nog eens goed doorkneden. Deegbol in tweeën, in de bakvorm en opnieuw laten rijzen en dan in de voorverwarmde oven voor 35 minuten op 225 graden. De keukenrobot is een dure aanschaf maar ik heb hem nu al 16 jaar en dat kan tellen.
zondag 9 januari 2011 - 09:59
cetinel

Cetinel

ik bak ze gewoon op de bakplaat,dat zijn dus drie lagen met telkens 1 brood,ik heb geen broodblikken(meer,heb ze weggedann wegens oud) en de cakevormen zijn te klein vind ik...
ik heb wel een heel goede oven,1 oven is warme lucht en 1 is gewoon en ze bakken allebei heel goed...

ben er toch sterk over aan het denken om zo een goeie keukenmachine aan te schaffen,nu mijn portemonnaie nog overtuigen....
zondag 9 januari 2011 - 10:59
Mandy

Mandy

En vooral die " kleuren" van de Artisan doen het 'm


zondag 9 januari 2011 - 20:21
Eve

Eve

Wij hebben de Kenwood Chef - werk prima!

dinsdag 11 januari 2011 - 15:15
cetinel

Cetinel

en hoeveel deeg kan die in 1 keer aan?
(ik heb gisteren drie broden van 800 gram gebakken: 1 waldkorn,1volkoren en 1 meergranen,morgen bak ik witbrood)
dinsdag 11 januari 2011 - 15:26
printemps

Printemps

Je kan ook met je 2 broodbakkers enkel de degen maken
En dan hop in je oven
Eventueel een 3é of 4é brood met broodbakker maken

mvg
dinsdag 11 januari 2011 - 16:11
Siggy

Siggy

Hallo,
Ik maak mijn deeg ook met een keukenrobot (Kenwood Major ),gaat veel sneller dan met broodmachine.Op deze manier kunt ge in een keer een volle oven afbakken. Prijs:tussen 400 en 500€
dinsdag 11 januari 2011 - 21:06
cetinel

Cetinel

vroeger bakte ik bijna uitsluitend met mijn 2 machines(wij zijn met 5 en allen fervente broodeters )
maar de laatste tijd bak ik vaker in de oven,
eergisteren 3 broden gebakken:volkoren,waldkorn en meergranen,in elke machine een ander deeg alsook met de hand 1 gekneed....
vandaag ben ik bezig met sandwiches(experiment) en een gewoon wit brood,deeg ook met de machine gemaakt...
toch maar even nadenken over die kenwood want tis toch nogal een prijs.
maar hij spookt wel door mijn hoofd,zo nen mooie rode zoals mijn fornuis
ik ga nu efkes de link van an es bekijken.....
woensdag 12 januari 2011 - 14:42
cetinel

Cetinel

smaken verschillen,ik vind de kitchenaid fantastisch mooi,dat kan ik van de kenwood niet zeggen,en als de prijs toch ongeveer gelijk is.....
btw,was net op de link aan het kijken en mijn sandwiches waren net ietske te ver....gelukkig niet verbrand....tien minuutjes in de oven dus....voortaan bijblijven
woensdag 12 januari 2011 - 15:45
an

An

ik heb geen brood machine ,maar heb toch wel eens een brood gebakken,
heb een vraagje onder de kenners als ik alles zo lees,wordt bij jullie na het bakken ook zo zwaar en machtig heel anders dan een gekocht brood
ik heb dat meel van koopmans gebruikt toen om voor de paas die haasjes te maken maar dat willen ze niet meer want ze vinden het niet lekker ,

maar hoe maak je 1 lekker wit en of bruin brood zonder machine (heb wel gewoon een keuken machine waar zo'n blender bij zit daarheb ik laatst een lekkere smoothie in gemaakt) en dan in de oven
die ook lekker luchtig wordt met koopmans lukt mij dat niet,
graag advies kwa meel en baktijd en temp. enzo

alvast bedankt
gr an
woensdag 12 januari 2011 - 16:14
Mandy

Mandy

Je kunt het bloem ook bij de MOLEN halen ( als die in de buurt is natuurlijk.....)

Simpel voorbeeldje:
500 gram volkoren tarwemeel
10 gram zout
7 gram droge gist
300 ml water

Bloem in de kom, zout aan de rand, gist in een kuiltje in het midden.
water op de gist en 5 minuutjes laten borrelen. Dan kneden.
Wat bloem op aanrecht en nog verder kneden 10 minuten ( van je af duwen- dubbelvouwen etc)
Een bal maken en 60 minuten rijzen op kamertemperatuur onder theedoek
Dan weer 10 minuten kneden en 45 minuten rijzen in een voorverwarmde oven op 30 graden ( oven uitdoen!)
Oven op 220 graden en in 25-30 minuten gaar bakken ( klop op de onderkant en als het hol klinkt is het klaar)
woensdag 12 januari 2011 - 17:26
an

An

dank julliue wel voor de antwoorden dan ga ik het zeker nog een keer proberen,
gr an
woensdag 12 januari 2011 - 19:38
cetinel

Cetinel

hoi an,het gaat meestal echt om het kneden,je moet voldoende lang kneden.
ook de 2e keer rijzen is belangrijk,ik dacht voeger ook dat dat beetje overdreven was,laat gewoon wat langer rijzen dacht ik...
je moet echt de juiste stappen volgen en dan is het wel simpel.
en door ervaring leer je het meest.
ook moet je op het pak kijken naar de hoeveelheden van alles,dat kan soms echt wel verschil opleveren per soort of merk...
ik had in het begin ook vaak dat er wat misliep maar tegenwoordig lukt het goed: dus : blijven oefenen!!het is echt leuk,vooral als de kinderen mee mogen helpen en leuke vormpjes maken of zo.
ik had in het begin de fout gemaakt te denken dat elke soort bloem goed was om brood mee te bakken,en had dus eerst gedaan met het meel van de aldi,tarwebloem... taarten, gebak en pannekoeken gingen daar perfect mee dus brood zou ook wel lukken dacht ik....viel dik tegen...
meel voor brood dus,daar staat dan ook altijd de verhoudingen voor je deeg,meestal voor broodbakmachine en voor manueel.....
en lang genoeg kneden,daar was ik in het begin ook mis mee,als je een deeg hebt wil het nog niet zeggen dat het de juiste consistentie heeft: het mag niet meer kleven,moet soepel en elastisch zijn...(mandy heeft hierboven goed uitgelegd hoedat kneden in zijn werk gaat)
veel succes!!en laat weten hoe het ging!!

mischien heb je aan deze link ook wat:

http://www.youtube.com/watch?v=7p-J8c7GcAU
woensdag 12 januari 2011 - 21:22
an

An

Hoi Centinel, volgens mij heb ik het ook zo gedaan maar ik weet niet of ik het 2 x heb laten rijzen,
het is al weer een paar jaar datik dit leuk deed voor de paas,
moet je er een broodbak blik voor hebben of kan het ook in een glazen of rubberen cake vorm want om weer is te proberen ga ik niet een brood bak blik halen ,als je het maar zo af en toe doet bv weekend of vakantie,
en anders ga ik wel kleine bolletjes maken of zo,met de meiden,(want het ruikt zo lekker als het in de oven staat.
gr an
donderdag 13 januari 2011 - 09:09
an

An

misschien een domme vraag lein maar ik heb nooit een naad aan de onder kant maar een platte onderkant waar geen naadin zit.
gr,an
donderdag 13 januari 2011 - 09:37
cetinel

Cetinel

nog maar es staan zoeken over die kitchenaid(dochter en ik zijn helemaal verliefd op de vormgeving) en bij de specificaties lees ik dat de capaciteit voor deeg: 1,2kilo is voor witte bloem,en 1 kilo voor volle meel....dus per keer kan ik voor minstens 2 broden kneden...ik dacht dat die 1,200gram voor het gemaakte deeg gold,maar das dus de hoeveelheid bloem in een keer.
als ik dus 2 keer laat kneden kan ik 4 broden tegelijk bakken....dat lijkt me dus wel handig (de prijs denk ik efkes niet aan tis een investering,maar wel de moeite waard denk ik)
vrijdag 14 januari 2011 - 13:45
Mandy

Mandy

Beter in 1X duur kopen dan 10X goedkoop........

want dan ben je pas duur uit
vrijdag 14 januari 2011 - 17:53
cetinel

Cetinel

dat dacht ik dus ook....t zal zo ne mooie rode worden zoals mijn fornuis(heb trouwens gemaild naar alfa bis, i.v.m. dat fornuis wegens de regelknoppen,ze gaan me nieuwe toesturen.)
vrijdag 14 januari 2011 - 20:35
Mandy

Mandy

HOERA goedgedaan
vrijdag 14 januari 2011 - 20:51
cetinel

Cetinel

ben dus in blijde verwachting van een kitchenaid in de kleur keizerrood
besteld,en nu wacht ik op bericht wanneer ik hem kan gaan halen(heb al plekje vrijgemaakt op mijn aanrecht
in afwachting heb ik vandaag in de broodmachientjes een rogge en een meergranenbrood gekneed en in de oven gebakken ze zien er naar mijn bescheiden mening heel goed uit
vrijdag 21 januari 2011 - 23:37
cetinel

Cetinel



[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 22 januari 2011 - 08:43
Matabish

Matabish

Dat geeft zin in een lekker boterhammetje!
zaterdag 22 januari 2011 - 15:06
printemps

Printemps



Wanneer mogen we komen eten ??

mvg

En nu geen geld meer om plantjes te kopen

zaterdag 22 januari 2011 - 15:24
Mandy

Mandy

Goede keus gemaakt, denk ik...........is het de Artisan??????

Alleen al voor de kleur zou je deze kiezen, maar het is een TOPmachien......

Goed voor minstens 25 jaar bakplezier.......
zaterdag 22 januari 2011 - 19:45
cetinel

Cetinel

yep de artisan,den dezen:
[afbeelding verwijderd niet-https]

@an: ik zal zorgen dat je een boterhammetje kunt proeven
zaterdag 22 januari 2011 - 20:56
Mandy

Mandy

SUPER........ gefeliciteerd met de aankoop, daar zal je geen spijt van krijgen.... dat wordt bakken en smullen.......
zaterdag 22 januari 2011 - 20:58
cetinel

Cetinel

ja,ik verheug me er nu al op.
plantjes kweek ik wel uit zaad die ik hier bijeen bedel
bovendien spaar ik wat uit op brood(denk en hoop ik )
zaterdag 22 januari 2011 - 21:09
Matabish

Matabish

JA WATTE!!! 'k zie het zó voor me...
[afbeelding verwijderd niet-https] èn [afbeelding verwijderd niet-https]
Cetinel komt niet meer uit haar keuken!!!
zaterdag 22 januari 2011 - 21:10
Mandy

Mandy

Maar als belangrijkste: zelf brood bakken ( als je tenminste geen bloem gebruikt met allerlei toegevoegde rommel!!) en koek ed. is natuurlijk veel GEZONDER.......



.
zaterdag 22 januari 2011 - 21:13
cetinel

Cetinel

eu,behalve water gist zout en vetstof voeg ik niks toe,behalve als ik een luxebroodje wil bakken,dan zit er wel suiker en melk en ei en zo door,rozijntjes of chocoladevlokken....maar ik denk dat je dat niet bedoelt??
jongste is in ieder gevalk dol op de "kapjes" van de broden die ik bak,die speelt hij direct naar binnen als ik ze snijd,zonder beleg of zo en met gekocht brood deed hij dat nooit....kan ook zijn dat hij zijn ma wil plezieren natuurlijk,maar ik geloof liever dat hij het beter lust

die geur in je huis van zelfgebakken brood....mmmm
zaterdag 22 januari 2011 - 21:16
an

An

hoi Centinel , wat zien jou broden er lekker uit Jammie mmmmmmmm
en wat heb je een mooi apparaat gekocht super zal zeker een blikvanger worden op je aanrecht,
gr an
zondag 23 januari 2011 - 11:35
Mandy

Mandy

De "kapjes" van het brood vind ik ook het lekkerst.....
Vorige week had ik een bruin brood gebakken en aan alle kanten de kapjes, korsten , er dik afgesneden..... lekker met boter en verse leverworst.....

De binnenkant heb ik toen maar gebruikt voor brood bij de pasta

En toen was ie al weer op......
zondag 23 januari 2011 - 16:10
cetinel

Cetinel

dr zitten weer 2 broden in de oven,ruikt hier weer zalig
een dieet zonder koolhydraten is niet aan mij besteed
een boterhammetje met kaas of alleen boter of mijn zelfgemaakte confituur....
we zijn allemaal broodeters hier.
zondag 23 januari 2011 - 16:53
an

An

ik zou zonder een broodje ook niet kunnen 1 dag mischien 2 maar dan houd het ook echt op .
heerlijk een vers broodje met lever worst of zo,
moet het nog steeds een keer maken,
gr an
zondag 23 januari 2011 - 16:58
Mandy

Mandy

hoe bedoel je: het wou niet rijzen??????
zondag 23 januari 2011 - 18:55
Matabish

Matabish

Lieke, heb je misschien het zout op de gist gestrooid???
Dat is de grootste fout die je kunt maken bij het bereiden van het deeg!
Het zout mag nooit rechtstreeks op de gist, er moet wat bloem tussen deze twee
ingrediënten zitten.
Als je deeg gekneed is leg je het in een kom met een vochtige doek over en zet dit op een warme plaats.
zondag 23 januari 2011 - 20:23
cetinel

Cetinel

welke gist heb je gebruikt en hoeveel? op hoeveel bloem?
en inderdaad: gist niet met zout in aanraking brengen!
zondag 23 januari 2011 - 20:26
Mandy

Mandy

Dat schreef ik duidelijk bij dat eenvoudige receptje" Zout aan de rand en gist in een kuiltje in het midden........ en 2x laten rijzen......
zondag 23 januari 2011 - 20:34
cetinel

Cetinel

weet ik,maar kan zijn dat ze daaroverheen gelezen heeft??
ik zou anders ook niet weten waarom het niet rijzen zou namelijk....
zondag 23 januari 2011 - 20:37
Mandy

Mandy

Nee, begrijp het inderdaad niet...... je hebt toch met de hand gekneed????
en laten rijzen op een warme plaats???
zondag 23 januari 2011 - 20:38
Matabish

Matabish

misschien gewoon het gist vergeten? [afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 23 januari 2011 - 22:42
cetinel

Cetinel

wat een geweldig icoontje!!
zondag 23 januari 2011 - 23:49
Mandy

Mandy

Met de hand tot deeg gekneed? De handen eerst gewassen met KOUD water, zodat ze koel zijn? -- wil oook wel eens helpen.......

Gewoon blijven proberen, Lieke, opeens heb je het te pakken.... dat zul je zien..... iedereen kan het.... dus jij ook......
maandag 24 januari 2011 - 11:44
Matabish

Matabish

Als je kant-en-klaar bloem koopt moet je de aanwijzingen op het pak volgen omdat daar de gist, zout enz... al in vermengd zit!
Dat is anders dan wanneer je gewone broodbloem koopt, dan moet je de aanwijzingen van Mandy volgen.
maandag 24 januari 2011 - 14:54
cetinel

Cetinel

ik ga straks weer beginnen aan de mijnen,ik heb de buurvrouw een stuk beloofd om te proeven,dus dat word er eentje meer bakken
succes,hopelijk lukt deze beter !en zoals ik eerder ook schreef: al doende leert men!!
maandag 24 januari 2011 - 15:12
Mandy

Mandy

Hetelucht kan inderdaad lager dan gasoven...

Maar zomaar 10 graden klopt niet helemaal....

Op lagere temperaturen scheelt het 35 graden en hoe heter het is scheelt het 20 graden.....
maandag 24 januari 2011 - 16:35
cetinel

Cetinel

ik bak mijn broden in een heteluchtoven op 220 graden,lukt prima..
mischien beetje lager zetten volgende keer......
maandag 24 januari 2011 - 17:40
an

An

ik heb een magnatron met oven er in hoe hoog moet die dan, voor cake doe ik hem op 160 gr en voor appeltaart gebruik ik een gecombineerde stand en dan is die binnen een half uur klaar.
gr an
maandag 24 januari 2011 - 18:38
cetinel

Cetinel

geen idee,ik gebruik de microgolf enkel om op te warmen en om groenten te garen.o ja en ook om dingen te ontdooien,maar gebak en zo kun je echt beter een gewone oven gebruiken.
kun je niet enkel de ovenfunctie gebruiken erop? dan moet ie ook op 220 graden denk ik voor brood,maar zelf geen ervaring mee dus.
maandag 24 januari 2011 - 22:20
Mandy

Mandy

Ik heb ook een ingebouwde magnetron in de keuken en die gebruik ik alleen om mijn chocolademelk lekker warm te maken

Ik zou niet weten hoe je de oven kunt gebruiken om te bakken......

Heb je geen boekje ervan?met gebruiksinformatie???

maandag 24 januari 2011 - 22:37
Matabish

Matabish

Als je een combi-microwave hebt, dus oven + microwave kan je de microwave alléén niet gebruiken om te bakken!
Dan zie je ergens op één van je knoppen een soort spiraaltje staan = hetelucht oven. Dààr klik je dus op en kan je de gewenste bakgraden opzetten.
Normaal gaat die tot op 225°. Dan stel je de tijd in en klaar is kees.
Als je de gecombineerde mogelijkheid gebruikt vrees ik dat je brood niet zal rijzen!
In de gebruiksaanwijzing vind je wel duidelijke informatie.
dinsdag 25 januari 2011 - 00:15
an

An

ja ik kan de oven apart gebruiken zoals voor cake,soesen,broodjes afbakken,dat heb ik ook 130 gr t/250 gr geloof ik maar ik gebruik alleen de 160 en de 200 en de 225 gr die 225 gebruik ik voor soesen en na 30 min komen ze er heerlijk mooi bruin uit,volgens mij debnk ik zelf dat ik een hetelucht oven heb,
(want als je kijkt je hebt boter ,bloem(meel),eieren ,en zout en water in huis).
dan haal je even in de winkel een potje ,of pakje (aldie voor 55 cent ) en je hebt 6 heerlijke soezen in huis na een 3 kwartier)
en als je wilt laat je een chocolade reep o bain mari smelten dat over je soes heen en je hebt een moorkop).
nee die temp zit ik af en toe mee klopt niet altijd wat op pakken of zo staat.
gr an
dinsdag 25 januari 2011 - 08:35
Matabish

Matabish

Ik weet niet wat jij er mis aan vindt Lieke?
Je brood is goed opgekomen en ziet er lekker uit, ook niet te vast van binnen.
Zo zie je maar dat alles lukt, met een beetje volhouding!
dinsdag 25 januari 2011 - 14:22
cetinel

Cetinel

ziet er goed uit!
zo zie je maar: oefening baart kunst!
ik ben nu bezig met een experiment: chocoladebrood.
ik heb een wit brood gekneed en dan na de eerste rijs er chocoladedruppels doorgekneed en in de vorm gedaan om 2e keer te rijzen
DAARNA!!(slim als ik ben) ben ik op het internet gaan zoeken naar een recept
en las aldaar dat je eigenlijk een soort briochedeeg voor nodig had met melk en eiren en zo....oh well: aangezien ik zelf geen chocolade lust,is het voor de rest van het gezin,en die durven niet te klagen
en volgende keer maak ik het dus wel weer op recept....
dinsdag 25 januari 2011 - 14:40
cetinel

Cetinel

haha! gebruiksaanwijzingen eerst zelf vollen bak sukkelen,dan boos worden,dan aan anderen vragen en als die het ook niet weten aan dochter vragen om de gebruiksaanwijzing es door te lezen(echtgenoot begrijpt het nog minder dan ik dus das geen optie)die zeurt dan en meestal doet ze het wel,als ze het niet doet nog een beetje rommelen,sakkeren en uit pure ellende gebruiksaanwijzing er bij en meestal bleek het dan nog ongelooflijk simpel te zijn........

recepten voor wit bruin ,volkoren etc brood kende ik en ging ervan uit dat chocoladebrood gewoon wit brood met chocolade in is.....waarom ik dan achteraf een recept alsnog opzoek is zelfs mezelf een raadsel
dinsdag 25 januari 2011 - 14:50
Matabish

Matabish

Tja, als je zoveel bakt als jij, voel je toch instinctief aan dat er iets niet helemaal juist is!
Chocoladebrood is hetzelfde principe als het rozijnenbrood hé.
Och, wéér een ervaring meer!
dinsdag 25 januari 2011 - 15:07
cetinel

Cetinel

zal wel te maken gehad hebben met het feit dat ik zelf geen chocolade lust
ah ja,ze is prachtig gerezen,dus slecht zalhet ook niet zijn,morgen ga ik (op vraag van de jongste) weer aan de slag met sandwiches....
en ondertussen blijf ik maar wachten op mijn kitchenaid.....zal ze toch es bellen(zou ongeveer een week duren,we zijn vandaag een week verder )
dinsdag 25 januari 2011 - 15:11
cetinel

Cetinel

ja zucht!!
dinsdag 25 januari 2011 - 15:18
an

An

ziet er lekker uit Lieke krijg er trek van ,
gauw het van het weekend ook maar ook eens proberen.
gr an
dinsdag 25 januari 2011 - 17:21
Mandy

Mandy



Goed gedaan Lieke, ziet er lekker uit.....


Smaakte het ook goed?????

Vast wel
dinsdag 25 januari 2011 - 19:43
cetinel

Cetinel

aha! lieke krijgt de smaak te pakken!!

het chocoladebrood is naar mijn gevoel wel gelukt....volgens de dochter die al op voorhand zei:jou kennende ga je er natuurlijk amper wat chocolade door doen omdat je dat zelf niet lust heeft beetje gelijk gekregen: was wat weinig chocolade door...

links het chocoladebrood,rechts een luxebroodje(met melk en ei en beetje suiker)

[afbeelding verwijderd niet-https]

tijdens het snijden smeren die chocoladestukjes wel tegen het mes van de machine....dat mes zag dan op den duur bruin van de chcocolade,vond ik niet zo leuk
hoe snijden jullie je brood eigenlijk?, manueel of met een electrisch mes??
[afbeelding verwijderd niet-https]

zoals je ziet(volgens de dochter dan) veel te weinig chocolade erdoor
woensdag 26 januari 2011 - 07:54
cetinel

Cetinel

als ik nog eens chocoladebrood maak snijd ik het met het gewone broodmes hoor,niet met de electrische...
woensdag 26 januari 2011 - 08:25
Mandy

Mandy

Ik gebruik een elektrisch mes, van Tefal, die al 40 jaar oud is ( was nog van mijn

moeder) Zij heeft nu, al weer jaren, een elektriche snijmachine.......maar ja, zij bakt en kookt nog veel meer dan ik
woensdag 26 januari 2011 - 09:28
cetinel

Cetinel

ik gebruik al een jaar of 5 zo een electrisch ding waar je ook charcuterie en kaas en zo mee kan snijden,instelbaar op verschillende diktes,maar ik gebruik ze enkel voor brood....
is eigenlijk van mijn zus,maar die had ze direct na aanschaf naar mij gebracht samen met 2 broden om te snijden want"dat durfde ze niet zelf",beetje schrik van het mes
sindsdien zit dat bij mij en ben niet meer van plan het terug te geven
woensdag 26 januari 2011 - 09:33
Mandy

Mandy

Na 5 jaar zijn de rechten verjaard

Je choco brood ziet er goed uit.........
woensdag 26 januari 2011 - 09:39
cetinel

Cetinel

ja ziet er inderdaad goed uit,te weinig chocolade volgens dochter,maar dat hield haar toch niet tegen om direct een stuk ervan te verorberen toen het nog warm was en te zeggen dat er te weinig chocolade in zat....
zelf heb ik maar een klein stukje geproefd(lust geen chocolade)
hoe meer ik bak,hoe meer ik wil uitproberen....
en met 5 mensen is zo een brood zo op,dus kan ik dat volop doen,experimenteren...(nu zeurt de kleinste weer om zelfgemaakte pizza,maar ik wil de paar kilootjes die erbij zijn gekomen tijdens de feestdagen kwijt,en pizza is nu niet bepaald light ,wel errug lekker! zelfgemaakte pizza,met gedroogde tomaatjes en courgette en zo....)
woensdag 26 januari 2011 - 09:48
Mandy

Mandy

En gekruid gehakt erop, en heeel veel kaas, en veeeeel ham en stukjes paprika............... zo vroeg op de ochtend...... houd op....mmmmmmmmmm
woensdag 26 januari 2011 - 09:52
cetinel

Cetinel

ik krijg er verdorie honger van!!mmmm en lekkere kruiden,look en oregano en thijm en rozemarijn(allemaal eigen kweek)
ik ga der nie meer aan denken
mischien maak ik het vanavond toch.....hoe maak jij je tomatensaus??
woensdag 26 januari 2011 - 10:00
cetinel

Cetinel

met zongedroogde tomaten en oregano??en als vetstof olijfolie in plaats van boter...
woensdag 26 januari 2011 - 10:14
printemps

Printemps

@ Cetinel

Was lekker hoor, Dank

@ Lieke

Misschien moet je langer kneden of is het brood op de foto doorgesneden toen het nog warm was ?

mvg
woensdag 26 januari 2011 - 13:50
Matabish

Matabish

@ Lein,

in de rubriek 'koken uit eigen tuin' staan ook meerdere broodrecepten, dus ook voor lekker hartig brood!
'k Denk zelfs dat die ook van onze broodbakkers Cetinel en Mandy kwamen!
Voilà zie, hier is toch al één:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=15&tid=14643&hl=brood_bakken
Als je in die rubriek 'brood (of broden) bakken' ingeeft krijg je een heleboel inlichtingen en recepten!
Dit uienbrood is zàààlig!!!
woensdag 26 januari 2011 - 15:49
cetinel

Cetinel

oh! dat uienbrood wil ik ook wel proberen
de pizzas waren lekker en teveel pfooee we zijn met zen allen aan het uitbuiken.....
woensdag 26 januari 2011 - 18:39
Matabish

Matabish

't Staat momenteel in de oven hier! Straks lekker met een eitje!
woensdag 26 januari 2011 - 19:15
Mandy

Mandy

Had heel donker bruin brood gebakken.... lekker met een paar eigen eitjes met Engelse bacon en eigen knoflook.......

(Lekker dat je knoflook en uien ook zo lang kan bewaren...... ik heb nog meer dan genoeg in de kelder mmmmm)
woensdag 26 januari 2011 - 19:49
cetinel

Cetinel

heb je al eitjes?? na de winterstop zijn er bij mij drie die beginnen leggen zijn,ik heb om de andere dag drie eitjes! elke dag anderhalf ei dus....
heel af en toe kocht ik winkeleikes(vrije uitloop) maar niets evenaart de smaak van je eigen eikes!!zoooo lekker op inderdaad een heel donker brood!
wou dat ik een kelder had.....heb altijd een kelder gewild......
woensdag 26 januari 2011 - 19:58
Mandy

Mandy

Heb praktisch de hele winter door eitjes gehad.. Ze hebben wel wat veertjes verloren maar niet al te veel en ik ben begonnen in november met ze om de dag wat levertraan te geven en een paar biergiesttabletjes en dat helpt ze enorm tegen de rui......
woensdag 26 januari 2011 - 20:09
cetinel

Cetinel

amai,de mijne zin ergens na de eerst week van november gestopt,niet allemaal tegelijk natuurlijk,ik had steeds minder eitjes en vanaf 10-11 november niks meer,de eersten die in de legstop gingen zijn nu weer beginnen leggen...
vind ik altijd zo leuk om te kijken en eitjes te vinden!
woensdag 26 januari 2011 - 20:11
Mandy

Mandy

Ik verwen ze waarschijnlijk te veel zodat ze uit dankbaarheid eitjes blijven geven.....

Ze krijgen ook regelmatig gekookte spaghetti, aardappel, fruit, zonnebloempitten, worst, een gebakken eitje, meelwormen, yoghurt, geplette eierschillen enzo naast de legkorrel en het graan.....

woensdag 26 januari 2011 - 20:57
cetinel

Cetinel

mijn machientje is er!!
gelijk in gebruik genomen en 2 broden mee gekneed.....
ben benieuwd want nog niet aangesneden.
ik had de laatste tijd regelmarig dat er net onder de korst lucht zat dat je geen mooie boterhammen had,weet iemand hoe dat zou kunnen komen?
ik weet niet of het met deze ook is want nog niet aangesneden...
tis dus als het ware dat ongeveer 1 tot anderhalve cm onder de korst een gedeelte van het brood niet aan mekaar hangt...waardoor de dat stukje dan lmoslaat en dan heb je toch een aantal sneden die beetje uiteenvallen.....
donderdag 3 februari 2011 - 07:36
printemps

Printemps

@ Cetinel

Heel veel plezier met je aankoop
Probleem met die luchtbel
In prikken met een breinaald of scherpe vleesvork,niet met een gewone vork,een echte bakker heeft daarvoor een soort van plank vol met nagels
Ofwel met een zeer scherp mes strepen snijden net voor het brood in de oven gaat
Oooohjaa ik had vorige keer gezien dat je in je oven een potje water zet ? dat is zeer slecht voor je oven en helpt geen bal
Een echte bakker heeft daarvoor een aangepast oven en die geeft dan ineens zeeeeer veeeeel stoom en daar kan het wel mee,alle andere ovens niet doen

mvg
donderdag 3 februari 2011 - 13:12
cetinel

Cetinel

ik zet een bakje met water voor de stoom inderdaad,waarom is dat dan slecht voor de oven? ik wist da niet
als je in dat gerezen deeg prikt,gaat ie dan niet inzakken??
ga het toch eens proberen.
bedankt.
donderdag 3 februari 2011 - 13:17
printemps

Printemps

Die stoom kan de binnenkant (die je niet ziet als je in de oven kijkt)doen roesten
En dat beetje stoom dat uit dat potje komt maakt de zaak niet

Neen het deeg zakt niet in maar je moet zeer snel snijden of prikken
(ik heb in mijn vorig leven kok-en bakker school gedaan)

mvg
donderdag 3 februari 2011 - 13:44
cetinel

Cetinel

handig om weten
en als ik nu het deeg zou besproeien met een plantenspuit voor het de oven in gaat?? helpt dat,of is het eigenlijk allemaal niet nodig??

een paar prikjes met een dunne pen op verschillende plaatsen is dat voldoende??
donderdag 3 februari 2011 - 13:50
printemps

Printemps

Goh dat weet ik niet
Maar zal wel beter voor je oven zijn

10 keer per brood prikken mag wel hoor en insnijden een 3tal keer

mvg
donderdag 3 februari 2011 - 13:53
Matabish

Matabish

Ik steek m'n hand in water en wrijf dan vlug en voorzichtig over het deeg, nèt voor het de oven ingaat maar sproeien is eigenlijk nog makkelijker!
Volgende keer sproei ik ook![afbeelding verwijderd niet-https]

Die sneetjes zie je ook op gekocht brood, drie à vier schuine streepjes aan weerszijden van het brood.
Wèl een goed scherp mes gebruiken om de fijne inkervingen te maken!
donderdag 3 februari 2011 - 13:57
cetinel

Cetinel

ja ik heb dat wel gezien,ik dacht dat ze dat voor de sier deden
overigens heb ik ook al paar keer gehad dat gekocht brood zo een"luchtbelprobleem" had...
donderdag 3 februari 2011 - 14:40
Matabish

Matabish

Teveel lucht in het brood komt van té lang kneden!
Hebben hier een bakker gehad die dat mààndenlang voorhad nadat hij een nieuwe kneedmachine gekocht had.
Hebben verschillende broden teruggebracht omdat je alléén maar luchtbellen had en geen boterhammetjes kon maken!
donderdag 3 februari 2011 - 14:47
cetinel

Cetinel

maar voordien kneede ik het in de broodmachine..die doet toch standaard even lang over?? en het was soms wel en soms niet...
nou ja,met die in de kitchenaid gekneed gisteren was niks mis,ik ga an haar tips volgen in het vervolg.
je zou toch denken dat een bakker wel weet waar hij mee bezig is
bij mij was het altijd net onder de korst een tot anderhalve cm...nooit halverwege of onderaan,ik dacht dus dat ik mijn broden mischien niet op de juiste manier vormde,maar het was ook niet altijd...gewoon af en toe...en meestal bij wit brood...
ik ga het wat in de gaten houden...
donderdag 3 februari 2011 - 14:53
Mandy

Mandy

Als je last hebt van een deegbel onder de korst betekent dat dat het deeg niet goed gekneed is... Als je dat vaak hebt moet je er een eetlepel water extra doormengen..........
donderdag 3 februari 2011 - 23:51
cetinel

Cetinel

owwww! zit dat zo,handige tios weer allemaal! bedankt!!
vrijdag 4 februari 2011 - 07:47
printemps

Printemps

Misschien moet je het brood langer opbollen
Maar dat kan ik niet uitleggen,zal het een keer komen voordoen

mvg
vrijdag 4 februari 2011 - 16:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon