menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinvazen

Ga naar meest recente reactie

Pistachio

Pistachio

Ik heb drie grote tuinvazen in mijn tuin staan die zo groot en zwaar zijn dat ze moeilijk te verplaatsen zijn. Ik heb de plantjes eruit gehaald, de aarde erin gelaten en de vazen afgedekt met plastic om te voorkomen dat ze stukvriezen mocht er teveel water in komen te staan. Zou de potgrond volgend jaar nog bruikbaar zijn als die gedurende de winter afgesloten is van water en lucht? Onderaan in de potten liggen kiezels en zitten gaatjes geboord zodat overtollig water in principe wel weg kan. Zou ik beter gaatjes in de plastic maken of mag het volledig afgesloten blijven? Iemand ervaring hiermee?

groetjes
maandag 8 november 2010 - 16:12
cetinel

Cetinel

kun je de grond er niet uitdoen??of is dat teveel...
als de grond droog genoeg is kun je dat wel afdekken denk ik.
mischien kun je bubbeltjesplastiek rond je vazen doen tegen de vrieskou
maandag 8 november 2010 - 16:33
Rita1960

Rita1960

ik doe hetzelfde met mijn tuinvazen.. plastic erover direct nadat de planten er uit zijn gehaald en zorgen dat al het nu nog aanwezige vocht afgevoerd wordt door middel van de gaten in de bodem..
en als er strenge vorst komt hoop ik maar dat mijn potten/vazen het overleven..
Zet in het midden van de vaas een stok zodat het water af kan lopen, dwz dat het plastic in het midden hoger is en dat het water eraf kan lopen..
en voor de rest zet ik de kuipen onder de carport en het regent niet in...
groetjes,

Rita
maandag 8 november 2010 - 19:59
jdcoster

Jdcoster

Er zijn twee redenen waarom potten in de winter stuk vriezen.
Ofwel komt het doordat de (vochtige) potgrond bevriest, bijgevolg uit zet en de pot doet barsten. Dat geldt dus evengoed voor de zogenaamd vorstbestendige dure terracottapotten uit Imprunetta. Dat wordt er vaak niet bij verteld bij de aankoop.

Of wel, zelfs al is de pot leeg gemaakt, het materiaal vocht opslorpt en dan bevriest. De ijskristallen zetten ook weer uit en doen schilfers van potwand af springen. Deze schade is dan wel niet spectaculair, maar mooi is anders.
Daartegen zijn die 'Imprunetta's' dan wel bestand omat ze op hogere temperatuur gebakken worden (misschien ook een andere kleisoort).

Mijn raad is dus van uw tuinvazen helemaal leeg te maken, en volledig af te dekken, zelfs los te maken van de grond zodat er geen vocht meer bij kan en ze nog kunnen uit drogen voor de vorst begint.

Potten uit kunststoffen, gietijze of beton stellen dat eerste probleem al minder en het tweede helemaal niet.

Vriendelijke groeten
dinsdag 9 november 2010 - 13:06
Pistachio

Pistachio

Bedankt voor jullie tips! Weet niet juist meer uit welk materiaal de vazen gemaakt zijn, ze zijn grijs van kleur en zien eruit als arduin maar zijn veel lichter. Misschien dat iemand van jullie weet hoe het materiaal heet en hoe vorstbestendig het is? Een winkelier geloof ik sowieso zelden . De potten staan op een betonnen terras. Ze zijn bovenaan breed en versmallen naar onder toe en het zou een hele klus zijn alle aarde eruit te halen. Maar misschien moet ik dat toch gaan overwegen?
dinsdag 9 november 2010 - 22:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon