menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer kas isoleren.

Ga naar meest recente reactie

annis

Annis

Wanneer kun je de kas het beste gaan isoleren met noppefolie. Is het nu nog te vroeg aangezien de temperatuur nog redelijk boven nul is.
Doen jullie de hele kas bekleden met noppenfolie? Ik heb ook al een kacheltje besteld om de kas vorstvrij te houden.
Wie heeft tips dit wordt pas de eerste winter dat ik de kas heb.

Annis
zondag 31 oktober 2010 - 17:35
annis

Annis

Parodias bedankt voor deze zeer nuttige informatie. Mijn kas is niet zo heel groot 2.20x2.20 en is hoofdzakelijk bedoeld om er mijn opkweek van vaste planten die pas zijn opgepot te laten overwinteren. Misschien nog een aantal kuipplanten die alleen vorstvrij gehouden hoeven worden.
Aan het isoleren van de vloer had ik ook al aan gedacht.
Ik wil dus noppenfolie gebruiken die ik vastzet in de gleuven met noppenfolie draaiknoppen hier van tuinadvies.
Het kacheltje wat ik heb besteld brand niet op petroleum maar een andere soort vloeistof.
De planten staan hier in p9 potjes en deze zijn nog eens geplaatst in peipschuimbakken.
Hopelijk lukt het deze winter en wordt hij niet te streng.

Nog bedankt.
Groetjes Annis
maandag 1 november 2010 - 08:15
rialle

Rialle

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem, maar ben nog niet zo goed voorbereidt als jou Ann. Ik had ook die clips (en misschien de noppenfolie) van tuinadvies willen bestellen, maar hoe weet ik of die passen in mijn kas? Of is dat allemaal universeel die alluminium lijsten van de kassen?

Mag ik vragen wat jij voor een kacheltje hebt besteld. Onze kas is ongeveer even groot, dus misschien is dat dan ook wel iets voor mij.

Ik loop al sinds vorig jaar te zoeken naar die piepschuim bakken, maar kan ze nergens vinden. Bij de visboeren in de gehele omgeving gebruiken ze die niet meer. Waar heb jij die vandaan gehaald?

Groetjes Rialle
maandag 1 november 2010 - 09:26
annis

Annis

Hoi Rialle. De piepschuim bakken die ik heb heeft mos in gezeten. Nu rond deze tijd wordt het mos weer veel aangeboden. Soms ga ik ook langs bij de bloemmist hier in de buurt die heeft ze vaak staan waar bloemen in hebben gezeten en die kan ik dan meenemen.
Het kacheltje is van Parasene hier hebben ze diverse modellen in en ik heb het bij Vreeken besteld. Ik was bij de Boerenbond langs geweest en daar moesten ze deze ook bestellen en er kwamen nog al veel verzendkosten bij meer dan bij Vree.
Rialle ik weet niet of het allemaal universeel is die lijsten maar er zijn ook geen verschillende maten in die clips ik denk dat ze wel passen.

Groetjes Annis
maandag 1 november 2010 - 12:11
rialle

Rialle

Dan denk ik dat de noppenfolie hier van Tuinadvies een goede optie is voor mij. Het is 3-laags dus dat is goed dan. En ik heb ook gleufjes in de profielen vd kas dus die clips zullen dan ook wel passen.

Ook heb ik gezocht naar die kacheltjes en ze zijn idd bij Vreeken het goedkoopste Ann. Heb je dan de enkele of de dubbele genomen?
Er staat bij dat ze op paraffine branden, maar ze verkopen die paraffine niet helaas. Heb ik natuurlijk meteen gegoogeld naar verkooppunten hier in de buurt en vooraleerst niets gevonden.
Denk je dat die ook op petroleum te branden zijn Parodias? Ik vraag me sowieso af wat beter en/of goedkoper is. Van zo iets heb ik totaal geen kaas gegeten!

Goede tip Ann van die bloemenwinkels. Ik ga hier straks ook eens vragen voor die piepschuim bakken.

Groetjes Rialle
dinsdag 2 november 2010 - 10:26
annis

Annis

Rialle ik heb je een PM gestuurd niet ontvangen?

Annis

woensdag 3 november 2010 - 08:24
rialle

Rialle

Jawel Ann, PM ontvangen, maar nog geen tijd gehad om terug te schrijven.
We hebben maar 1 pc in huis en mijn dochters staan te springen (soms zelfs te ruziën!) om ook aan de pc te mogen. Dan moet de oudste dochter ook nog werkstukken maken op de pc,en ja.....dan schiet moeders er wel eens bij in. Gelukkig heeft mijn zoon zijn eigen laptop, anders was het nog erger!
Ik zal je Pm zometeen beantwoorden.

Parodias nu weet ik waarom ik niets kon vinden over paraffine. Ik vond het al raar. Dat ze er dan niet gewoon petroleum bij zetten ipv paraffine.....de klunzen!
Ik zal dan dat kacheltje gaan bestellen, de prijs valt gelukkig mee.
De noppenfolie en de clips heb ik gisteren besteld hier op tuinadvies, kan ik daar volgende week mee aan het knutselen gaan.
Heb jij de folie er al in zitten Ann? En ging het makkelijk?

Groetjes Rialle
woensdag 3 november 2010 - 09:23
annis

Annis

Ja, soms schiet het er dan in wie er op de computer mag.Moeders offeren zich altijd op. Hier gelukkig geen probleem een zoon is al de deur uit en de andere zoon en mijn man hebben een eigen laptop.

De noppenfolie zit er nog niet in ik wacht nog op de clips van tuinadvies. Zodra die binnen zijn ga ik het bevestigen. Ik heb nog een hoop noppenfolie liggen van vorig jaar en dat ga ik dan gebruiken voor de kas.
Het kacheltje is er ook nog niet maar dat is weer echt Vree.... Gisteren een mail gestuurd ze waren nog niet binnen.Hun leverancier zit nl. in Engeland en die verzendt ze deze week. Zou nog 1-2 weken duren eer dat ik hem in huis heb.

Groetjes Annis
woensdag 3 november 2010 - 11:34
rialle

Rialle

Dank je Parodias voor deze uitgebreide uitleg over het gebruik en schoonhouden van het kacheltje. Het is altijd fijn als men van de ervaringen van kan leren ipv het zelf uit te vogelen. Zo kan ik me een hoop ergernis besparen. Als jou kacheltje al zo oud is, zal je het wel weten hé!?

Groetjes Rialle
donderdag 4 november 2010 - 11:14
annis

Annis

Parodias ook bedankt voor de uitgebreidde informatie.
Hopelijk gaat ons kacheltje ook zolang mee.
groetjes Annis
zondag 7 november 2010 - 11:08
pluzewol

Pluzewol

Beste Parodias,

Ik heb een engels parafine (petroleum)kacheltje op de kop kunnen tikken.
Ik heb het gisteren voor de eerste maal in gebruik genomen. Deze morgen ben ik nog even de serre binnengelopen.
Toen ik na een tiental minuten terug in huis kwam liep iedereen van mij weg van de geur in mijn kleren.
Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd bij het regelen van de wiek... Ik heb ze zo laag mogelijk gehouden en heb een mooie ronde gele vlam. Moet ik ze hoger zetten tot ik een blauwe vlam krijg ?
Alvast bedankt voor uw inbreng.
Groeten,
P.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 21 november 2010 - 11:18
pluzewol

Pluzewol

Bedankt voor de tip.
Ik ben snel tot aan de kas geweest om uw raad op te volgen. Maar een blauwe vlam krijg ik niet. Bijstellen van de 2 wieken lukt, maar de vlam blijft geel... en nu.... iedereen loopt weer van me weg....
zondag 21 november 2010 - 13:41
annis

Annis

Ik heb het zelfde kacheltje van Parasene(met 1 schoorsteen). Ik heb hem nog niet aan de temperatuur is hier in de kas min 8 gr.
Wat voor een vloeistof gebruiken jullie?
zondag 21 november 2010 - 16:26
pluzewol

Pluzewol

ik gebruik petroleum voor de zibro kamin kachels.
p
zondag 21 november 2010 - 16:30
pluzewol

Pluzewol

ik heb gisteren 20 liter gekocht hier net over de grens in Frankrijk voor 15,50€. uitstoot <1%. Voor uitstoot <0.07% vroegen ze 25€. Naar verluidt maakt het allemaal geen zo'n groot verschil.
zondag 21 november 2010 - 18:35
pluzewol

Pluzewol

Hallo Parodias,

bij mij lukt het bijlange niet zo goed als bij u. Ik heb begin deze week voor 60€ aan noppenfolie voorzien + het kacheltje op volle toeren laten draaien. Zit echter nu op 0 graden. ... Ik vrees dat alles naar de knoppen zal zijn.... Ik zal blijkbaar ergens niet goed doen....
Toch bedankt voor uw interesse !

Groeten,
P.
woensdag 1 december 2010 - 19:46
annis

Annis

Parodias alles werkt hier goed. Afhankelijk van de teperatuur zet ik de wiek hoger.
Het is nog een beetje uitzoeken hoe hoog en welke temperatuur je dan krijgt.
Hier hoeft het alleen vorstvrij te blijven en heb ik een gemiddelde temperatuur van +5 graden. De kas is van binnen op het noppenfolie droog. Zonder kacheltje was dit vochtig maar nu niet meer.

Annis
donderdag 2 december 2010 - 09:06
annis

Annis

Vlam is niet helemaal blauw er is geen rook en het ruikt ook niet.

Groetjes Annis
donderdag 2 december 2010 - 13:06
pluzewol

Pluzewol

ik heb deze avond de lont maximaal uitgezet.
morgen eens zien of het beter is....

vazdaag net geen 1°... begin de moed te verliezen
donderdag 2 december 2010 - 19:24
annis

Annis

Vanmorgen was het in de kas +6 graden. Als je zo van buiten naar binnen komt is het best lekker maar als je er een tijdje instaat voel je toch dat +6 maar frisjes is.

Annis
vrijdag 3 december 2010 - 08:37
wmuller

Wmuller

L.s.,

Boeiende verhandelingen over het Parasene kacheltje en de blauwe vlammen.

Hoe krijg je met gewone petroleum toch een blauwe vlam ?

Vanwege de aanhoudende vorst en het hoge stroomverbruik van het waaikacheltje met 0-graden thermostaat heb ik gisteren een Parasene kacheltje gekocht met twee pijpen als ondersteuning.

Wat een feest ! Na veel regelen en bijstellen had ik hem s' nachts om 24.00 uur eindelijk goed branden (dacht ik). De ene keer iets te hoog, dan ging hij weer uit etc. en altijd met een gele vlam die maar niet blauw wil worden.

Vanochtend grote schrik: buiten rook ik al petroleum dampen. Toen ik de kas open deed kwam een dikke zwarte walm mij tegemoet. Het ding was gaan walmen.
De rest van de dag besteed om de kas en alle spullen die daar in stonden schoon te maken. Ondertussen het kacheltje buiten gezet en na schoonmaken opnieuw aangestoken, hij brand nog altijd met gele vlam, soms te hoog, dan weer te laag zodat hij uitgaat. Voel steeds minder voor dit soort ouderwetse spullen als dat zo moet. Zolang daar geen blauwe vlam aan komt mag hij de kas niet meer in.

Hoe krijg je hem zo afgesteld dat er en blauwe vlam komt ? Ik stook petroleum die ik bij een tankstation uit de pomp tank, de enige plaats in onze stad waar je nog petroleum kan kopen. Ik stook diezelfde petroleum ook in mijn Primus bij het kamperen en in een draagbare petroleum kachel met een grote ronde pit (wiek). Dat gaat prima.

Bestaan er verschillende soorten petroleum ?




vrijdag 31 december 2010 - 18:07
pluzewol

Pluzewol

Beste,

Heb 2 weken geleden hetzelfde voor gehad, de serre was volledig bedolven onder het roet. Het kacheltje komt er bij mij in ieder geval niet meer in !

Er bestaan inderdaad verschillende gradaties van petroleum, de beste kost wel 32€ voor 20 liter (te verkrijgen in de meeste doe het zelf zaken). De petroleum van het tankstation is stukken goedkoper maar bevat te veel zwavel.

groeten,
P
zaterdag 1 januari 2011 - 10:05
annis

Annis

Hier heb ik totaal geen last van stank of walm. Ik gebruik Lampolie misschien iets duurder maar ik hoef de kas ook niet zo warm te stoken. De wiek draai ik tamelijk laag net even boven het uiteinde van de branderkop. Als ik hem hoog draai en de vlammen komen bij elkaar dan krijg ik walm. Tot nu toe ben ik er tevreden mee.
Hopelijk blijft de temperatuur een beetje rond het vriespunt hangen.

Parodias je hebt me goed geholpen met je scriptie over petroleumkacheltjes.

Annis
zaterdag 1 januari 2011 - 12:05
wmuller

Wmuller

Dank voor de reacties;

De petroleum van het tankstation geurt nogal meer dan de petroleum waar de olieboer mee langs kwam en die vroeger in de keuken gebruikt werd voor het petroleumstelletje en de oliekachels in huis (jaren 50-60 vorige eeuw).

Montage is wel correct uitgevoerd. Pijp staat op de brander zoals voorgeschreven. luchttoevoer dan nog alleen maar van onderen langs de vlam.
De wiek brand hetzelfde als in een ouderwetse stormlamp (gele vlam, die moet licht geven). De constructie van de brander is ook hetzelfde.

Verhaal van wiek schoonmaken klopt, aanslag voorzichtig wegvegen, olielamp brand dan ook mooier, zal hier wel zelfde zijn.

Moet dan maar eerst eens op zoek gaan naar 'dunnere' petroleum met een iets lager brandpunt. Heeft iemand tips ?
zaterdag 1 januari 2011 - 12:38
wmuller

Wmuller

Allen

Bedankt voor de reacties. Ik had nog een detail foto (> 1 mb) van de brander willen plaatsen maar die komt op een of andere manier niet over.

Al met al denk ik dat ik te zware petroleum heb, Maandag maar eens op zoek gaan naar fijne, zuiverdere petroleum.

Wordt vervolgd als er een oplossing gevonden is.
zaterdag 1 januari 2011 - 23:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon