menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Niet fris ruikende vaas

Ga naar meest recente reactie

hildavw

Hildavw

Hebben jullie dat probleem ook?
Ik heb hier een boeket staan, een week oud, met alle bloemen nog in prima staat, zonnebloemen, sedum en takken met rode bessen.
Niettegenstaande het water al ververst werd, blijft er een onaangename geur hangen.
Is hieraan iets te doen?

Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat we zoiets voor hebben, maar ik had er nog niet aan gedacht om die vraag hier eens te stellen.

Laat de oplossingen maar komen.

bedankt

Hilda
maandag 6 september 2010 - 10:46
Karintje

Karintje

Hoi Hilda,

Ik doe meestal een paar druppeltje chloor/bleekwater in het water voor ik er het boeket inzet!

Grtz,
Karin
maandag 6 september 2010 - 11:24
Adrienne

Adrienne

Dat is wel raar, ik was mijn vaas altijd uit met Breff javelnet en heb nooit en probleem !!!
K' gebruik wel Chrisal om de bloemen langer mooi te houden en verschoon zelfs nooit mijn water, giet wel klaargemaakt water bij.
Er komen toch geen bladeren van je boeket in t' water hé want dan gaat het stinken omdat die rotten !!!
Hilda kijk eens op mijn blog een verassing hi,hi

http://blog.seniorennet.be/eikenhof/
maandag 6 september 2010 - 12:19
Karintje

Karintje

Nog vergeten...

Zonnebloemen mogen maar in een bodempje water staan, omdat die stelen "harig" zijn en ze een slijmerig afscheiding hebben! Dat kan ook voor stinkend water zorgen!!
En idd, zoals Adrienne schrijft "geen bladeren in het water"!!

Grtz,
Karin
maandag 6 september 2010 - 12:27
hildavw

Hildavw

Dat er geen bladeren mogen in het water, daar denk ik al jàren aan.
En na gebruik zet ik in mijn vazen altiijd water met veel bleekwater en daarna was ik ze gewoon af.
Het zou dus nu aan de zonnebloemen kunnen liggen.

Maar zou de reden ook niet de houterige stengels kunnen zijn?

Aspirine hebben we niet in huis...

Toch al bedankt, misschien volgen er nog andere tips?

Hilda

maandag 6 september 2010 - 19:37
Karintje

Karintje

Denk idd dat de zonnebloemen de oorzaak zijn....

Grtz,
Karin
maandag 6 september 2010 - 19:49
Eniavaswen

Eniavaswen

Is het de vaas of de bloemen?
Als ik in een boeket de rode besjes van de Hypericum zie, weet ik al bij voorbaat dat hij weer zal stinken. Ik vind de geur hiervan echt niet aangenaam en durf die er zelfs uithalen om het boeket te kunnen laten staan.

(en ik hou sowieso al meer van planten in de tuin dan op mijn tafel)

Groetjes, Karen
donderdag 9 september 2010 - 12:23
Jose47

Jose47

Enne zonnebloemen....die komen er hier niet in !

Mag ik vragen waarom niet Batdah?
donderdag 9 september 2010 - 18:37
hildavw

Hildavw

Eigenlijk had ik misschien beter als titel gebruikt: niet fris riekend bloemenwater, want de vaas zelf is proper en riekt niet.

In een vaas zie ik ook liever fijnere bloemen, maar ik ben toch blij met een gekregen boeket, zelfs al moet ik er dan de geur bijnemen.

De zonnebloemen hangen ondertussen te drogen, misschien hebben de vogels er nog wat aan.

En de bessen die er bij zaten, zijn inderdaad van de hypericum.

Moest ik zo'n pluktuin hebben, 'k zou het ook wel weten.

groetjes

Hilda
vrijdag 10 september 2010 - 16:48
Pistachio

Pistachio

Wat een luxeprobleem, ik kan niet eens een vaas met bloemen in huis zetten vanwege mijn drie kattenkinderen, die gaat gegarandeerd tegen de grond ... dus jullie boffen maar met al dan niet minder goed ruikend bloemenwater . Met mijn vorige katten kon het wel, maar met de donderstenen die ik nu in huis heb, lukt dat niet. Geniet dus maar van jullie bloemen en zet desnoods een neusknijpertje op

vrijdag 10 september 2010 - 17:11
Matabish

Matabish

Die hypericum is idd. een echte stankbron! Ik moet ze ook niet in huis hebben!
Die bederven gewoon het ganse boeket al zijn ze nog zo mooi!
Wat ik ook schande vind...tegenwoordig krijg je meer bladeren dan bloemen als je een boeketje gaat kopen!
Zelf zou ik het niet willen, maar als m'n man een boeketje meebrengt mag ik niet sputteren hé!

zaterdag 11 september 2010 - 00:43
hildavw

Hildavw

Dat is tegenwoordig inderdaad het nadeel van de vooraf klaargemaakte boeketten.
Ik kies liever zelf de bloemen en als het écht nodig is, zal ik er misschien enkele takken groen laten insteken om het wat voller te maken, maar dat is pas nodig, naar mijn goesting, als de bloemen zelf zo goed als geen bladeren hebben.
Een tijdje geleden kreeg ik een boeket met 12 rozen en daar zaten 10 taken salalblad in. Voor wat heeft de gulle gever dan betaald? voor de rozen of voor de overbodige takken groen? Rozen hebben toch genoeg bladeren, of is dat om de (niet) frisheid van de rozenbladeren te camoufleren?

Maar niettemin, laat de bloemen maar komen.
zaterdag 11 september 2010 - 16:08
Matabish

Matabish

Ze ruiken héél sterk naar peper, alsof je met je neus ín de peperpot zit!
Vroeger kocht je een boeketje bloemen waar een takje asparagus of een wolk van hele fijne witte bloemetjes (ben de naam weer kwijt) tussenzat.
Dat kon je er uithalen als je dat wilde, dan hield je toch nog een mooi boeket over.
Maar tegenwoordig moet je naar de bloemen zoeken tussen al die wilde bladeren!
Ik vind het rechtuit een schande!
zondag 12 september 2010 - 00:50
Matabish

Matabish

Nééééé, die ruiken heerlijk fris!
Maar ja, dat zal wel zijn zoals met de kleuren hé, daar valt ook niet over te discussiëren.
zondag 12 september 2010 - 00:57
Matabish

Matabish

Dàt is het idd. wat ik bedoelde, maar ik zei er ook bij dat je het er uit kon halen hé, [afbeelding verwijderd niet-https]
en toch een mooi boeket overhouden!
Ik kende die Gipsophyla enkel in 't wit!
zondag 12 september 2010 - 01:27
hildavw

Hildavw

Ondertussen heb ik die bessentakken eens beter bekeken en vermoed nu dat het toch geen hypericum is.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb er 2 bladeren (bijna ingedroogd) naastgelegd om beter te kunnen identificiëren.

De takken zijn nu 2 weken oud en de bessen zien er nog even goed uit.
De bladeren heb ik nu allemaal verwijderd.
Ik heb nog eens goed aan bessen én bladeren geroken, maar er is me niets speciaals opgevallen. (Ik heb wel een zware verkoudheid )

Ik heb er ook nog zojuist een topic voor geopend, in de hoop de juiste benaming van die bessen te kunnen krijgen.

groetjes

Hilda
zondag 12 september 2010 - 12:07
Matabish

Matabish

Oh nee Hilda, dat zijn die stinkbesjes niet!
Dan komt de geur echt wel van de rotte bladeren en stelen in het water.

Hier steken ze altijd overvloedig van onderstaande bessen in de boeketten en stinken dat die doen...
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 12 september 2010 - 14:04
hildavw

Hildavw

De geur zal wel van de zonnebloemen gekomen zijn.
Zo gauw die weg waren, ze hangen te drogen, was de stank ook weg.
Dat weten we weeral voor de toekomst.

Allemaal bedankt.

Hilda
zondag 12 september 2010 - 16:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon