menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zullen zij dit jaar weer terugkomen

Ga naar meest recente reactie

Jeannette1

Jeannette1

Beste forummers/sters,

Vorige jaren kregen wij bezoek van enkele Ringbandparkieten/Papegaaien.
Zullen zij dit jaar weer op de geur van de Reine Claudes afkomen?
Hier plaats ik enkele foto's van vorig jaar.
Groetjes, Ger en Jeannette

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
mmmmmmmmmmmm dat is lekker!
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 27 juli 2010 - 13:12
monique217

Monique217

ohhhhh wat prachtig om die in je eigen tuin te zien smullen. Wat zul je genoten hebben . Hopelijk komen ze dit jaar terug!
dinsdag 27 juli 2010 - 19:58
Jeannette1

Jeannette1

Ja Marianne en Monique, als ik de achterdeur open doe, zitten ze dicht bij mij.
Ook met deze Ringbandparkieten had ik een band opgebouwd net als met de Mereltjes.
Er bleven trouwens nog genoeg pruimen over om jam te maken en de Reine Claudes in likeur te leggen.
Zelf zitten wij al met spanning te wachten en luisteren goed waar zij aankomen en of zij al ergens zitten.
Bij ons mogen de dieren altijd eerst eten en dan zijn wij aan de beurt.

Groetjes, Jeannette
dinsdag 27 juli 2010 - 20:05
monique217

Monique217

ach ja hier eten ze ook mee van de besjes en de aardbeien, geen probleem
Maar afgelopen week hebben ze het wel heel bont gemaakt. In 1 dag heel mijn rode kruisbessenstruik leeg Ik denk dat die merel de volgende dag aan de ......... was haha

Was dat nou in Den Haag waar altijd zoveel wilde parkieten komen?
Prachtig, ik moet het doen met de musjes, de meesjes en de merels
dinsdag 27 juli 2010 - 21:03
Stefan70

Stefan70

En helaas moet ik hier weer de pret bederven ! Door zichzelf zo genoemde dierenliefhebbers hebben in paradijselijke oorden(vermoedelijk Australie) een paar prachtige vogels uit hun natuurlijke habitat ontrukt en deze hier verkocht.Daarna in een veel te klein hok gestopt ,uiteindelijk beu geworden wegens te lawaaierig of gewoon geen tijd .Daarna proberen te verkopen maar niet gelukt of men wou er niet genoeg voor geven. Dan maar kooi opengezet (al dan niet uit pure domheid). Daarna in de vrije natuur aangekomen ,zich aan het klimaat aangepast , beginnen kweken en onze inheemse vogelsoorten van voedsel en nestplaatsen beroven.Ik vrees dat ik toch wel een heel andere kijk op deze overigens prachtige vogels heb.


Groetjes

Stefan
dinsdag 27 juli 2010 - 21:08
monique217

Monique217

je hebt gelijk hoor, tis ook vreselijk. Maar het is dan wel weer mooi en heel bijzonder dat die dieren dan toch in nederland overleven en zich in de vrije natuur voortplanten!
dinsdag 27 juli 2010 - 21:11
Jeannette1

Jeannette1

Beste Stefan,

Ik ben het geheel met je eens, maar wat dan te doen?????????????????????
Al die zielige stumpertjes laten verhongeren????????
Ze zijn hier nu eenmaal, laten wij als MENS dan doen wat wij kunnen om het deze zielepoten toch nog zo veel mogelijk naar de zin te maken.

Groetjes, Jeannette
dinsdag 27 juli 2010 - 22:17
monique217

Monique217

pcies, dat dat is ook zo. Het is al heel bijzonder dat ze in nederland overleven toch? En als ze kunnen overleven en zich voort kunnen planten in alle vrijheid kan ik me alleen maar blij maken. Beter als levenslang opgesloten in zo'n klein hokkie.
dinsdag 27 juli 2010 - 22:31
berenice

Berenice

parkieten

wie het nieuws vandaag op tv kan opvragen ::: doe het dan eens
in de jaren 70 zijn er een 50 tal losgelaten uit een grote kooi ( brussel)
en het resultaat is er nu :::: die beesten overwoekeren nu al gans brussel
vlaanderen en tot brugge 10 duizenden , maar als je weet dat die ook
onze eigen vogelnesten leegroven
er is niets tegen te doen ::: en zo eentje of twee in mijnen hof zie ik wel zitten
wij hebben vroeger ook een grote voiliere gehad met enkel maar
parkieten , zeer mooie vogels
maar al bij al :::ik heb er niets tegen

grts berenice
dinsdag 27 juli 2010 - 23:19
cetinel

Cetinel

ja ik heb het op het nieuws ook geien en moest direct denken aan jeannette haar topic
ze zijn blijkbaar niet meer te stoppen.....over een tijdje zijn zwaluwen en mussen vergeten en worden deze kromsnavels alledaags.....
dinsdag 27 juli 2010 - 23:33
Jeannette1

Jeannette1

Hai dames,

Ik heb het niet gelezen, maar in Den Haag gingen wij enkele jaren geleden vaak naar het grote park/bos Clingendael.
Daar hebben wij voor de 1e keer los vliegende Ringbandparkieten gezien en niet zo weinig ook.
Ger en ik waren blij verrast toen zij onze pruimenboom met een bezoek vereerden.
Maar als zij weer komen en al hun familieleden en kennissen meenemen weet ik niet of wij er dan nog zo blij mee zijn.
Afwachten dus maar.
Groetjes en wel te rusten, Jeannette
dinsdag 27 juli 2010 - 23:45
Stefan70

Stefan70

Wel nu als je die dieren voedert,krijgen zij instinctief de impuls om zich voort te planten omdat de omstandigheden daarvoor goed zijn.Ze pikken daarvoor graag het nest in van de groene specht.De groene specht verliest een jaar en vermindert in aantal .Wat eet een groene specht????? Een groene specht eet vooral mieren en insectenlarven die aan wortels knagen( mieren,emelten,engerlingen) die tengevolge van de terugval vrij spel hebben en heel uw gazon vernietigen .Het gevolg hiervan is dat u een madenverdelgend middel gaat gebruiken .De zeldzame spechten die overblijven sterven ook (idem merel,mol,egel,lijster...).Nu zijn alle beschermers van uw tuin dood en ook van de tuinen ernaast ,maar daar is geen pesticide gebruikt en kunnen slakken ,emelten ,engerlingen en noem maar op een grootscheeps offensief beginnen tegen uw tuin .Gevolg ?U begint met een grootschalig tegenoffensief waarbij die vriendelijke meneer van het tuincentrum u graag zal helpen. Hierna is het erg rustig in de tuin "doodstil" zelfs want nu zijn ook alle micro-organismen dood die noodzakelijk zijn voor uw planten ,die u vanaf nu stilletjesaan achteruit ziet gaan. Is dit een goede reden om die dieren niet te voederen? Ik weet lieve Jeanette dat jij enkel maar goed wil zijn voor dieren ,en dat siert je . Ik vind gewoon dat er een wettelijk verbod moet komen op de invoer van exoten. En nog liever op het verhandelen van dieren in het algemeen .

Groetjes
Stefan
woensdag 28 juli 2010 - 00:21
cetinel

Cetinel

allemaal goed en wel(en ik ben het eigenlijk helemaal met je eens)
maar feit is dat ze er nu zijn.....
en voederen of niet voederen is 1 ding,hoe ga je ervoor zorgen dat ze niks komen eten uit jouw hof?? lukt met de andere vogels ook niet......
en ze blijven leuk ah ja,als de mens zich niet moeit he.....men moest ooit perse konijnen uitzetten in australie......en daar dan weer een "middel" tegen vinden,en dat hebben ze gevonden.......vandaar dat liefhebbers nu elke zes maand hun konijn moeten laten inenten tegen myxomatose.....
maar jeannette(en heel veel anderen) genieten gewoon van al het leuks en moois in de hof,tis niet dat zij het veroorzaakt he,ik zou ook gefascineerd kijken als ze in mijne hof zouden zitten,net zoals ik nu doe naar de andere vogelkes......
woensdag 28 juli 2010 - 00:49
Stefan70

Stefan70

Daar kan je natuurlijk niets aan doen ,maar ze doelgericht voederen is een ander ding . Alhoewel iedereen daar natuurlijk vrij in is en ik neem niemand iets kwalijk .Ik laat alleen zien hoe ik erover denk .Op bestuursniveau daarentegen vind ik dat er dringend maatregelen moeten getroffen worden inzake invoer en verhandelen van exoten (zowel dieren als planten) .

Groetjes

Stefan
woensdag 28 juli 2010 - 01:09
cetinel

Cetinel

ik meen uit jeannette haar topic op te maken dat ze gewoon van haar bomen kwamen eten,gericht voederen zou ik nu ook weer niet doen...
op bestuursniveau word er pas gereageerd als het al te laat is,als er uberhapt al iets gedaan word
woensdag 28 juli 2010 - 01:19
Stefan70

Stefan70

Laat ik dan in het algemeen stellen dat het niet verstandig is om deze dieren te voederen en wat betreft bestuursniveau zal ik eerst meer informatie trachten in te winnen .Kan u daar mee leven ?
Groetjes
Stefan
woensdag 28 juli 2010 - 01:33
Jeannette1

Jeannette1

Hai Stefan,

Wij voeren alleen de kleine vogeltjes in de winter die bij ons leven, met/aan de raamvoederhuisjes.
Inderdaad zoals Cetinel opperde gericht voederen doen wij zeker de grotere vogels niet.
Maar deze (wat ik noem) de zielepoten, mogen van mij wel wat pruimen eten.
Het is inderdaad al erg genoeg dat deze situatie zich voor heeft kunnen doen.
Ook wacht ik in spanning je resultaat met eventuele hogere instanties af.
Ger en ik kunnen er tot zover zeker mee leven.

Groetjes, Ger en Jeannette
woensdag 28 juli 2010 - 15:27
Stefan70

Stefan70

Beste Ger en Jeanette,

Heel goed van jullie . die dieren kunnen er per slot van rekening ook niet aan doen. Het spijt me dat mijn bericht vrij negatief was ,maar ik word er soms allemaal een beetje moedeloos van.Ik weet in ieder geval dat jullie echte dierenvrienden zijn en dat doet me plezier.Misschien moeten jullie er inderdaad maar van genieten.

Groetjes
Stefan
woensdag 28 juli 2010 - 20:59
Stefan70

Stefan70

Beste cetinel ,

Mijn laatste reactie op uw bericht lijkt vrij aanmatigend, waarvoor mijn excuses,ik was vrij moe aan het worden . Hebt u eventueel een idee hoe we dit probleem moeten aanpakken ?

Groetjes
Stefan
woensdag 28 juli 2010 - 21:14
Jeannette1

Jeannette1

Hai Stefan,

Helaas door mijn invaliditeit en leeftijd ben ik niet meer in staat om zelf iets te ondernemen.
Wij steunen zeker alle instanties die hier iets tegen ondernemen.
Ikzelf zal alle stappen die ondernomen worden voor deze situaties blijven volgen en ondersteunen.

Groetjes, Jeannette
woensdag 28 juli 2010 - 21:21
cetinel

Cetinel

hoi stefan,geen nood,ik heb geen aanstoot genomen aan jouw bericht hoor....
je hebt overschot van gelijk in je punt,alleen is het kwaad al geschied om het maar zo te noemen....
tja en suggesties geen idee.
vaak worden er maatregelen getroffen als het al zo goed als te laat is,en dan nog zien mensen vaak het probleem niet...
en als ze het uiteindelijk doorhebben is het te laat.
ik veronderstel dat er toch wel ergens een hogere macht is die zich hierover(in het algemeen niet enkel in geval van de hasbandparkieten)buigt?
eigenijk zou ik ook wel eens willen weten wat die eventueel voor maatregeen nemen tegen zulke zaken....zijn ze hier even streng als pakweg in Australie??
donderdag 29 juli 2010 - 00:02
Jeannette1

Jeannette1

Ja Batdah,

Daar heb je gelijk in, wij hebben het niet op de t.v. gezien maar weten wat er gaande is.
Als je die (schatjes) aan je pruimen ziet smikkelen, springt toch je hartje wel open, het is namelijk zo'n koddig gezicht (net mensen) hahahaha
Want daar zijn ook dieren onder, of is dat jullie nog nooit opgevallen?
Neem maar eens ergens een kijkje bij b.v. de Bijenkorf met de dolle dagen, dan scheuren ze de kleding uit elkaars handen. (helaas kan ik hier niet op mijn hoofd wijzen)
Als ze met de hele familie komen en eventuele vrienden en kennissen er ook nog bij, zijn wij er ook niet meer zo blij mee denk ik!!!!
Groetjes, Jeannette
donderdag 29 juli 2010 - 10:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon