menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brood bakken

Ga naar meest recente reactie

Lorie

Lorie

Mijn vraag past hier eigenlijk niet zo echt, maar aangezien hier veel mensen bezig zijn met zelf-voorziening van producten, misschien toch wel een beetje.

Ik heb een broodbakker.

Maar ... zou s zelf een broodje willen bakken in de traditionele oven.

Kan iemand me uitleggen hoe hij/zij het doet? Waar halen jullie de bloem.

Thx
woensdag 16 juni 2010 - 09:56
Eve

Eve

Uuh, bij de bakker? Het is toch gewone bloem?
Wat bedoelt ge met een traditionele oven? Een klei-oven? In dat geval, google eens op clay oven of pizza oven, of kijk eens op http://www.justaskproject.org.uk/clay-oven-making-day.htm

Veel plezier,



Eve
woensdag 16 juni 2010 - 11:32
Lorie

Lorie

Nee, met traditionele oven bedoelde ik geen broodbakker.
woensdag 16 juni 2010 - 12:49
printemps

Printemps

Ik haal mijn bloem bij aveve,ze hebben ook mixen waar alles al inzit
Ik bak enkel met de broodbakker
Je kan ook alles laten kneden in de broodmachine en dan afbakken in een gewone oven

mvg
woensdag 16 juni 2010 - 13:15
charelke

Charelke

Ja ,ik haal mijn bloem ook bij de aveve,de vroegere boerenbond,hier.
Verschillende soorten en mixen zoals An al vertelde,ik neem vooral boerenbrood en meergranen brood. Op de Soubry pakken staat de gebruiksaanwijzing voor beiden bakprocedures. Veel succes
groetjes
Charelke
woensdag 16 juni 2010 - 14:31
Matabish

Matabish

Hallo Lorie,
je zit hier wel goed hoor! Als je niet weet waar je het moet plaatsten zet je het maar bij de 'tuinbabbel' dan zit je altijd goed!

Aldi en Liddle hebben ook héél goede klaar gemengde bloemsoorten voor het broodbakken!
Op de verpakkingen staat steeds een duidelijke gebruiksaanwijzing die héél makkelijk is!
Ik kneed ook met de broodbakmachine maar tweede rijzing en bakken gebeurt in de electrische warme luchtoven.
Lekker krentenbrood kan je zo ook maken!

Groetjes,
Matabish.
woensdag 16 juni 2010 - 20:56
Tjeuke01

Tjeuke01

Hallo Lorie,

Meel kopen bij een groene winkel.
Deeg laten maken door de broodbakmachine en een keer laten rijzen.
Een maal nog doorkneden en verder afbakken in een gewone oven.
Ik gebruik al langer een normale broodvorm.
De deeg afstrijken met geklopt eiwit, melk, suikerwater of evt. daarna nog afstrooien met sesamzaad enz.
Het lekkerste vindt ik 10 minuten bakken op een hogere temperatuur 230 graden en daarna 20 minuten verder bakken op 200 graden.
Dan krijg je een lekkere harde korst.
Voordeel van dit alles is dat je een mengsel kunt samenstellen zoals je zelf wil.
Snakelijk eten.

Tjeu
woensdag 16 juni 2010 - 21:13
cetinel

Cetinel

ik haal mijn meel ook bij de aveve,maar ik bak tegenwoordig zelden in de gewone oven.
meestal in de broodbakmachine dus,en favoriet is bij ons waldkorn.
in de oven maak ik wel es turkse gevulde broodjes,en die meng ik dan met de hand omdat ik dan een kilo of drie tegelijk(meel) maak en een deel invries(maar in de praktijk komt er dan altijd wel volk die hun deel opeisen er komt maar weinig in de vriezer terecht )
woensdag 16 juni 2010 - 21:40
charelke

Charelke

Cetinel,
Heb je soms een recept hoe men die platte turkse broden maakt??
Alvast bedankt
Charelke
donderdag 17 juni 2010 - 01:15
cetinel

Cetinel

nee niet echt, de broodjes die ik maak zijn andere,gevulde broodjes ter grootte van je hand...
donderdag 17 juni 2010 - 07:04
Lorie

Lorie

Dank jullie voor de tips!
Dus best laten kneden met de broodbakker en dan eruit halen en de rest doen zoals ook vermeld op de verpakkingen.
Ga da s uitproberen.

ff zien als ik nu nog iets in huis heb, heel mss nog een zakje van de Aldi ...

donderdag 17 juni 2010 - 13:05
Matabish

Matabish

Ik weet nog heel goed hoe je 'met de hand' lekker, artisanaal brood moet bakken,
maar door de arthrose is dat voor mij nu niet meer te doen!
Dus ben ik blij dat ik een broodmachine heb die toch het kneden voor mij kan doen!
Bovendien vind ik het maar al te fijn dat véél van het zware labeur van onze ouders en grootouders nu voor ons verlicht wordt
door allerlei hulpmiddeltjes!
Vrouwen hebben nu tenminste nog een leven buiten de keuken!
donderdag 17 juni 2010 - 19:29
Eve

Eve

He, niemand die op de gewone manier bakt? Het is toch nog altijd bloem plus water plus gist en dergelijke voor ons, hoor, niks van dat broodmixgedoe. Maar we gebruiken wel de Kenwood Chef om te kneden

Gevlechte broden, dubbeldekker broden, gekapte korst, speciale bedekking... o nee, ik krijg weer honger!

Eve
donderdag 17 juni 2010 - 20:54
Lorie

Lorie

Dus Parodias, vertel jij ons s hoe we brood moeten bakken en met welke benodigdheden!
Zodat oude kennis ook bij een jongere generatie bekend blijft!
donderdag 17 juni 2010 - 23:30
Matabish

Matabish

Voor wie nog gezonde handen en rug heeft:

voor 2 broden van 800gr. lost u 50gr. gist op in 6dl. water.
Mengen met 1kg. bloem en 15 gr. zout toevoegen.
Met de hand kneden, in twee verdelen en 1h30 laten rijzen op een droge plaats.
Ik hang er een licht vochtige doek over tijdens het rijzen.
Opnieuw kneden en weer een half uur laten rijzen.
Het deeg lichtjes bevochtigen of een kommetje water bij in de oven zetten.
Alles de oven in en 40 min. laten bakken op 220°.

Goede moed en succes!
Matabish.
donderdag 17 juni 2010 - 23:51
Mandy

Mandy

Ik haal mijn bloem direct van de molen.
Ik bak af en toe in een broodoven maar meestal "gewoon" in mijn oven, dus met de hand kneden/ of met de machine, dat is verreweg het lekkerste.....

en als je kant en klare mix koopt moet je eens goed kijken hoeveel broodverbeteraar er in zit..... dat hoef ik dus niet.......



Ad fundum.......


vrijdag 18 juni 2010 - 00:06
Mandy

Mandy

Turkse platte broden kun je het beste in een gewone oven bakken met verse gist, bloem, water, olijfolie, eigeel,suiker, zout,sesam- en kummelkruiden.




vrijdag 18 juni 2010 - 00:18
charelke

Charelke

Okee Mandy, dan had ik toch graag de verhouding geweten van die samenstelling om platte turkse broden te maken. Verse gist dacht ik niet omdat ze plat moeten blijven ,alee een beetje gerezen toch.
groetjes
Charelke
vrijdag 18 juni 2010 - 10:32
hugo

Hugo

Wil je een lekker brood, dat lang mals blijft,, doe het dan als volgt,, zo bakte men brood in de jaren stillekes (zo'n 50 jaar geleden), onder andere bij ons thuis in de bakkerij toen al die broodverbeteraars er nog niet waren


dit is niet geschikt voor die moderne broodbakmachientjes


1 liter water (koud) in de winter mag het handwarm zijn
+/- 1,8 kg bloem
40 g gist
35 g zout
40 g vetstof (plantaardig, boereboter of reuzel,, of half om half)

doe in de kuip van uw knederke3/4 van het water, de helft van de bloem en de gist en meng dit tot een papje, laat dit een half uurtje rijzen (tot aan de rand) ,doe nu de rest van het water erbij en op lage snelheid de rest van de bloem , als het begint te mengen zout en vetstof toevoegen en eventueel nog wat bloem tot je de gewenste vastheid hebt bekomen, dan gedurende 20 minuten op lage snelheid kneden,, deeg op tafel leggen en in bol zetten en afdekken met een keukenhanddoek, bolrijs geven van een half uur,, daarna platslaan en terug in bol zetten en nog een kwartier laten rusten,, de gewenste vorm geven en laten rijzen,, afbakken in een oven van 230°C (indien een heteluchtoven 15° minder) gedurende +/- 45 minuten met of zonder stoom

wil je bruin brood, vervang dan een deel van de bloem door grof meel naar keuze

succes


@Willy, in alle broodverbeteraars die tegnwoordig op de markt zijn zit ascorbinezuur, dit in hoofdzaak om het rijzen een push te geven (dit in reactie met de gist) zodat het brood wat sneller (en groter) volume zou krijgen,, een brood moet gerezen zijn voor het in de oven gaat, het moet niet rijzen in de oven, zo bekomt men dat een brood van kneden tot gebakken zijn ongeveer3,5 uur onderweg is,, terwijl dat vroeger zo'n 4,5 à 5 uur duurde (en time is money)

en in dit geval gaat snelheid ten koste van de smaak

groetjes
dinsdag 22 juni 2010 - 20:38
Lorie

Lorie

Heb broodmix meegebracht van Aveve.
Ga het morgen s proberen.

Soms zou ik toch graag te lezen krijgen op de broodzak bij mijn bakker, wat er allemaal in mijn brood steekt...
woensdag 23 juni 2010 - 11:41
cetinel

Cetinel

ik ben afgestapt van die mixen....
ik meng mijn ingredienten nu toch zelf,vind ik lekkerder..
woensdag 23 juni 2010 - 11:43
Mandy

Mandy

Gewoon bloem halen bij de molen en dan zelf de rest erbij voegen, dat is het beste en het lekkerste
woensdag 23 juni 2010 - 16:32
cetinel

Cetinel

als er nu op elke straathoek een molen stond
woensdag 23 juni 2010 - 23:12
Matabish

Matabish

Dan wist ik het ook wel!!
'k Zou zó graag nog eens een ècht 'huishoudbrood' proeven zoals vroeger.
Zo'n ruw brood met drie of vier grote wratten op de zijkant en dat 1 kg. móest wegen bij de bakker!
'k Weet nog dat elke warme bakker verplicht was dagelijks een aantal van die broden beschikbaar te hebben.
Nu verkopen ze alleen nog fantasiebrood van 800 gr. met gróte luchtgaten...niet te vreten!
woensdag 23 juni 2010 - 23:22
Matabish

Matabish

Dat zal je vast lukken Batdah, en als je éénmaal je eigengebakken brood gegeten hebt ben je verkocht!
Zóóó lekker, nog een beetje warm, met een dikke laag echte boter en een sneetje hesp of kaas, of krokant gebakken spek...hhmmmmmmhhhh!!!!!

Alleen goed opletten dat je het tussen de verschillende behandelingen telkens goed laat rijzen!
'k Zie je al bezig...[afbeelding verwijderd niet-https] maar ik ben zeker dat het je gaat bevallen!!

Slaapwel en tot morgen,
Matabish.
donderdag 24 juni 2010 - 02:27
Lorie

Lorie

Experiment (voor mij dus) hier aan de gang.

K laat het rijzen onder handdoek ... dacht dat nog gezien te hebben...
donderdag 24 juni 2010 - 09:07
Lorie

Lorie

Dit is bloem uit mijn buurt, maar er zit dus blijkbaar overal ascorbinezuur en/of emulgator in...
http://www.decijnsmolen.be/tarwebloem.html
donderdag 24 juni 2010 - 09:59
Matabish

Matabish

Lorie,
ik laat het rijzen onder een vochtige doek zodat het deeg bovenaan niet opdroogt.
En Lorie, tegenwoordig zit in àlle voedsel wel iets ongezonds of onnatuurlijks.
Daar maak ik mij geen onnodige zorgen over hoor.
Als ik de keuze heb kies ik natuurlijk voor het gezondste, maar zoals ons ganse leefmilieu al vervuild is
gaat zo'n beetje ascorbinezuur ook niet veel meer uitmaken, 'k moet uiteindelijk tóch dood!

Batdah,
wat zou je doen zonder hobby's? Jong sterven van verveling, toch?
Als je nu je deeg klaarmaakt, nèt voor je aan de pc gaat zitten, dan kan het rijzen en bakken terwijl je tóch tot 3u. opblijft.
Dan heb je 's morgens bij het opstaan lèkker vers brood!!!

Vrolijke groetjes,
Matabish.
donderdag 24 juni 2010 - 13:39
Lorie

Lorie

t Mijne ziet er alvast deftig uit, nu alleen nog afwachten of t lekker smaakt!
donderdag 24 juni 2010 - 15:45
hugo

Hugo

Maar meisjes toch, koop gewoon bloem waar het volgendeopstaat:11,5 /680
dit is universele bloem voor de bakkerij en daar zitten geen toevoegingen in

11,5/680 is de meest geschikte bloem voor de bakkerij in het algemeen.Deze bloem verzekert u een goeie deegtolerantie en een mooi volume met een regelmatig kruim. Ook geschikt voor de fijnbakkerij.

en nog iets, als je mixen wil kopen zit daar altijd ascorbinezuur in als antioxidant

wil je een meergranen, ga dan voor zes-granen: dit is een mengeling van tarwe, rogge, gerst, gierst, haver en maïs,,

als men 8- 9 of zelfs 12 granenbrood of mix verkoopt is dit gewoon bedrog om de simpele reden dat er maar zeven soorten graan bestaan: tarwe, rogge, gerst, gierst, haver, rijst en maïs en ook nog het oergraan 'spelt' maar rijst en spelt worden niet met andere granen gemengd, al de rest zijn zaden die men er bijvoegd

groetjes

donderdag 24 juni 2010 - 15:52
Matabish

Matabish

Het enige wat je, als beginneling, fout kunt doen is er te weinig of te veel zout indoen of niet genoeg laten rijzen.
Maar als het er goed uitziet zal het ook wel lekker smaken!
donderdag 24 juni 2010 - 15:54
Lorie

Lorie

Een kenner aan het woord!
Nu voelen we ons heel klein...

Waar koop je dan die universele bloem?
donderdag 24 juni 2010 - 15:55
Matabish

Matabish

Lorie, deze bloem staat in de lijst van je molen.

LEDA 11,5/680 Tarwebloem van gemengde baktarwe van betere kwaliteit, vitale tarwegluten, ascorbinezuur, emulgator.
donderdag 24 juni 2010 - 15:58
Lorie

Lorie

Ah ok, ben precies aan t bijleren. Thx!
donderdag 24 juni 2010 - 16:00
cetinel

Cetinel

morgen ouderwets turkse hele dunne broden bakken op een grote ronde bakplaat.
klio of twaalf(als het goed vordert mischien 15(met hulp natuurlijk)
aah nostalgie,lekkere durums maken,en borek....
die met het blauwe truitje ben ik
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 24 juni 2010 - 23:16
cetinel

Cetinel

geen foto te zien,das zeker een straf van god omdat ik gelogen heb (foto was gepikt van het internet )
maar ik ga morgen dus toch lekker eten......
@an: as ge goesting hebt om efkes angs te komen en proeven


in ieder geval gaat het om deze broden:
[afbeelding verwijderd niet-https]

en deze borek:
[afbeelding verwijderd niet-https]
vuling naar keuze pinazie of kaas
donderdag 24 juni 2010 - 23:16
Matabish

Matabish

Smakelijk!!!
Wat gebeurt er Cetinel? Je 'ellekes' komen er niet door?? [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 24 juni 2010 - 23:23
cetinel

Cetinel

ik moet een nieuwe toetsenbord,door dat hardhandig gebruik van de kleinste(spellekes)moet ge als een gek op de l en de z rammen wilen ze erop staan,en soms zie ik over het hoofd dat ze er toch niet staan
donderdag 24 juni 2010 - 23:25
Matabish

Matabish

'k Dacht al wel dat het zoiets was... maar 'k vond het grappig!
Die bovenste 'pannenkoeken', worden die ook gevuld? Of worden die zó bij iets anders gegeten?
Ziet er allemaal lekker uit!
donderdag 24 juni 2010 - 23:31
cetinel

Cetinel

die "pannekoeken" hebben een doorsnee van ongeveer 50 cm,die worden gebakken en droog opgestapeld,zo kun je die maandenlang bewaren.
voor gebruik worden ze besprenkeld met water en bij de maaltijd gegeten,maar meer nog worden er durums van gerold: vlees ,kaas ,eieren etc ...
dan heb je een gevuld rolletje die je zo uit het vuistje kunt eten,superhandig! mijne jongste is er dol op!!
wat moet er tussen?? margarine,zegt hij dan of soms choco,maar een roereike ertussen,of keine blokjes gebakken vees met tomaat en salade,of fetakaas en basilicum,of hardgekookt ei,of of....
donderdag 24 juni 2010 - 23:41
jamssen

Jamssen

mmmmmm,

klinkt erg lekker, ik krijg er honger van.

groetjes mlouise
donderdag 24 juni 2010 - 23:44
Matabish

Matabish

Ja dat móet wel lekker zijn!
Dat was mijn eerste gedacht maar dan zag ik dat je die toch niet kon oprollen, dat ze dan zouden breken...
Maar daarvoor worden ze dan besprenkeld, aha!!
Weer wat bijgeleerd èn honger gekregen...zal eens gaan kijken of ik nog iets vind in de keuken!!
donderdag 24 juni 2010 - 23:47
cetinel

Cetinel

als je niet zo ver woonde kon je komen proeven
mischien maak ik wel een echte foto...(van mijn baksels )
slaapwel!
donderdag 24 juni 2010 - 23:49
Invadoria

Invadoria

Ja Batdah...ik weet wat je wil zeggen...

Ik ga het recept van Matabish dit weekend toch ook eens proberen...ik heb al lang is willen brood zelf bakken en nu met dit te lezen kan ik het natuurlijk niet langer tegen houden
vrijdag 25 juni 2010 - 09:35
charelke

Charelke

Ah zo Cetinel ,dan had ik die ingredie'enten ook graag en de hoeveelheid om ook ne keer zelf die borek en die durum te maken,de temperatuur en zo....stuur maar mail naar mijne pb hier.
groetjes
Charelke
vrijdag 25 juni 2010 - 17:19
cetinel

Cetinel

voor charelke en andere geinteresseerden:

turkse platte broden(yufka)
die worden op een speciale heel grote plaat(doorsnee 60 cm) gebakken
deze plaat kopen wij via de importeurs en die word aangesloten op een gasfles,daarop worden de broodjes die je eerst flinterdun uitrolt gebakken.
nu kun je natuurlijk wel een alternatief vinden in de vorm van een grote paellapan of een braadpan met een grote doorsnede van bodem,liefst niet te hoog..
het deeg kan niet simpeler: meel,water en zout,verder niks,daar word een soepel deeg van gekneed en die word verdeeld en tot bolletjes gerold(formaat tennisbal)
dan worden ze met een dunne deegroller(wij gebruiken meestal een nieuwe borstelsteel die we op de juiste maat afzagen,goed kijken dat ze goed recht is je kent dat wel: de ene kant dichtbij je oog houden en naar het andere uiteinde kijken...)uitgerold tot een heel dunne ronde deeglap.
die word op de hete plaat(pan) gelegd en dan gaargemaakt,das efkes zoeken,maar het moet goed heet zijn,je pan dus zeker voorverwarmen!!
gewoon omflappen en even zien of ze gaar is,dit gaat heel snel.
zo worden de broodjes opeen gestapeld en wanneer je ze wil gebruiken om iets in te doen(durum) dan besprenkel je ze met wat water(ik gebruik een plantenspuit)
en laat afgedekt even rusten.dan heb je een soepel dun broodje waar je vanalles tussen kan beleggen en oprollen .
de borek word op dezelfde manier gemaakt maar voor het bakken gevuld met vulling naar keuze:fijngesneden spinazie waar ook wat olie doorheen gaat en basilicum en munt fijnghakt,mengen en de helft van je ronde deegflap mee beleggen,dichtflappen en de randen met je vingers goed dichtmaken door ze aan te drukken,weer op de plaat bakken en direct opeten!! lekker!,ook lekker: gebrokkelde fetakaas ertussen als vulling,of gewoon geraspte kaas,of geraspte aardappelen en beetje kruiden en olie,je kan varieren zoals je zelf wil met de vulling,ook heel lekker is met boter ertussen,dat noemen we een katmer,gesmolten boter op de helft doen ,toeflappen en bakken.....
ik hoop dat je het lust!
ps,start met 1 pakje(1 kilo)meel om es te proberen.omdat de doorsnede van een pan veel kleiner is,moeten je bolletjes ook kleiner zijn!
veel succes,en als je nog wat wil weten dan vraag je het maar!!

dinsdag 29 juni 2010 - 10:37
Invadoria

Invadoria

Receptje van matabish...lekker brood. Ik heb wel alles gehalveerd omdat we maar met 2 zijn en je brood kan bakken wanneer je wil Maar qua smaak inderdaad een groot verschil!

Enige wat fout ging was het te weinig kneden, maar we gaan vanavond dat wel doen (tot het deeg niet meer kleeft aan je handen en dan nog even doorgaan).
woensdag 30 juni 2010 - 10:49
Matabish

Matabish

Ben blij dat het zo goed meevalt Invadoria![afbeelding verwijderd niet-https]
Als je deeg te erg plakt strooi je er een paar keer wat meel overheen,
totdat het niet meer aan de tafel plakt en lekker kneedt!
Laat het jullie smaken!! [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 30 juni 2010 - 15:25
Rita1960

Rita1960

weer een bult wijzer geworden met al die recepten..thanx!

maar nu de kardinale vraag..
als de stroom op is hoe dan een brood te bakken????

groetjes,
Rita
woensdag 30 juni 2010 - 22:41
Matabish

Matabish

In een gasoven?
Anders profiteer je van de stroomuitval om eens lekkere koffiekoeken te halen bij de warme bakker!

Nog een hint... inplaats van één brood kan je van dat deeg ook kleine bolletjes draaien vóór de 2de rijzing
en lekkere kleine broodjes (pistolets) bakken.[afbeelding verwijderd niet-https]

Brood (best eerst snijden) en pistoleekes kan je invriezen, alleen hebben ze dan, na het ontdooien, geen krokante korst meer.
Maar kan dan ook nog lekker geroosterd worden of voor croques-monsieurs, of verloren (gewonnen) brood!
Je kan het, na het ontdooien ook 4 minuutjes in de oven zetten op 220° voor een krokant korstje, maar dan wel meteen opeten!
woensdag 30 juni 2010 - 23:54
cetinel

Cetinel

met deze temperaturen heb je toch geen oven nodig
donderdag 1 juli 2010 - 12:40
charelke

Charelke

Onze Bompa heeft nog een oven staan die gestookt wordt met hout, daar werden destijds 12 broden tegelijk in gestoken. Die oven staat zowat te verkommeren in het bakhuis waar nu nog meer rommel bij gekomen is....ik zou er toch eens moeten mee praten wat hij er nog mee gaat doen.
groetjes
Charelke
donderdag 1 juli 2010 - 20:55
Eniavaswen

Eniavaswen

Nog nooit zelf brood gebakken, maar van al die 'broodwijsheden', krijg ik toch ook wel zin om het eens te proberen.
Op hoop van zege....

Groetjes, Karen
vrijdag 2 juli 2010 - 12:10
Eniavaswen

Eniavaswen

Mijn broodjes zijn intussen gebakken en ik moet zeggen ze waren....euh....eetbaar.
Aangezien ik geen machine heb, was het kneden met de hand. Had voor het gemak een kant-en-klare mix gehaald, dus daar kon ik dan niet in missen. Het kneden was vooral een kliederboel. Vond geen goede ondergrond om te kneden, de kom kwam mee omhoog, de onderlegger bleef niet liggen en intussen hing ik vol tot aan mijn ellebogen. Na zo'n 40 min heb ik me kunnen bevrijden en een 'bal' in de kom gelegd om te rijzen. Op aanraden van een collega met meer ervaring er een bakpapiertje onder gelegd.
Een half uurtje later diezelfde 'bal' (amper gegroeid) proberen bevrijden van het bakpapier. Gelukkig kwam ik op het idee dat een beetje bloem wel kon helpen.
Uiteindelijk ben ik erin geslaagd om er kleine broodjes van te rollen. Nog effe laten rusten onder een handdoek (Gebeurde weer niet veel).
Dan mochten ze in de oven 30 min op 200° stond op de verpakking, maar ik denk dat dat in geval van één groot brood zal geweest zijn. Uiteindelijk heb ik er toch zo'n 8 kleine stevige (lees: keiharde) broodjes uitgekregen.
Volgende week, 2e poging.

Groetjes, Karen
maandag 5 juli 2010 - 08:17
cetinel

Cetinel

die mixen,das niks
neem gewone bloem,verse of gedroogde gist water ,suiker zout en vetstof meer niet.
neem je kom ruim genoeg(koop een afwasteil die je enkel daarvoor gebruikt)

simpel receptje: 500 gram bloem,300ml water(lauw!)of melk(maakt je broodkorst zachter)anderhalve theelepel gedroogde gist of iets minder dan een half blokje verse..
een soeplepel suiker,klont boter en anderhalve soeplepel zout.....
lijkt ingewikkeld,maar is het niet.
meel in de teil,putje maken en hierin de gist brokkelen een beetje warm water bijdoen en met vork of vingers tot een papje roeren,de suiker erbij en even laten staan(het gaat dan bubbelen en schuimen) dan de rest van het water erbij,het zout langs de randen van de bloemput,niet tegelijk met het gist anders werkt de gist niet goed.
klont boter ook in de put en dan alles snel samenmengen,met 1 hand hou je de rand van je pot vast en met de andere stevig mengen nu....na een tijdje laat het deeg vanzelf los van de bodem......
tijdens het kneden moet je in het deeg"knijpen" met je hand,alsof je het wlit vastgraaien en beetje draaien met de pols,dan krijg je een mooi elastisch deeg.
doek erop(of plastic) en op warme plaats haf uur laten rusten(zou echt in volume moeten toenemen nu)
nog even doorkneden(niet te lang) je brood of broodjes vormen en ook afdekken,of zoals ik doe: bestrijken met melk en ei en weer op warme plaats laten rijzen tot ze in grootte verdubbeld zijn.
ik laat mijn deeg rijzen in de oven: oven even op 40° en dan afzetten,als de ovendeur goed dicht is blijft de oven lang genoeg lauw,bovendien heb je minder kans op korstig deeg(dat komt door tocht en uitdroging)ik dek mijn broodjes nooit af,zet ze gewoon in de oven om te rijzen....
na verloop uit de oven,oven instelen op de juiste temp.en als die opgewarmd is je broodjes bakken,supermakkelijk
het uitleggen is eigenlijk ingewikkelder dan het maken......
(ik ga vandaag ook zelf bakken,van die topic krijg ik weer zin)
maandag 5 juli 2010 - 20:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon