menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rare tuinders

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

meer dan 10 jaar geleden,ik werkte toen nog als poetsvrouw bij het ocmw,ging ik elke week poetsen bij Frans en zijn vrouw Maria.
geweldig leuk koppel,man was zot van de tuin en was zo blij dat ik er ook van hield.
de eerste keer dat ik er kwam loodste hij me de tuin in en liet een boom zien,speciaal,met bloemen.....
o je hebt een clematis de boom laten begroeien zeg ik
jij bent de eerst die dat door heeft,zegt hij! alle anderen dachten dat de bloemen van de boom zelf waren
zijn vrouw komt amper de tuin in ,enkel om sla en zo te oogsten en krijgt dan kritiek: ge komt hier ook alleen om iets te halen,maar volgens Maria wil hij niet dat ze met de tuin bezig is.
als ik vraag wat is dit en dat krijg ik als antwoord: als ge der niks van verstaat,blijft er dan ook maar uit!!
volgens hem kende ze het verschil niet tussen gezaaid goed en onkruid(en hij was duidelijk niet van plan het haar te zeggen )
we hebben veel zaden uitgewisseld toendertijd,veel over "den hof" gebabbeld etc....(en Maria zat er dan voor spek en bonen bij)
ik denk nog vaak terug aan hem,veel tips gekregen ook....
nu kom ik onlangs buiten en staat buurman Roger(72) in zijn hofke,dus ook efkes babbelke slaan over de plantjes.
zijn vrouw verschijnt aan het terras en nog voor ze wat zegt roept hij naar haar: ja!?? wadist(vrij hard en onvriendelijk )
roept ze terug: niks jong! raar hoor,volgens mij zijn tuinders intolerante mensen tegenover niet tuingekken,ook al zijn ze ermee getrouwd,want wat viel me onlangs op: op een reactie van mijn man over een of andere plant ergens planten die niet strookte met mijn gedacht erover(ik vond zijn uitgezochte plaats stom ) kreeg hij een bitsig: wa weete gij der nu van,bemoeit u der nie mee!(was eruit voor ik er erg in had)hij keek beetje op zijn tenen getrapt en ging maar naar binnen.....
we zijn toch een ras apart,tuingekken.... )
woensdag 2 juni 2010 - 13:44
printemps

Printemps

Mijn man komt soms ook tegen mij zeggen (soms roepen) wat ik nu weer aan het kloten ben
Tja ze kunnen niet allemaal CGDers zijn hé

mvg
woensdag 2 juni 2010 - 14:15
cee

Cee

Bij ons wordt de tuin eerder opgedeeld,
Geef mij het deel met de sierplanten, bloemen, en heesters,
en m'n lief trekt haar dan meer de kruiden en de moestuin aan.

En daar trekken we dan ook allebei een streep als het moet.
Al houden we meestal wel de schijn hoog.

Dan vraag ik vriendelijk: "is het goed dat ik die plant daar in volle grond zet"?
En gaat zij ermee akoord, of schuif ik indien nodig maximum 10 cm op.
Andersom zegt zij van de tuin, op dit stuk zet ik m'n kruiden, daar look en ajuin, ginder bloemkool en broccoli en ginds komen de courgetten en meloentjes.

De rest van de tuin kon ik dan naar keuze verder inrichten en spelen.

Met de bessen (gojibes, stekelbes, tajberry, framboos, blauwe bes) en fruitbomen in de tuin zittten we in niemandsland, noem het "het brussel" van onze tuin "belgië" waar de tweetaligheid nog 50/50% is.
woensdag 2 juni 2010 - 15:10
Rita1960

Rita1960

ja ja 't is wat.. wel of niet tuinier(ster)

een aantal jaren geleden riep mijn man.. wat heb je nu weer voor een slootswalia gekocht.. en nu nu koopt hij de "slootswalia's" en mag ik zorgen voor een goed plekkie.. en koopt hij zelfs maar wel erg zelden een fuchsiasoort die ik nog niet heb.......en hij begint alweer te roepen.. ben door de peulen heen wanneer komen de nieuwen??

en voor de rest -met uitzondering van koken en opeten- .. mijn zorg zegt hij... - blij toe- maar grote gaten spitten en het gras maaien.. da's dan wel weer zijn job.. en zo houden wij elkaar in evenwicht..

toch mooi die gezamenlijke belangen

woensdag 2 juni 2010 - 20:55
Eve

Eve

Mijn echtgenoot is de gebrevetteerde onkruidwieder en graver - ik zet de planten precies waar ze moeten komen en hij graaft het gat en zet ze erin. Of hij vraagt in de moestuin waar de rij met gaatjes moet gegraven worden voor god-weet-welke plantjes die erin moeten, zodat ik hem direct kan volgen met het planten van diezelfde god-weet-welke plantjes. Erg praktisch, allemaal.

Af en toe zeg ik van "Kies maar, jongen" en dat vindt hij dan reuzeleuk!


Eve
dinsdag 8 juni 2010 - 23:42
cetinel

Cetinel

hohoho!!! da zegde gij,ik voer hier zelf alles uit hoor!als ik moet wachten tot meneer tijd heeft...en dan gaat ie es lekker opvallen en zowat zijn hele arsenaal aan zwaar geschut bovenhalen om een beetje te tuinieren,ik ken da! en dan is het meestal niet eens goed gedaan(snel en hevig is daarom nog niet goed hé)
en als de mensen mij weer zien zwoegen in de tuin,krijgt hij scheve blikken toegeworpen
nee,bij sommige werkjes waar hij zogoed als niks mis kan doen mag hij wel es assisteren.
verder moet hij vooral afblijven!
als ik hem zijn gang liet gaan spoot hij alle onkruid kapot,ging als een dolle de hele tuin ondersteboven halen(spitten noemt hij dat)verwijderd geen enkel onkruidworteltje(als die dooreengehusseld zijn komt dat niet meer terug,wist hij me te vertellen )
zette alle boomkes op 1 rij naast het gaas,etc etc.....
verdelgde gegarandeerd de lieveheersbeestjes(schadelijke insecten)
tis een geweldig goede stielman(metser)maar van tuinieren heeft ie toch geen kaas gegeten hoor! )
en stoofde het aardappelloof om op te eten(echt waar,dat vroeg hij een paar dagen geleden: zo mooi groen en gezond,waarom stoof je die nooit,of maak er soep van en hij meende het dus ook echt op mijn repliek OMDAT DA GIFTIG IS ACHT...LIJKE zei hij: doe niet zo raar,dan zou je de aardappel ook niet kunnen eten
ik denk dat ik hem morgen een omeletje met aardappel of tomatengroen ga maken

tis da ik hem al 23 jaar heb en zijn moeder hem ook niet meer terug wil......
woensdag 9 juni 2010 - 00:03
cetinel

Cetinel

bwa,sommige dingen zijn niet meer goed te krijgen! zijn moeder heeft daar dus heel veel steken laten vallen,en ik zit nu met de gebakken peren......
tis da ik zo barmhartig ben,anders belandde hij ook op de composthoop



ach,hij heeft ook wel zijn charmes hoor...(soms)
woensdag 9 juni 2010 - 00:17
cetinel

Cetinel

ervaringseskundige hé,heb jij ook wat losse steken dan??

btw: ik lust geen peren,en al helemaal niet gebakken,maar als het alternatief gestoofd aardappelloof is.......mmm lekker,peren


ik ga maar naar bed,straks heeft hij nog kou,krijg ik :mijn schoonmoeder weer op mijn dak(da kan mijn dak nie aan,zoveel schoonmoeder)
slaapwel iedereen!!
woensdag 9 juni 2010 - 00:27
Matabish

Matabish

Héél herkenbaar allemaal! - [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 juni 2010 - 02:52
hannibal

Hannibal

Ik denk dat wij vrouwen een garantiebewijs zouden moeten krijgen als we trouwen. Met als voorwaarde: Ruilen kan niet, terug naar moeder wel met volledige terugbetaling van alle kosten.

Of alvast een aavraag indienen om op het eind van ons leven een medaille voor moed en zelfopoffering te krijgen.
woensdag 9 juni 2010 - 06:51
LauraK

LauraK

Niet goed, geld terug? Soms wil ik wel wat bijleggen om 'm kwijt te zijn...
En hier ben ik degene die al het tuinwerk doet, ook de zware klussen. En meneer wél
opscheppen als er mensen de tuin mooi vinden:"Ja, dat hebben wij zo gedaan!". Ik
hou dan wijselijk mijn mond, maar weet wel beter...

Groeten van Laura.
woensdag 9 juni 2010 - 08:46
cee

Cee

Hebben jullie dan geen zo'n leasing contract met jullie man opgesteld

Dan ben je er vanaf voor je er mankementen begint aan te krijgen.

Maar indien geen leasing, is 2ehand.be de oplossing
Maar het probleem met die schoonmoeders is dat je die niet op 2ehands kan zetten (worden geweigerd).

Het is maar een graptjen hé: mijn schoonmoeder is een hele toffe
Gaat nog steeds naar TW classic!

Mijn vriendin zit eigenlijk in een nog beter situatie, geen contract, want we zijn nog freelance bezig.
woensdag 9 juni 2010 - 08:49
cee

Cee

Mijn vriendin had zo vorige week de monarda plots in haar handen,
mooi omhoog aan het houden, en zei: "kijk nog een beetje onkruid weg, goed hé"

Gelukkig had ze voor 1 keer goed geluisterd en alle wortels van het "onkruid" mee.
Rap het plantje terug gezet en twee dagen later was ie door het regenweer er weer doorgekomen.

Het zijn blijkbaar niet altijd de mannen die het verkl.....en
woensdag 9 juni 2010 - 10:56
cornelia

Cornelia

Hier heb ik geen moeite met de man. Hij zegt "het is jouw tuin dus je trekt je plan er maar mee. Als ik iets moet helpen sjouwen, spitten of zagen dan roep je maar".
Kijk, als tuinvrouw moet je zo'n man hebben.

Overigens over vriendinnen en onkruid; Een vriendin van mij zei "och dat vind ik toch van die prachtige planten, daar zou ik zo een hele grote bos van willen plukken" om vervolgens een gigantische bos brandnetels in haar armen te sluiten.
woensdag 9 juni 2010 - 12:36
cetinel

Cetinel

die medaille voor moed en zelfopoffering klinkt wel goed!
die hebben we zeker verdiend!!

afgelopen weekend gebarbequed met vrienden.
gesprek ging over de tuin,eerst heeft hij het dus over het eten van aardappelloof.
dan vraagt hij zich af waar al dat onkruid van komt want hij had het een paar weken geleden gespit daar en nu zit het vol onkruid,hoe kan da nu....
zegtie opeens tegen mij: waarom zet je geen druivelaar??(ik heb er drie,waarvan 2 van vorig jaar)
ik zeg niks en wijs ze aan....o zegt hij,je hebt er al
deze bloemen zijn ook mooi zegt ie al wijzend naar de anjers,bedoel je die anjers??
huh,zijn da anjers?....zucht na meer dan 20 jaar nog niks geleerd
toen hij onkruid ging wieden heeft hij al mijn korenboemen(die al in knop stonden)uitgetrokken,om een of andere mysterieuze reden heeft hij de paardebloemen laten staan
en dan vind hij het gek dat ik zeg dat hij overal af moet blijven...
een verdwaalde dubbele papaver die groeide aan de voet van de appelboom moest er ook aan geloven,de distel die zowat een meter hoog stond bleef wel staan,die heb ik dan maar zelf verwijderd.
nee tis geene groene jongen
en da terwijl wij allen groen zijn......Meyrem Almaci geneert zich zeker voor zo een schoonbroer,maar ach,aangetrouwd dus das een excuus
woensdag 9 juni 2010 - 16:41
Matabish

Matabish

Vind ik ook Cetinel en ze moeten niet wachten tot we aan 't eind van ons leven zijn om ze ons toe te kennen!!!
Die hebben we nl. héél vlug verdiend! Liefst een gouden hé!!
woensdag 9 juni 2010 - 16:52
cetinel

Cetinel

niks mis met goud kom maar op.met die

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 juni 2010 - 17:00
kerstkind

Kerstkind


Wat een gemopper op onze wederhelften, maar wie heeft wie gekozen?
En hebben ze ons gedwongen om ons hele leven met hen te delen?
We kunnen ze tenslotte niet missen.....ik in elk geval niet.
Ieder heeft zo zijn eigen kwaliteiten nietwaar? Is het niet bij het
tuinieren, dan wel met wat anders.....

Ik ben toch wel blij dat we, ondanks dat we allebei eigen hobby's hebben, het "tuinieren" als gezamelijke hobby hebben.
Dus hoor je mij niet mopperen
groetjes José
woensdag 9 juni 2010 - 19:01
cetinel

Cetinel

hmm,wie heeftwie gekozen.....
liefde is blind zeggen ze niet voor niks
woensdag 9 juni 2010 - 20:21
berenice

Berenice

Kerstkind

ja hier ook gezamelijke hobij , zalig he

het gebeurd ook regelmatig dat ik aan t'peuren ben in de tuin
dat manlief de afwas doet en de keuken in orde brengt
iets wat mijn ZUS niet begrijpt ( moedegijniet afwassen )
fier als ne gieter zeg ik dan neeeeje , dat doet mijne butler

grtrs berenice
donderdag 10 juni 2010 - 07:13
cee

Cee

Wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil

Ze wisten al hoe het zat in de middeleeuwen!!

Dus waarom nu nog veranderen?

Als man, kan ik m'n selectief gehoor niet uitschakelen, het is sterker dan mezelf! hehe
donderdag 10 juni 2010 - 12:43
cetinel

Cetinel

de afwas,dat doet de machine(lang leve de moderne tijd!)maar dweilen doet ie wel eens...of ramen lappen,bij voorkeur met heel veel sop (is een kei in overdrijven)dan met de tuinslang erop om af te spoelen en verder niks: resultaat: lelijke ruiten!
die moeten dan opnieuw natgemaakt en gezeemd of afgetrokken,hij snapt niet waarom dat niet mooi glanst na al zijn noeste arbeid.....
o wee als je onoplettend binnenkomt op zijn nog natte vloer
de badkamer dweilt hij na gebruik met zijn gebruikte handdoek(die beland daarna wel keurig in de wasmand,iets wat ik mijn dochter na 20 jaar nog niet geleerd krijg i.v.m haar kleren)
tis amets een rare kwast,maar wel de mijne
donderdag 10 juni 2010 - 12:49
cetinel

Cetinel

o ja,het mysterie van de verdwijnende tuintools......
dat steekt hij ook altijd gelijk in de berging
gij strooit alles maar rond in de tuin,da ligt zo overal verspreid zegt hij(klopt ook wel)omda ik ze nog nodig heb moeia!l zeg ik dan(ik zou ook es tot tien moeten leren
tellen )
onlangs was de steel van mijn spade stuk(niet door mij hoor,zus ging es spitten)
da komt er nu van se! da zit in weer en wind buiten en gaat dus veel sneller stuk(ik durf ze wel es buiten te laten )
en wat zie ik paar weken geleden: een keurige spade met een nieuwe steel eraan in de berging.
nu zet ik toch(meestal) alles na gebruik weg hoor.
donderdag 10 juni 2010 - 14:30
printemps

Printemps

De mijne is verkeerd opgevoed
Zijn moeder was altijd thuis en zijn vader was in brugpensioen en als mijn man thuis kwam was alles maar dan ook alles al gedaan en nu denkt die nog steeds dat alles gedaan is als hij thuiskomt
Ook als ik thuis kom van mijn werk denk hij dat alles al gedaan is
En als er eens iets in huis moet gedaan worden en hij begint te sakkeren en te vloeken omdat het hem niet lukt en ik wil dan helpen of zelf eens proberen dan krijg ik op mijn neus nadien dat ik alles beter weet en kan en dan komt er natuurlijk ruzie van hé
Echt verkeerd opgevoed dus
Kan iemand hem terug heropvoeden ??? ik probeer al een paar jaar dat hij zijn sokken recht uittrekt (dus niet binnenste buiten)en zo in de wasmand doet want acties zoals de sokken zo dan terug in de kast te leggen halen niets uit,ook die verkeerde sokken niet meer wassen helpt ook al niet,zagen werkt ook niet want veel werk is dat toch niet om die terug goed te trekken zegt hij dan,awel dat niet veel werk is dan ook toch hetzelfde voor je ze in de was gooit ????
HHhhhhh zucht

mvg
donderdag 10 juni 2010 - 14:36
cetinel

Cetinel

de garantie is ook al vervallen zeker??
donderdag 10 juni 2010 - 15:04
Matabish

Matabish

Ik vrees dat ze daar geen garantie bij geven!!
donderdag 10 juni 2010 - 16:32
cetinel

Cetinel

ze hebben hondenfluisteraars,paardenfluisteraars en babyfluisteraars nannys om je kids te helpen opvoeden,zouden er geen mannenfluisteraars bestaan??(maar mischien fluisteren die wel lieve woordjes,das niet echt wat we willen )
ik zou zijn sokken pertinent binnenstebuiten oprollen na de was,dan moet hij ze steeds terug binnenstebuiten keren om aan te trekken(tenzij hij zo iemand is die denkt: da zit toch in mijn schoenen,en ze gewoon zo aantrekt.....
en als hij wat over zaagt: da duurt toch nie lang om die efkes te keren??
donderdag 10 juni 2010 - 17:11
printemps

Printemps

Dat deed ik al
Ik doe ze in de was en droog en zoals ze eruit komen doe ik ze bij elkaar
Dus meestal ene goeie en de anders binnenstebuiten

mvg
donderdag 10 juni 2010 - 17:15
Rita1960

Rita1960

HIHIHI dat van die sokken... dat was ook hier een probleem... na zo'n 5 jaar sokken wel gewassen maar niet omgekeerd te hebben...
eindelijk de strijd gewonnen... sokken komen nu - bijna altijd- goed in de wasmachine

en nu... doet manlief de was opvouwen.. inclusief de sokken omdraaien die niet goed in de was zijn beland..

lachende groetjes,
Rita
donderdag 10 juni 2010 - 21:42
Eve

Eve

Jaaa, dat is hier allemaal ook zo - met veel geduld en lief vragen is er na 10 jaar wel wat verbetering te zien, maar die kortzichtige schoonouders van mij die zou ik toch wel een keer een lijst met ouderlijke falingen onder de neus willen duwen...

Maar ja, hij is zo lief, he!!!


Eve
donderdag 10 juni 2010 - 22:18
cee

Cee

Ik ga m'n sokken in de was gaan smijten,

zou ik ze nu binnenste buiten draaien of niet, hmmmmmm

Wat zouden wij mannen toch doen zonder een vrouwtje? Alhoewel met het WK en de tour voor deur kan ik me wel twee maandjes bezigen!!

En toch bedenk ik me iets, op wie zouden de vrouwtjes zich anders moeten afreageren, toch ideaal een man, als uitlaatklep om eens op te foeteren!!!
donderdag 10 juni 2010 - 23:54
cetinel

Cetinel

men zaagt het meest op degenen van wie men het meest houd he,in dat opzicht is het dus een compliment

wou je zeggen dat je twee maanden enkel voetbal als compagnon hebt,dat je dan je vrouwtje niet mist? of is het overdag voetbal en snachts toch maar je vrouwtje vastgrijpen?? want dan is het valsspelen hé,tis het een of het ander!
vrijdag 11 juni 2010 - 09:46
cee

Cee

Ja maar zo gaat de vlieger niet op hé.

Waarom zou ik als man nu moeten kiezen? (het is al erg genoeg dat ik zondag weer moet gaan kiezen)

Ik laat jullie toch ook niet kiezen tussen jullie tuintje of man.

Maar als antwoord op je vraag bedoel ik gewoon met overdreven cliché taal dat ik indien nodig de komende 2 maand wel nog zou doorkomen met het WK, de tour, 's ochtend spek met eieren, en 's avonds het frietkot, 's middags BBQ (zonder groentjes want anders moet ik die zelf snijden en heb ik na een week geen vingers meer, en om niet eenzaam te worden kijk ik wel naar het WK op café!
(je mag dit met de nodige korrel zout en ironie lezen: ik heb m'n berichtjes graag stevig afgekruid)

Maar na twee maaand vrees ik dat ik dat ik m'n vrouwtje echt wel heel wreed zou missen (na een weekje eigenlijk al als ik eerlijk ben).

Maar een weekje zonder zou ik niet over klagen
vrijdag 11 juni 2010 - 10:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon