menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

OUD en ONBEKEND....

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Dit jaar ga ik ( voor mij althans) oude- en onbekende kruiden en groente kweken.
Ik ben van plan om elk jaar tenminste 5 verschillende te gaan proberen om te zien OF het wil groeien en WAT ik er mee kan doen ( bv voor de soep, voor op het vlees, in de sla etc etc

Dit jaar zal het worden:
--1. Indigo- indigofera tinctoria ( kruid)
--2. Horseradish Tree- moringa oleifera ( kruid)
--3. Luffa- luffa aegyptica ( orientaalse groente)
--4. Seakale- lily white ( groente)
--5. Hyssop- Hyssopus officinalis ( kruid)

Wat zaaien jullie voor aparts- ouds- onbekends dit jaar?????
zondag 24 januari 2010 - 12:24
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De Indigo heb ik ook gezaaid, een paar jaar geleden. Het wordt een mooi bloeiend struikje. Dit jaar kozen we voor bonen, droogwinners Wieringen als nieuwtje. Ze zien er uit alsof er een laagje caramel overheen is gegoten. Ook nieuw zijn de bloemkolen in oranje en in groen. De paarse zaaiden we al eerder.
In de categorie bloemen wordt Mulla Mulla het uitprobeersel.
Ik ben heel benieuwd naar je nieuwe groentensoorten. Laat je weten wat het wordt?
zondag 24 januari 2010 - 13:12
KoenV

KoenV

Hyssop stond bij ons ook in de tuin afgelopen jaar. Dit is niet echt een onbekend kruid vind ik.
Je kan het in soep, bij vlees en vis gebruiken, maar met mate, want het kan sterk doorsmaken. Ik dacht ook dat het in sommige vormen van sterke drank gebruikt kan worden.
Succes met je kweek!
zondag 24 januari 2010 - 13:45
annis

Annis

Martje de Mulle Mulla is deze gelijk aan de Ptilotus. Ik had hem vorigjaar gezien op een cover van een blad en dacht gelijk dat is een mooie. Het schijnt dat hij goed bestand is tegen droogte en hoge temperaturen.Ik ben benieuwd als hij bij jouw in bloei staat.Jammer dat hij maar eenjarig is maar als hij zich gemakkelijk laat zaaien is dat geen probleem lijkt me.

groetjes @nnis
zondag 24 januari 2010 - 14:48
Thanja

Thanja

Altijd leuk vind ik dat, onbekende groentes/fruit.

De onbekende soorten die ik dit jaar ga zaaien:
* litchi-tomaat
* rode amsoi
* rattenstaartjes
* Chinese Radijs - green luobo
* Mexicaanse mini-komkommer (melothria scabra)
zondag 24 januari 2010 - 17:29
Ed50

Ed50

Ik ga dit jaar ook een aantal soorten zaaien die ik nog nooit gezaaid heb. Voor sommige fervente tuinders zullen het wellicht wel geen nieuwe soorten zijn vermoed ik:
- Chinese blad-broccoli Kailaan
- Palmkool Nero di Toscana
- enkele Radicchio-soorten nl. Palla Rossa en Crumolo Verde
- mosterdspinazie Komatsuna
- Brave Hendrik
- Chenopodium giganteum
- Amaranth bicolor Molton Fire
- Amaranthus Calaloo
- Aardbeispinazie
- Zwartmoeskervel
en nog wel een aantal soorten die ik nog nooit gezaaid heb maar die wel meer bekend zijn of rassen die ik nog niet geprobeerd heb, maar experimenteren zal elke groentetuinder wel doen vermoed ik.

Groetjes,
Eddy
zondag 24 januari 2010 - 18:39
Rita1960

Rita1960

@ Mandy,

de Seakale- lily white is dit de zeekool??
Zo ja, die werd vroeger veel aangeplant in Zeeland en voorzover ik het mij kan herinneren is dit een meerjarige plant.
en de indigo.. ga jij straks je eigen gesponnen wol een mooie kleur geven
en ga je je eigen sponzen produceren?
volgens mij ga jij de richting op naar geheel "self-supporting" en daar is niets mis mee! Ben erg benieuwd naar je ervaringen aan het eind van het a.s. groeiseizoen
of te wel... 'k kan niet wachten

en mijn nieuwe groenten- kruidensoorten.. amsoi "ching choi", aardbei-sla, en rode bieslook...

groetjes,
Rita

@ Eddy, mocht jij nog wat zaden over hebben van de aardbeispinazie ben ik wel voor in, heb nog wel andere groentenzaden om te ruilen.. o.a. pastinaak, schorseneren(2 srtn) enz..
dan graag een pme-tje.
zondag 24 januari 2010 - 19:25
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Eddy, palmkool is hier een favoriet, mooi nog lang in de herfst en lekker!
Aardbeispinazie is meer leuk dan lekker.

Annis: je hebt het helemaal goed. Ptilotus exaltatus. Doet het goed op droge grond dus ben benieuwd wat het doet bij onze natte klei... ik houd je op de hoogte.
zondag 24 januari 2010 - 20:02
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Leuke lijst Batdah. Waar haal je de zaden? De Cleome is leuk, blijft zich lichtjes uitzaaien. De Asclepias kun je binnen overhouden en bloeit in weinig tijd.
Die siererwten zijn ter zijner tijd wel een foto waard. En die Dahlia's maken me nieuwsgierig!
zondag 24 januari 2010 - 21:32
Mandy

Mandy

Ernestine, je mag toch rustig kunnen zeggen dat je, voor jezelf dan, onbekende groenten, kruiden, kortom allerlei planten gaat zaaien?????
Wat is daar mis mee?
En natuurlijk zijn er mensen, die meer kennis hebben en mensen die al veel langer bezig zijn met plantjes, die deze voor jou onbekende, al lang kennen en misschien ook al eens of meerdere keren hebben gehad in hun tuin..
Het is gewoon leuk om te zeggen dat je gaat proberen om iets dat voor jou onbekend is, te laten groeien.
En het is ook heel erg leuk om te horen dat er meer mensen zijn die iets nieuws, voor hen dan, willen gaan uitproberen.......
Beginneling of kenner....... het is en blijft spannend.....

Een goed tuinjaar gewenst
zondag 24 januari 2010 - 23:40
annis

Annis

Ernestine niet direct de moed opgeven en zeggen dat het zaaien toch mislukt. Ik ben ook ooit begonnen met zaaien en dat niets lukte maar na gelang van tijd ging het steeds beter.Goed nakijken hoe ze gezaaid moeten worden en bij welke temperatuur. Het beste is om met soorten te beginnen die makkelijk zijn. Bv. vind ik zelf de Salvia een hele gemakkelijke en kiemt tamelijk snel. Als je de soorten die je wilt zaaien hier vermeld kunnen we tips geven dat het jouw ook lukt met een goed resultaat.
Dit jaar ga ik ook diverse soorten zaaien waar ik nog nooit van had gehoord bv.
Perilla Frutescens --Japanse Basilicum prachtig rood gekrult blad
Alternanthera dentata--Papegaaienblad prachtig rood blad
Amberboa muricata --Keizerskorenbloem
Dorycnium Hirsutum
Ortrosanthus lexus "Morning Iris"--mooi blauw bloemtje
Argemone grandiflora -- stekelpapaver
Amorpha fruticosa-- Amerikaanse indigostruik

Of het allemaal lukt zie ik wel.

groetjes @nnis
maandag 25 januari 2010 - 08:35
Thanja

Thanja

@ Ernestine

Haha, ik wist niet dat de litchi-tomaat zo bekend was op het forum! Ik zag ze bij Vreeken staan en ik had er werkelijk nog nooit van gehoord! Even zoeken op internet en uiteindelijk heb ik via een forummer zaden geruild.

De mexicaanse mini-komkommer is NIET de tomatillo. De Mex. mini-komkommer heb ik afgelopen jaar ook al gezaaid, maar hij is toch echt behoorlijk onbekend. Daarom had ik hem ertussen gezet.

En aangezien ik niet weet wat er bij anderen bekend of onbekend is, heb ik een aantal op een rijtje gezet. Misschien is er iemand die al jaren Amsoi kweekt, en sommige soorten kunnen ook streekgebonden zijn.

Hier een foto van de Mex. mini-komkommer:
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
maandag 25 januari 2010 - 09:21
Thanja

Thanja

En niet al de moed opgeven voordat je gaat zaaien! Natuurlijk kun jij ook bloemen zaaien!
maandag 25 januari 2010 - 09:27
Thanja

Thanja

Link deed het vanochtend nog... Heb nu een plaatje ingevoegd.
maandag 25 januari 2010 - 13:48
Thanja

Thanja

@ Ernestine: wanneer kan ik de litchi-tomaat het beste zaaien?
woensdag 3 februari 2010 - 20:06
Thanja

Thanja

Ik ken het tomatenforum en ook hier heb ik al flink gezocht wanneer ik de litchi-tomaat kon zaaien. Aangezien het niet echt een tomaat is, vroeg ik me af of ik hem eerder of tegelijkertijd met de tomaten moet zaaien. Aangezien jij aangaf dat de ltchi-tomaat wel bekend was, dacht ik... Misschien weet jij het.

Is er iemand anders die weet wanneer de litchi-tomaat gezaaid moet worden?



donderdag 4 februari 2010 - 08:53
Mandy

Mandy

Nou word ik ook wel nieuwdgierig Thanja.
De LITCHI - tomaat is dus geen tomaat maar hoort die dan eigenlijk bij de Mango achtige bv? En dan heeft ie dus ook een heel andere zaai- en groei procedure, neem ik aan
donderdag 4 februari 2010 - 12:33
Thanja

Thanja

Het is wel een Solanum, een nachtschade, maar ik heb er geen idee van of de zaai- en groeiwijze gelijk is aan bijv een aubergine of juist wel aan de tomaat. Via google vind ik tegenstrijdige berichten hierover.

Anders zaai ik in februari en als die planten te snel groeien, dan zaai ik in maart nog een keer (en gooi ik de planten van februari weg).
donderdag 4 februari 2010 - 13:03
Thanja

Thanja

Bedankt Ernestine!

Het 'probleem' is alleen dat het een tropische vrucht is. De meeste tropische vruchten hebben een lange tijd nodig voordat ze goed afrijpen. Ik krijg de indruk dat de plant ook veel gezaaid/geplant wordt voor de sier, voor de mooie bloemen en als groenbemester. Ja, voor de bloemen, hoef je natuurlijk niet vroeg te zaaien en als groenbemester kun je zelfs nog wachten tot juni. Maar om ook rijpe vruchten te krijgen, moet je dan niet eerder zaaien? Dat is dus mijn vraag. Er is maar weinig info over te vinden op internet of in boeken.

donderdag 4 februari 2010 - 16:00
mcquinten2

Mcquinten2

@Mandy

Een vraagje waar heb jij je zaden van Moringa Oleifera gekocht?
Is het zaaien gelukt?

mvg,
Q.
vrijdag 2 juli 2010 - 20:58
Mandy

Mandy

Bij "SECRET SEEDS" in Tiverton, Devon, England.

en Mc....ja, alles doet het zeeeeeer goed......


zaterdag 3 juli 2010 - 00:10
Matabish

Matabish

Mooi is dat Mandy!!
Waarschijnlijk ben je al aan 't oogsten, of anders toch héél binnenkort!
Dat is altijd de leukste periode hé? Veel plezier met al het proeven!

Groetjes,
Matabish.

zaterdag 3 juli 2010 - 00:27
mcquinten2

Mcquinten2

a

en al bladeren of zaden van geproefd?
zijn ze lekker ?
zaterdag 3 juli 2010 - 01:18
cetinel

Cetinel

ik heb alleen maar gewone dingen deze keer het enige speciale is de meloenpeer
o ja en tabak(plantjes gekregen)is radichio speciaal??
een "oude" groente gezaaid: groenlof,oftewel chicorei en ook wel suikerij en suikerbrood genoemd...
en net zoals vorig jaar:mini fleskalebas(nog geen bloem)
zaterdag 3 juli 2010 - 20:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon