menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Extra isolatie

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Zou extra isoleren van het kippenhok zin hebben?

Ik denk aan een stuk "bubbelplastic" erover heen?

Zag dat afgelopen nacht de onderlaag in het nachthok bevroren was. De kippen zitten daar wel een cm of 30 boven maar toch....... het is een enkelhout hok.....

[ nachthok 50 cm boven de grond binnen de binnenren]

Kan iemand mij advies geven????


.
vrijdag 8 januari 2010 - 10:38
printemps

Printemps

Ik denk dat een kip goed tegen de koude kan

Mijn ouders deden niets speciaal aan het hok

mvg
vrijdag 8 januari 2010 - 12:27
alloo

Alloo

Een volwassen kip kan beter tegen de kou dan tegen de warmte,wel zorgen als er geen sneeuw ligt voor voldoende vers water ,en natuurlijk eten.

groetjes Fons
vrijdag 8 januari 2010 - 18:41
Peppody

Peppody

hier gaan de kippen niet op stok, zitten gewoon op de grond en alles is bevroren het water haal ik er nu ´s avonds uit. Ze doen nu aan stapeltje stapeltje oftewel ze zitten allemaal bovenop elkaar en er ligt een dikke laag vlas en een enorme berg hooi waar ze dus bovenop zitten. Het konijn idem dito trouwens. Ik weet niet of alles open is, wellicht dat je er iets van een deken overheen of voor kan hangen en anders zou ik er alleen een extra laag hooi of stro in doen.
vrijdag 8 januari 2010 - 18:42
printemps

Printemps

@ Allo

Ze hebben al een remedie gevonden voor kippen die niet tegen de warmte kunnen

Vorige week gezien op TV

Kippen zonder pluimen voor in één van die oosterse landen te kweken

De smaak van het vlees zou beter zijn(een kok heeft dit getest)

mvg

vrijdag 8 januari 2010 - 18:50
Mandy

Mandy

Het hok gaat wel dicht in de avond maar het is maar een enkelwandig hok en de bedekking , een dikke laag kranten en daaroverheen een laag stro, onder het nachthok was de laatste avond bevroren zag ik, dus ik vroeg mij af of ze het wellicht te koud hadden.

Eten, korrels, mais en af en toe wat aardappeltjes en havermout krijgen ze en natuurlijk regelmatig schoon water, geen punt, het gaat mij zuiver om de behuizing.....
vrijdag 8 januari 2010 - 19:13
jdcoster

Jdcoster

Kippen kunnen heel wat kou verdragen maar er zijn in het verleden al winters voor gekomen waarin de randjes van de kammen of de lellen vervroren waren.
Dat kan nadien lelijke misvormingen geven. We spreken dan hier al gauw van temperaturen van -10 of -15°C uiteraard
Belangrijk is het dat het schuthok tochtvrij is.
Zelf zorg ik er ook altijd voor dat ze in de winter in het binnenhok beschikking hebben over een dikke laag zacht strooisel. Bij mij is dat momenteel fijn houthaksel. Mijn kippen weten dat wel te waarderen en komen in dit vriesweer weinig buiten, zeker als er sneeuw ligt.
De ruimte onder de zitstokken scherm ik af met afsluitingsdraad opdat ze er niet bij zouden kunnen en de rest van de laag minder vlug bevuild wordt.
Wat graan door die strooilaag mengen doet de kippen scharrelen en voorkomt dat ze tot veren pikken over gaan uit verveling.
Hier krijgen ze ook elke morgen lauw water. Dat duurt dan weer een tijd voor het bevroren is.
Om bevroren kammen en lellen te voorkomen, is preventief insmeren met kamferzalf of een of andere masagezalf, een oude remedie. Dit zorgt voor een goede doorbloeding van deze meest kwetsbare delen. Ik leerde dat ooit van de voorzitter zaliger van onze plaatselijke kleinveevereniging.
vrijdag 8 januari 2010 - 21:01
livarno

Livarno

Wat extra isoleren kan geen kwaad lijkt mij. Ook al kunnen ze goed tegen kou, het is wat aangenamer als het iets warmer is. Maar belangrijkste is denk ik dat het niet tocht.

Zelf heb ik op de bodem bovenop de (normale) beukensnippers een laag hooi gelegd. En ik zet er s ochtends ook flink warm tot heet water in. Tegen de avond ververs ik het en dan is het nog niet bevroren.

Het voer dat normaal buiten in de ren staat, staat nu in het binnenhok. Gewoonweg omdat ze er bijna niet meer uitkomen. En tja...ze moeten toch eten. Binnenhok is groot genoeg om wat rond te scharrelen.

vrijdag 8 januari 2010 - 21:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon