menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Efficient hout stoken in een kachel

Ga naar meest recente reactie

DaMob

DaMob

Dit is niet meteen een onderwerp voor dit forum, waarvoor mijn excuses
Maar jullie weten van alles wel iets en ik vind dit een zeer vriendelijk en sociaal forum dus ik hoop dat jullie mij willen helpen!

Nu in de winter stoken wij met een houtkachel om een gezellige warmte te creëeren. Maar ik vroeg mij af hoe ik het best het hout kan benutten. Het hout is al 2-3 jaar gedroogd, dus dit is al geen probleem.

Er zijn onderaan de kachel 2 hendeltjes, 1 voor de primaire lucht en 1 voor de secundaire lucht (volgens het boekje). Maar ik weet dus niet hoe ik ze juist moet plaatsen om de beste verbranding te bekomen.
Is het ook beter om telkens maar 1 blok bij erop te smijten, of best per 2-3?

Alvast bedankt en nogmaals mijn excuses voor het rare onderwerp!
dinsdag 15 december 2009 - 00:33
vera2

Vera2

Is afhankelijk van de situatie...
- weersomstandigheden
- soort kachel...met - of zonder rooster op de bodem, plaatstaal of gietijzer enz.
- goed of minder goed trekkend rookkanaal
- soort en dikte van de houtblokken
- hoofd- of bij verwarming
Het is dus even wikken en wegen; hoe ver je de zuursofinvoer en de uitlaat moet regelen want dat kan van dag tot dag schelen.
Als je dat onder de knie hebt dan verwarm je met 1 blok hout haast zoveel als met meerdere blokken.
Als je de kachel vol steekt en de hendels te ver open zet; dan jaag je de warmte door de schouw naar buiten met als gevolg;... weinig warmte binnen.
Wel tijdig uw schouw vegen hé...vooral als je den en andere harshoudende houtsoorten gaat stoken.



dinsdag 15 december 2009 - 11:21
printemps

Printemps

Voor de je de kachel gaat vullen de schouw open zetten
Anders staat uw huis vol rook
Als de deur dicht is terug sluiten anders gaat de warmte in de schouw

mvg
dinsdag 15 december 2009 - 12:12
Matabish

Matabish

DaMob, je hoeft je niet te excuseren hoor!!
Als je een onderwerp hebt waarvan je niet goed weet waar er mee naartoe, dan zit je altijd goed op de 'tuinbabbel'!
En ben je een keertje verkeerd zal er altijd iemand zijn om je vriendelijk de weg te wijzen!

Veel plezier met je kacheltje,
Matabish.
woensdag 16 december 2009 - 00:28
DaMob

DaMob

Oke bedankt!

Ik heb al andere forums geweten waar ze over zo'n dingen een heus drama konden maken.
Daarom vind ik het hier zo goed!

Dit is onze kachel:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Dus iemand die me kan zeggen hoe ik de hendels moet zetten bij mistig/regen/goed weer?

Bedankt!
woensdag 16 december 2009 - 13:06
Peppody

Peppody

mooie kachel! Wij willen over een paar jaar als onze dochter wat ouder is een allesbrandertje plaatsen, we hebben nu nl al voor het 2e jaar geen verwarming alleen maar een electrisch sfeerkacheltje. brrrr....
woensdag 16 december 2009 - 13:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon