menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boomkikker uit de tuin in de wc

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Veel mensen kunnen het niet geloven, maar het is echt gebeurd en ik heb de foto's er van. Een boomkikker kwam via de Amelanchier lamarckii (krentenboompje) bij mij via het wc raampje binnen. Hij is mooi. Vind je dat ook? Sommige mensen vinden het een griezel. Ik woon in de bebouwde kom.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 31 augustus 2009 - 22:06
Peppody

Peppody

wow! ik vind het een prachtig sierraad zou op de tegels! Nooit geweten dat boomkikkers gewoon in ons land voorkomen.
maandag 31 augustus 2009 - 22:39
Rita1960

Rita1960

Hoi Jo,
gisteravond nog iemand op de tv horen zeggen dat boomkikkers niet meer in NL voorkomen.
Ging over (met half oor/oog geluisterd en gezien) een woningbouw project ergens in midden Nl. Misschien eens de lokale krant er op naslaan en tegen deze meneer zeggen dat de boomkikkers er nog steeds zijn???

groetjes,

Rita

was volgens mij een uitzending van sbs6, maar weet het niet meer zeker
maandag 31 augustus 2009 - 22:40
Thuja49

Thuja49

Ik vind hem mooi en ja ze worden zeldzaam .
Zou deze ook veranderen in een prins mocht je hem kussen ???
maandag 31 augustus 2009 - 23:09
Thuja49

Thuja49

parodias ,

allé ik hoor het al weeral niks
maandag 31 augustus 2009 - 23:16
annis

Annis

Hier in Limburg is een bosgebied in de omgeving van Echt De Doort geheten daar zitten boomkikkers. We zijn al eens op fotojacht gegaan maar helaas niets kunnen spotten. Op dat moment waren ze wel het hele gebied aan het opschonen.
Misschien in het voorjaar maar weer eens gaan kijken.

@nnis
dinsdag 1 september 2009 - 10:08
Adrienne

Adrienne

Knap toch
Maar toch best even verwijderen voor iemand de wc wil gebruiken.
Je zal het maar mee maken dat er plots een kikker op je schoot springt
Ja watte hier lees je wel leuk nieuws, beter dan het 8 uur journaal !!!
dinsdag 1 september 2009 - 11:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Nu vragen ze mij een stukje te schrijven voor de nieuwsbrief van het RAVON (Reptielen, Amfibieën, Vissen Onderzoek Nederland). Ik zal wel eens een mooi stukje schrijven. Helpen jullie mij aan een paar mooi reacties? Dan kan ik die daar ook vermelden.
dinsdag 1 september 2009 - 14:36
schuurmans

Schuurmans

Jo,
je hebt die brilduiker toch niet doorgespoeld??? zou zonde zijn.

grt
henk
dinsdag 1 september 2009 - 15:01
JovanDreumel

JovanDreumel

Nou Henk, dat zou ik niet kunnen. Mooi telkens tegen zijn achterpootje getikt en dan sloeg hij met zijn pootje steeds van zich af. Daar schrok ik de eerste keer wel van. Maar geleidelijk aan ging hij toch weer richting raampje en daar is hij verdwenen zoals hij gekomen was.
dinsdag 1 september 2009 - 15:24
LauraK

LauraK

Had dat kikkertje wel eerst doorgetrokken en zijn handjes gewassen, Jo?

Het diertje doet 'tropisch' aan, maar is dus wel inheems, zoals je eerder al schreef.
Toch wel interessant om daar eens op te googlen: hoe zouden ze overwinteren,
zijn het solitair levende dieren, hebben ze voorkeur voor een bepaalde biotoop of
boomsoort...

Groeten van Laura.
dinsdag 1 september 2009 - 16:28
schuurmans

Schuurmans

Laura,
ze hebben een voorkeur aan een schoon toilet, dat is alles.

grt
henk
dinsdag 1 september 2009 - 16:35
JovanDreumel

JovanDreumel

In ieder geval hebben ze ondiepe kikkerpoelen nodig, die in de zomerdag droog komen te staan, want dan krijg je er geen vissen in. Die eten de eitjes anders op en je kunt de kikkers wel vergeten. Ook hebben ze voorkeur voor struiken van 0.3 - 3m nodig. Ook om in te kunnen zonnen en insecten te vangen. Ze houden o.a. van braamstruiken. Intussen heb ik van Jan Stronks het rapport "Monitoring boomkikker Achterhoek 2008" toegezonden gekregen. Hij is van de Stichting Staringadvies".

Aan het toilet mankeert voor de kikker dus niks. Mooi schoon.
dinsdag 1 september 2009 - 16:57
Peppody

Peppody

ze hebben een voorkeur aan een schoon toilet, dat is alles.


Ow, zou dat de reden zijn dat wij ze niet hebben
dinsdag 1 september 2009 - 17:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Moet je eens zien hoe de kikker zich vasthoudt op de schone tegels. Dat doet hij/zij met de hechtschijfjes aan de pootjes. Kijk een spin die kan dat moeilijk, maar wat weegt die in vergelijking met de boomkikker? Deze is toch 4,5 - 5 cm groot. Ik vermoed, dat het een vrouwtje is, omdat mannetjes slanker schijnen te zijn.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 1 september 2009 - 18:52
Thuja49

Thuja49

Op de poten zitten zuignapjes die hij gebruikt om mee te klimmen. ...
Deze soort komt voor in heel Europa maar is wel zeldzaam. Vaak in geïsoleerde gemeenschappen.
In Nederland een zeldzame soort die met uitsterven wordt bedreigd.
Hij komt nog op een paar Plekken voor in ons land. Noord Brabant, Midden Limburg, Achterhoek, Twente, westelijk Zeeuws-Vlaanderen en Zeeland.
T'is dus wel bijzonder dat deze bij jou op bezoek komt hè
dinsdag 1 september 2009 - 19:40
Boerke

Boerke

Uw kikker heeft meer geluk dan de libelle in onze veranda. Dood door de hitte. Ik heb er maar een mooie scan vangemaakt want levendig zou ik dit niet doen met die straling van de lamp.

Tuinbabbel

donderdag 3 september 2009 - 20:19
Boerke

Boerke

En dit is de onderkant. Niet zo groen.

Tuinbabbel

donderdag 3 september 2009 - 20:25
kerstkind

Kerstkind

Ha die Jo,

ik heb wel ooit van een bad"eendje" gehoord, maar van een
bad"kikkertje"? nog nooit....
Weet je zeker dat deze écht is???

groetjes José
donderdag 3 september 2009 - 20:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Heel zeker! Intussen heb ik ook al een formeel rapport waarin staat hoe en waar de kikkers en jongen gevolgd worden in de Achterhoek. Men telt b.v. de roepen van de mannetjes. Er wordt aardig wat tijd in de monitoring van de boomkikker gestoken. Maar men heeft er nog nooit een geteld op de wc. Waarschijnlijk wordt hij in het verslag van 2009 vermeld, want ik heb hem wel aangemeld bij waarnemingen.
donderdag 3 september 2009 - 21:34
Matabish

Matabish

Ja zèg!! Dat beestje moest waarschijnlijk dringend!
Of het had dít gezien, miammiam...lekker!![afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 5 september 2009 - 00:25
JovanDreumel

JovanDreumel

Ze houden van een heeeeeeeel schoooooooon milieu, vandaar. Anders overleven ze het niet. Daarom zijn er maar zo weinig meer. Ze gaan dus op zoek.
zaterdag 5 september 2009 - 07:28
Tine

Tine

Wij hebben ze hier in het veen ook zitten. Het moeras is daar nu zo ingericht dat er verschillenmde soorten kikkers in leven , ook de boomkikker. Ik heb ze daar ook wel gezien al zijn ze dan niet zo groot en moet je echt heel goed kijken.

Tine
donderdag 10 september 2009 - 01:17
dauwtrapper

Dauwtrapper

Er ligt tussen regge en dinkel een land.........Twente (uit het Twentse Volkslied) Het aantal amphibieen is groot in Twente. Mijn geboortestreek en ik ben er nog steeds trots op. Veel heb ik er gezien op mijn vroege wandelingen in o.a. het Haaksberger Veen. De boomkikker echter zeer weinig, en kijken doe ik goed. Te zien zijn de salamander, hagedis, ringslang, adder, hazelworm en dan heb ik het nog maar niet over al die andere mooie zaken der natuur. (zonnedauw komt ook veel voor nog aldaar)
Ik had die kikker graag van dichtbij willen bekijken en fotograferen, jammer Jo dat ik er niet bij was.
groet
Dauwtrapper
vrijdag 11 september 2009 - 14:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Soms bestaat dom geluk en dat had ik. In het echt had ik de boomkikker nog nooit gezien maar nu heb ik in alle rust meerdere foto's kunnen maken van de boomkikker. Maar inderdaad het Haaksberger veen is ook een prachtig gebied. Ik heb er ook al menige keer gefietst en gewandeld.
Intussen is me ook al gevraagd door het RAVON om een stukje te schrijven bij de foto's voor hun nieuwsbrief en dat is intussen al gebeurd.
vrijdag 11 september 2009 - 15:07
dauwtrapper

Dauwtrapper

Jo, krijgen we dat stukje ook te lezen op dit forum, nadat het geplaatst is door het RAVON? Ben benieuwd.
En wie vertel je wat v.w.b. het Haaksberger Veen, ik kom oet Hoksebarge
Ik ben onlangs nog door de Achterhoek gereden op de motor en genoten van al het natuurschoon en daar behoort Borculo ook bij
Het was wel een klein kikkertje, als ik de verhouding van de tegelvoeg er mee vergelijk. Leuk en interessant beestje.

groet
dauwtrapper
vrijdag 11 september 2009 - 15:13
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar voor een boomkikker schijnt hij toch wel behoorlijk groot te zijn 4,5 tot 5 cm. Dat zou wijzen op een vrouwtjeskikker. Dat stukje mag ik gerust ook hier neerzetten denk ik.

Boomkikker in de WC
Dat de boomkikker nog maar in enkele gebieden van Nederland voorkomt was me bekend. Een van die gebieden is de Achterhoek en wel in de omgeving van Borculo. Maar zelf had ik nog nooit gehoord dat de boomkikker in de bebouwde kom voor zou komen. Maar op een avond zaten we in de woonkamer en we hoorden wat vallen. Mijn vrouw ging op onderzoek uit in de gang en in de keuken maar ze kon niets ontdekken. Maar toen ik voor het naar bed gaan op de wc kwam zag ik daar een smurf op de grond liggen. Er was een onweersbui geweest met een beetje wind. Hij zou eraf gewaaid kunnen zijn. Die smurfen hadden we ooit verzameld van een grootgrutter, die ze cadeau gaf bij de boodschappen. Ik raapte de smurf op om die terug te zetten op het vensterbankje. Daar staat de verzameling, vooral voor de kleinkinderen. Ik keek nog even rond of er nog meer lagen en toen zag ik een “groene smurf”. Ik dacht dat kan niet en keek beter en toen zag ik dat het een boomkikker was met zijn hechtschijfjes. Ik had wel eens foto’s gezien van de boomkikker en herkende meteen de boomkikker. Maar in de natuur zelf had ik ze nog nooit gezien.
Toen heb ik er meteen een aantal foto’s van gemaakt, want ik wist dat ze mij niet zouden geloven als ik het verhaal zou vertellen. Het beestje liet dat geduldig over zich heenkomen. Hem/haar fotograferen in de natuur vergt veel geduld om de kikker te vinden en hem/haar dan nog goed op de foto te zetten ook. Maar nu heb ik als achtergrond de tegels van de wc. Op zich is dat ook een apart gezicht. Intussen ben ik er achter gekomen, dat de kikker voorkomt aan de westkant van Borculo en een beetje van die kant af woon ik. Maar ik woon toch ook weer niet helemaal aan de rand. In de tuin tussen de buren en ons hebben wij een vrij ruig stuk en daar doen we niet zoveel aan onderhoud. Er staan wat hoge struiken. O.a. de Amelanchier lamarckii (= krentenboompje). We trekken daar af en toe wat hoog onkruid weg. Via de takken van die Amelanchier moet hij op het wc raampje terecht zijn gekomen. Dat was ook wel te zien aan de sporen op het raampje de volgende dag. Na de fotosessie heb ik voorzichtig tegen zijn achterpootje getikt om hem/haar dan weer richting het raampje te doen bewegen. Dat had de kikker liever niet, want dan sloeg het beestje meteen met het pootje achteruit. De eerste keer, dat hij/zij dat deed schrok ik er van. Maar uiteindelijk is de boomkikker toch weer door het raampje naar buiten gegaan. De kikker klom met zijn hechtschijfjes zo tegen de tegels op. Ook schijnt daarbij zijn stroeve buik te helpen. Het was echt geen kleintje 4,5 tot 5 cm groot en dat klimt zo omhoog tegen gladde tegels.
Bij het zien van de foto’s reageren de mensen heel verschillend. De een zegt: “Zo’n kikker heb ik nog nooit gezien”. De ander: “Wat een griezel, die moet zich bij mij op de wc niet laten zien”. Weer een ander: “ Die zal wel met ET meegekomen zijn”. Ook zijn er bij die willen weten welke prins er tevoorschijn zal komen als je deze kikker kust.
Als je het beestje zo in de hoek ziet zitten, dan doet hij erg aandoenlijk aan. Je zou er medelijden mee krijgen. Hij straalt uit: “Wat doe ik eigenlijk op deze wereld en wel hier in Nederland? Ik hoor in de tropen”. “Help me!!”. “Bescherm me anders red ik het niet!”.
vrijdag 11 september 2009 - 15:28
LauraK

LauraK

Dat is inderdaad een mooi stukje, Jo! Zijn je foto's er ook bij geplaatst?
Ik heb net op de site van RAVON gekeken, maar zag jouw stukje daar helaas (nog)
niet staan.

Groeten van Laura.
vrijdag 11 september 2009 - 16:37
schuurmans

Schuurmans

Leuk verhaaltje Jo.
is het ook al in het Achterhoeks vertaald.

grt
henk
vrijdag 11 september 2009 - 16:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik kan het Achterhoeks goed verstaan, net als het Limburgs en zeker het Brabants, maar spreken doe ik alleen Nederlands, Brabants en met een tal vreemde talen weet ik me wel te redden. Maar Achterhoeks schrijven is een ander "verhaal".
vrijdag 11 september 2009 - 16:53
JovanDreumel

JovanDreumel

Een paar foto's heb ik bij het stukje gestuurd naar RAVON, maar misschien komt het in de volgende nieuwsbrief. Men heeft me verteld, dat het een mooi verhaal was.
vrijdag 11 september 2009 - 16:55
Matabish

Matabish

Heel mooi en leerrijk verhaal Jo.
De lezers zullen er van genieten en bijleren, zoals ik!

Groetjes,
Matabish.
vrijdag 11 september 2009 - 16:56
annis

Annis

Dat is mooi geschreven, Jo. Zo als Matabish al aangeeft zullen de mensen ervan genieten. Dit maak je toch niet dagelijks mee een boomkikker op je toilet. Die verwacht je in de tropen en niet in Nederland.

groetjes @nnis
vrijdag 11 september 2009 - 17:18
dauwtrapper

Dauwtrapper

Voor hen die graag de "krenten uit de pap" willen, koop een krentenboompje en als je geluk hebt krijg je er een "prins" bij.
Leuk verhaaltje Jo, ik denk dat de Gelderlander, Tubantia of Twentsche Courant ook wel interesse hebben.
Nu nog een verhaal over die "rode duivel" waar ik u steeds op zie zitten. Leeftijd en merk, hefinrichting, etc. (voor de techneuten onder ons, ik dus)
Deutz, Fahr of Hanomag, Steyr?
groet
dauwtrapper
vrijdag 11 september 2009 - 21:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Daar zit je toch mee in de verkeerde hoek te zoeken. Als mijn kinderen een beetje wilden opscheppen over hun vader dan zeiden ze dat hij een mooie rode Porsche cabriolet had. Inderdaad dus een Allgaier A111 (system Porsche).
Het is dus een 1 cilinder luchtgekoeld en tegen de boerenzoons van tegenwoordig durf ik niet te zeggen dat hij maar 12-14 Pk kan presteren. Hij is van 1955. De tweelingploeg wordt met hydraulische handkracht uit de grond gelicht hahaha. Dus geen hydraulische driepuntshefinrichting.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 11 september 2009 - 22:21
schuurmans

Schuurmans

Tja Jo, dat is het wel hé, de echte hobby.

grt
henk
vrijdag 11 september 2009 - 22:35
dauwtrapper

Dauwtrapper

zo heel erg zat ik er nu ook weer niet naast. Er was een samenwerkingsverband met Deutz
Tja, als je het met boerenzonen over PK's gaat hebben en snelheden. Ik reed gisteren achter een trekker die met 70 km/u over de straat ging en een grote, zware kipwagen met mais achter zich had hangen. Qua techniek zijn de tractoren niet meer met die van vroeger te vergelijken. Tegenwoordig zit er op tractoren, radiografische afstandbedieningen, electronica, elektrotechniek, pneumatiek, hydrauliek en meet-en regeltechniek, mechanische systemen en videocamera's. Als monteur landbouw-mechanisatie moet je tegenwoordig van heel wat markten thuis zijn. Maar het blijft leuk spul, die oudjes. Hij ziet er picco-bello uit, Jo.
groet
Dauwtrapper
vrijdag 18 september 2009 - 02:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij mij ligt er niet een v-snaar op die kapot zou kunnen gaan. Wel hhet hij een differentieelslot. En Porsche garandeerde in die tijd al, dat de trekker binnen 24 uur gerepareerd was, waar in Europa hij ook maar stuk zou zijn.
vrijdag 18 september 2009 - 07:56
dauwtrapper

Dauwtrapper

Daar moet je tegenwoordig bij een garage om vragen. "Onderdelen moet we bestellen, en dat duurd op zijn vroegst tot morgen en dan moeten we het er nog in zetten , meneer"...is helaas maar een al te vaak gehoorde opmerking. De goede bedrijven, die nog staan voor hun service wil ik hiermee even niet te kort doen. Ze zijn er nog, maar je moet ze steeds vaker met een lampje zoeken. En v.w.b. die stelling van Porsche, ik weet haast wel zeker, dat ze dat ook waar hadden gemaakt ook. Daar zij het Duitsers voor, ik heb veel ervaring met die gasten, maar in dat soort zaken staan ze hun mannetje.
Tja, die kwaliteit van vroeger...die zien we tegenwoordig niet meer. Alles heeft tegenwoordig en vaste, bepaalde levensduur. En zelfs die halen ze nog niet eens, soms
groet
Dauwtrapper
vrijdag 18 september 2009 - 21:58
JovanDreumel

JovanDreumel

Het trekkertje doet het nog prima. Kan mooi ploegen met een tweelingploegje. De koude start mocht wat beter zijn, maar als het een beetje koud is hang ik er even een elektrisch kacheltje bij en dan slaat hij meteen aan en dan loopt hij ook meteen goed. Gebruik ik het kacheltje niet, dan slaat hij wel aan, maar dan doet hij een beetje mopperig. Hij werkt voor nog geen euro per uur aan dieselolie. Mooi goedkoop knechtje dus. Hij krijgt amper 1 liter diesel op per uur. Luchtgekoeld, dus geen antivries nodig. De dynamo zit rechtstreeks op de krukas, dus geen v-snaar nodig. Ik heb 1 tank van 20 liter nodig per jaar.
vrijdag 18 september 2009 - 22:44
dauwtrapper

Dauwtrapper

hahaha, dat is lachen, Jo. Ik kan me voorstellen dat je even gniffelt, als je dat tegen die mannen met die GROTE trekkers zegt. Die hebben tegenwoordig een eigen dieseltank aan huis. Voor die prijs geeft het niet als je een paar keer vaker een voor moet trekken.
Als je nog verstelbare injecteurs hebt, kun je proberen die iets verder knijpen opdat de verneveling fijner wordt. Ook weer niet te veel, want anders kun je problemen krijgen met koeling en smering van de cilinder. Probeer er achter te komen wat die druk voor die injecteurs moet zijn en stel ze daar op af. Mogelijk dat je nieuwe gloeibougies kunt gebruiken en dan iets langer voorgloeien als in de zomer. Maar dat zul je al wel geprobeerd hebben, denk ik zo. Tja, die Ferdinand Porsche was geen domme jongen, jammer dat veel van zijn creaties voor het verkeerde doel zijn gebruikt.
Eigenlijk is het een stationaire dieselmotor, zoals een Lister of Wolseley, die op een trekkerchassis is geplaatst. Ik heb trouwens uit die Wolseley motoren, tijdens het melken, vaak een gekookt eitje mogen eten. Die werden dan in het koelwater gelegd en tijdens het melken begon dat water te koken en na verloop van tijd had je dan een gekookt eitje. Dat zal wel niet praktisch zijn op een trekker, maar was tijdens het melken wel eens aangenaam.
groet
Dauwtrapper
maandag 21 september 2009 - 06:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat zijn nog wel een paar goede tips als de kwaal erger mocht worden. Maar in 1966 is hij nog helemaal gereviseerd. En daarna had hij niet veel meer gewerkt. Hij loopt dus nog als nieuw. Maar hij heeft dus geen hydraulische hefinrichting. De ploeg wordt dus met "hydraulische" handkracht omhoog getrokken
maandag 21 september 2009 - 09:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja, laten we terugkeren naar de kikker. Er zijn nog steeds mensen, die het niet willen geloven, totdat ze de foto gezien hebben. Een boomkikker in de bebouwde kom. Het blijkt, dat er natuurliefhebbers zijn, die de roepen van de kikker tellen per km2. Dat zouden ze niet doen als er heel veel zouden zijn. Bij mijn groentetuin ligt ook zo'n kikkersloot, waar in het voorjaar water in staat en in de zomer komt die droog te staan. Daar zag ik vorige week een hele grote kikker en ook verschillende kleine kikkertjes, maar dat waren geen boomkikkers. Ook padden zie ik regelmatig daar.
maandag 21 september 2009 - 17:22
Thuja49

Thuja49

"van boomkikker naar
TREKKER"...

moet toch kunnen ...
( niemand zegt dat je het MOET lezen )
maandag 21 september 2009 - 19:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Als het over de trekker gaat, dan laat ik me gemakkelijk afleiden. Bij de les blijven!!
maandag 21 september 2009 - 19:42
Matabish

Matabish

idd. Thuja, vooral daar het boomkikkertje uitgebreid besproken was.
Alles was er over gezegd dus mocht er gerust een beetje afgeweken worden!
Het waren toch allebei onderwerpen van de starter van deze topic en beide onderwerpen waren interessant!!

Groetjes,
Matabish.
maandag 21 september 2009 - 19:49
Thuja49

Thuja49

STRENGE MEESTER [afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 21 september 2009 - 19:52
Rita1960

Rita1960

zoals Matabish al zei: "Beide onderwerpen zijn interesant"
en ik heb met veel genoegen zowel de boomkikker gevolgd als ook de activiteiten van Brammetje.

groetjes

Rita
maandag 21 september 2009 - 20:03
dauwtrapper

Dauwtrapper

hela hola, hier is "brammetje" dauwtrapper,
in mijn adresbalk hierboven staat: FORUM-VARIA-TUINBABBEL - Boomkikker uit de tuin in de wc !!!
Forum = waar mensen gezamenlijke interesses kunnen bespreken
Varia= variabel, verschillend
Tuinbabbel= aan de tuin gerelateerde onderwerpen
de topic = het aan de tuin gerelateerde onderwerp

Dat met die motor, o.k. , ook ik laat me gemakkelijk afleiden als het over mijn grote liefde voor techniek, in dit geval de motor gaat. Off Topic??? Ja, wel een beetje, tenzij we even erop terugzien dat ik voorstelde om met de motor even een "zwarte cross" zouden gaan houden na het gebeurde met Ernestines tuin.
Maar die trekker, is een landbouwmechanisch apparaat, die in sommige grotere tuinen, door hoveniers worden gebruikt. B.v. het omploegen van de aarde bij het aanleggen van de tuin. In de tuin komen bomen te staan en in die bomen kunnen dan, als de biotoop goed is, ook weer boomkikkers leven. Je moet die trekker gewoon zien als een hele grote spade. En of ik nu over die spade begin te kwaken, over het inzetten van een steel, of over het haren van de snede het rechten van de dul, of over de dynamo of v-snaar van de grote mechanische spade.......het is varia-tuinbabbel- en ON topic !!! Het is maar hoe je het bekijkt.
Het is net televisie, er zit een knop op waar je het apparaat mee uit kunt zetten.
We kunnen nog wel verder boomkikkers bespreken, maar dan zullen enkele van ons snel afhaken. Wel nu, mijn beste leerlingen.....we gaan het thans hebben over de boomkikker in al zijn facetten en later in de les zullen we de kikker gaan ONTLEDEN !!! ZIJN WE ER NOG BIJ???
Brammetje heeft gesproken
groet
Dauwtrapper
dinsdag 22 september 2009 - 04:43
JovanDreumel

JovanDreumel

Brammetje wordt inderdaad volop voor tuinen gebruikt. De boomkikker was van zijn lawaai niet eens geschrokken en kwam bij Brammetje op bezoek. Nu blijft de vraagt waar komt de naam Brammetje vandaan?
dinsdag 22 september 2009 - 08:32
Thuja49

Thuja49

Goed geantwoord Brammetje , jij mag een bank vooruit

U vraagt wij draaien
BRAM afgeleid van het Hebreeuws. Er is geen betekenis van de naam bekend. Het was de naam van Abraham, de stamvader van Juda en Israël.


@ ernestine
Ik weet wel dat jij je daar niet aan stoorde heb dat andere topic ook gevolgd .

groetjes
thuja
dinsdag 22 september 2009 - 09:04
Thanja

Thanja

@ Jo: Leuk informatief en luchtig geschreven stukje heb je geschreven over de boomkikker. Heb alles met veel plezier geschreven.

dinsdag 22 september 2009 - 11:19
Thuja49

Thuja49

Zeker niks mis mee en wat je niet wil lezen lees je toch niet , dat moet toch kunnen .
Mensen zouden soms wat meer moeten lachen[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
thuja

dinsdag 22 september 2009 - 13:06
JovanDreumel

JovanDreumel

De trekker is van mijn school geweest. en de leerlingen noemden de trekker destijds Brammetje en dat heb ik er in gehouden, nadat ik hem gekocht en opgeknapt heb. Oud-leerlingen herkennen hem meteen.
dinsdag 22 september 2009 - 21:23
Thuja49

Thuja49

Mooi toch
dinsdag 22 september 2009 - 22:10
dauwtrapper

Dauwtrapper

hahaha over lachen gesproken. Ik dacht even dat iemand mij betitelde als Brammetje en ik voelde me aangesproken. En nog wel zonder dat ik in Judea en Israel ben geweest, dus ook niet de vader kan zijn. Stel je voor dat ze allemaal aan mijn deur komen en zeggen:"dag Pap"
Leuk Jo, dat je dat er in houdt, die naam Brammetje.
groet
Dauwtrapper
dinsdag 22 september 2009 - 23:05
Rita1960

Rita1960

Da's dan een groot toeval geweest Dauwtje,

In een eerdere topic heeft Jo als eens verteld dat zijn tractor Bram(metje) werd genoemd.
Hihi en dat jij dan ook Brammetje heet ..

groetjes,
Rita

en voor een ieder vandaag MAAK ER IETS LEUKS VAN
woensdag 23 september 2009 - 06:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon