menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leliehaantjes

Ga naar meest recente reactie

Marinepik

Marinepik

Ik heb nogal wat lelies in mijn tuin staan en heb vaak veel last van leliehaantjes die ik met de hand wegvang wat vaak moeilijk is omdat die enge beestjes je zien aankomen en zich dan laten vallen.
Maar... dit jaar heb ik er niet een gezien, wie kan dit verklaren.

marinepik
zondag 1 oktober 2006 - 13:02
nientje

Nientje

hallo, aangezien ik er dit jaar ook geen gehad heb dacht ik dat ik ze vorig jaar allemaal gevangen had
nientje
zondag 1 oktober 2006 - 15:33
Adrienne

Adrienne

Hebben jullie geluk zeg !!!
Als ge d'er graag hebt zal ik ze sturen
Ik had er hier meer dan me lief zijn pfffff
zondag 1 oktober 2006 - 19:59
nientje

Nientje

nee hoor adrienne, heel vriendelijk maar je mag ze allemaal houden!!!!
nientje
zondag 1 oktober 2006 - 20:25
Tine

Tine

Nou je wordt bedankt Marinepik. Ik heb ze nooit gehad en dit jaar wel. Ik heb ze nu naar jou teruggestuurd. Voortaan eerst vragen of ik wel jouw cadeautjes wil hebben hoor.

Tine.
zondag 1 oktober 2006 - 21:52
sugar

Sugar

nee hoor adrienne, heel vriendelijk maar je mag ze allemaal houden!!!!
nientje


Tja, het gaat hier snel bergaf...

Wil Adrienne eens iemand helpen en dan wordt die hulp botweg geweigerd

sugar
maandag 2 oktober 2006 - 00:54
ulanka

Ulanka


Stomme vraag misschien : maar wat zijn leliehaantjes ???
Ben altijd bereid om iets bij te leren !!

Groetjes
Ulanka
maandag 2 oktober 2006 - 07:09
nientje

Nientje

zijn rode beestjes die de lelies kaalplukken, je zou zeggen zoals lieveheersbeestjes maar dan volledig rood zonder stipkes
nientje
maandag 2 oktober 2006 - 08:45
Adrienne

Adrienne

Ulanka, als het goed is hier een afbeelding van het leliehaantje.
Mooi hé, ik heb er veel maar niemand wil ze
Waarom ? Dat heb je hierboven al kunnen lezen hé.
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 2 oktober 2006 - 21:39
lisa

Lisa

na, die zien er wel mooie uit ,geen wonder dat zij van lelies houden
ik heb ze nog niet gezien maar dat kan snel veranderen als jullie ze sturen -dus mooi zelfs houden
lisa
maandag 2 oktober 2006 - 22:52
ulanka

Ulanka


Waw Adrienne, zo mooie beestjes, ik zou zeggen , laat ze maar komen
ben grote dierenvriend, maar ... heb geen lelies voor ze !!
Toch weer iets bijgeleerd, dank zei jullie ! Had die beestjes nog nooit
gezien !

groetjes
Ulanka
dinsdag 3 oktober 2006 - 08:10
lentemode

Lentemode

Hej-hej allemaal,

We zijn ondertussen een jaartje later en eind augustus 2007 zitten mijn drie grote leliepotten vol haantjes. Dat betekent elke dag gieten en verzorgen EN de leliehaantjes wegvangen, al gauw zo'n 3 à 4 exemplaren per pot ... Al iemand een remedie gevonden ?

Groetjes,

Mia
vrijdag 31 augustus 2007 - 12:08
danny2

Danny2

Heb ook veel last gehad van die mooie kevertjes, nu sinds een jaar of drie spuit ik al vroeg de fitularia's en de lelies met confidor en dit hehaal ik nog eens rond eind mei en dan heb ik er geen last meer van.

danny
vrijdag 31 augustus 2007 - 21:49
Marinepik

Marinepik

Hallo allemaal,
Even een vervolg op mijn topic van vorig jaar oktober hier bovenaan over de Leliehaantjes.
Ik vertelde dat ik op mijn vele Lelie's dat jaar GEEN last heb gehad van Leliehaantjes maar dit jaar was dat heel veel anders.
Ik was echt dag en nacht bezig om de vele rode kevertjes weg te vangen, het hield maar niet op. Ook stierf het van de larven van die etters die mijn Lelie's enorm lekker vonden.
Een vieze bezigheid om ze allemaal kapot te knijpen maar het is niet anders, zeker als je geen gebruik wilt maken van chemische produkten.
En niet alleen mijn Lelie's werden belaagd, ook mijn kievitsbloemen en aanverwante keizerskronen werden hevig door de beestjes belaagd en opgevreten. Uiteindelijk hebben alle Lelie's en aanverwante planten het gelukkig overleefd.
Ik hoop dat het volgend jaar het niet zo heftig wordt maar dat moeten we afwachten.
De Lelie's wegdoen is uiteraard geen optie, ik ben helemaal gek van deze bloemen.
Theo
zaterdag 1 september 2007 - 12:02
hildavw

Hildavw

Uit miserie heb ik zelfs mijn lelies weggedaan ! 't Waren er gelukkig maar 5, maar misschien wel 50 leliehaantjes !
Zouden er nu nog leliehaantjes in mijn tuin komen ? want ik denk niet dat ik ze allemaal heb kunnen vangen.
zaterdag 1 september 2007 - 19:55
Marinepik

Marinepik

Neen Hilda, de tijd van de haantjes is nu wel voorbij. Jammer dat jij de moed hebt opgegeven en jouw lelie's opgeruimd.
Het is erg moeilijk om steeds weer die krengen te vangen, je hebt zeeen van tijd nodig en ze leggen zeer snel eitjes waar dan ook weer zeer snel larven uitkomen en die zijn heel erg smerig. Lijken net hoopjes vogelpoep.
De lelie's zijn nu aan het afsterven en komen dan volgend jaar weer tevoorschijn, inclusief een nieuwe lading van die rooie rakkers.
Maar ik geef de moed niet op, ik vermoord ze allemaal. Desnoods zet ik een stoel naast mijn lelie's en dan vangen maar. Wens mij maar sterkte (LOL)
Theo
zaterdag 1 september 2007 - 20:07
hildavw

Hildavw

Theo, ik bedoelde eigenlijk voor volgend jaar.
Moest mijn Theo er ook gaan naastzitten, had ik ze misschien ook laten staan !
De lelies bij ons pasten bovendien niet echt bij de rest van de beplanting, ik had ze eens bijgekregen bij een bestelling, maar ja, een gegeven paard, enz.
groetjes
Hilda
zondag 2 september 2007 - 13:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon