menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slechte dag

Ga naar meest recente reactie

Adrienne

Adrienne

Hallo van een zwarte zondag gesproken pffff
8 uur zondag ontbijt, gezellig aan de tafel.
Niet voor lang !!!
8.30u telefoon en de schrik van mijn leven.
Zijn er verdomme twee snotneuzen achter de koeien aan t' crossen met een brommerke.
Kunt ge da geloven, ik hoorde het in keule donderen.
Marcel vliegt van de tafel met Jan, en gelijk ne wervelwind in de auto.
Jongens ik heb ze nog van mijn leven zo woest niet gezien.
Mijne wekker was totaal van slag, ik hoopte maar da ze die kerels niet te pakke kregen.
Of ik kan ze gaan bezoeken in t' prisson.

Pfff, enfin ikke mijn klein autoke uit de garage, snel nog een paar buren
op gepikt voor ge weet maar nooit en gelijk n'een tgv achterna.
Manne allez wie doe na zoiets, ze waren gelukkig ribbedebie voor mijn manne er waren.
Maar mijn beestjes (8)
Ge houdt het niet voor mogelijk !!!
Kletsnat van het op jagen, hijgen dat het niet schoon maar is en nu zo bang als een wezel.

De buurman was buiten gegaan met zijn Bouvier en riep wat de bedoeling was,
ze hebben de midden vinger opgestoken en zijn er dan van door gegaan.
Ik begrijp zoiets niet, allez wat is daar na plezant aan.

Er staat één beestje dat binnen 14 moet kalven.
Ik hoop dat da goed af loopt, enkele minuten later en ze waren beide dood geweest.
Tja met een meutteke zo kort bij kon da beest niet zo goed meer lopen
en daar hebben ze dan het meest plezier aan gehad.
Die konden ze fameus opjagen.

ééntje is drie maand drachtig die is in een hoek tussen de bomen gekropen,en durfde er niet meer weg.

Een jonge stier en 5 jonge vaarsjes die nog moeten bevrucht worden
(waarvan ééntje eigelijk gisteren).
Die zijn we naar huis moeten halen en vandaag moeten we laten insimineren.
Tja wat wilde, de stier was zo afgemat dat hem zijn werk niet meer kon doen.

Enfin, we hebben er de politie wel een proses van laten opmaken, maar tegen wie hé
die gaste zullen thuis niet gaan vertellen wat ze uitgestoken hebben.
Ze hadden gewoon de pindraad door geknipt, ha wie heeft er nu een tang bij
als hem met zijne brommer op gang is.

Man, man, man miserie is zoiets.
Ik zijn gene sadist maar ze hadden moeten vallen en d'er been is breken.
En dan mij ne keer met da brommerke achter hun moeten laten jagen tot ze bek af waren.
T'is toch waar dan gingen ze misschien is eerst na denken en dan pas doen.

Sorry, da komt misschien grof over maar ik had da gisteren verdraaid geren gedaan.
Nu niet meer, ik kan nu enkel hopen dat mijn koeike als nog een gezond kalfke
op de wereld mag zetten en zelf geen nadeel ondervindt bij het kalven.
Dat mijn vaarsje d'er vruchtje niet verliest.
En ..... dat mijn stierke zijn werk terug kan verder zetten, hij is toch al terug rustiger.


maandag 18 september 2006 - 12:53
Tine

Tine

Adrienne ik kan me je woede en angst om de dieren voorstellen. Wat zou ik die jonkies toch graag in handen krijgen dan zou ik ze echt wel leren wat wel en niet kan. Ik hoop dat de dieren weer tot rust zijn gekomen en jullie natuurlijk ook. Je zult misschien een aantal nachten daar niet zo best van slapen.
Houd je zelf verder rustig want anders heb je jezelf daarmee.

Tine.
maandag 18 september 2006 - 13:12
Wendy

Wendy

Maar Adrienne dat is vreselijk! Wat een rotjochen!!!
Daar zou ik toch ook het bloed van onder mijn nagels krijgen!
Ik hoop dat die twee nog eens tegen de lamp lopen, beter nog tegen een stier. Zo ene die ook niet goed gezind is!
Ik hoop van harte dat het met uw beestjes allemaal goed afloopt. Ik zal zeker duimen, laat iets weten hoe het afloopt!
grts Wendy
maandag 18 september 2006 - 13:14
florentina

Florentina

Adrienne,

Wat een rotstreek !

Jullie dieren zijn getraumatiseerd en jullie maakten zelf ook niet een droomzondag mee.
Gelukkig waren jullie thuis om de schade binnen de perken te houden.

mvg, florentina
maandag 18 september 2006 - 13:23
lacegarden

Lacegarden

Adrienne, ge moet aan zoiets ruchtbaarheid geven. Dat zijn dingen die je aan een dierenbescherming en aan een GAIA moet doorgeven. Je hebt goed gedaan met de politie pv te laten opstellen, maar geef een seintje aan een krant, aan een radio. Zulke dingen daar moeten de mensen van op de hoogte gebracht worden.
maandag 18 september 2006 - 14:52
ulanka

Ulanka


Hallo Adrienne,
Awel, van zo een verhaal krijg ik het ook van aan mijne rikketikker zie, van koliere,
wat is dat nu toch met sommige jongeren ??
En dat vinden ze dan nog plezant ook . Ik hoop dat de beestjes al wat bekomen
zijn en voor u hoop ik natuurlijk hetzelfde, en dat de bevalling goed zal verlopen, voor
de beestjes bedoeld dan !!
Hopelijk kunnen ze dat krapuul te pakken krijgen, maar ja, de dag daarna lopen ze weeral
rond, ofwel mogen ze naar een voetbalmatch van de Rode duivels gaan zien of zoiets !

groeten
Ulanka


maandag 18 september 2006 - 15:16
Merel

Merel

Amaai....ik zit hier ook me den trak en mijn kopke koffie juist uit mijn bed dit te lezen, hopelijk verloopt alles goed met de koeien, heb wat ervaring met getraumatiseerde dieren Adrienne zet zachtjes wat harmonizerende muziek op voor de dieren die je op stal hebt, je kan hen ook rescue druppels van dokter Bach geven (kan je kopen in een natuurwinkel) je zal versteld staan hoe goed dieren daar op reageren, jezelf blij denken (heel moeilijk als je zo kwaad bent) voor je naar je dieren gaat is ook zo'n wondermiddel. hopelijk hebben de jongeren het uit stommigheid gedaan en niet uit kwaadaardigheid, de buren inschakelen om de boel mee in de gaten te houden en zoals gezegd het in de openbaring brengen kan jezelf een beet opluchten!

groetjes Merel
maandag 18 september 2006 - 15:59
lacegarden

Lacegarden

ze heeft glijk, Adrienne, ik zou ook muziek opzetten, klassieke muziek, geen zang. Rustgevende muziek. Maar je moet ook kalm worden, want jouw zenuwachtigheid wordt aangevoeld door de dieren. Ga erbij en stel ze gerust, ze strelen, ze borstelen. Ik ben ooit nog met mijn hond bij een dierenpsychiater geweest en toen moest ik ook allemaal zulke dingen doen.
maandag 18 september 2006 - 16:37
lisa

Lisa

adrienne heel erg wat zo jongen aanrichten met hun streeken -probeer je niet al te druk te maken
ga maar je lieve diertjes kijken en probeer ze gerust te stelen,soms denk ik dat sommige niet nadenken als ze iets doen en wat voor gevolgen het op de dieren en de mensen omhen heeft
groetjes lisa
maandag 18 september 2006 - 17:08
corrielat

Corrielat

hallo adrienne
jammer dat uw man ze niet te pakken heeft gekregen, dan hij ze kunnen laten lopen tot het snot uit hun oren liep!!!!! en dan heb je bij ons nog een minister die een wet in wil voeren dat ouders hun kinderen geen klappen meer mogen geven, een goed pak slaag kan ze leren, mishandelen is een andere zaak, maar af en toe een tik tegen hun reet zou misschien wel helpen, maar veel ouders hebben tegenwoordig geen tijd om hun eigen kinderen met fatsoen op te voeden, dan zijn klappen niet nodig, tegenwoordig draait het alleen om geld verdienen, en om het goed te maken mogen de kinderen alles doen als ze maar thuis geen rommel maken, dit geld niet voor alle ouders, en ook niet alle kinderen mishandelen dieren, maar ik denk wel eens waar gaat het heen met onze opvoedkundet
zo dat ben ik kwijt, want na het lezen van jou brief, dacht ik , ik zou die ouders graag eens willen spreken
laat hopen dat het me jullie en jullie beestjes niet teveel last gaat geven, laat je het ons nog horen????

groetjs corrielat
maandag 18 september 2006 - 18:59
marleen

Marleen

adrienne, dit doet mij denken aan het vandalisme hier in de tuintjes zoals andré vroeger al beschreef,
ook snotneuzen!!!

vind het erg voor jou,
goed dat je naar de politie ging,
ik hoop ook dat ze betrapt worden,
en mochten ze betrapt zijn dan zou ik ook de dierenbescherming inschakelen,
in de hoop dat zij die snotneuzen nen keer goed aanpakken!

ik denk soms van mijzelf dat ik serieus oud begin te worden,
maar er passeren niet veel dagen meer dat ik juist zoals mijnen pa zeg:
in wa voor nen wereld leven wij toch........

courage!
marleen



maandag 18 september 2006 - 19:09
hugo

Hugo

'k heb zo het idee dat ze tegenwoordig beter die ouders eens zouden aanpakken en straffen met X-aantal uren helpen op de boerderij,, of zoals bij André in de tuin;; zouden misschien wat meer respect krijgen voor andermans werk;; gelukkig heb ik met mijn kroost zoiets nooit hoeven meemaken (zal wel aan de opvoeding liggen zeker...

groetjes
maandag 18 september 2006 - 19:35
Adrienne

Adrienne

Bedankt voor de steun, t' doet goed te weten dat er toch nog mensen
zijn die waarderen wat je doet.
K'moet wel zeggen, ik heb vannacht geen oog dicht gedaan.
In een eerste reactie zou t'ge ze naar de hel wensen.
Maar als ge dan wat bekomen zijt, en de dieren beginnen terug
normaal naar je toe te komen zonder angst als ge de wei op gaat.
Tja, dan voelt g'u al schuldig bij die slechte gedachten hé
die efkes in je kopke gezeten hebben.
Goh, man ik ben blij dat de grote stier er niet stond, en zeker niet met een koe en kalfke.
Dan zou t'ge wat gezien hebben, erg dat zo'n kerels niet aan de gevolge denken hé.
Leg het die ouders dan maar uit, geloof me pfff dat heeft heel de nacht in mijne kop gezeten
en ik krijg nog de rillingen als ik er aan denk.
Oeps, ik gaan stoppen en terug naar de plantjes da's het veiligste.
Maar een ding nog met de beestjes is nog alles oke.
maandag 18 september 2006 - 20:28
marleen

Marleen

goeien stroom op de afsluiting steken adrienne,
ze zullen wel springen als ze den draad doorknippen
ge zou ze toch nie beter wensen hé

hopelijk blijft het bij dienen eenen keer,
en zoniet hoop ik dat ze ze pakken,

ik denk toch ook dat de opvoeding der iets aan doet zunne,
sommige ouders kijken gewoon nie naar hun gasten!

alé nog nen keer courage hé
en als ge nie kunt slapen
peinst dan op ons bloemekes

marleen
maandag 18 september 2006 - 20:36
nientje

Nientje

amai adrienne, niet te geloven, waarom houden ze zich met zoiets bezig
hoop dat het goedkomt met je beestjes
nientje
maandag 18 september 2006 - 21:59
andre

Andre

Adrienne

Ja mens ik weet wat dit allemaal los maakt Eerst tuintjes en nu op dieren mensenlief waarom ? Wat toekomst hebben die snotneuzen nog want zogezegd gaan zij de wereld redden.

andre
maandag 18 september 2006 - 22:28
martine

Martine

Adrienne,

inderdaad niet te geloven hoe die gasten op zo'n idee komen... hopelijk voelen jullie je al wat beter, en de dieren ook;
'k zou ook wat burenwacht voorstellen,
't beste ermee, Martine
maandag 18 september 2006 - 22:32
ines

Ines

Adrienne,

Ik denk dat wij ons allen moeten inspannen om een leefbaardere wereld te beogen, met respect voor
alle levende en niet levende vormen beginnende met de opvoeding van alle kinderen en niet alleen eigen kinderen.
Als men streken van jongeren ziet dan draaien velen het hoofd en trekken zich van de hele zaak niets aan.
Toch heeft ieder mens een hoogst belangrijke opdracht en dat is: 'ieder kind op zijn weg, juist te begeleiden', niet alleen ouders of leerkrachten op school...
Zolang de mensen de noodzaak van het opvoeden niet inzien zal het blijven verkeerd lopen.
Veel te veel slechte invloeden bereiken de jongeren die het merendeel van de media afkomstig is.

Jammer dat alles zo zijn beloop gaat!

Ik hoop dat alles in orde komt met U, Uw medehuisgenoten en de dieren.
Veel moed Adrie! ines.


dinsdag 19 september 2006 - 00:17
Tomateboer

Tomateboer

Sorry voor het late antwoord.
Ik vind dit zeer bedroefd,...
Zo'n streken uithalen kan toch niet zeg,die koetjes.
Amai, ik zou ze wat aanden denk ik.
Ik hoop echt voor u dat het goed afloopt en uw koetje een zeer gezond kalfje op
die wrede wereld zet.
groetjes en veel sterkte
dinsdag 19 september 2006 - 06:39
Catgarden

Catgarden

Hoi Adrienne,

Toen ik je verhaal las ging mijn bloed aan het koken !!!
Wie doet nu zoiets voor zijn plezier

Ik hoop dat ze die mannekes vinden en dat ze toch tenminste een gepaste straf krijgen om dieren zo te mishandelen. Jammer dat onze wetten niet zo streng zijn als in Engeland op dierenmishandeling, daar kun je serieuze boetes krijgen en zelfs gevangenisstraffen en levenslange ban om ooit nog ook maar iet van dieren te houden.
dinsdag 19 september 2006 - 11:12
annd6

Annd6

Hallo Adrienne,
ben een weekendje weg geweest enlees dit nu pas...ik vind het heel erg voor jullie en je beesten. Niet te geloven wat die mannen bezield...ik zou ook niet echt goede gedachten hebben vlak er na over wat je die nozems toewenst. Voel je er maar niet te schuldig over, dat is toch normaal dat je die mannen even echt kweetnietwat zou toewensen.
Ik hoop dat het goed komt met die kalfjes en je stier.
We duimen ervoor.
Groetjes
Ann
dinsdag 19 september 2006 - 12:58
Adrienne

Adrienne

Hallo, het doet me goed weer te mogen steun krijgen van jullie.
Ben juist van de wei terug, en het doet deugt dat ze weer naar me toe komen.
Gisteren waren ze nog vree schuw, ze kwamen op enkele meters afstand.
Zette ik een pas bij, flits, staartjes de lucht in en ribbedebie.
Maar allez , ik heb ze nu toch even kunnen controleren en ik denk dat het nog mee valt.
Niks wijst op een miskraam of een te vroege kalving en da's al goed.
Na 24 uur mogen we stellen dat er geen direct gevaar meer is en die zijn voorbij.

Nu Martine, wat die burenwacht betreft.
Naast de weide staat een woonhuis, het zijn ook de buren dus die belde.
Om constand een oogje in het zeil te houden moet ge echt wel een glazen bol hebben.
Eigenlijk is het een van de veiligste weiden, ene kant buren andere kant open velden
tot tegen de grote baan.
Aan de achterzijde loopt de Nete die kan je ook niet over.
Dus enkel langs de straat de draad doorknippen zoals ze gedaan,
hebben geeft je de kans om er op te kunnen.

Andre, als er jeugd de wereld moet redden, dan zullen het die van ons toch moeten doen.
Wij hier op het forum houden nog van de natuur.
Ons manne zien dat en leren door onze gedrevenheid er respekt voor hebben.

Maar ge moet eens een kleuterklasje op bezoek krijgen.
Weet ge dat er kindjes zijn die niet weten dat de melk van een koe komt.
Dat we eitjes krijgen van de kippen.
Dat de boontjes, de wortelkes en alles uit de moestuin eerst gezaaid wordt.
Ik heb er zelfs eentje gehad dat ocharme niet wist dat er bloemekes in een tuin konden groeien.
Is da niet erg.
En als je dan pannekoeken bakt krijg je de vraag waarom doe je dat allemaal.
Waarom moet je melk hebben, en bloem enz.....
Ons mama moet da niet doen, die brengt ze van den aldi mee.
Ja watte, ge kunt er n'en boek over schrijven maar da zal de mensen ook niet doen nadenken hé.

Ik wordt er altijd wel droevig van, als ge dan weet wat die mannekes moeten missen.
dinsdag 19 september 2006 - 13:25
lacegarden

Lacegarden

wel dit komt door heel veel zaken. Nu is er overvloed van alles, ga naar een supermarkt, die kinderen denken dat alles uit een supermarkt komt. Wij (toen we klein waren) gingen om melk met een kanneke bij de boer in de straat.
Eieren bij de eierboerin op de markt( met zo een grote korf stond dat menske daar. die eieren lagen in stro . Zoals mijn tomaten zondag.
Wij dronken karnemelk om verfrissende dranken te hebben in de zomer als het te warm was. Dat was dan wel als de boerin boter gemaakt had. Dus wij zagen ook waar het vandaan kwam. Als we op de boerderij waren zaten die mensen op zo een driepikkeltje met de hand de koeien te melken. Als ge durfde en je ging onder de koe dan kreeg je rechtstreeks een straal warme melk in je mond. Dat liep toen van je kin, maar het was heerlijk.
Nu wordt er nergens nog een beerput leeggemaakt, maar ik heb nog gezien dat de beerkar rondreed bij de mensen, en dan nadien werd dat met zo een galvanise emmer aan een lange stok op de groentenhof uitgegoten.
Als de koe moest kalveren dat kwam de boerin ons roepen, onze pa moest helpen trekken aan de koord, ik als snotneus moest met een witte émaille kom klaar staan met warm water en ik geloof met keukenhanddoeken. Dat weet ik niet meer.

Als de stier zijn werk moest doen, ja, dan vloog ik in huis. Dat mocht ik niet zien. Maar ik hoorde toen wel het vloeken van dien boer als het niet lukte. "ge moet heum hulpen, dat weet ik nog.

En patatten rapen dat was met de hand. Zaaien van t'zelfde.
En toch was het een mooie tijd, we waren met alles content. Nu zijn de kinderen met niets meer tevreden, altijd meer en meer. Werd er de laatste sacramenten gedragen bij een stervende, dan ging de pastoor in groot ornaat , de midienaar erachter of ervoor dat weet ik niet meer, ik geloof met een bel of met een groot kruis. zie dat weet ik nu niet meer. Maar dan gingen wij op onze knieëen zitten als die voorbij gingen. En dan zeiden wij uit vole borst: geloofd zij Jésus Christus.
Behalve onze Angelo, dat is nog een goeie. Die is modern, maar heeft respect , is beleefd en zeer werkzaam.
dinsdag 19 september 2006 - 16:54
hugo

Tekst aangepast

Hugo

Rita, ik ben van mijn eerste tot mijn plechtige communie misdienaar geweest (vroeger op den buiten was dat zo), de misdienaar liep ervoor met een kruis en iedereen ging voor ons op de kniekes, winter en zomer, regen of sneeuw of ijs, speelde geen rol;;
vroeger in de bakkerij gingen wij bij de boer de 'biest' halen als er een koe gekalfd had (was om in 't rozijnebrood te doen, moest geen suiker of niks nie meer bij), en in grote vacantie 2 maanden met mijn neef naar de grootouders op de boerderij in Itegem,, p.....naakt gaan zwemmen in de nete, dikkoppen vangen,, ge kunt er alleen nog maar van dromen,, we hadden niet veel maar 't was toch ne plezanten tijd

groetjes

dinsdag 19 september 2006 - 17:44
Victor44

Victor44

Wel Hugo,dat heb ik ook al dikwijls gezegd.Wij waren thuis met acht kinderen,waarvan ik de oudste was,we waren niet rijk,maar vader had altijd werk,moeder was altijd thuis,want die had de handen vol met al die kinderen waarvan de 2de bijna 6jaar na mij kwam,en de rest volgde elkaar goed op,waaronder een tweeling. Maar wij waren gelukkig,we kregen niet voortdurend geschenken,wel op St. Nicolaas,we aten boter van de boerderij in de buurt,en dronken melk van hun koeien.Moeder maakte zelf onze kleedjes,want ze was naaister geweest,en we waren fier als ze weer iets nieuws gemaakt had.
Nooit heb ik geweten dat er vandalenstreken uitgestoken werden,dat zouden we ook niet gedurfd hebben:er was discipline in de school en ook thuis en dat in de goede betekenis van het woord.
We leerden van thuis uit om eerbied te hebben voor mens en dier,en voor alles wat leeft.
Adrienne ik denk ook dat de" welvaart "die deze snotters kennen en een gebrek van aandacht van sommige ouders een zeer grote aanleiding geven tot het aanzetten van deze vandalenstreken.
Hoop in ieder geval het beste voor je vee en dat ze nog een tijdje kuunen profiteren van het groene gras van je weitjes.
Grtjs Mia
dinsdag 19 september 2006 - 19:32
lacegarden

Lacegarden

wij hadden respect voor de mensen, zeker voor de ouderen. In de school stonden we te beven voor onze lerares, amai, als we op onze knieëen op een regel moesten zitten met onze armen op ons hoofd.
En dan nog die dikke kolen sleuren voor de schoolkachel, en het schof uitdragen en de zeef hanteren.
En als er per toeval iemand "overgegeven "had met de emmer vol met zaggemeel de boel opkuisen.
En om nog niet te spreken van de voorbereidingen van de biecht !
en die fameuze vasten periode!!
en iedere eerste vrijdag om zeven uur scheel van de honger in die koude kerk in de winter ! en dan de communie, en zeker niet op ons "heer "bijten of uw mond zou vol bloed komen!

en dan zitten beven als een riet als de spekpater kwam preken in de kerk. En maar zilverpapier sparen voor de negerkes. Ik heb km. lang in katoen windels gehaakt voor de melaatse bevolking van de congo.
dinsdag 19 september 2006 - 21:33
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Beste mensen ik ben een stuk jonger denk ik dan sommigen hier (alhoewel ik zit ook al in tram 4) maar hetgeen dat ik hier allemaal lees! Wij moesten thuis ook luisteren en rondlopen op straat, vergeet het maar, wij mochten niet op straat gaan spelen. Mijn moeder zei altijd: de hof is groot genoeg om te spelen, de buurkinderen mochten wel in onze hof komen spelen, maar wij mochten NOOIT op straat.

Ik weet nog dat mijn zus één keer op straat aan 't spelen was en moeder kwam thuis, awel ze was een week gestraft: niet naar tv kijken, niet spelen, geen boek lezen, niks niks niks doen. Ze heeft dat nooit meer gedaan.

Ik begrijp dat niet dat sommige mensen hun kinderen zomaar overal alleen laten lopen. Bij mij hier in de buurt zie je de kinderen soms tot 10u 's avonds rondlopen - op trottoir, op straat - zelfs nu alhoewel het geen vakantie meer is, enne het zijn soms hele jonge kinderen.

Adrienne ik hoop dat jouw beesten er geen trauma aan overhouden, want zo'n beest dat loopt zich letterlijk dood hé, als 't achternagezeten wordt.
dinsdag 19 september 2006 - 21:42
Ann1790

Ann1790

Ja Adrienneke, wat gij allemaal meemaakt !
Ocharme uw beestekes. Gelukkig blijkt er verder niks aan de hand.
Het doet me eigenlijk deugd dat hier meer mensen op reageren dat er toch wat hapert met de opvoeding van tegenwoordig. Als ik daar soms "openbaar" op reageer, krijg ik dikwijls een antwoord à la "gij beseft dat toch niet of ge kunt dat niet weten want ge hebt zelf geen kinderen" en daarmee is de kous dan precies af en is alles toegelaten !
dinsdag 19 september 2006 - 22:20
Bowie

Bowie

"gij beseft dat toch niet of ge kunt dat niet weten want ge hebt zelf geen kinderen" !


Dat krijgen wij ook dikwijls te horen.
dinsdag 19 september 2006 - 22:29
Leentje

Leentje

Adrienne,

Amaai, wat een verhaal, verschrikkelijk. Al chance weet je ondertussen dat er niet zoveel schade gebeurd is als in eerste instantie gevreesd.
Ik denk dat ik ook jonger ben dan de meesten hier, alhoewel bij mij is er nu ook een 5 voorgekomen.
Daar mijn grootouders ook een boerdrij hadden en 12 kinderen, heb ik echter ook veel van die verhalen gehoord.
Nu om toch niet helemaal de negatieve en depressieve toer op te gaan, wil ik ook toch een ideetje lanceren.
Namelijk dat er inderdaad heel dikwijls door jongeren iets gedaan wordt, zonder kwaad te willen doen en dat rondzwerven niet altijd slecht moet zijn. Integendeel, als ik aan mijn jeugd denk, wij zaten altijd met hopen kinderen in de velden, weiden en bossen te spelen. Wij maakten kampen en klommen in de hoogste bomen. 'sWinters was er altijd een hele grote wei met water bevrozen. Daar schaatsten wij met de slee, slibberen enz.
HEERLIJK en wij haalden geen echt kattekwaad uit (allé bijna toch niet) het respect voor de natuur en andermans goed was namelijk thuis en in de familie en buren al meegegeven. Zodanig konden wij losgelaten worden zonder al te veel schrik voor "echte " deugnieterij.
Maar uiteindelijk ben je jong, avontuurlijk en kan je inderdaad niet altijd de gevolgen inschatten en moet je soms met schade en schande leren en maak je fouten. En dat mag ook vind ik, doch ze zouden moeten kunnen bijgestuurd worden.
Wat wij ooit eens deden was bv. de krokusbolletjes (bleek achteraf) uitdoen uit iemand anders zijne gazon en bij ons ergens planten. Wij kenden namelijk niet wat we zagen en waren vol verwondering wat dat wel zou worden en dat moesten wij toch in 't oog houden, dus om het echt goed te kunnen opvolgen, vonden we niet beter dan er een paar uit te doen en ergens bij ons te planten.
Dit was echt geen deugnieterij, wij hadden absoluut geen kwaad in de zin ENKEL waren wij nieuwsgierig! Doch de mensen die hun krokusjes verdwenen waren dachten daar waarschijnlijk anders over. (die hebben achteraf een kip gekregen)

Ook herinner ik mij, dat wij dikwijls speelden van "Hé kan jij dat of durf jij dat" Om ter snelst rolschaatsen, uit een rijtak springen. Zo hebben mijn broer en twee vrienden van hem eens door een wei gelopen van mijn grootouders, waar toen de stier in stond. WEDSTRIJD of ze naar de overkant konden lopen VOOR de stier bij hun was!!!
Nu, dat hebben zij maar één keer gedaan. Als ik mij goed herinner is er ene in de boom moeten kruipen en wachten maar...
Zie je Adrienne, dat was ook niet om de mensen of de dieren te koeiëneren, doch zuiver jeugdige overmoed. Mijn grootvader plus ganse familie incluis was toen wel woedend natuurlijk.
Heden ten dage kan je de vrijheid van de natuur en weiden niet meer aanbieden aan je kinderen. Je kunt het je ook niet meer permitteren; drugs, auto's, kinderen die verdwijnen. De wereld lijkt wel gevaarlijker en daar reageert de jeugd misschien ook op???

Dus laat ons inderdaad hopen Adrienne, dat ze niet echt slecht van karakter waren en niet beter wisten. Alhoewel ik dit in dit geval ook niet goed kan geloven. Als ze al een kniptang bijhebben en ze moeten toch gezien hebben dat die dieren moe werden
Waren het trouwens twee jongens met zo van die Héééle kleine brommertjes? Zo die mini minikes, je weet wel???

Groetjes en sterkte,
Leen
dinsdag 26 september 2006 - 20:43
Vaxjo

Vaxjo

Adrienne,
net je verhaal gelezen, vind het verschrikkelijk , die arme beestjes.
Begrijp ook niet wat er nu zo plezant is aan dieren pesten.
Hopelijk komt alles goed met uw dieren.
groetjes
woensdag 27 september 2006 - 09:49
Maxpowa

Maxpowa

Dat is verschrikkelijk. Als mensen onder elkaar ruzie maken, tot daar. Maar als lafaards weerloze beesten gaan pesten of bezeren, daar wordt ik dus echt verschrikkelijk kwaad over.

Je zou moeten een dubbelen omheining zetten, een binnen met de gewone stroom-stoter en een aan de buitenkant met 100000 volt erop, dat ze er dan nog es in knippen met hun tangsken.

En dan is er plaatsgebrek in instellingen voor jeugdige delinquenten. 't niet verwonderlijk.

Steven
woensdag 27 september 2006 - 19:10
hugo

Hugo

''''als ik aan mijn jeugd denk, wij zaten altijd met hopen kinderen in de velden, weiden en bossen te spelen. Wij maakten kampen en klommen in de hoogste bomen. 'sWinters was er altijd een hele grote wei met water bevrozen. Daar schaatsten wij met de slee, slibberen enz.
HEERLIJK en wij haalden geen echt kattekwaad uit (allé bijna toch niet) het respect voor de natuur en andermans goed was namelijk thuis en in de familie en buren al meegegeven. Zodanig konden wij losgelaten worden zonder al te veel schrik voor "echte " deugnieterij. """"

tot daar citaat van Leentje

wij waren vroeger nu ook niet bepaald 'engeltjes' en hebben ook wel de nodige 'fratsen' uitgehaald (bv een ezel zat maken, met alle gevolgen vandien) enz enz;;; maar wat daar bij Adrienne is uitgehaald reken ik tot vandalenstreken,, gasten die oud genoeg zijn om met een brommer te rijden weten heel goed waar zij mee bezig zijn, volgens mij toch;; toen wij zo rond die ouderdom waren, waren wij op sommige gebieden noch wel zo achterlijk als wat (oa op sexueel vlak, je kan veertig jaar geleden nu eenmaal niet vergelijken met vandaag) maar wij wisten wel waar de grens lag van het toelaatbare;;;

ik heb altijd de indruk dat wij vroeger veel meer plezier maakten met veel minder

groetjes
woensdag 27 september 2006 - 20:38
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Awel da's waar, ik was ook gene heilige salle
Wij hadden thuis een kruidenierszaak en ik heb het toen ik 17 was
een gepresteerd van met een paar vrienden na het examen
een fles martini soldaat te maken
Hi,Hi ons vake kon nog niet eens boos zijn want den deze was tipsie,
we hadden zoveel lol
S' anderdaags was het wel wat anders k'had voor den eerste keer serieuse kop pijn.
Dan denk ge na en zijt ge de volgende keer vanzelf slimmer hé.

Enfin, vandaag stonden voor de eerste keer mijn koeikes met zijn alle terug tegen de weg.
Dus ik denk dat de schade nog meevalt.
Gelukkig maar, straks nog een gezond kalfke en dan is alles weer goed.
Onze kleine stier, tja die moet nog bewijzen dat hem terug zijn werk kan doen.
Maar da zal wel zeker !!!
Ik ben nu toch al zover da'k er een grapje over kan maken.



woensdag 27 september 2006 - 21:09
Ann1790

Ann1790

da's waar hugo
er is toch nog een duidelijk verschil tussen wat deugnieterij/kattekwaad en vandalisme
iedereen zal wel wat kattekwaad gedaan hebben in zijne jongen tijd, maar wat bij Adrienne gebeurd is, is er ver over

tja ... het feit dat tegenwoordig de meeste kinderen opgroeien in
- gezinnen met tweeverdieners
- gescheiden gezinnen
- nieuw samengestelde gezinnen
maakt wel een groot verschil met vroeger en heeft zo zijn gevolgen
maar wie kan hem de dag van vandaag nog een huis kopen of bouwen met één loon ?


donderdag 28 september 2006 - 14:44
Leentje

Leentje

Ja, helemaal akkoord hoor Hugo, daarom ook mijn laatste zinnetje dat ik in dit geval ook betwijfel of het gewoon jeugdige overmoed is!

Adrienne, waren het nu van die hele, hele kleine brommertjes???

Groetjes,
leen
zondag 1 oktober 2006 - 22:49
marleen

Marleen



tja ... het feit dat tegenwoordig de meeste kinderen opgroeien in
- gezinnen met tweeverdieners
- gescheiden gezinnen
- nieuw samengestelde gezinnen
maakt wel een groot verschil met vroeger en heeft zo zijn gevolgen
maar wie kan hem de dag van vandaag nog een huis kopen of bouwen met één loon ?




Mss neem ik dit ietsken te persoonlijk,
maar heb mijn kind ook altijd alleen moeten opvoeden,
ben nochtans ook altijd full-time gaan werken,
en neen heb mij geen huis kunnen permiteren,
maar ik mag toch zeggen dat mijn kind ondanks in een gescheiden gezin opgegroeid is
weet wat kan en niet kan, en evenzeer weet wat mag en niet mag!

Er zijn er anderen - lees maar bandietjes of vandalen- van wie de ouders NIET werken,
liefde en aandacht en tijd maken voor je kind zal veel verhelpen!

marleen
maandag 2 oktober 2006 - 00:42
Ann1790

Tekst aangepast

Ann1790

Marleen,
Neem dit alsjeblief niet persoonlijk op. Het is nooit mijn bedoeling geweest bepaalde groepen mensen te viseren en hierbij dingen te veralgemenen. En het spijt me als ik je hiermee misschien gekwetst heb.
Ik wou alleen maar zeggen dat bepaalde situaties de opvoeding er niet gemakkelijker op maken. Althans zo zie ik dat in mijn directe omgeving.
Chapeau voor jou dat je er goed in geslaagd bent trouwens !

Ann

maandag 2 oktober 2006 - 13:40
Tine

Tine

Marleen, dat wilde ik je ook zeggen. Ik heb ook altijd gewerkt en mijn kinderen waren ook nooit brutaal en hebben het verder geschopt dan ik. Ze zijn ons gewoon dankbaar dat ze hebben mogen studeren zonder een studieschuld te moeten opbouwen omdat wij , dank zij mijn werk, hun studie volledig konden betalen, ook de buitenlandse stage.
Ik neem alleen maar mijn petje voor je af dat je het alleen ook rooit, want ik had het geluk dat mijn man naast me stond.

Tine.
maandag 2 oktober 2006 - 14:35
marleen

Tekst aangepast

Marleen

hé Ann,
neen zo lichtgevoelig ben ik niet dus zit er niet mee
(was mss op het moment dat ik het las wat te lichtgevoelig)
ik weet ook wel dat dit niet slecht bedoeld is,
maar toegegeven is mss mijn tere plek

maar om weer tot de point te komen:
ik denk idd dat aandacht en liefde en de nodige toewijding toch veel doet
sommige ouders maken zich er zo gemakkelijk van af
ja en dan verschieten ze dat het fout loopt!

ook zijn de vrienden even belangrijk,
goede vrienden of slechte vrienden,
je hebt het niet in de hand maar het doet veel hé

dank voor de complimentjes, ook dank aan Tine
maar ik had ook het geluk om zo nen braaaaaaaaven zoon te hebben!
en ja, nu is hij ook niet zoveel meer thuis te vinden
maar tventjen is bij zijn liefken, moet kunnen hé

gr allemaal en sorry voor mijn lichtgeraaktheid!
vanwege de moederkloek (volgens mijn zoon veeeeeeeeel te bemoederend)
marleen

dinsdag 3 oktober 2006 - 21:18
Adrienne

Adrienne

Ha Marleen, trek het u niet aan, Jan zegt dat ook steeds.
Als die naar school gaat zegt hem zelf al, tot straks en ja,ja ik zal voorzichtig zijn
Moet ge niet vragen hé.

woensdag 4 oktober 2006 - 12:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon