menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekken en zaden etc vanuit het buitenland meebrengen

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Zo af en toe verschijnt er in topic: ik heb dat of dat meegebracht uit .......

Hoe zit dat eigenlijk: mag je zomaar alles meebrengen naar België (geen beschermde planten natuurlijk). Met je eigen auto zal dat niet altijd een probleem zijn - maar wat als je het vliegtuig neemt?

Wie heeft hier ervaring mee - zowel binnen Europa als er buiten.
maandag 11 september 2006 - 23:40
Tine

Tine

Officieel mag je niet zomaar stekken of zaden meenemen. Vooral als je ze uit een ander continent meeneemt en je wordt gecontroleert, heb je kans om een flinke straf te krijgen. Vervoer per auto is meestal niet zo'n probleem maar met het vliegtuig is het gevaarlijker. Ik heb uit Israël zaden meegenomen en gelukkig hebben ze het niet ontdekt. Ik had het ook niet in mijn handbagage gedaan want daar ontdekken ze het eerder. Je bent dan ook dolgelukkig als je ze hebt kunnen meesmokkelen en dan blijken ze ook nog op te komen. Maar een volgende keer neem ik dat risico niet meer.

Tine.
dinsdag 12 september 2006 - 00:01
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Wat als je ter plaatse zaad koopt, mag je dat dan meenemen - want dat is dan toch gecontroleerd zaad - waar zou je dat kunnen opvragen van waar je wat mag meenemen - Australië bv dat weet ik dat je van daar niks mag meenemen, nog geen zak koekjes.
dinsdag 12 september 2006 - 10:38
florentina

Florentina

Ik denk dat je binnen de landen van de EG wel zaden kan overbrengen. In Spanje zag ik
groentenzaden uit Nederland. Die kan je toch meenemen naar België .
Aan de Frans-Belgische grens toonde ik de kilo's meegebrachte knoflook uit Frankrijk. De douanier
zei dat dat een goed idee was en begon over zijn eigen mislukte oogst.

In de grote tuincentra en in supermarkten wordt tegenwoordig wel plantgoed aangeboden uit
de voormalige Oostbloklanden, zoals Polen.

Je mag daarentegen in Turkije geen bollen van wilde tulpen of narcissen meenemen. Die zijn er de
voorbije eeuwen genoeg gestolen en vooral naar Nederland verhuisd. Je ziet ze op oude
schilderijen . Moderne soorten tulpen en narcissen zijn ervan afgeleid.

mvg, florentina
dinsdag 12 september 2006 - 20:49
louise

Louise

Hallo

Ik verzamel gemakkelijk zaad op reis. En ik doe dat in papieren zakdoekjes en steek dat in mijn bagage, toiletzak.... Ik heb nog nooit problemen gehad.
Wat ik meebracht: lantana's toen die hier nog niet bekend waren, tithonia uit Bulgarije, stokrozen in speciale kleuren, asclepias in kleuren, zaden waar ik de naam nog niet van ken, ...
Ik koop ook zaden op markten... zo heb ik kleurrijke en grote leeuwenbek, lobelia in alle kleuren, tuinamarylis en nerine op Jersey gekocht.
woensdag 13 september 2006 - 13:25
Adrienne

Adrienne

Goh Louise,

Daar zijn ik ooit op verlof geweest !!!
Man, man bloemen da ze daar hebben om jaloers op te zijn.
woensdag 13 september 2006 - 18:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon